OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 870 van 19.450 resultaten
    achtergrond
    IT-management / ICT
    9 december 2008
    Bertrand Weegenaar
    3-5 minuten leestijd
    Het woord 'Gratis' in de titel heeft u misschien gelokt om verder te lezen. Sorry, zo werkt reclame. Gratis is een uitgangspunt dat in de digitale businesswereld een belangrijk fundament kent. Veel content is gratis, bijvoorbeeld Wikipedia, maar ook de meeste weblogs. De open source-wereld drijft op gratis. Toch zijn er verdienmodellen ontwikkeld rond 'gratis'. En succesvol.
    recensie
    Algemeen management
    9 december 2008
    Rob Hartgers
    2-3 minuten leestijd
    Een betere timing had Stephen M.R. Covey zich niet kunnen wensen voor zijn boek De snelheid van vertrouwen. Dankzij de financiële crisis ligt het woord `vertrouwen’ politieke en economische leiders op de lippen bestorven. Financiële instellingen hebben misbruik gemaakt van het vertrouwen van toezichthouders, consumenten en van elkaar. De gevolgen zijn rampzalig. Er is een vertrouwensbreuk die hersteld moet worden. Maar hoe? Covey heeft het antwoord: door te tonen dat je het vertrouwen waard bent. Met instemming citeert hij zijn vader, Stephen R. Covey: `Je kunt je niet uit een probleem praten waar je door gedrag in terechtgekomen bent.’
    recensie
    Marketing
    8 december 2008
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    In zijn boek De gehaakte aardbei - Waarom klanten en marketeers elkaar niet begrijpen prikt Paul Postma vrolijk de oude en vertrouwde marketingwetten door.
    achtergrond
    Algemeen management
    5 december 2008
    Bertrand Weegenaar
    3-5 minuten leestijd
    'Ontwrichtende innovatie goeroe' Clayton Christensen richt zich in zijn nieuwe boek Disruptive Class (How Disruptive Innovation will change the way the World Learns) op de mogelijkheden van nieuwe technologieën en samenwerkingsverbanden om onderwijsvernieuwingen van de grond te krijgen. De massale aanschaf van computers in het onderwijs hebben deze vernieuwing niet gebracht. Co-creatie en gebruikersnetwerken hebben wel deze potentie. Andere recente boeken ondersteunen deze visie.
    recensie
    Algemeen management
    5 december 2008
    Hans van der Klis
    2-3 minuten leestijd
    Zo werden we rijk is de aanstekelijke titel van het boek dat Thomas Lepeltak schreef over een twaalftal belangrijke selfmade ondernemers van Nederland. Het is een wat brave bundel portretten geworden, waarin Lepeltak laat zien vooral een goede netwerker te zijn.
    nieuws
    Economie
    5 december 2008
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    Chris Anderson, hoofdredacteur van Wired en auteur van het boek The Long Tail, legt momenteel de laatste hand aan zijn nieuwste boek: Free. Het zal, zo heeft hij aangekondigd, ook Gratis zijn. Maar hoe doet hij dat dan? En wat vindt zijn uitgever daarvan? Op verkenning naar de grenzen van het uitgeven.
    recensie
    Verandermanagement
    4 december 2008
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    In hun boek Onveranderbaarheid van organisaties vragen Leike van Oss en Jaap van ’t Hek aandacht voor de slecht begrepen en nauwelijks gewaardeerde kant van organisaties: haar identiteit. De auteurs sturen alle verandermanagers weer terug in hun hok.
    column
    4 december 2008
    Jaap Peters
    3-4 minuten leestijd
    Op verzoek van de voltallige Ministerraad heeft de denktank achter het kwartaalmagazine Slow Management, in november 2008 winnaar van de BDO/Van Lanschot Gilde-award, zich gebogen over de vraag of de fusietoets in het onderwijs wel door de NMa in zijn huidige samenstelling kan worden gedaan.
    recensie
    Financieel management
    3 december 2008
    Perry Oostrum
    2-3 minuten leestijd
    Er gaat geen dag voorbij of kranten melden weer nieuwe ontwikkelingen in de zich almaar verder uitrollende kredietcrisis. Nog slechts zelden kan hier gesproken worden van een positief geluid. 'The Future of Finance: Na het vagevuur van de kredietcrisis' weet dit wel te laten horen. In prettig leesbare taal beschrijven Adjiedj Bakas en Roger Peverelli een toekomst van een financieel bestel, waarin lering getrokken is van de lessen die ons door de crisis gepresenteerd worden. Uiteindelijk komen ze tot de conclusie, dat ook deze crisis kansen biedt voor een betere wereld...
    recensie
    Algemeen management
    3 december 2008
    Carla Verwijs
    3-4 minuten leestijd
    Hoe is het in het Nederlands bedrijfsleven met creativiteit gesteld? Hoger dan een magere 6+ komt de score niet, blijkt uit een onderzoek uitgevoerd onder de lezers van Het Financieele Dagblad. Peter ten Hoopen en Marleen Janssen Groesbeek beschreven dit onderzoek in 'Oh, wat zijn we creatief!' De titel klinkt cynisch, maar een 6+ is ook niet echt iets om trots op te zijn.
