OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 772 van 19.587 resultaten
    recensie
    Personeelsmanagement
    1 maart 2011
    Gijs Niezink
    Voor geïnteresseerden in innovatie en gerelateerde organisatorische vraagstukken is er een rijk aanbod aan literatuur voorhanden. Vaak heeft deze literatuur betrekking op een populair succesverhaal binnen een organisatie zoals Apple of beschrijft nou juist heel theoretisch de weg naar succes voor de ondernemer die net dat beetje innovativiteit mist. In 'The Rudolph Factor' combineren Cyndi Laurin en Craig Morningstar deze twee schrijfbenaderingen op een praktische, gemakkelijk te lezen en toch degelijke manier.
    column
    1 maart 2011
    Jaap Boonstra
    4-6 minuten leestijd
    Kankeren op de NS lijkt een nationale sport. Iedereen doet mee. Ook de leden van de Tweede Kamer. Weinig mensen beseffen dat we juist trots moeten zijn op de NS, want het is het beste spoorwegbedrijf ter wereld.
    column
    1 maart 2011
    Dirk-Jan de Bruijn
    3-4 minuten leestijd
    Het nieuwe kabinet gaat voortvarend te werk. En terecht overigens, want er is veel te doen. Zo is minister Donner bijvoorbeeld actief aan de slag om de Rijksdienst te transformeren naar een compactere overheid. Met een slimme bedrijfsvoering opdat de schaalvoordelen die we als Rijk hebben ook maximaal worden benut. Echt verzilverd dus.
    interview
    Organisatiekunde
    1 maart 2011
    Pierre Spaninks
    6-9 minuten leestijd
    Vakmanschap, vertrouwen en verbinding staan centraal in de Europese manier van organiseren. Die is veruit superieur aan het Anglo-Amerikaanse model dat de nadruk legt op het creëren van aandeelhouderswaarde. Jaap Peters en Jaap Jan Brouwer vertellen hoe dat komt en wat dat betekent.
    recensie
    Marketing
    28 februari 2011
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    We kennen al Calimeromarketing en Calimeromarketing 2.0. En nu is er ook een heuse ‘Calimero’ variant: Calimeromarketing 2.0 in een eierdop. Een ‘light’ versie waar je in een uur doorheen bent. Omdat ondernemers geen tijd hebben om te lezen, zo stelt Karen Romme.
    interview
    Economie
    25 februari 2011
    Annegreet van Bergen
    4-6 minuten leestijd
    Handels- en valutaperikelen die zo uit de hand lopen dat de VS een dertig procent superimporttarief leggen op Chinese producten. Een wereldhandel die zo goed als stil komt te liggen. DSM Nederland dat geen antibiotica uit zijn fabrieken in China geleverd krijgt. België dat bezwijkt onder zijn staatsschuld en failliet gaat. Particuliere spaartegoeden die daardoor niet meer veilig zijn. Een gewapend conflict tussen de VS en China om de toevoer van grondstoffen en energie veilig te stellen. Zie hier de ingrediënten van Het rampscenario van NRC-redacteuren Egbert Kalse en Daan van Lent. M&L vroeg de auteurs onder meer waarom een nieuwe crash onvermijdelijk is.
    interview
    Internet en social media
    23 februari 2011
    Ben Kuiken
    3-5 minuten leestijd
    Social media zijn hot! Wie nu nog niet op Twitter, Facebook of LinkedIn, zit, telt niet meer mee. Maar wat kun je als bedrijf eigenlijk met social media? Kun je er bijvoorbeeld geld mee verdienen? En zo ja, hoe doe je dat dan? Guerrilla-marketingexpert Cor Hospes schreef het vrolijke en praktische boekje Geld verdienen met sociale media.
