OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 877 van 19.450 resultaten
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 oktober 2008
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Donald Trump kun je nauwelijks betrappen op grootheidswaanzin. Hij is groots. Zijn carrière als 'mogol in ontroerende zaken' ging langs grote hoogten en diepe dalen. Inmiddels kennen velen hem als de succesvolle host van het tv-programma The Apprentice. In zijn boek Denk GROOT oreert Trump maar één ding: als je het dan toch wilt doen, pak het dan vooral groot aan.
recensie
Coaching en trainen
20 oktober 2008
Sven Laudy
Deze tweede aflevering van 'De Coachingbox' gaat dieper in op de rol van organisatiecoach. Volgens Johanna Räkers en Jaap Schaveling is de organisatiecoach een nieuw begrip, wat als voordeel met zich meebrengt dat 'ideeën nog de vrije loop kunnen nemen.' En dat is precies wat er in 'De organisatiecoach' gebeurt. Want hoewel de organisatiecoach stevige wortels heeft in het Lerende Organisatie-denken van Peter Senge, krijgt de organisatiecoach in spe met dit luisterboek nog geen stevige voeten aan de grond.
recensie
Organisatiekunde
20 oktober 2008
Peter Vermeulen
2-3 minuten leestijd
De Balanced Scorecard is een managementsysteem waarmee organisaties hun belangrijkste strategieën en doelstellingen kunnen opstellen, controleren en behalen. Zodra deze bedrijfsstrategieën zijn ontwikkeld, worden ze ingezet en gecontroleerd via de vier perspectieven van de Balanced Scorecard. In de inmiddels onuitputtende serie 'Voor Dummies' is nu ook de 'Balanced Scorecard voor Dummies' verschenen, geschreven door Chuck Hannabarger, Rick Buchman en Peter Economy.
recensie
Werk en loopbaan
20 oktober 2008
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
De leeftijd van dertig lijkt het moment waarop veel grote keuzemomenten samenvallen. Dertigers moeten beslissen over hun carrière, relatie, trouwen, huis kopen, kinderen en wat al niet meer. Daarbij zijn tegenwoordig de keuzemogelijkheden zo groot, dat ze niet meer weten wat ze moeten kiezen. Je kunt het een luxeprobleem noemen. Feit is dat veel hoog opgeleide dertigers hier last van hebben, aldus Nienke Wijnants in 'Het dertigersdilemma'.
nieuws
Organisatiekunde
20 oktober 2008
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
De consultants van LogicaCMG publiceerden afgelopen week een onderzoek naar het rendement van veranderingsoperaties in het West-Europese bedrijfsleven. 380 Grote bedrijven werden onderzocht en de uitkomsten waren wederom (dit is niet de eerste keer) bedroevend. Tijd om ermee te stoppen?
recensie
Strategisch management
20 oktober 2008
Friso van Abbema
3-4 minuten leestijd
Met 'Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology' (2003) heeft Harvard professor Henry Chesbrough het nieuwe paradigma voor het organiseren van innovatie beschreven. Innovatie is lastig maar cruciaal voor ondernemingen om te overleven. Het boek gaat over het proces van het ontdekken en vernieuwen van technologie en daarmee over het benutten van kansen in bestaande en nieuwe markten en de manier waarop grote bedrijven dat effectief kunnen organiseren. Om een deugdelijke innovatiestrategie te ontwikkelen zou elke topmanager en bestuurder dit boek moeten lezen.
interview
Algemeen management
20 oktober 2008
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Met het boek Managers en professionals mengt Hans de Bruijn, hoogleraar bestuurskunde aan de Technische Universiteit Delft, zich in het discours over de relatie tussen, jawel, managers en professionals. De Bruijn verzet zich tegen het eenzijdige beeld dat is ontstaan als zouden managers professionals alleen maar in de weg lopen: ‘Vooropgesteld: managers zijn vaak een probleem in professionele organisaties. Maar dat is het halve verhaal. Ik wil ook een lans breken voor de nuttige rol die managers in een organisatie spelen.’ Ook roept hij professionals op om zelf het heft in handen te nemen.
