OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 855 van 19.448 resultaten
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    31 maart 2009
    Daniëlle de Jonge
    3-4 minuten leestijd
    Netwerken is 'hip'. We lunchen en borrelen wat af, bezoeken seminars en andere interessante bijeenkomsten of zoeken een digitale manier om onszelf te laten zien. Allemaal om andere mensen te ontmoeten en waar mogelijk onszelf en ons bedrijf onder de aandacht te brengen. 
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    31 maart 2009
    Frans van Schijndel
    'De passietest' biedt een manier waarop u in kaart brengt wat uw leven ideaal kan maken. Tevens geven Janet Bray Attwood en Chris Attwood aan welke uitgangspunten en principes u nodig heeft om deze passies (meer) in u leven te brengen. Wanneer u door het typisch Amerikaanse heen kunt lezen, bevat het een bruikbaar instrument.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    31 maart 2009
    Annelies Bakelaar
    3-4 minuten leestijd
    Complexiteit en negativisme hebben we voldoende in onze huidige maatschappij, denk alleen maar aan de economische turbulente tijden waar we ons in bevinden. Dit nieuwe boek van Berthold Gunster 'Huh?! - De kunst van het omdenken' is de eenvoud zelf en sprankelt van optimisme. 
    column
    31 maart 2009
    Pierre Pieterse
    3-5 minuten leestijd
    Zomer 1979. Ik ben gaan wonen op een groot oud motorjacht en zal dat weten ook. Met pech onderweg varen we de ‘Nymphaea’ over het IJsselmeer naar de werf van de gebroeders Metz in Urk. Na nog meer bloedstollend avontuur (het schip valt bij het hellingen bijna om) staan we eindelijk droog. Op zondagavond komt een bekende figuur de werf op wandelen. Ik was nog een brave gymnasiast in het brave Bussum toen de antirookmagiër Robert Jasper Grootveld in 1964-65 zijn wonderlijke rituelen rondom het Lieverdje opvoerde. Nu stapt deze levende legende via de ladder aan boord.
    recensie
    Algemeen management
    31 maart 2009
    Dick Pels
    3-4 minuten leestijd
    Onafhankelijke denktanks zijn in Nederland dun gezaaid. In Londen bestaan er tegen de vijftig, in de Verenigde Staten nog veel meer. In ons land kennen we die traditie helaas niet, en is er ook nauwelijks financiering voor te vinden. De neoconservatieve Burke Stichting bevindt zich al enige tijd in slaapstand. De progressieve Waterlandstichting floreert wél, net als het Belgische Liberales, dat ook in Nederland veel abonnees heeft. Van de denktank voor twintigers en dertigers Prospect is sinds de oprichting in januari 2008 weinig meer vernomen. De jongerenclub Lux Voor is inmiddels ter ziele gegaan. De publieke zaak, een initiatief uit 2003 van Mickey Huibregtsen en Pieter Winsemius, timmert daarentegen flink aan de weg.
    recensie
    30 maart 2009
    Jan Boerstra
    3-4 minuten leestijd
    Al te vaak verspillen we onze gedachten, tijd en energie aan verkeerde of nutteloze zaken. Wat we dikwijls missen is richting, een levensdoel dat zin geeft aan ons dagelijks handelen. In 'De monnik die zijn Ferrari verkocht' beschrijft Robin Sharma op overtuigende en inspirerende wijze hoe we het optimale uit ons leven kunnen halen door ons te concentreren op wat echt belangrijk is en ons in te zetten voor anderen.
    recensie
    Marketing
    30 maart 2009
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    'Marketing aan de top – 10 problemen, oorzaken en oplossingen'. Mijn eerste reactie op de titel van dit boek van Ruud Frambach en Peter Leeflang is: 'Slechts 10 problemen? Dat valt dan nog mee.' De auteurs reiken u de oorzaken en oplossingen aan in dik 200 pagina's. Dat is gemiddeld 20 pagina's per probleem, dus ik ben benieuwd hoe dat varkentje wordt gewassen. Achteraf blijkt dat het varkentje een varken is. De auteurs weten duidelijk te maken dat de problemen, waar wij als marketeers mee te maken krijgen, groot zijn. Tenminste indien we ons vak serieus blijven nemen en daadwerkelijk iets toe willen voegen aan de organisaties waar we voor werken.
    achtergrond
    30 maart 2009
    Joep Schrijvers
    5-7 minuten leestijd
    De statistici van Nederland houden de vinger aan de pols van werkloosheid. Dit jaar krijgen managers vanwege de recessie met ontslagen te maken. Zij zullen medewerkers ontslaan, het slechte nieuws moeten vertellen, contact krijgen met mobiliteitscentra, de emoties op de afdelingen waar de klappen moeten managen, en ‘last but not least’: ze kunnen zelf het haasje worden. Maar dit geldt niet voor álle managers zoals recente cijfers laten zien. In de zorg en bij de overheid stijgt de werkgelegenheid. Het hoogtepunt van ontslagen komt later in 2009 en in 2010. Alle tijd om goed voorbereid te zijn.
    recensie
    Leiderschap
    30 maart 2009
    Gert Jan Schop
    3-5 minuten leestijd
    In oktober 2008 reisde ik met mijn gezin door Grieks-Cyprus. Het kostte enige tijd om de ratio achter het Grieks-Turkse conflict te begrijpen. Bedenk dat Nicosia de laatste verdeelde hoofdstad ter wereld is. De aanwezigheid van de VN is nog steeds noodzakelijk om beide partijen uit elkaar te houden. Cyprus is ook het vertrekpunt voor Nikos Mourkogiannis in 'Het doel als startpunt van succesvolle organisaties'. In de kern wordt succes gerealiseerd middels morele doelen en niet door een missie of doelstellingen.
    interview
    Algemeen management
    30 maart 2009
    Paul Groothengel
    4-5 minuten leestijd
    Hoe denken je collega’s en medewerkers? Hoe nemen ze hun beslissingen? En hoe werkt dat in je eigen brein? Daarover gaat Het breinboek voor managers van Paul Postma. Maken we altijd rationele keuzes? Vergeet het maar. Het is vaak ons instinct dat leidend is. Zonder dat we dat zelf door hebben. Marketingman Postma, directeur van Paul Postma Marketing Consultancy, voorheen partner van Ernst & Young- schreef er een boeiend boek over.
    recensie
    Algemeen management
    30 maart 2009
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    In Klapschaatsen in management breken de hoogleraren Chris Snijders en Frits Tazelaar een lans voor een verdergaande automatisering van managementtaken. Wij zijn namelijk veel minder goed in het nemen van beslissingen dan wij zelf vaak denken.
    nieuws
    Economie
    30 maart 2009
    Pierre de Winter
    3-5 minuten leestijd
    Duurzaam Nederland zou blij moeten zijn met de nieuwe financieringsregeling voor duurzame energie. Nadere bestudering leert dat daar nog geen reden toe is.
    nieuws
    Algemeen management
    27 maart 2009
    Pierre Pieterse
    1-2 minuten leestijd
    Het boek Veranderdiagnose van Rob van Es is verkozen tot Managementboek van het Jaar 2009. De jury maakte dit dinsdag 10 maart klokslag 21.20 bekend tijdens het drukbezochte Managementboekengala in De Rode Hoed te Amsterdam. De runner-ups waren achtereenvolgens (in willekeurige volgorde): De prooi van Jeroen Smit, Gepast en ongepast geld van Hans Ludo van Mierlo, Van unitmanagement naar multidimensionale organisaties, van Hans Strikwerda, Leiders van vandaag - lessen voor morgen van Harry Sonnenschein en Wouter Hart, en SUMMIT van Buck Jüch.
    recensie
    Advisering
    27 maart 2009
    Dick Plomp
    2-3 minuten leestijd
    Het verwerven van opdrachten is voor de zakelijke dienstverlener een essentieel onderdeel van zijn vak. Tegelijkertijd is het een ongrijpbaar fenomeen. 'Hoe leer ik acquireren?' en 'Hoe word ik hier succesvol in?' zijn lastig te beantwoorden vragen. 'Professionals & acquisitie' van Frank Kwakman is een compact boek over de ingrediënten van deze kunde. Overigens zonder de pretentie dat het de magische sleutel tot succes is.
