OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 860 van 19.450 resultaten
nieuws
Algemeen management
19 februari 2009
Ben Kuiken
3-4 minuten leestijd
Kan een grote multinational als online winkel Amazon.com nog innovatief zijn? Met deze vraag luisterde Werner Vogels, de Nederlandse chief technology office van het bedrijf, een bijeenkomst van de Amsterdamse Innovatie Motor op. Zijn antwoord: yes, we can!
recensie
Algemeen management
18 februari 2009
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
In het boek En nu doorpakken! kunnen bouwondernemers leren hoe je op een moderne manier netjes zaken doet. Misschien nog niet zo’n slecht idee.
nieuws
18 februari 2009
Dick Pels
2-3 minuten leestijd
Jan Hommen, de nieuwe bestuursvoorszitter van ING, neemt voorlopig genoegen met een salaris van nul euro. Een mooi gebaar, maar wel een sigaar uit eigen doos. Want zodra in 2010 het nieuwe beloningsbeleid is vastgesteld, wordt hij met terugwerkende kracht beloond volgens de nieuwe maatstaven.
recensie
Organisatiekunde
17 februari 2009
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
De essentie van 'Projectmatig werken' is dat je eerst nadenkt over wat je gaat doen en daarna pas actie onderneemt, en dus doet. Zodra je eenmaal in actie bent, dien je regelmatig bij te sturen. Je blijft dus nog steeds nadenken.
recensie
Werk en loopbaan
17 februari 2009
Anne-Mieke Vermeer
Marc Embo was zelf 52 jaar toen hij zijn baan als HR Director kwijtraakte. Nadat hij zelf alle fouten maakte die je als werkloze vijftiger kunt maken, kwam hij toch weer aan de slag bij een outplacement bureau in het begeleiden van vijftigplussers. Zijn ervaringen legde hij vast in 'Is er nog werk na de vijftig?' Zijn antwoord: Ja, wel werk, maar geen baan, dus solliciteren heeft geen zin. Daarom ontwikkelde Embo zijn 'aankoopmethode', een nieuwe manier om u expertise in de markt te zetten. Makkelijk? Nee. Interessant? Ja. Succesvol? Wie weet.
recensie
Organisatiekunde
17 februari 2009
Jan Blokland
Organisaties willen zich behoeden voor crisissituaties en gaan zich Angelsaksisch voorbereiden met regels en procedures. Je kunt erop wachten dat er dan iets onverwachts gebeurt dat je net weer niet hebt voorzien. De auteurs van 'Crisis in de hand', Jurriaan Cals, Els Visser en Ruud Plomp stellen in hun boek dat je je dan beter kunt voorbereiden op een meer Rijnlandse wijze. Het boek beschrijft wat je volgens dat model kunt doen als je bedrijf in een crisissituatie terecht komt of als je leiding moet geven onder moeilijke omstandigheden.
recensie
Coaching en trainen
16 februari 2009
Ruud de Jong
3-5 minuten leestijd
Rozemarijn Dols en Josine Gouwens beschrijven de voorwaarden, aanpak, werkwijze en stappen van diverse creatieve sessies, zodat u op ideeën komt en deze kunt uitwerken. Het uiteindelijke doel is om tot innovaties te komen, aldus de inleiding van '50 werkvormen voor creatieve sessies'.
recensie
Algemeen management
16 februari 2009
Kees ter Poorten
2-3 minuten leestijd
Kenneth Blanchard, de schrijver en coauteur van bestsellers als de 'De One Minute Manager' en 'Wie heeft mijn kaas gepikt? ' komt ditmaal met een boek voor de (startende) ondernemer. Het doel van 'De One Minute Ondernemer' is om ondernemers vertrouwd te maken met de elementen die nodig zijn voor succesvol ondernemerschap. Hoewel niet erg vernieuwend, doen Kenneth Blanchard, Don Hutson en Ethan Willis dit vol enthousiasme.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
16 februari 2009
Annelies Bakelaar
Met '186 ideeën om je creativiteit een boost te geven' willen Mandy Wheeler en James de Ville u inspireren en aanzetten tot nieuwe ideeën. Wat mij betreft is het een boekje vol woorden en beelden, zonder vaste structuur. Het ligt nu ergens op de kast.
recensie
Algemeen management
16 februari 2009
Loes Dekker
4-5 minuten leestijd
In het Arabische sprookje van 1001 nacht redt een vrouw zich het vege lijf door het vertellen van verhalen. In de Decamerone, een Italiaanse vertelling uit de veertiende eeuw, verbeidt een groepje jonge mensen dat is gevlucht voor de pest de tijd door elkaar verhalen te vertellen. Bedenk daarbij dat deze twee vertellingen zelf al honderden jaren overleven en het is duidelijk: de kracht van verhalen is enorm. Twee organisatieadviseurs, Suzanne Tesselaar en Annet Scheringa, hebben ervaren dat ook organisaties met deze kracht hun voordeel kunnen doen. Zij schreven onder de titel 'Storytelling handboek' een boek voor het gebruik van organisatieverhalen voor managers, trainers en onderzoekers. Een vernieuwend en prikkelend boek.
recensie
Algemeen management
16 februari 2009
Ewald Theunisse
1-2 minuten leestijd
Kijk, dit is er zo eentje. Een boek waarin de schrijvers, onder het twintigste-eeuwse motto: wil je de hele waarheid, dan moet u ons maar inhuren, nu eens niet de essentiële kaarten in de mouw houden. Maar gewoon een heerlijk, helder handboek voor iedereen, van geïnteresseerd beginner tot fulltime professioneel trainer, die kleine en grote groepen wil stimuleren om creatief te denken.