    recensie
    Algemeen management
    3 december 2008
    Annegreet van Bergen
    2-3 minuten leestijd
    De tijd dat alleen circusartiesten in tenten werkten, ligt ver achter ons. Tegenwoordig werkt iedereen graag bij een leuke tent. In haar boek Waartoe is deze tent op aarde? inventariseert en analyseert freelance journalist Carien Overdijk moderne kantoortaal. Tent (liefst voorafgegaan door leuke of kekke) is overigens jargon voor een goed draaiend bedrijf.
    recensie
    Marketing
    2 december 2008
    Robert Mekenkamp
    De internationale bestseller 'Purple Cow' is in een Nederlandse vertaling uitgekomen. Uitgangspunt van het boek is het concept van de 'Purple Cow' (paarse koe). Wees als bedrijf een 'Purple Cow', dat wil zeggen, wees opmerkelijk, doe het anders dan de anderen waardoor je uitstijgt boven de rest. Het idee dat originaliteit voor een bedrijf loont is allerminst nieuw maar wanneer '...de beste intuïtieve marketeer van dit moment' dit idee aanprijst in een als Milkareep vermomd boekje, dan word je toch nieuwsgierig.
    interview
    Marketing
    2 december 2008
    Ben Kuiken
    5-7 minuten leestijd
    Waarom blijven sommige ideeën hangen en andere niet? De broers Dan en Chip Heath schreven hierover het boek Made to Stick (De plakfactor), dat prompt managementboek van het jaar werd in de VS. Dan Heath sprak op een congres in Antwerpen en Boekcover mocht hem een paar vragen stellen.
    achtergrond
    Persoonlijke effectiviteit
    2 december 2008
    Joep Schrijvers
    7-11 minuten leestijd
    Gelukkig stijgt het vraagstuk van de privacy met stip op de ladder van de publieke aandacht. De afgelopen twee jaar waarschuwden populaire computerbladen zoals Computer Totaal! al geregeld voor de gevaren van elektronische dossiers, sporen op het internet en het maken van profielen. Deze klokkenluiders uit eigen ICT-kringen bleven lange tijd roependen in een woestijn.
    nieuws
    2 december 2008
    Annegreet van Bergen
    3-5 minuten leestijd
    De Cassandra van het onderwijs. Zo noemde minister Ronald Plasterk Aleid Truijens. Op 27 november 2008 nam Plasterk het eerste exemplaar in ontvangst van Truijens’ boek ‘Wij eisen les’, met als sprekende ondertitel ‘waarom kinderen steeds minder leren’. Vóór de officiële overhandiging was er een levendige discussie over de rol van de leraar binnen het onderwijs.
    achtergrond
    Advisering
    2 december 2008
    Frank Kwakman
    8-11 minuten leestijd
    column
    1 december 2008
    Michel Hoetmer
    3-4 minuten leestijd
    Mensen die me persoonlijk kennen, vinden me een aardige jongen. Een vrolijk en gezellig babbelend typ. Zelf denk ik wat genuanceerder over mijn karakter. Zodra ik mijzelf bijvoorbeeld op het zadel van mijn racefiets hijs en de dreven in en rond de Haarlemmermeer verken, gedraag ik me soms als een ploert. Berg je maar wanneer je me dwarszit, dan krijg je enkele krachttermen naar je hoofd. Handtastelijkheden zijn tot op heden uitgebleven. Maar wat niet is, kan nog komen. Houd de kranten maar in de gaten. Als u een kop leest ‘Geflipte verkooptrainer slaat achteloze voorbijganger met fietspomp’, dan weet u hoe laat het is.
    recensie
    Organisatiekunde
    1 december 2008
    Bram Kolk
    MSP staat voor Managing Succesful Programs en niet voor Managing Succesful Projects! Het boek 'De kleine MSP' van Rix Hof is qua opzet en formaat een look-alike van het boek 'De kleine PRINCE2'. Het boek geeft aan welke verschillen er zijn tussen het managen van projecten en het managen van veranderingen (programma's). Het boek is een mooie eerste kennismaking met MSP, maar geeft ook veel schema's, tabellen, voorbeelden en checklists voor de implementatie van MSP in uw organisatie.
    recensie
    Algemeen management
    1 december 2008
    Peter Vermeulen
    2-3 minuten leestijd
    Alweer een boek waarvan de titel suggereert dat er een probleem is tussen managers en professionals. Hans de Bruijn, hoogleraar bestuurskunde aan de Technische Universiteit Delft, beschrijft in 'Managers en professionals' de moeizame relatie tussen managers en professionals. De professionals doen het 'echte werk'. Zoals levens redden, boeven vangen en vonnissen uitspreken. En de managers waarmee professionals steeds vaker geconfronteerd worden, besturen en beheren de professionele organisatie. En dat levert - geloof mij - gedoe op.
    recensie
    Algemeen management
    1 december 2008
    Perry Oostrum
    Een passender ondertitel voor een boek moet nog gevonden worden. 'Inspiratie en werkvormen voor de ontwikkeling van mensen en organisaties' zegt in een paar woorden waar 'Natuur werkt!' voor staat. De natuur biedt ons een prachtige spiegel voor het verkrijgen van (inzicht in) kracht, groei, overleving, samenwerking, rust, schoonheid en creativiteit voor mensen en organisaties. Dit boek heeft alles in zich om die kracht van de natuur werkbaar te maken in de dagelijkse praktijk van het omgaan met een veelheid van vraagstukken die we tegenkomen, tot aan inzicht verkrijgen in en de aanpak van complexe veranderingen toe.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden