OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 824 van 19.545 resultaten
recensie
Algemeen management
1 december 2009
José Otte
1-2 minuten leestijd
Verbeelding is een krachtige bouwsteen voor succes. Toch wordt de waarde hiervan vaak vergeten. In het boek 'Zenobia', een management boek in de vorm van een novelle, laten Matthew Emmens en Beth Kephart zien hoe één persoon het verschil kan maken.
recensie
Marketing
1 december 2009
Maria Genova
3-4 minuten leestijd
Een schreeuwerige felgele boekomslag met maar liefst twee uitroeptekens. Op deze manier probeert schrijver Cor Hospes de aandacht te trekken voor online marketingtools. En met succes, want dit druk opgemaakte boek 'Alle 13 goed! De beste online marketingtools!' valt zeker op. De inhoud is gelukkig zakelijker van toon.
interview
Marketing
1 december 2009
Jeroen Ansink
4-5 minuten leestijd
In Trade-Off stelt de Amerikaanse economisch journalist Kevin Maney dat consumenten bijna altijd een afweging maken tussen producten die ze willen, en producten die ze nodig hebben. Bedrijven die hier niet op inspelen zijn gedoemd om te falen. ‘Het beste van twee werelden is vlees noch vis.’
recensie
Juridisch
30 november 2009
Nico Beenker
Aernout Schmidt en Stephan Corvers bieden een nieuwe methodiek voor het specificeren van de inkoopbehoeften voor het (innovatief) aanbesteden van ICT-projecten middels 'Legal Requirements Engineering'. In de inleiding van 'Aanbesteden en innovatie' snijden de auteurs direct het meest heikele onderwerp bij dit type aanbesteding aan. Is het mogelijk dat een aanbestedende dienst bij het specificeren van haar IT-inkoopbehoefte alles wat ze van te voren moet weten ook kan weten?
recensie
Verandermanagement
30 november 2009
Ton Bakker
De meeste goed opgeleide managers hebben in hun managementopleiding de bekende motivatie en leiderschapstheorieën gehad. Veel van u hebben goed naar hun leraar geluisterd, maar is er bij de modellen ook gesproken over de component gedrag en de mogelijkheid van beïnvloeden van dit gedrag, of nog erger, hoe uw eigen gedrag het gedrag van de mensen (medewerkers) om u heen beïnvloedt? Of is dit niet zo belangrijk voor u? Marius Rietdijk vertelt in 'Gedragsverandering in organisaties' hoe u door middel van gedragverandering nog succesvoller kunt worden.
recensie
Internet en social media
30 november 2009
Perry Oostrum
Het hebben van een netwerk - in wat voor tijden dan ook - heeft nog nooit iemand gehinderd. En de technische middelen via internet hebben het ons alleen maar makkelijker gemaakt. Althans, zo leek het. Tot we door de bomen het bos niet meer zagen en de Plaxo's, Facebooks en LinkedIns uit de grond spoten. Voor veel serieuze gebruikers van sociale netwerken is laatstgenoemde, LinkedIn, nog altijd het meest gebruikte. Ikzelf ben toch echt al een tijdje actief op LinkedIn, maar heb mijzelf nimmer de tijd gegund alle mogelijkheden eens goed te ontdekken. Jan Vermeiren helpt hierbij, met zijn uiterst praktische boek 'Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken'.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
30 november 2009
Linda Huijsmans
1-2 minuten leestijd
De titel Ik kies voor mijn talent doet vermoeden dat Luk Dewulf een soft zelfhulpboek heeft geschreven. Eenmaal opengeslagen blijkt het een praktische gids voor een zoektocht naar persoonlijke ontwikkeling te zijn. Dewulf belicht het fenomeen talent van alle kanten en schetst de omstandigheden waarin dat het best tot bloei komt. Om de theorie tot leven te brengen, noemt hij vele voorbeelden en voegt vragenlijsten bij om zelf in te vullen.
interview
Algemeen management
30 november 2009
Annegreet van Bergen
4-5 minuten leestijd
Hoe kan het verschil op het ontstaan van de kloof tussen arm en rijk het beste verklaard worden? Die vraag stelt voormalig universitair docent Dick Kooiman voortdurend in het boek Kapitalisme, kolonisatie en cultuur, met als ondertitel ‘Arme en rijke landen in historisch perspectief’. Het is een boek over niet-westerse geschiedenis, tegenwoordig ook wel mondiale geschiedenis genoemd.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
27 november 2009
Peter de Roode
Een zeer vlot geschreven boek dat boeit van begin tot eind. Het geheim? Veel wetenswaardigheden, interessante anekdotes uit goede maar vaak onbekende bronnen, en voldoende humor. 'Hebt u een CEO-brein?' van Marc Buelens is aan te bevelen voor mensen die leider zijn, leider willen worden of hun eigen leiders beter willen begrijpen.
recensie
Non-profit
27 november 2009
Arie Buvens
Een tiental adviseurs van Plexus Medical Group beschrijven in 'Scherp aan de wind - Toegevoegde waarde in de ggz' hoe de geestelijke gezondheidszorg meer toegevoegde waarde kan leveren in alle facetten van hun bedrijfsvoering. Van strategische beslissingen tot de praktische inrichting; levert deze fusie echt waarde op voor de maatschappij en moet het hele team wel bij dit overleg zitten om het gewenste effect bij patiënten te bereiken?