nieuws
16 februari 2009
Pierre de Winter
4-6 minuten leestijd
Volgens oud-Aegon topman Kees Storm brengt de Balkenende-norm voor salarissen het niveau van het financieel toezicht in gevaar. Aan vice-voorzitter Erik van Laar van het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen (NCD) de vraag of die waarschuwing terecht is.
achtergrond
Algemeen management
16 februari 2009
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
In de televisieserie Extreme Home Makeover zet Ty Pennington als Grote Timmerman binnen een week een nieuw huis neer voor een ontredderd gezin. De gedachte aan een Business Edition van het populaire programma is verleidelijk, maar voor bedrijven en instellingen die in de problemen zitten, is zo’n quick fix een gevaarlijke illusie.
column
16 februari 2009
Hans van der Loo
2-3 minuten leestijd
Terwijl de onheilstijdingen alsmaar heviger worden, doet de gemiddelde Nederlander alsof zijn neus bloed en gaat lekker op wintersport of carnavallen. Crisis of geen crisis, het leven neemt zijn gewone loop. Is dat een teken van gezonde Hollandse nuchterheid? Of zij we gewoon dom bezig?
recensie
Organisatiekunde
16 februari 2009
Pierre Spaninks
4-6 minuten leestijd
Denken en handelen, op zo’n manier dat het de bedrijfsvoering van een organisatie verbetert en de resultaten versterkt. Zo definieert de Tilburgse hoogleraar Ton Wentink het vakgebied Business Performance Management in zijn gelijknamige boek over sturen op prestatie en resultaat. Taaie kost, maar het zou een vergissing zijn het daarom ongelezen te laten. Daarvoor is de inhoud te belangrijk.
recensie
Marketing
13 februari 2009
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
De eerste kwalificatie die me te binnenschoot toen ik het boek uit had, was; 'een goed handzaam no-nonsense boek met een degelijke inhoud.' Eindelijk eens een boek zonder eindeloze herhalingen of lappen tekst waarvan je het gevoel hebt: 'dat had ook een stuk korter gekund'. Nee, to-the-point en klare taal. Het boek 'Positioneren' geeft op structurele wijze handreikingen om te komen tot datgene waar menig marketeer het meest moeite mee heeft, namelijk keuzes maken. Rik Riezebos en Jaap van der Grinten beschrijven de materie heel toegankelijk en het geheel wordt gecompleteerd met herkenbare voorbeelden.
recensie
Strategisch management
13 februari 2009
Rob van der Marck
Het boek 'Branchmarking' van Rob Adams past in het brede spectrum van moderne marketingboeken. De traditionele marketing lijkt niet meer te werken richting de grillige consumenten en er zijn dus andere manieren nodig om een product of dienst aantrekkelijk te maken. In dit boek wordt het concept branchmarking behandeld, een manier om u te onderscheiden door over de grenzen van uw eigen branche te kijken. Het boek is een verzameling van losse voorbeelden, citaten en ideeën en daarin schuilt zowel de kracht als de zwakte. Het boek leest makkelijk weg en dat hoeft niet altijd van voren naar achteren. Maar omdat het teveel los zand is, kan het mij geen moment echt boeien.
recensie
Algemeen management
13 februari 2009
Daniëlle de Jonge
Op de cover van 'Lekker schrijven in m'n pyjamabroek' staat '71 columns over lefschoppers en lamzakken, thuiswerkers en treiteraars, zelfstandigen en zeurpieten'. Voldoende om een potentiële lezer nieuwsgierig te maken naar de inhoud. De foto van Charles Groenhuijsen met slaperig hoofd, haar in de war en vrolijk geruite pyjamabroek doet de rest. Het boek is hilarisch om te lezen voor iedere werkende Nederlander, want heel herkenbaar.
interview
13 februari 2009
Walter van Hulst
7-11 minuten leestijd
‘De kredietcrisis heeft voor iedereen pijnlijk zichtbaar gemaakt hoeveel schade het virus van de haast kan aanrichten. Maar uit de chaos zal weer een nieuwe orde voortkomen.’ Dat stelt Carl Honoré, journalist voor onder andere The Guardian en The Economist en auteur van het boek Slow. Sinds het voor het eerst verscheen, in 2004, heeft hij alleen maar méér tekenen van een diepe wens tot verandering zien opborrelen. Overal ter wereld, op allerlei terreinen. ‘Ik ben een geboren optimist. Elke crisis biedt nieuwe kansen, is vaak een voorbode van een nieuw tijdperk.’
nieuws
13 februari 2009
Justin van Lopik
3-4 minuten leestijd
De discussie over de invulling van uw vrije tijd is begonnen. Het aantal koopzondagen per jaar moet worden teruggedrongen, aldus het kabinet. Het Platform Detailhandel Nederland reageerde uiteraard op het kabinetsvoornemen en kwam met de voorspelling dat er daardoor zo’n 30.000 banen op de tocht komen te staan. Het Ministerie van Economische Zaken gelooft echter, bij monde van minister van der Hoeven, dat een euro maar 1 keer kan worden uitgegeven. Maar maakt het de Nederlandse economie dan niks uit wanneer ik mijn euro uitgeef?