OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 864 van 19.450 resultaten
recensie
Persoonlijke effectiviteit
27 januari 2009
Carla Verwijs
Nadat u uw sterke punten, of beter gezegd uw talenten, heeft gevonden met 'Ontdek je sterke punten' van Marcus Buckingham, wilt u misschien weten hoe u hiermee aan de slag kunt. Dat kunt u lezen in zijn 'Ga met je sterke punten aan de slag!'. Deze twee boeken van Buckingham lijken elkaar op te volgen, maar zijn ook heel goed los van elkaar te lezen. De principes uit het eerste boek worden namelijk herhaald in de beginhoofdstukken van het tweede boek.
recensie
Marketing
27 januari 2009
Marjolein te Kolsté
De reclamespot op televisie is nog altijd het populairste middel om mensen te verleiden met uw product. Maar waar je vroeger genoeg had aan drie spotjes, heeft u er tegenwoordig zo'n 150 nodig om gezien te worden door de consument. Consultant Gemma Veel nodigt vakmensen uit om hun doelgroep op een ándere manier te bereiken. Ze noemt die methode belevenismarketing en overtuigt u ervan dat hiervoor geen forse budgetten nodig zijn, zoals voor de traditionele media. Ze geeft veel voorbeelden hoe u met een klein budget gigantisch veel publiciteit kunt genereren. 'Geen guts geen glory' is prikkelend, uitdagend en inspirerend.
nieuws
Algemeen management
27 januari 2009
Pierre de Winter
4-6 minuten leestijd
Een maand of vijf na het serieuze uitbreken van de kredietcrisis blijkt dat veel ‘ groene’ en ‘duurzame’ activiteiten de kredietcrisis relatief beter doorstaan dan de meeste andere sectoren.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
27 januari 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Wat is de zin van mijn bestaan? Hoe word ik gelukkig? In zijn nieuwste boek Seks & Geld, Geluk & Dood, gaat Nederlands grootste managementdenker Manfred Kets de Vries in op de grote levensvragen waarmee managers bij hem aankloppen. Nu alleen maar hopen dat ze de antwoorden ook willen horen.
column
26 januari 2009
Hans van der Loo
3-4 minuten leestijd
In mijn vorige column gaf ik aan dat crises doorgaans tot een activering van biologisch beproefde oerinstincten leiden. Vluchten en vechten behoren daartoe. Twee andere opties om crises te bezweren heb ik toen onvermeld gelaten: verbinden en verzinnen. Het lijkt erop dat deze anno 2009 minstens zo belangrijk zijn.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 januari 2009
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
Een gordijn voor je gezicht houden en je vervolgens aan het publiek voorstellen? Dat werkt! De recensent van dienst besloot na het lezen van Een goed verhaal van Susanne Gerritsen een oud gordijn als ‘attentum’ te gebruiken bij een lezing die ze moest houden. Vrijwel meteen snapten de toehoorders dat hun organisatie niet meer bescheiden achter de schermen moest opereren, maar haar werk beter over het voetlicht moest brengen.
interview
Economie
26 januari 2009
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Jurriaan Pröpper, strategieadviseur en directeur van Adstrat, maakt zich grote zorgen over de gevolgen van de vergrijzing van Nederland. In antwoord op dit probleem schreef hij een businessplan voor Nederland: Een (on)gemakkelijke keuze. ‘Het is een pleidooi voor een liberaal economisch beleid om de sociale voorzieningen te kunnen behouden.’
recensie
Leiderschap
26 januari 2009
Jan Boerstra
Ronald van Domburg maakt deel uit van de in Nederland aanzwellende groep adviseurs die werkt op basis van de methodiek van Appreciative Inquiry. We kennen hem ook als medeauteur van het recent verschenen overzichtswerk 'Waarderend organiseren'. In 'Het waarderend oog' maakt hij de lezer, in vlotte taal en puttend uit eigen praktijksuccessen, op enthousiaste wijze deelgenoot van zijn enthousiasme voor Appreciative Inquiry. Om het beknopt te kunnen houden gaat hij met grote stappen door de theorie en praktijk van zijn onderwerp.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 januari 2009
Loes Dekker
6-8 minuten leestijd
Managers die weten dat hun werk meer inhoudt dan het vergaren van winst en macht kunnen aan het boek Business spiritualiteit van Paul de Blot en Petra Pronk hun hart ophalen. Niet alleen in overdrachtelijke zin, ook letterlijk. Want je moet wel een heel dikke schil om je heen hebben als dit boek je niet raakt en je hart niet bereikt.
achtergrond
26 januari 2009
Joep Schrijvers
4-5 minuten leestijd
A Space Odysseey is een goede film omdat deze het verhaal vertelt van de mens inclusief zijn hulpmiddelen. Zonder zijn stenen, bijlen, speren, wielen, computers is de mens niets. Kubrick was geniaal en had dat door. Zijn boodschap echter is nog steeds niet doorgedrongen bij de meute die keutelt over kenniseconomie, talenten en innovaties. De kennisindicatoren van de samenleving houden te weinig rekening met de systemen en te veel met de mens. Ik zal me nader verklaren.
nieuws
Economie
26 januari 2009
Rob Hartgers
3-5 minuten leestijd
Rusland en Oekraïne ruziën over gas. Maar er is meer aan de hand, ook al lijkt het conflict gesust. Want het gaat om meer dan geld alleen. Dat is tenminste de stelling van drie recent verschenen boeken over dit onderwerp: Gazprom van Valeri Panjoesjkin en Michail Zygar (met de sprekende ondertitel: ‘Ruslands nieuwe wapen’), ‘Petrostate’ van Marshall Goldman, en De nieuwe Koude Oorlog van Edward Lucas, voormalig chef van de Moskouse redactie van The Economist.
recensie
Leiderschap
26 januari 2009
Pierre Pieterse
13-18 minuten leestijd
De president van de VS krijgt honderd dagen om zich te bewijzen, de gemiddelde manager maar negentig. De acties die een manager in zijn nieuwe functie in de eerste drie maanden onderneemt, bepalen in hoge mate zijn succes of falen. Met deze woorden schetst Harvard Business School professor Michael Watkins in zijn boek Slagen als leidinggevende de keerzijde van een promotie.
recensie
Algemeen management
23 januari 2009
Dick Pels
4-6 minuten leestijd
Het is een klassiek liberaal uitgangspunt dat mensen zelf het beste weten wat goed voor hen is. Als anderen dat beter denken te weten, valt al gauw het verwijt van betweterij, betutteling en paternalisme. Het individu (de burger, de consument) is in principe soeverein, kan en moet over zichzelf beschikken, is in staat om rationele keuzes te maken, en is altijd zelf verantwoordelijk voor zijn daden en beslissingen.
recensie
Non-profit
23 januari 2009
Jan Boerstra
Hoe pas je coachingstechnieken toe in organisaties waar medewerkers van oudsher gericht zijn op het onderwijzen van anderen? 'Coachen in het onderwijs' biedt handvatten aan de schoolleider die op een positieve en bemoedigende manier zijn medewerkers wil begeleiden in de uitoefening van hun vak.
recensie
Algemeen management
23 januari 2009
Loes Dekker
U wilt als ondernemer, manager of leidinggevende niet langer dat uw organisatie op rat-achtige leest is geschoeid. U wilt verandering en u neemt daarom het boek 'De Vijfde Discipline' van Peter Senge ter hand. Als u het boek weglegt, merkt u dat u op een tra, een open plek in het organisatiebos terecht bent gekomen en u de art to organize, of beter nog de art to live in an organization heeft gezien. U heeft u, terecht, laten begeesteren door de ideeën van de 'lerende organisatie'.
nieuws
Algemeen management
23 januari 2009
Hans van der Klis
3-5 minuten leestijd
Goed voorbeeld doet goed volgen, is een mooi spreekwoord. Historici geloven niet dat de geschiedenis zich herhaalt, maar er is altijd veel te leren uit bedrijfsportretten en -geschiedenissen. Met dit voorjaar een speciale rol voor Google: over dit ICT-wonder verschijnen drie verschillende boeken.
interview
Mens en maatschappij
23 januari 2009
Rob Hartgers
3-5 minuten leestijd
In zijn boek Van Drees tot Bos uit econoom en voormalig Vendex-topman Arie van der Zwan harde kritiek op de Partij van de Arbeid, die hij omschrijft als ‘ideologisch uitgewoond’. Hij roept op tot een ideologische strijd tegen het ‘superkapitalisme’ en pleit voor een ‘renaissance van de staat’. Boekcover sprak met Van der Zwan.
column
22 januari 2009
Hans van der Loo
3-4 minuten leestijd
Vluchten of vechten. Indien mensen met een crisis worden geconfronteerd, is dát de keuze waarvoor zij normaliter staan. Crises vernauwen het scala aan menselijke mogelijkheden tot een digitale keuze. We kunnen niet anders, want zo zijn wij nu eenmaal genetisch geprogrammeerd. In het licht van deze wetenschap is het dan ook nauwelijks verwonderlijk dat tal van managers, maar ook hun adviseurs, momenteel ten prooi vallen aan vernauwend denken, doen en voelen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
22 januari 2009
Hans van der Loo
Marcus Buckingham, een 41-jarige in Amerika werkzame en woonachtige Brit, is de nieuwe wonderboy onder de managementgoeroes. Van zijn eerder ook in het Nederlands verschenen boeken 'Weg met alle regels' en 'Ontdek je sterke punten' zijn wereldwijd vele miljoenen exemplaren over de toonbank gegaan.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
22 januari 2009
Hans van der Loo
Marcus Buckingham, een 41-jarige in Amerika werkzame en woonachtige Brit, is de nieuwe wonderboy onder de managementgoeroes. Van zijn eerder ook in het Nederlands verschenen boeken 'Weg met alle regels' en 'Ontdek je sterke punten' zijn wereldwijd vele miljoenen exemplaren over de toonbank gegaan.