column
20 oktober 2008
Rob Beltman
4-6 minuten leestijd
Vorig jaar rond deze tijd vlogen de berichten dat marketing in crisis was ons behoorlijk om de oren. De discipline die traditioneel de brugfunctie tussen klant en organisatie vervulde, was overbodig geworden doordat steeds meer bedrijven in de breedte marktgericht zijn geworden. De boardroom had de marketeer niet meer nodig om de stem van de klant naar binnen te brengen of voelde in ieder geval het gemis niet. De marketeer dreigde dus op het reservebankje te belanden en dat in een tijd waarin het marketingvak hype na hype kende. Met name rondom web 2.0 hebben marketeers heel wat warmgelopen, maar weinig echte actie in het veld laten zien. Crisistijd in marketing dus.
achtergrond
20 oktober 2008
Joep Schrijvers
5-7 minuten leestijd
Voor zijn ‘geluksboek’ trekt Joep Schrijvers regelmatig het veld in om de ‘facts & figures’ achter geluk te zoeken. Op dit moment is hij in Pyongjang, de hoofdstad van Noord-Korea, als 'lid' van een heuse als even omstreden handelsdelegatie. Vanuit de flanken doet hij voor Boekcover rechtstreeks verslag.
recensie
Financieel management
17 oktober 2008
Ilja Jacobs
Als u een pasklaar antwoord zoekt op de vraag welke sturings- en beheersingsinstrumenten u moet inzetten in uw organisatie dan biedt het boek 'Interne beheersing - Het Rabbit-Hill model' van Arco van de Ven u geen uitsluitsel. In dit boek worden verschillende organisatiekundige theorieën samengebracht tot één model.
recensie
Verandermanagement
17 oktober 2008
Ilja Jacobs
'Hoe' gaat u de veranderingen in uw organisatie aanpakken en welke oefeningen, workshops en opdrachten kunt u daarbij inzetten? Hierom draait het 'Praktijkboek voor procesmatig veranderen' van Gert Anbeek, Patrick Lybaert en Harry de Weerd. U krijgt verschillende interventies aangereikt voor een sessie met het management over bijvoorbeeld strategie en klantengroepen. Deze zijn kort en bondig uitgelegd en goed gedocumenteerd met referenties. Voor alle adviseurs een boeiend naslagwerk dat de mogelijkheid biedt om eens een andere interventie uit te kiezen dan uw normale repertoire! Een aanrader!
recensie
Economie
17 oktober 2008
Rob Hartgers
3-4 minuten leestijd
Financiële verslaggevers halen alle superlatieven van stal om de huidige economische crisis te beschrijven. De huizenmarkt is ‘volledig ingestort’, de beurzen zijn in de greep van ‘blinde paniek’, en handelaren zijn ‘de wanhoop nabij’. Wat moet je daarmee als belegger? Beleggen is vooruitkijken, maar hoe doe je dat als zelfs de beursanalisten zich niet aan voorspellingen durven wagen? Voor je het weet is er weer een bank genationaliseerd of gaat IJsland bankroet.
achtergrond
Psychologie
17 oktober 2008
Dick Pels
4-5 minuten leestijd
Waarom zijn zoveel mensen depressief in een zo welvarend en gelukkig land? Volgens geluksonderzoekers scoort Nederland op ‘kwaliteit van leven’ een acht. Maar het gebruik van antidepressiva verdubbelde van 1999 tot 2006 en stijgt nog steeds. In dat laatste jaar slikten één miljoen mensen ofwel zes procent van de bevolking pillen tegen neerslachtigheid. Er bestaat inmiddels een druk bezochte www.depressie.startpagina.nl die de weg wijst naar tal van informatie- en behandelsites.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
16 oktober 2008
Joke Verplanke
3-4 minuten leestijd
Het onbewuste is in de mode. Het is niet langer het domein van de softies, maar ook van de harde sector en bij jongeren. Zo kreeg mijn dochter (werkzaam bij een gerenommeerd Amerikaans consultancy-bedrijf) laatst het boek van Ap Dijksterhuis: 'Het slimme onbewuste' van een collega. Dijksterhuis laat zien dat onbewuste helpt bij het nemen van beslissing, in plaats van het bewuste, zoals we geneigd zijn te denken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
16 oktober 2008
Jan Schreuder
Een misleidende titel, 'Greep op geluk'. Een titel die namelijk meer te zeggen heeft dan het doet vermoeden. Gelukkig heeft Aart van Wijk zijn boek ook een ondertitel meegegeven: '100 bouwstenen voor een duurzaam gelukkiger leven'. Er is al zoveel geschreven en gelezen over geluk. Toch blijven mensen er naar snakken. Waarom dan toch nog steeds geen verwerkelijking van al die geluksgevoelens, verlangens en idealen? Omdat men het begrip geluk nog steeds geen inhoud heeft weten te geven, ondanks het aantal gelezen geluksboeken. Zelf kan ik overigens niet zo goed uit de voeten met het woord 'geluk'. In mijn hoedanigheid als plezierkundige spreek ik liever over 'levensvreugde'.
