OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 802 van 19.560 resultaten
recensie
Persoonlijke effectiviteit
17 mei 2010
Elly Lijnse
'Het levenskunstspel' van Peter Gerrickens helpt om een stap te zetten om uw leven in balans brengen. Dat lijkt me een hoog gegrepen doel voor een spel en ik ben dan ook benieuwd of ik door middel van een spel inzicht kan krijgen in de manier waarop ik mijn leven meer in balans kon brengen. Dit spel levert een speelse manier inzicht op in uw levensstijl, wensen en (on)mogelijkheden en hoe u daar meer balans in brengt.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
17 mei 2010
José Otte
2-3 minuten leestijd
Als je beter weet wie je bent, als je weet waar je kracht ligt en waar je hart sneller van gaat kloppen, ben je beter in staat om een aangenaam en succesvol leven te leiden. In 'Ontdek wie je bent' neemt Marcus Buckingham ons mee in de zoektocht naar onze sterke punten. Hij helpt ons bij het vinden van onze sterke punten en laat zien hoe en waarom we die kunnen verbeteren.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
17 mei 2010
Robert Haringsma
Mindfulness is aan een opmars bezig binnen de psychologie. Toch bestaan er nog een hoop vooroordelen over deze nieuwe behandelvorm. Sommige mensen denken bijvoorbeeld dat het zweverig is en dat meditatie een onderdeel is van een geloof. Monique Hulsbergen helpt die mythen in haar boek 'Mindfulness' de wereld uit. Daarnaast geeft ze een uitvoerig, goed leesbaar overzicht van de mogelijkheden van mindfulness in de praktijk van de psycholoog.
recensie
Leiderschap
17 mei 2010
Erwin van de Pol
3-4 minuten leestijd
Zijn wij overgeleverd aan gekken? Of is het noodzakelijk dat politieke leiders, en wellicht ook andere leiders, manisch zijn? Wellicht verwachten mensen, kiezers en burgers dat hun leiders anders dan anderen zijn - energieker, vol zelfvertrouwen, overdreven enthousiast en dat ze meer uren werken. Kortom, dat ze zich gedragen op een manier, die op een bepaald punt door medici als manisch kan worden aangemerkt. Althans, dat beweert David Owen in 'Zieke wereldleiders'.
recensie
Coaching en trainen
17 mei 2010
José Otte
2-3 minuten leestijd
De methode van Appreciative Inquiry (AI) kan ook worden toegepast in coaching. Sara Orem, Jacqueline Binkert en Ann Clancy beschrijven hun eigen ervaringen die hebben geleid tot het ontstaan van een manier van coachen waarbij we werken met dezelfde principes als in het Appreciative Inquiry. 'Appreciative Coaching' is erg nuttig voor coaches die AI willen gebruiken.
recensie
Algemeen management
17 mei 2010
José Otte
Dit boek gaat de manier veranderen waarop we praten, denken en handelen met en over veranderingen. Aldus David Cooperrider, de man die aan de wieg stond van de methode Appreciative Inquiry. Op basis van 'Appreciative Inquiry for Change Management' leren coaches, facilitators, studenten en andere geïnteresseerden hoe verandering op basis van Appreciative Inquiry kan zijn. Door de prettige manier van schrijven, met boeiende verhalen om dingen duidelijk te maken, is dit boek een absolute must voor mensen die met Appreciative Inquiry aan de slag gaan of er al een tijd mee werken. Boordevol nieuwe informatie, met duidelijke bruggetjes naar verleden en heden. Prachtig.
recensie
Algemeen management
17 mei 2010
Marcel Boons
2-3 minuten leestijd
Heeft u ook wel eens de behoefte om iets op pakkende wijze te verwoorden? Bepaalde boodschappen beklijven beter als u het op een bepaalde manier zegt. In verandertrajecten is de manier waarop een boodschap gebracht wordt minstens zo belangrijk als de inhoud van de boodschap. In een dergelijke situatie loont het om even bij de 'verpakking' stil te staan. De Twynstra Gudde kaarten zijn bedoeld om u te inspireren om datgene wat u wilt zeggen te verwoorden.
interview
Marketing
17 mei 2010
Hans van der Klis
6-8 minuten leestijd
In zijn boek De conversation manager draagt Steven Van Belleghem, managing partner van het Europese onderzoeksbureau InSites Consulting, zowel de traditionele adverteerder als CRM ten grave. Zijn antwoord op deze leemte: de Conversation Manager, een manager die op strategisch niveau word-of-mouth-marketing bedrijft. De droom van deze manager is dat zijn klanten net als bij voetbalclubs in de ‘wij-vorm’ gaan praten over hun favoriete merk.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 mei 2010
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Hoe je zelf elke situatie positief kunt beïnvloeden, zo luidt de ondertitel van 'Lift' van Ryan Q. Quinn en Robert E. Quinn. De omslag laat een papieren vliegtuigje zien dat door de wolken heen vliegt. In eerste instantie geeft het me een hoog zweverigheidsgevoel, maar de heren Quinn hebben een goede reputatie in het schrijven van managementboeken, in ieder geval Robert E. Quinn. Ik moet zeggen dat, nu ik het boek gelezen heb, dat zweverige wel meevalt. Het is een praktisch boek met een heldere boodschap.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 mei 2010
Eric van Arendonk
Hoe je zelf elke situatie positief kunt beïnvloeden, zo luidt de ondertitel van 'Lift' van Ryan Q. Quinn en Robert E. Quinn. De omslag laat een papieren vliegtuigje zien dat door de wolken heen vliegt. In eerste instantie geeft het me een hoog zweverigheidsgevoel, maar de heren Quinn hebben een goede reputatie in het schrijven van managementboeken, in ieder geval Robert E. Quinn. Ik moet zeggen dat, nu ik het boek gelezen heb, dat zweverige wel meevalt. Het is een praktisch boek met een heldere boodschap.