    recensie
    Algemeen management
    23 februari 2011
    Mark Hooftman
    2-3 minuten leestijd
    'Het land is moe' is een veelbesproken boek, niet alleen om de inhoud maar ook om de meer dan respectabele auteur. Ik zie het boek als een sociaal-democratische bijdrage in het politiek-filosofisch debat over 'waar nu heen?' dat na het begin van de economische crisis langzaam op gang is gekomen. In mijn ogen een belangrijk debat waarin de beschouwingen van Tony Judt zeer relevant zijn.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    23 februari 2011
    Claudia Broeke
    Door je hersens bewust aan het werk te zetten, kun je briljante nieuwe inzichten krijgen. 'Lenig denken' is een aantrekkelijk vormgegeven boek waarin allerlei technieken staan beschreven die creatieve denkkracht losmaken. Het inspireert om anders tegen het werk aan te kijken en nieuwe invalshoeken te ontdekken. Het auteurstrio Rineke Rust, Sigrid van Iersel, Marenthe de Bruijne is er in geslaagd om zowel een naslagwerk voor creatieve methodes te schrijven als een werkboek dat tot actie aanzet.
    recensie
    Personeelsmanagement
    23 februari 2011
    Timon Sibma
    3-4 minuten leestijd
    'Jongeren trappen niet in reclame sociale media' schrijft het Parool op 19 januari 2011. Voor iedereen die het boek 'Generatie Einstein 3.0' heeft gelezen, komt deze boodschap niet als een verrassing. De boodschap van dit boek is dat de huidige jongeren scherp zijn en zich niet zomaar laten verleiden door reclame. Hoewel niet wetenschappelijk onderbouwd een leerzaam boek om te lezen!
    recensie
    Algemeen management
    23 februari 2011
    Peter Vermeulen
    3-4 minuten leestijd
    In 'Spyker - Een dollemansrit' proberen Robert van den Oever en Maarten van der Pas antwoord te geven op de vraag hoe Victor Muller in hemelsnaam zijn bedrijf ondanks jaren van verlies op de been kan houden. Na zelf vele artikelen te hebben geschreven over Spyker voerden de auteurs tevens gesprekken met vijftien (auto)sleutelfiguren binnen het Spyker-concern. Negatieve kanttekening hierbij is dat al deze sleutelfiguren anoniem wilden blijven. Maar konden deze figuren wel de sleutel leveren tot de geheimen van het succes van Muller?
    recensie
    Juridisch
    23 februari 2011
    Daniëlle de Jonge
    In mijn klantenkring bevinden zich diverse advocatenkantoren. Allemaal kantoren die hebben gezegd: we willen graag goed zichtbaar zijn in de markt en het mag wel op een andere manier dan andere kantoren. Opvallender, met een duidelijke onderscheidende factor, wat meer durf of hoe u het ook zou willen omschrijven. Zonder daarbij de betrouwbare en zakelijke kant van het advocatenvak uit het oog te verliezen. Het boek 'Yoga in je toga' van Christ'l Dullaert heeft een vergelijkbare boodschap. De markt is veranderd, uw cliënten hebben andere verwachtingen en u zult daar op in moeten spelen. Bent u al klaar om te genieten van nog meer werkplezier?
    interview
    Verandermanagement
    22 februari 2011
    Bert Peene
    6-8 minuten leestijd
    Als verandermanagers hun energie minder richten op het reduceren van weerstand dan op het overwinnen ervan, is de kans veel groter dat zij complexe veranderingsprocessen in organisaties succesvol kunnen doorvoeren, schrijven Erwin Metselaar en Anton Cozijnsen in hun boek Van weerstand naar veranderingsbereidheid dat voor het eerst in 1997 verscheen. Veertien jaar later is het boek nog steeds leverbaar, ondanks de hausse aan titels die sindsdien over verandermanagement is gepubliceerd. De gebruikswaarde ervan is blijkbaar nog steeds onomstreden. Toch verschijnt binnenkort een volledig herziene editie, waarin de auteurs, aangevuld met Peter van Delft, hun inzichten ook een wetenschappelijke basis hebben gegeven. Deze editie ‘Van weerstand naar veranderingsbereidheid’ die begin april op de schappen ligt, moet het begin worden van ‘Evidence Based Verandermanagement’.