column
16 oktober 2008
Jaap Peters
4-6 minuten leestijd
Het neoliberalisme, met zijn voorkeur voor marktwerking, lage belastingen en een minimale overheid/overhead kraakt deze dagen in zijn Amerikaanse voegen. Het systeem lijkt ziek te zijn tot in zijn haarvaten. We moeten hier echter wel twee dingen uit elkaar houden: de bankwereld, onder aanvoering van Wall Street, is onverantwoordelijk tekeer gegaan in de sfeer van kredietverlening, en de beperkingen van een neoliberale overheid zijn daardoor nadrukkelijk in zicht gekomen.
nieuws
Financieel management
15 oktober 2008
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
In zijn boek Gepast en ongepast geld betoogt Hans Ludo van Mierlo dat er een beroepseed moet komen voor alle onder toezicht staande financiële dienstverleners. De schrijver, voormalig directeur externe communicatie bij onder andere ING Groep en Rabobank, stelt dat het bankwezen niet alleen wordt geteisterd door een financiële crisis, maar ook door een morele crisis. 'Ik heb niet in het minst het idee dat het boek achterhaald is. Misschien dat ik enkele stukken kan actualiseren als er een tweede druk komt, maar dat zullen er niet heel veel zijn. Mijn betoog staat recht overeind.'
recensie
Strategisch management
15 oktober 2008
Jeroen Geelhoed
3-5 minuten leestijd
Bent u het ook zat om bedolven te worden onder succesverhalen van grote joekels als IBM, Dell en General Electric? Keith McFarland wel. Als manager van middelgrote ondernemingen was hij steeds op zoek naar een boek over kleinere bedrijven die de stap naar groots hadden gemaakt. Maar hij vond er geen. Dus schreef hij het zelf, op aanraden van grootmeesters Peter Drucker en Jim Collins. Daarmee zou je 'The Breakthrough Company' kunnen typeren als 'de Good to great' 'voor kleine en middelgrote organisaties'.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
15 oktober 2008
Sandra Barendrecht
3-4 minuten leestijd
Bent u in de veronderstelling dat u vrijwel altijd afgewogen keuzes maakt en weet waarom u tegen de ene verkoper 'ja' zegt, terwijl u de andere laat afdruipen? Dit boek helpt u uit die droom! Volgens Robert Cialdini reageren mensen namelijk veelal op zogenaamde sleutelprikkels, ook wel klik zoem reacties genoemd.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
15 oktober 2008
Sandra Barendrecht
Bent u in de veronderstelling dat u vrijwel altijd afgewogen keuzes maakt en weet waarom u tegen de ene verkoper 'ja' zegt, terwijl u de andere laat afdruipen? Dit boek helpt u uit die droom! Volgens Robert Cialdini reageren mensen namelijk veelal op zogenaamde sleutelprikkels, ook wel klik zoem reacties genoemd. Hij onderzoekt in zijn adembenemende boek 'Invloed' de psychologie van de volgzaamheid. Welke psychologische principes beïnvloeden de neiging om met een verzoek in te stemmen? Hij onderscheidt zes beïnvloedingswapens: wederkerigheid, consistentie, sociaal bewijs, sympathie, autoriteit en schaarste.