    recensie
    27 maart 2009
    Perry Oostrum
    3-4 minuten leestijd
    'Verandermanagement' beschrijft een methodische aanpak voor het vaststellen, ontwerpen, implementeren en evalueren van organisatieveranderingen. Deze aanpak wordt ondersteund met een door het hele boek terugkerend model, waarin strategische beleidsvorming en verandermanagement worden geïntegreerd. 
    recensie
    Verandermanagement
    27 maart 2009
    Perry Oostrum
    3-4 minuten leestijd
    'Verandermanagement' beschrijft een methodische aanpak voor het vaststellen, ontwerpen, implementeren en evalueren van organisatieveranderingen. Deze aanpak wordt ondersteund met een door het hele boek terugkerend model, waarin strategische beleidsvorming en verandermanagement worden geïntegreerd. 
    recensie
    Psychologie
    27 maart 2009
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    In 'Uitblinkers' staan succesvolle mensen centraal. We horen graag verhalen van mensen die het gemaakt hebben. Vooral mensen die zichzelf tot de top hebben opgewerkt, 'vanuit het niets', zonder bijvoorbeeld de hulp van rijke ouders. Malcolm Gladwell bewijst in 'Uitblinkers' dat deze succesvolle mensen wel degelijk geprofiteerd hebben van de kansen die hun als het ware voor de voeten zijn geworpen. 'Vanuit het niets' bestaat dus niet. Er zijn aanwijzingen te vinden in de achtergrond, tijdperk van geboorte, ras van de succesvolle persoon die het succes verklaren.
    recensie
    27 maart 2009
    Peter Vermeulen
    3-4 minuten leestijd
    Steeds vaker lees je dat de patiënten mondiger zijn geworden. Maar is dat zo? Of is dit inderdaad een mythe, zoals Stephen Snelders en Frans Meijman beweren. Een patiënt neemt namelijk na een diagnose vaak slecht de toegereikte informatie op, waardoor zijn mondigheid vaak verdwijnt. Hij staat een paar minuten na de mededeling weer buiten en in verwarring thuis gekomen, ontstaan de meeste vragen. De dokter is vaak niet snel te bereiken. Dus grijpen patiënten tegenwoordig sneller naar internet, encyclopedie of tijdschriften om de voor hen ontbrekende informatie te vergaren. Maar hoe ging dat honderd jaar geleden?
    recensie
    Algemeen management
    27 maart 2009
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    Pamela Bouwmeester krijgt aan het einde van de werkdag van haar secretaresse huiswerk mee voor de volgende dag, de secretaresse van Jan Aalberts regelt zelfs diens financiën en als een afspraak van burgemeester Cohen een keer uitloopt, sms’t zijn secretaresse ‘TIJD’: de hedendaagse secretaresse is veel meer dan de tiepmiep van vroeger. Dat wordt duidelijk uit de interviews die journaliste Ria Harmelink voerde met veertien secretaresses en hun bazen die zij bundelde in het boek De baas de baas.
    achtergrond
    Werk en loopbaan
    27 maart 2009
    Dick Pels
    3-5 minuten leestijd
    Werk is afleiding. Het neemt ons in beslag en dempt nodeloos gepieker over de zin van het bestaan. Het vernauwt ons perspectief op de wereld, en dat is maar goed ook. Anders zouden we teveel nadenken over wie we zijn en waar we mee bezig zijn. In die ‘onontbeerlijke kortzichtigheid’ en ‘prachtige lichtzinnigheid’ ligt precies onze levensdrift: ‘een blinde wilskracht, even indrukwekkend als die van een mot die voortvarend over een raamkozijn loopt, een door een te haastige kwast achtergelaten klodder verf ontwijkt, en weigert zich te verdiepen in een breder perspectief, waarin hij zal sterven voor de avond is gevallen’, mijmert de filosoof De Botton in zijn boek Ode aan de arbeid.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden