OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 863 van 19.450 resultaten
achtergrond
2 februari 2009
Joep Schrijvers
5-6 minuten leestijd
In onze kenniseconomie woedt alweer een flink aantal jaren een strijd over de plaats van professionals. Onze docenten, verpleegkundigen, adviseurs en journalisten worden van diverse kanten belaagd en hun verweer is wisselend succesvol. In dit deel de belaagde professional. De volgende twee delen gaan over het verweer van de professional en de Rijnlandse heiligverklaring van de vakman.
recensie
Algemeen management
2 februari 2009
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Met haar boek Vijf maanden in de achtbaan, geschreven in samenwerking met freelance journaliste Gwen van Loon, wil de jonge ondernemer Fleur Sluijter laten zien wat je in de praktijk meemaakt als je je bedrijf verkoopt.
column
2 februari 2009
Michel Hoetmer
3-5 minuten leestijd
Als u het tv-programma Topverkopers hebt gezien, dan bent u weer eens getrakteerd op alle vooroordelen die over verkopers de ronde doen. Deze ‘topverkopers’ leuteren er lustig op los. Als het daar bij bleef zou je er vrede mee kunnen hebben. Helaas halen ze ook aan de lopende band rotstreken uit. Ze bedonderen klanten en proberen elkaar een hak te zetten.
interview
Leiderschap
2 februari 2009
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
Als er dienend-leiders aan het hoofd van banken hadden gestaan, hadden we nu geen kredietcrisis gehad. Dit zei Wereldbankdirecteur Herman Wijffels tegen Ed Voerman. Voerman is ondernemer en oprichter van de Europese stichting voor Servant Leadership. Samen met cultuurgoeroe Fons Trompenaars schreef hij het boek Grenzeloos leiderschap, met als ondertitel 'Zeven dilemma’s van Servant-leadership in beeld gebracht'.
nieuws
Economie
2 februari 2009
Ben Kuiken
4-5 minuten leestijd
Is The Long Tail, de economische theorie dat door de komst van internet er geld te verdienen valt in nichemarkten, een fabel? Volgens twee onderzoekers van de Britse auteursrechtenorganisatie MCPS-PRS wel. De bedenker van de theorie, Chris Anderson, verdedigt zich met hand en tand en krijgt gelijk van de webwinkels. Althans, een beetje.
recensie
Marketing
30 januari 2009
Mirjam Hensels-van den Broek
Het handzame 'Geen guts geen glorie' (formaat portefeuille) belooft een weergave van de stand van zaken binnen de belevenismarketing. De schrijfster, Gemma Veel, is mede-bedenkster van het 3FM-concept en het Glazen Huis en wordt op de achterflap geïntroduceerd als 'belevenismarketinggoeroe'.
Voor 'Geen guts geen glorie' interviewde de auteur bedrijven die concepten uit de belevenismarketing gebruikt hebben. De inhoud van de interviews blijft echter steken op het beschrijven van voorbeelden van succesvolle campagnes uit het verleden. Het resultaat is daarom niet meer dan een overzicht van leuke reclamestunts die we al te vaak in powerpointvorm op diverse congressen en workshops hebben gezien. Deze keer aangevuld met een stukje samenvatting van Gemma Veel.
recensie
Marketing
30 januari 2009
Anne-Mieke Vermeer
2-3 minuten leestijd
Prof.dr. John Koster RM, is Register Marketeer, hoogleraar Marketing Organisatie en Implementatie en auteur van meerdere publicaties, dus heeft zijn sporen in de marketing wel verdiend. Als hij zegt 'Weg met het marketingplan' dan zit daar een genuanceerder verhaal achter. Het 'Tijd voor actie!' meent hij wel serieus: in sneltreinvaart wijst hij u de weg tot concrete en haalbare acties. Geschreven voor het management, dat aan het werk wil om enthousiaste, terugkerende en winstgevende klanten te werven en behouden.
recensie
Economie
30 januari 2009
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Het is aanlokkelijk om je volledig aan de zijde van Adstrat-directeur Jurriaan Pröpper te scharen. In zijn boek Een (on)gemakkelijke keuze schetst hij een heldere oplossing voor een van de grootste problemen waarmee Nederland te maken krijgt, de vergrijzing. Pröppers voorstel is misschien niet erg realistisch, het probleem is dat wel.
recensie
Marketing
30 januari 2009
Bert Peene
1-2 minuten leestijd
'Sportmarketing' van Jolanda Colijn en Robert Kok is een studieboek, geschreven voor studenten aan hbo-opleidingen die te maken hebben met sport en actieve vrijetijdsbesteding; bijvoorbeeld de opleiding Speco (Sport Economie en Communicatie) van Fontys in Tilburg, waar beide auteurs als docent sportmarketing werkzaam zijn. 'Sportmarketing is een relatief nieuw vakgebied', meldt de tekst op de achterflap en dat klopt.
recensie
Marketing
30 januari 2009
Marcel Hindriks
2-3 minuten leestijd
Als marketeer is de huidige recessie een goed moment om te laten zien wat marketing voor een bedrijf kan betekenen. In het compacte boekje 'De 13 gouden wetten van recessiemarketing' helpen Roland en Rogier van Kralingen u op weg. Kort en bondig nemen zij u in dertien hoofdstukken mee op uw zoektocht naar mogelijkheden om uw bedrijf te laten profiteren van kansen die de huidige marktontwikkeling u biedt. Verwacht geen pasklare antwoorden, maar wordt geconfronteerd met de wetten van de eenvoud.
nieuws
Algemeen management
30 januari 2009
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
In dit vierde deel van de serie over de boeken die dit voorjaar verschijnen, richten we ons op de toekomst. De marketeers hebben hun hoop gevestigd op titels als Alle 13 goed of De 13 gouden wetten van recessiemarketing. De voorvechters van duurzaamheid zijn wat serieuzer en zinspelen op een noodzakelijke ommekeer. Een keuze uit de boeken die de komende maanden verschijnen op het gebied van marketing, innovatie en duurzaamheid.
recensie
Personeelsmanagement
30 januari 2009
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
De meeste managers kennen het fenomeen: op het werk alles onder controle, maar bij thuiskomst: altijd gedoe. Stress, te weinig tijd, gedeelde en onduidelijke verantwoordelijkheden. nzovoort, enzovoort. Hoe de moderne manager in zijn primaire sociale omgeving, zijn gezin dus, omgaat met tijd, middelen, doelen en taken, is een minder bekend terrein van onderzoek. Vreemd eigenlijk. Maar goed gaat het niet altijd. Patrick Lencioni geeft in zijn boek The Three Big Questions for a Frantic Familiy in de vorm van een novelle handvatten om hier mee om te gaan.
recensie
Werk en loopbaan
29 januari 2009
Fred Roode
In de huidige tijd van recessie is 'Het ontslagcircus' uitermate nuttig voor iedereen die denkt dat hij het komende jaar met ontslag zal worden geconfronteerd, maar misschien nog wel meer voor diegenen die denken dat dit hen toch niet zal overkomen. Ook leidinggevenden die nog niet eerder in aanraking kwamen met personeelsreducties, hebben baat bij dit boek. Alle facetten van de hedendaagse ontslagpraktijk komen aan de orde; van de ontwikkeling van het ontslagrecht door de jaren heen tot de huidige wettelijke regels. Het geeft een ontluisterend beeld van alle trucs die werknemers en werkgevers toepassen in een ontslagprocedure. Henk Vlaming eindigt met een korte reeks tips voor werknemers die met ontslag worden geconfronteerd.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
29 januari 2009
Michel Hoetmer
De managementroman is tegenwoordig populair. Het schijnt dat mensen geen ingewikkelde boeken meer willen lezen. De auteur zou daarmee een te groot beroep doen het denkvermogen van de arme lezer. Denken vreet energie. Daarom kiest menig auteur voor de weg van de minste weerstand. Hij verpakt zijn wijsheden in een parabel. Zo ook Bob Burg en John David Mann met 'De go-giver'.
recensie
Financieel management
29 januari 2009
Marjolein te Kolsté
Soms krijg je een boek in handen waarvan je denkt 'had ik dit maar eerder ontdekt, want tóen was het nuttig.' 'Commissaris van nu' ís zo'n boek. Een nuttige handreiking, waarin alle aspecten van het commissariaat behandeld worden. Als voormalig commissaris bij Rabobank Utrecht zou ik het bijna een handboek willen noemen. Absolute aanrader voordat u als commissaris aan uw eerste commissariaat begint, maar ook voor bestuurders heel verhelderend wat u van commissarissen mag verwachten - en wat niet.
nieuws
Personeelsmanagement
29 januari 2009
Annegreet van Bergen
4-5 minuten leestijd
‘Het beste van twee werelden.’ Zo omschrijft prof. dr. Ton Wilthagen flexicurity. Flexibiliteit voor werkgevers. Security (werkzekerheid) voor werknemers. Is een nieuw sociaal model in de geest van flexicurity voor Europa mogelijk? En zo ja: hoe? Dat zijn de vragen waarop ReflecT, een nieuw onderzoeksinstituut van Universiteit van Tilburg, antwoord probeert te geven.
interview
Persoonlijke effectiviteit
29 januari 2009
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Hoe tover je een probleem om in een mogelijkheid? Dat is de essentie van het gedachtegoed van Berthold Gunster. We denken ons vast in verstikkende ‘ja-maars’ terwijl een open levenshouding met een ‘ja-en’ manier van denken ons aantoonbaar meer oplevert. In zijn boek Huh?! beschrijft Gunster vijftien uiteenlopende strategieën om het spreekwoordelijke halflege glas weer te zien als halfvol. Kantelen en omdenken is daarbij het onontbeerlijke gereedschap.
achtergrond
Algemeen management
28 januari 2009
Dick Pels
6-8 minuten leestijd
‘De rollen zijn omgedraaid. Niet langer bepalen fabrikanten wat mensen kopen, maar de consument zelf is de baas… Tot voor kort kon een fabrikant bepalen wat hij in de hoofden van consumenten wilde bereiken, maar dat is niet meer zo. Nu zit de consument aan het stuur… Bedrijven moeten nu op zoek naar wat mensen drijft. En dat is lastig want als je ze vraagt "wat wil je?", krijg je meestal geen antwoord. Het gaat dan ook vaak om het onderbewustzijn van de consument. Als je dat goed in zicht hebt, kun je de juiste positionering van je merk bepalen.’ (NRC Handelsblad 10.1.09.)
nieuws
Algemeen management
28 januari 2009
Rob Hartgers
2-3 minuten leestijd
Vraag: wat is de overeenkomst tussen Facebook, Google, Sun Microsystems, Cisco en Gillette? Antwoord: het zijn miljoenenbedrijven die hun oorsprong hebben op een universitaire campus. Dat willen we in Nederland ook wel.
recensie
Coaching en trainen
27 januari 2009
Sven Laudy
Coachen is in! Iedereen coacht elkaar en wordt gecoacht. In de sport was het al langer bekend, maar nu dus ook gezinscoaching en coaching in organisaties om er maar twee te noemen. In 'De Coachingbox' gaat Marijke Lingsma in op coaching in organisaties. Een blik op de inhoudsopgave leert dat ook binnen een organisatie een veelheid aan coaching voorkomt; coachen van individuen, maar ook teams en zelfs de hele organisatie! Ook kun je leidinggeven op een coachende manier en kun je bij conflicten coachen.