OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 856 van 19.450 resultaten
recensie
Algemeen management
27 maart 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Pamela Bouwmeester krijgt aan het einde van de werkdag van haar secretaresse huiswerk mee voor de volgende dag, de secretaresse van Jan Aalberts regelt zelfs diens financiën en als een afspraak van burgemeester Cohen een keer uitloopt, sms’t zijn secretaresse ‘TIJD’: de hedendaagse secretaresse is veel meer dan de tiepmiep van vroeger. Dat wordt duidelijk uit de interviews die journaliste Ria Harmelink voerde met veertien secretaresses en hun bazen die zij bundelde in het boek De baas de baas.
achtergrond
Werk en loopbaan
27 maart 2009
Dick Pels
3-5 minuten leestijd
Werk is afleiding. Het neemt ons in beslag en dempt nodeloos gepieker over de zin van het bestaan. Het vernauwt ons perspectief op de wereld, en dat is maar goed ook. Anders zouden we teveel nadenken over wie we zijn en waar we mee bezig zijn. In die ‘onontbeerlijke kortzichtigheid’ en ‘prachtige lichtzinnigheid’ ligt precies onze levensdrift: ‘een blinde wilskracht, even indrukwekkend als die van een mot die voortvarend over een raamkozijn loopt, een door een te haastige kwast achtergelaten klodder verf ontwijkt, en weigert zich te verdiepen in een breder perspectief, waarin hij zal sterven voor de avond is gevallen’, mijmert de filosoof De Botton in zijn boek Ode aan de arbeid.
nieuws
Financieel management
27 maart 2009
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Het kan niet anders dat ook Willem Vermeend teleurgesteld is in het pakket maatregelen dat deze week is gepresenteerd door het kabinet-Balkenende. In zijn in juni te verschijnen boek ‘De Wij Economie’ pleit Vermeend voor een visionaire aanpak van de crisis. Volgens de oud-minister en -staatssecretaris is dit het moment voor een Green New Deal.
recensie
Economie
27 maart 2009
Pierre Pieterse
5-7 minuten leestijd
Het moest er eens van komen, het tij zit mee, maar eindelijk is de Nederlandse vertaling van The Great Crash 1929 dan verschenen, bij uitgeverij Ambo Anthos. Volgens het begeleidende persbericht is dit boek ‘nog altijd het meest lezenswaardige boek over het grootste financiële debacle waarmee de wereld ooit is geconfronteerd: de beurskrach van 1929. De beroemde econoom John Kenneth Galbraith beschrijft, met een grote helderheid, de gekte en waanzin die kenmerkend waren voor de financiële wereld in de Verenigde Staten in die tijd’. Een constatering waar we het uiteraard volledig mee eens zijn. Wie dit boek leest, zo vervolgt het persbericht, 'begrijpt dat er in tachtig jaar niet zoveel veranderd is: blinde hebzucht aan de ene kant, en een flinke dosis goedgelovigheid aan de andere kant houden elkaar in evenwicht. Tot de zeepbel barst en een crisis onvermijdelijk wordt'.
recensie
Personeelsmanagement
26 maart 2009
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
Dividend van diversiteit van Heske van Eyck van Heslinga en Sylvia van der Raad is een goed geschreven en fraai uitgegeven boek. Helaas is het ook het zoveelste in het genre.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 maart 2009
Annelies Bakelaar
2-3 minuten leestijd
'Vliegen op eigen kracht' van Marjon Oosterhout start met een interessante metafoor waardoor je als lezer direct gegrepen wordt door dit boek. De metafoor gaat als volgt: 'Een vriendin beklaagde zich over de afwezigheid van vlinders in haar tuin. Toen ik haar vroeg of ze wel rupsen had, antwoordde ze: 'ja, maar die maak ik dood'.' Dit boekje laat zien dat er geen gebrek is aan talent in een organisatie als je maar ziet dat er in een rups een vlinder schuilt.