recensie
Personeelsmanagement
14 mei 2010
Enrico Sterken
Voor een personeelsbestand van hoge kwaliteit is effectief werven en selecteren van groot belang. Het voorspellen van de vraag hoe potentiële medewerkers in je organisatie zullen werken is een vak en een kunst op zich. In het boek 'Strategisch selecteren' beschrijven Van Dijke et al hoe je dit effectief vorm kunt geven vanuit het perspectief van de organisatiestrategie. Maar zal het boek hiervoor ook gebruikt worden door managers?
recensie
Organisatiekunde
12 mei 2010
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
In Werken nieuwe stijl maakt professioneel bemoeial Bas van de Haterd de balans op van nieuwe werkvormen zoals het nieuwe werken. Hoewel het boek handzame adviezen biedt voor organisaties die ermee aan de slag willen, slaagt Van de Haterd er niet helemaal in om tot de kern door te dringen.
recensie
Algemeen management
12 mei 2010
Anne-Mieke Vermeer
'Slow Management', een kwartaalblad met de ondertitel 'Stilstaan bij organiseren', heeft voor elke uitgave een ander thema. Sinds het eerste nummer, dat in de zomer van 2007 verscheen, zijn er al veel thema's langsgekomen, zoals Vakmanschap - Rijnland - Richting - Bouwen - Kapitalisme - Invloed - Nieuwe Wegen - Zorg - Familie - Leren. In het nummer van winter 2009 staat het thema Tijd centraal. Alle artikelen, interviews, columns, weetjes, fotoseries en boekbesprekingen hebben met tijd of tijdbeleving te maken.
recensie
non-profit
12 mei 2010
Joost van Driessen
2-3 minuten leestijd
Op het eerste gezicht is het boek 'Barack Obama en de kunst van de politieke toespraak' niet iets om op een zonnige middag te lezen. Het boek zal daarom misschien geen groot publiek trekken. Dat is erg jammer, want de kennis uit het boek is ook voor anderen dan doorgewinterde politicologen bruikbaar. Marketeers, managers, adviseurs en andere beroepsredenaars kunnen er veel van leren. Laat u niet afschrikken, maar geniet van de boeiende analyse van hoogleraar Hans de Bruijn.
column
Algemeen management
12 mei 2010
Michel Hoetmer
3-4 minuten leestijd
Wellicht hebt u zich wel eens afgevraagd waarom de ene persoon veel meer succes in het leven heeft dan de andere. Het is een interessante vraag. Heeft het te maken met een optimistische instelling? Met zelfvertrouwen? Of zijn sommige mensen voor het geluk geboren?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
12 mei 2010
Jan Jacob Bos
Alles gedaan krijgen wat u wilt? Wie wil dat nou niet? Kerry Patterson beschrijft de zes bronnen van invloed waarmee u dat kunt bereiken. Aan de hand van enkele wonderlijke verhalen worden deze bronnen toegelicht. Of u nu een persoonlijk probleem aan wilt pakken of een wereldwijde ziekte, de zes bronnen helpen u dit verwezenlijken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
12 mei 2010
Jan Jacob Bos
Alles gedaan krijgen wat u wilt? Wie wil dat nou niet? Kerry Patterson beschrijft de zes bronnen van invloed waarmee u dat kunt bereiken. Aan de hand van enkele wonderlijke verhalen worden deze bronnen toegelicht. Of u nu een persoonlijk probleem aan wilt pakken of een wereldwijde ziekte, de zes bronnen helpen u dit verwezenlijken.
recensie
Advisering
12 mei 2010
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Jaap Schaveling heeft onderzoek gedaan naar de kwaliteit van interim-management in Nederland. Naast de constatering dat de kwaliteit hem meevalt, zijn er toch pijnlijke conclusies. Belangrijkste: interim-managementbureaus doen het niet best. Schaveling legde zijn bevindingen vast in het boek Scoren met interim-management.
interview
Reclame en verkoop
11 mei 2010
Erik de Vries
4-6 minuten leestijd
Michel Hoetmer hield in zijn boek De zeven zonden van verkopers uit 2007 de verkoopbranche al eens tegen het licht. Wie zijn nieuwste boek leest, De 49 gevaarlijkste verkoopmythen, concludeert dat weinig van zijn eerdere lessen en aanbevelingen hun weg naar de praktlijk hebben gevonden. In De 49 gevaarlijkste verkoopmythen rekent Hoetmer - in vaak niet mis te verstane bewoordingen - af met de meest hardnekkige misverstanden uit de verkooppraktijk, die nog altijd de ronde doen.
interview
Marketing
11 mei 2010
Bert Peene
5-8 minuten leestijd
Strategic Brand Management van Kevin Lane Keller mag dan in Europa niet tot de ‘must reads’ gerekend worden, in Amerika geldt het boek al jaren als ‘de bijbel van het merkmanagement’. Het verscheen voor het eerst in 1998, werd vijf jaar later ingrijpend herzien en in 2008 opnieuw aan de veranderde economische omstandigheden aangepast. Die derde editie, onder de titel Strategisch merkenmanagement, is nu door Ruud Heijenga en Erik Schoppen voor de Nederlandse markt bewerkt. M&L sprak met Heijenga over Kevin Lane Keller, de Keller-methode en de Nederlandse bewerking van zijn boek.