nieuws
Strategisch management
27 november 2009
Rob Hartgers
2-3 minuten leestijd
Vergeet Unilever, Shell en Philips. Vergeet Siemens, Volkswagen en Bosch. Niet de grote multinationals vormen de ruggengraat van de Nederlandse en Duitse economie, maar middelgrote bedrijven die wereldwijd marktleider zijn in een nichemarkt. Dat is al jaren de boodschap van de Duitse managementonderzoeker Hermann Simon. In 1996 schreef hij er voor het eerst over, in het boek ‘Hidden Champions’. Nu is er een opvolger: Hidden Champions van de 21ste eeuw. In de Nederlandse editie is een hoofdstuk toegevoegd over de verborgen kampioenen van Hollandse bodem.
nieuws
Economie
27 november 2009
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
In de marge van de kredietcrisis kregen zowel de Verenigde Staten als Nederland te maken met een extra financieel schandaal. Op Wall Street donderde het Ponzi-systeem van Bernie Madoff in elkaar, in Noord-Holland ging Dirk Scheringa ten onder. Over de twee schandalen zijn inmiddels verschillende boeken verschenen. Vandaag: Bernie Madoff.
nieuws
Leiderschap
27 november 2009
Pierre Spaninks
1-2 minuten leestijd
Volgens de Chinese kalender is 2010 het Jaar van de Tijger. De traditie wil dat zulke jaren hard, moeizaam en onrustig zijn, met veel onverwachte wendingen. Trendwatcher Adjiedj Bakas liet zich door deze volkswijsheid inspireren bij zijn vooruitblik op de trends voor komend jaar. ‘Grandeur en armoede gaan hand in hand. Liefde en passie worden belangrijke thema's. De tijger houdt niet van een saai bestaan.’
recensie
Algemeen management
26 november 2009
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Het boek Bankroet - Hoe Fortis al zijn krediet verspeelde van de Belgische economisch journalisten Stefaan Michielsen en Michaël Sephina is de Belgische evenknie van De prooi van Jeroen Smit. En het is al net zo spannend.
nieuws
Leiderschap
25 november 2009
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
In de marge van de kredietcrisis kreeg zowel de Verenigde Staten als Nederland te maken met een extra financieel schandaal. Op Wall Street donderde het Ponzi-systeem van Bernie Madoff in elkaar, in Noord-Holland ging Dirk Scheringa ten onder. Over de twee schandalen zijn inmiddels verschillende boeken verschenen. Vandaag: de DSB Bank.
recensie
Psychologie
24 november 2009
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
De voormalige speechschrijver van Al Gore mocht onlangs bij Oprah Winfrey zijn verhaal doen over zijn nieuwe boek. Critici zullen dan snel beweren dat hij geluk heeft omdat zijn boek de interesse heeft van één van de meest invloedrijke vrouwen ter wereld. En zeker: het helpt als Winfrey 4.500 boeken van Daniel Pink bestelt en die uitdeelt onder Harvard-studenten. Maar Pink heeft niet alleen geluk, hij heeft wel degelijk iets te melden in 'Een compleet nieuw brein' en doet dat op een zeer aangename wijze.
recensie
Non-profit
24 november 2009
Enrico Sterken
2-3 minuten leestijd
U zult wellicht denken: 'Resultaatverantwoordelijk werken hebben we in de non-profitsector tien jaar geleden toch al geprobeerd?' Maar is dat wel zo? Verwarring met het begrip zelfsturing is gauw gemaakt. Is resultaatverantwoordelijkheid dan anders? Jazeker! Maar het belangrijkste is dat deze verandering organisch plaatsvindt.
interview
Economie
24 november 2009
Hans van der Klis
6-8 minuten leestijd
Om beter te leren begrijpen wat zich het afgelopen jaar heeft afgespeeld in zijn vaderland heeft de IJslandse uitgever Halldór Gudmundsson een boek geschreven over de gebeurtenissen: Wij zijn allemaal Ijslanders. In zijn land heerst nu een totaal gebrek aan vertrouwen, en dat werkt verlammend. De IJslanders verlangen terug naar de oude IJslandse waarden: gehaktballen, wollen sokken en mooie boeken lezen.
recensie
Leiderschap
24 november 2009
José Otte
Ronald van Domburg geeft met 'Het waarderend oog' een eerste Nederlandse kennismaking met de methodiek van Appreciative Inquiry (AI). Het is geen uitgebreide omschrijving van hoe en wat u kunt doen met deze methode, maar geschikt als eerste kennismaking. Door de opzet van het boek wordt het een mooi cadeau of relatiegeschenk voor relaties die u wilt verrassen met de mogelijkheden die AI het bedrijfsleven heeft te bieden.
recensie
Marketing
24 november 2009
Hans van der Klis
4-5 minuten leestijd
Meer dan ooit tevoren zoeken mensen emoties doelbewust op. Dus willen bedrijven en organisaties hun klanten blijven begrijpen, dan moeten zij zich in het fenomeen van de ‘Emotie Economie’ verdiepen, is de overtuiging van Roland van Kralingen en Rogier van Kralingen. In hun zojuist verschenen boek Emotionele innovatie - Over het bouwen van inspirerende merken presenteren ze een methode om emoties meetbaar te maken. Ze hebben er zelfs een nieuw bedrijfje voor opgericht: Emote.