recensie
Strategisch management
26 maart 2009
Arie Buvens
Voor vrijwel iedere onderneming, groot of klein, is het vanwege de wereldwijde financiële en economische crisis noodzakelijk om grondig na te denken over de te voeren strategie. En strategie is meer dan één 'lucky shot'. Want wie elke week de lotto wint, heeft een strategie - en zal zich daarover wellicht moeten verantwoorden. Strategie en strategisch management zijn moeilijke begrippen en ermee omgaan stelt bijzondere uitdagingen. Aimé Heene, Johan Vanhaverbeke en Simonne Vermeylen willen met 'Praktijkboekstrategie' onder meer aantonen hoe belangrijk het is om op een zorgvuldige wijze om te gaan met de strategische dimensies van een onderneming. De drie Vlaamse hoogleraren zijn daarin bijzonder goed geslaagd. Het is een uitermate gedegen en praktisch boek en heel prettig geschreven.
recensie
Advisering
25 maart 2009
Jan Boerstra
Appreciative inquiry is een vrij jonge loot aan de stam van organisatieonderzoek en organisatieverandering. Wereldwijd krijgt het steeds meer voet aan de grond. Hoe slaat het aan in Nederland? Een groep praktijkmensen heeft de pen opgepakt en hun kennis en ervaring met appreciative inquiry te boek gesteld in 'Waarderend organiseren'. Het resultaat is een theoretische introductie en overzichtelijke staalkaart van praktijkervaringen vanuit een positieve, waarderende kijk op samenwerken en organiseren.
recensie
Werk en loopbaan
25 maart 2009
Anne-Mieke Vermeer
Alain de Botton trok samen met fotograaf Richard Baker twee jaar lang de wereld over om zich te verdiepen in het onderwerp werk. Dat resulteerde in 'Ode aan de arbeid', het zevende boek van deze 'filosoof van het alledaagse leven'. Tien essays en ruim 120 foto's geven een blik achter de schermen van diverse hedendaagse bedrijfstakken. De Botton volgt het spoor van hoogspanningsmasten, loopt met een loopbaanbegeleider mee, volgt een tonijn en neemt een kijkje in de wereld van de accountancy. En wie al eens eerder een boek van hem las, weet dat hij een verrassend eigen kijk heeft op schijnbaar doodgewone zaken.
recensie
Werk en loopbaan
25 maart 2009
Anne-Mieke Vermeer
3-4 minuten leestijd
Alain de Botton trok samen met fotograaf Richard Baker twee jaar lang de wereld over om zich te verdiepen in het onderwerp werk. Dat resulteerde in 'Ode aan de arbeid', het zevende boek van deze 'filosoof van het alledaagse leven'. Tien essays en ruim 120 foto's geven een blik achter de schermen van diverse hedendaagse bedrijfstakken. De Botton volgt het spoor van hoogspanningsmasten, loopt met een loopbaanbegeleider mee, volgt een tonijn en neemt een kijkje in de wereld van de accountancy. En wie al eens eerder een boek van hem las, weet dat hij een verrassend eigen kijk heeft op schijnbaar doodgewone zaken.
recensie
Reclame en verkoop
24 maart 2009
Koos Overbeeke
2-3 minuten leestijd
We kennen de 'MBA in één dag'-seminars. Hierbij zorgt Ben Tiggelaar ervoor dat de essentie van de hedendaagse managementtheorie in één dag tot u komt. Alexandra van 't Geloof en Jaap Bron hebben iets soortgelijks gedaan en hebben daarbij de focus op sales gezet.
recensie
Non-profit
24 maart 2009
Jan van Tulden
In zijn boek 'We zijn de klos' geeft Wim Huppes zijn visie op de zorgsector en de belangrijkste (weef)fouten die hij daarin constateert. Het boek is een belangrijke bijdrage aan de discussie over de marktwerking in de zorg. Het getuigt van ervaring (vaak negatieve) en inzicht in de zorgmarkt. Bovendien zijn de oplossingen paradigmaverschuivend en zullen door de partijen op de zorgmarkt worden onderschreven. Het echte obstakel is namelijk het doorvoelen van deze totaal gewijzigde houding in de praktische uitvoering. Hoewel soms meer een pamflet dan een strikt wetenschappelijk betoog, is deze titel een must voor allen die verantwoordelijkheid dragen in de zorg.
column
24 maart 2009
Ralf Knegtmans
2-3 minuten leestijd
Terwijl de competitie op de arbeidsmarkt de afgelopen periode fors is toegenomen, buigt ons kabinet zich vooral over te nemen besparingen. Dat is jammer, want Nederland heeft een kwetsbare, open economie met relatief hoge arbeidskosten. Minister Plasterk zou zich daarom juist nu sterk moeten maken voor het daadwerkelijk investeren in hoogopgeleide kenniswerkers die de internationale toets der kritiek kunnen doorstaan. Daarnaast zou het kabinet een klimaat moeten creëren waarbinnen ook buitenlands talent zich prettig voelt en zich - al dan niet tijdelijk - in ons land wil vestigen.
recensie
Algemeen management
24 maart 2009
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Het huidige kabinet is vooral blauw en oranje. Gericht op beheersen en scoren. Maar het zou in deze tijd van crisis best wat meer geel kunnen gebruiken. Die conclusie kun je trekken op basis van het boek Drijfveren in de praktijk.
interview
Algemeen management
24 maart 2009
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
De hoogleraren Chris Snijders (Technische Universiteit Eindhoven) en Frits Tazelaar (Universiteit Utrecht) doen al vijftien jaar lang onderzoek naar het management van transacties en relaties tussen bedrijven, met name op het gebied van inkoopmanagement, facilitymanagement en R&D-allianties. Dankzij hun grootschalig, multidisciplinair empirisch onderzoek slaagden zij erin een groot aantal mythen in managementland te ontzenuwen. Na vele wetenschappelijke publicaties wilden zij hun bevindingen nu voorleggen aan een groter publiek en publiceerden zij hun belangrijkste bevindingen in een nieuw boek, Klapschaatsen in management.
recensie
Leiderschap
23 maart 2009
Peter Vermeulen
Eigenlijk zou het vanzelfsprekend moeten zijn als u een winkel, restaurant of hotel bezoekt. Het gevoel hebben dat u welkom bent. Toch overkomt het mij in Nederland steeds regelmatiger een gevoel te hebben eerder tot last te zijn, dan als gast van het bedienend personeel te worden gezien. En uit reacties vanuit mijn omgeving ben ik niet de enige met dit gevoel. En gevoel is dan weer exact datgene waar het allemaal over gaat in 'Hostmanship' van Jan Gunnarsson. Het gevoel als gast welkom te zijn.
recensie
Non-profit
23 maart 2009
Ton Horrevorts
Tilburg heeft zijn dienstverlening verbeterd door instrumenten van het bedrijfsleven toe te passen. In Amsterdam kan de burger steeds meer transacties online verrichten. Den Haag wil de klantvriendelijkste gemeente van Nederland worden en Almere heeft een 'digital assistent' voor de bezoekers van zijn website. De Nederlandse overheid heeft de burger als klant ontdekt. Helemaal fout, aldus de stelling van journalist Steven de Jong, want zo creëert de overheid ontevreden en zeurderige klanten. In zijn boek 'De lastige burger' doet hij verslag van zijn onderzoek naar de resultaten van het klantdenken van de overheid.
recensie
Organisatiekunde
20 maart 2009
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
In november 2006 hield SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan de jaarlijkse Ernst Heijmans-lezing van de Raad van Organisatie-Adviesbureaus (ROA). Hij daagde de verzamelde consultants uit om zich meer te richten op de Nederlandse arbeidsverhoudingen, om hun expertise uitgebreider beschikbaar te stellen aan MKB-ondernemers en meer aandacht te besteden aan praktijkvragen in plaats van zich altijd maar te focussen op overbetaalde en overgewaardeerde strategische advisering.
interview
Algemeen management
20 maart 2009
Pierre Spaninks
4-6 minuten leestijd
Drievoudig Europees kampioen zwaargewicht Arnold Vanderlyde doet tegenwoordig van zich spreken als coach. Niet alleen van sporters maar ook van ondernemers en managers. In zijn boek Fighting for Success! vertelt hij over zijn jeugd als lastig Limburgs jongetje, over zijn carrière in de boksring, over zijn filosofie en over zijn methode.
nieuws
Werk en loopbaan
20 maart 2009
Ben Kuiken
4-6 minuten leestijd
De Britse filosoof Alain de Botton schreef een boeiend boek over een van de meest alledaagse onderwerpen: werk. Dat doet hij met veel compassie en gevoel voor detail, waardoor zijn boek, Ode aan de arbeid, verplichte kost is voor alle managers. ‘Mijn taak is het om te laten zien wat daar buiten gebeurt.’