    recensie
    Algemeen management
    22 februari 2011
    Peter Vermeulen
    3-4 minuten leestijd
    Van Herwaarden werkt als journalist voor 'Het Financiële Dagblad' en was columnist voor BNR nieuwsradio. Hij wist kennelijk ook dat veel mannen dag en nacht bezig zijn met maar één ding. Ze willen het helemaal gaan maken. Een groot zakenman worden. En vooral heel erg rijk. Clemens van Herwaarden voorziet deze doelgroep van voldoende voer in zijn boek 'Mannen die het maken'. Maar hoe zit het dan met 'vrouwen die het maken', beste Clemens?
    recensie
    Economie
    22 februari 2011
    Teun van Aken
    4-6 minuten leestijd
    De kredietcrisis was voor de filosoof Hans Achterhuis de aanleiding om zich te verdiepen in het neoliberalisme met zijn verleidelijke én verwoestende kanten. De auteur onderzoekt in 'De utopie van de vrije markt' of de vrije markt kan worden gerangschikt onder de utopieën. Hij komt overtuigend tot de conclusie dat dit inderdaad het geval is. De vrije markt is een utopie van het zuiverste water, met onder meer Greenspan als een zeer invloedrijke 'verkondiger' daarvan.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    22 februari 2011
    Bertine Zoon
    Als u uw persoonlijke invloed in uw organisatie wilt vergroten, dan biedt het boekje 'Impact en invloed, gelijk krijgen in plaats van gelijk hebben' een overzicht van een aantal bestaande beschikbare methoden en technieken die u hierbij kunt inzetten. Verwacht geen compleet uitgewerkt stappenplan van de heren Anbeek, Lybaert en De Weerd, maar maak kennis met mogelijke modellen, theorieën en samenvattingen die u kunt toepassen.
    recensie
    Algemeen management
    22 februari 2011
    Nico Vreeswijk
    In het boek 'Heel herkenbaar' laat Paul Verburgt zien hoeveel onzin er is en dat er veel misvattingen leven bij managers en managementteams. Met zijn 'minimal management filosofie' geeft hij op verfrissende wijze een kijkje in zijn eigen praktijk en jarenlange managementervaring in diverse organisaties. Aan de hand van veertig zeer herkenbare hoofdstukken, die allen op een columnachtige wijze zijn beschreven, laat hij zien dat je met minder management, minder regels, meer aandacht voor mopperend personeel veel meer succes kunt behalen. Vooral het uitbannen van MT-vergaderingen en het afschaffen van grote afdelingen zoals personeelszaken zijn hierin essentieel.
    recensie
    Reclame en verkoop
    21 februari 2011
    Nico Vreeswijk
    In zijn boek 'De verkoopmaffia' laat Erwin Wijman op een humoristische wijze zien dat in bedrijven en winkels de menselijke maat verdwijnt. Als je al contact kunt leggen met een bedrijf kom je via een oerwoud van vragenformulieren of het intoetsen van call dails uiteindelijk bij een anoniem contact met cliché antwoorden terecht. Wijman zegt treffend 'Efficiency binnen de bedrijven is een roofdier' en zorgt er uiteindelijk voor dat de klanten deze bedrijven gaan mijden.
    recensie
    Verandermanagement
    21 februari 2011
    Jeroen Ansink
    3-4 minuten leestijd
    Het is ons waarschijnlijk allemaal wel eens overkomen: we hebben een idee waarvan we zeker weten dat collega’s er enthousiast over zullen zijn, maar dat desalniettemin zoveel weerstand oproept dat het uiteindelijk toch in de prullenbak verdwijnt.
    column
    20 februari 2011
    Hans van der Loo
    4-5 minuten leestijd
    Nog een paar weken en het is lente. De tijd van lammetjes, lust en liefde breekt dan aan. Hopelijk komt er ook in jouw organisatie een vlaag liefde binnendrijven. Want dat kun je best gebruiken!

      Personen

        Trefwoorden