OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 805 van 19.560 resultaten
recensie
Reclame en verkoop
20 april 2010
Erik de Vries
5-6 minuten leestijd
Michel Hoetmer hield in zijn boek De zeven zonden van verkopers uit 2007 de verkoopbranche al eens tegen het licht. Wie zijn nieuwste boek leest, De 49 gevaarlijkste verkoopmythen, concludeert dat weinig van zijn eerdere lessen en aanbevelingen hun weg naar de praktijk hebben gevonden. Reden voor M&L om de auteur aan de vooravond van verschijnen van zijn boek even aan de tand te voelen.
recensie
Algemeen management
19 april 2010
Hans van der Klis
1-2 minuten leestijd
In kleine kring is het een hit: 50 succesmodellen van de Fin Mikael Krogerus en de Zwitser Roman Tschäppeler. Dankzij de ingetogen en fijnbesnaarde vormgeving is dit handzame boekje op Moleskine-formaat een leuk hebbedingetje. Maar er staat ook nog wat zinnigs in.
achtergrond
Algemeen management
19 april 2010
Yousri Mandour
9-13 minuten leestijd
interview
Advisering
16 april 2010
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Vandaag, vrijdag 16 april om 16.00 uur om precies te zijn, promoveert Jaap Schaveling aan de Nyenrode Business Universiteit op het onderwerp waar hij al jaren als een van de belangrijkste autoriteiten geldt: interim-management. De uitkomsten van zijn onderzoek zijn opzienbarend: Schaveling haalt verschillende bestaande opvattingen onderuit. Van zijn onderzoek zijn twee boeken gemaakt: een praktijkgids, Scoren met interim-management, en een handelseditie van het proefschrift, Succesvol interim-management. Uiteraard heeft M&L al met de auteur gesproken.
recensie
Coaching en trainen
15 april 2010
Anneke Dekkers
Is trainen een vak of een roeping? Is het voldoende om met veel bezieling anderen te trainen of vraagt het werk ook vakkennis? René Kuiper is er duidelijk over: trainen is een vak dat je kunt leren. Hij is een ervaren trainer bij NTI-NLP en werkt vanuit het NLP-gedachtegoed. Trainen is in zijn opvatting vooral een communicatievaardigheid. Zijn boek staat propvol NLP-inzichten, -opvattingen, -technieken, -oefeningen met behulp waarvan trainers beter hun vak kunnen uitoefenen. Of dat laatste zal slagen is maar zeer de vraag omdat Kuiper zeer veel ideeën op relatief weinig pagina's heeft gezet.
recensie
Coaching en trainen
15 april 2010
Peter de Roode
Het interview dat ik las over Harold Stolovitch en Erica Keeps en hun tot de verbeelding sprekende werktitel van het boek, maakte mij nieuwsgierig naar de inhoud. Op een overzichtelijke manier wordt het vak van 'trainer' gepresenteerd. De belangrijkste valkuilen worden opgesomd in 'Vertellen is nog geen trainen'. Maar belangrijker dan dat: de lezer krijgt een gedegen visie op leren voorgeschoteld.
interview
Leiderschap
15 april 2010
Erik de Vries
5-6 minuten leestijd
Leiderschap is een keuze van Dominique Haijtema bevat interviews met goeroes, wereldleiders en andere personen die prominent aanwezig zijn in hun vakgebied. Zij bundelde en actualiseerde haar beste interviews met de belangrijkste denkers in de wereld van leiderschap en management, en met de leiders zelf. M&L sprake even met haar.
recensie
Verandermanagement
14 april 2010
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Vorig jaar bracht Cees Min de tongen in beroering met Bye bye consultant waarin hij afrekende met de consultants. De kern van zijn betoog: managers hebben helemaal geen externen nodig, veranderingen doorvoeren kunnen zij net zo goed zelf doen. Een dezer dagen verschijnt zijn nieuwe boek, Veranderen met gezond verstand, dat Min heeft geschreven als het praktische vervolg op ‘Bye bye consultant’.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 april 2010
Jeffrey Goijers
Enthousiast door het eerste boek van Ton de Baaij 'Zorg dat je wordt wie je bent' ben ik de ontmoeting aangegaan met zijn tweede boek 'Frederik en Jijs'. Dit boek, in de vorm van een tendensroman, beschrijft het verhaal van een familie waar de leden hun authenticiteit vinden door een bijzondere ontmoeting en de daarop volgende ontmoetingen met elkaar. In diepgaande, oprechte en soms ook ontroerende dialogen leren zij van elkaar en komen ook dichterbij elkaar. 'Fredrik en Jijs' is niet alleen een boeiende roman, maar laat ook zien welke ontwikkelingskracht er in ontmoetingen in de persoonlijke sfeer zit.
recensie
Verandermanagement
14 april 2010
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
Een boekje voor de liefhebber. Lezers die meer rendement willen halen uit het werken met vragenlijsten, worden hier op hun wenken bediend. Kilian Bennebroek Gravenhorst beschrijft de stappen die behoren bij deze zogenaamde 'survey-feedback-methode'. Na het bestuderen van 'Beweging in veranderende organisaties' kunt u de grootste valkuilen met betrekking tot het werken met vragenlijsten vermijden.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 april 2010
José Otte
1-2 minuten leestijd
Het boek voor mensen die sneller willen lezen, beter onthouden en beter leren. Mark Tigchelaar studeerde psychologie en is breinexpert. Op een bijzonder praktische wijze laat hij in 'Haal meer uit je hersenen' zien hoe u sneller kunt lezen, beter kunt leren en beter kunt onthouden.
recensie
Leiderschap
14 april 2010
José Otte
2-3 minuten leestijd
Wat zijn de basisregels voor effectief leiderschap? En zijn er regels die altijd gelden en waar u als leider aan moet voldoen? Dit zijn de basisvragen die Dave Ulrich, Norm Smallwood, Kate Sweetman zich stelden tijdens hun onderzoek dat de basis vormt voor 'The leadership code'. Gebaseerd op vele jaren ervaring, samengebracht met de theorie die er is over dit onderwerp, hebben we nu een boek waarin het gat tussen die theorie en de praktijk wordt gedicht.
recensie
Personeelsmanagement
14 april 2010
Arie Buvens
3-4 minuten leestijd
Nederland is een land met een hoge levensstandaard in vergelijking met veel omringende landen. Hoe is het dan mogelijk dat we te maken hebben met een gemiddeld verzuimpercentage van 4,3 procent? Voor Marleen Teunis is duidelijk geworden dat het voor leidinggevenden een taboe is om verzuimende medewerkers aan te spreken op de verantwoordelijkheden die zij als werknemers hebben, vooral als ze ziek zijn. Met 'Werken, iedereen wordt er beter van' doorbreekt zij met feiten en cijfers de mythe over de relatie tussen ziek zijn en niet kunnen werken.
recensie
Algemeen management
13 april 2010
Wim van Hennekeler
De uitdagingen van professionele dienstverlenende ondernemingen staan centraal in 'Ondernemen met professionals'. Ton Speet, Rik Corman en Anne Bregje-Huijsmans presenteren hun eigen model voor deze 'pdo's'. Zij slagen er in een theoretisch toetsend kader te schetsen én praktische tips en aanbevelingen te geven.
recensie
Verandermanagement
13 april 2010
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
Wat heb je aan een reorganisatieplan als het niet uit te leggen valt? En wat aan een inspirerend verhaal als de analyse niet deugt? Niks natuurlijk. Daarom moeten organisatieadviseurs en communicatiemanagers leren om beter met elkaar samen te werken. Op de vraag hoe proberen acht deskundigen antwoord te geven in Veranderkunst.
interview
Leiderschap
13 april 2010
Erik de Vries
5-6 minuten leestijd
De buitenwacht beziet de zonen en dochters die als vanzelfsprekend carriere lijken te maken binnen het familiebedrijf vaak met enige jaloezie. Dit beeld behoeft correctie, merkten onderzoekers Jacqueline van Zwol en Roberto Flören. De familieband zorgt met name bij de generatie ‘opvolgers’ voor extra druk. In hun boek Gespreid bedje of spijkerbed? beschrijven zij uitgebreid alle mogelijke problemen waar opvolgers in familiebedrijven mee kunnen worden geconfronteerd. En laten ze veel opvolgers daarover aan het woord. En passant rekenen ze af met het clichébeeld dat bestaat over een luie en zakkenvullende ‘derde generatie’. M&L sprak met Jacqueline van Zwol.
recensie
Algemeen management
12 april 2010
Michel Hoetmer
3-5 minuten leestijd
In zijn nieuwste boek Drive (vanaf de 17de in vertaling beschikbaar) roert Daniel H. Pink een interessant onderwerp aan. Een van de centrale vragen in het boek is de volgende: ‘Zetten beloningen aan tot betere prestaties?’ Nou... nee… niet bepaald.
recensie
Internet en social media
12 april 2010
Perry Oostrum
Zou je ook zakelijk willen profiteren van de mogelijkheden van Twitter? In 'Zakelijk twitteren voor beginners' wordt uit de doeken gedaan hoe je een netwerk snel en makkelijk opbouwt en uitbreidt en hoe je een unieke online identiteit ontwikkelt. Leg contact met andere twitteraars en houd elkaar op de hoogte van nieuws, meningen en initiatieven. De auteur, Carlijn Postma, is communicatieadviseur en traint al sinds de opkomst van deze populaire internetdienst managers, ondernemers en professionals in het zakelijk omgaan met Twitter.
recensie
Organisatiekunde
12 april 2010
José Otte
Iedere leidinggevende erkent het belang van verandering voor het voortbestaan en de groei van de onderneming. Maar hoe maakt u hiervoor de motivatie en passie bij uw werknemers los? De Total Performance Scorecard is een geïntegreerde benadering voor persoonlijk en organisatorisch succes. Hubert Rampersad en Kari Tuominen verrijken de literatuur over verandermanagement met 'Werken met de Total Performance Scorecard'.
recensie
Personeelsmanagement
12 april 2010
José Otte
1-2 minuten leestijd
Organisaties en medewerkers stellen in toenemende mate andere eisen aan de kwaliteit en de rol van HRM. E-HRM, het gebruik van elektronische toepassingen ten behoeve van het personeelsbeleid is steeds belangrijker. 'e-HRM' is voor de nieuwsgierige HRM-er een absolute must. Duidelijk beschrijven Henk Adam en Rob van den Berg waarom de HRM-wereld niet langer kan bestaan zonder de elektronische hulpmiddelen. We zouden de boot missen!