OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 769 van 19.587 resultaten
    recensie
    Organisatiekunde
    4 april 2011
    Anne-Mieke Vermeer
    2-3 minuten leestijd
    Er is de laatste tijd veel te doen over het nieuwe werken: een overheidscampagne, talloze sites, verschillende boeken. Het lijkt een hype, een begrip waarop iedereen zijn eigen toekomstwensen kan projecteren. Voor wie behoefte heeft aan concrete informatie over het onderwerp is er nu Het nieuwe werken ontrafeld, geschreven door Ruurd Baane, Patrick Houtkamp en Marcel Knotter. 
    recensie
    Strategisch management
    4 april 2011
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    Als je weet dat zijn vader Adriaan heet, zijn broer Michiel, en op de cover een statige afbeelding van de grote Hollandse zeeheld zelf prijkt, dan zal het de lezer niet verbazen dat hij een soort ‘handboek voor de strateeg’ in handen heeft waarbij de leidende metafoor iets van doen heeft met zeilen, en er een relatie wordt gelegd tussen militaire en bedrijfsstrategie. En dat klopt dan ook, behalve dan de familierelatie. Klaar om te wenden van Paul de Ruijter is een praktische handleiding voor strategen in de dop om het bedrijfsschip over woelige marktbaren te leiden.
    interview
    Algemeen management
    3 april 2011
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Veel ondernemingen weten hun werknemers niet optimaal te motiveren, stelt de Amerikaanse auteur Daniel Pink in Drive. Mensen in de creatieve beroepen blijken niet gedreven te worden door externe prikkels, maar door intrinsieke motivatie. ‘Er is een kloof tussen wat de wetenschap weet en wat het bedrijfsleven doet.’
    interview
    Verandermanagement
    3 april 2011
    Joep Schrijvers
    8-12 minuten leestijd
    Hij is de nestor van de veranderkunde. Adviseren, doceren en schrijven zijn z’n lust en z’n leven. Hij kent de wereld van organisatieverandering als geen ander. Zowel in de profit- als in de non-profitsector. Hij schreef erover maar vooral: hij deed het ook. Practice what you preach. Dit keer bij de boekenkast: professor Willem Vrakking.
    interview
    Marketing
    3 april 2011
    Hans van der Klis
    4-6 minuten leestijd
    Doorbraak! van marketeer en blogger Niels Aalberts bestaat uit twee delen: een jongensboek over zijn belevenissen als manager van hiphopsensatie Kyteman en zijn Hiphop Orkest. Het tweede deel is een marketingboek over de lessen die hij gedurende die periode heeft geleerd. ‘We stonden niet in De Wereld Draait Door omdat Matthijs van Nieuwkerk ons zo goed vond, maar omdat hij goede televisie wil maken. Onze doelstellingen kwamen voor één minuut overeen.’
    column
    3 april 2011
    Paul Postma
    3-5 minuten leestijd
    Marketing is als de evolutie. Permanent nieuwe ontwikkelingen, maar het oude wordt niet per definitie vervangen. Nieuwe ontwikkelingen komen er gewoon bij; stapeling heet dat.
    interview
    Algemeen management
    2 april 2011
    Joep Schrijvers
    9-12 minuten leestijd
    Ze noemt zichzelf een gymnasium bètameisje. Komt uit Twente uit een gereformeerd gezin. Gooide de kont tegen de krib en deed de hogere hotelschool, vertrok naar Venezuela en kwam weer terug. Met haar sterke analytische gaven deed ze aan process redesign en kwam er achter dat, om impact te hebben als adviseur, minstens even veel aandacht nodig is voor de menselijke kant. Ze schrijft boeken, onder andere samen met Marijke Lingsma en stond aan de wieg van de Coachingskalender. Deze keer bij de boekenkast… Aty Boers.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    2 april 2011
    Annegreet van Bergen
    6-9 minuten leestijd
    Wie dacht dat denken iets is wat je de hele dag doet als je bij bewustzijn bent, heeft het over een ander soort denken dan waarover de auteurs van Helder denken – De Routeplanner voor je brein’ in hun boek schrijven. Een van de auteurs, Suzanne Weusten, zegt in een interview met M&L dat de term ‘denken’ uit de titel van hun boek slaat op ‘het proces dat zich in je hoofd afspeelt vóór je een beslissing neemt.’
    interview
    Leiderschap
    1 april 2011
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    Nieuw leiderschap: er wordt veel over gezegd en geschreven. Maar wat is het eigenlijk? En waarom is het nu meer nodig dan ooit? Met de managementfabel Wol proberen Cassandra Vugts en Joop Weesie de essentie van nieuw leiderschap te duiden en de lezer te doordringen van het belang ervan. MBM sprak beide auteurs.
    recensie
    Communicatie en media
    1 april 2011
    Bert Peene
    1-2 minuten leestijd
    Mediaplanning (‘Van marketingcommunicatie tot mediaplanning en –inkoop’) van Babs van Teylingen-Geerlings geeft inzicht in het proces van mediaplanning. Van de briefing tot en met de inkoop en alle stappen daar tussenin. Daarnaast verschaft het een actueel beeld van de verschillende mediumtypen met hun belangrijkste kenmerken en ontwikkelingen. Kortom: een boek met de status van handboek.
    interview
    31 maart 2011
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    Gedeelde passie organiseren! Dat is volgens de auteurs van het boek P&O als businesspartner. Het managen van geluk de nieuwe taak van de personeelsmanager. Hij is ‘als weinig anderen in de positie om de toestand van gedeelde inspiratie, van gelukkig samenwerken, dichterbij te brengen’. MBM sprak Rolf Baarda, een van de auteurs van deze interessante uitspraak.
    recensie
    Leiderschap
    31 maart 2011
    Erik de Vries
    2-3 minuten leestijd
    In De natuurlijke leider ontvouwen auteurs Mark van Vugt en Anjana Ahuja naar eigen zeggen niet minder dan een ‘gloednieuwe leiderschapstheorie’. Of dat is gelukt, is aan de lezer. Maar dit boek is in elk geval een uitstekend geschreven, heldere uiteenzetting voor iedereen die iets te weten wil komen over de achtergronden, evolutie of ontwikkeling, en werking van leiderschap.
    interview
    Werk en loopbaan
    30 maart 2011
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Een groot deel van onze dagen is gevuld met werk. Werk zou dus een essentiële bijdrage moeten leveren aan ons persoonlijk geluk. Maar of dat zo is, is nog maar de vraag. Hoe zit het arbeidzame Utopia er dan wel uit? Hoe komen we tot zingeving tijdens onze dagelijkse worsteling op kantoor? Nina Lazeron en Wim Galjee geven antwoord op die vragen in het boek Ik werk dus ik besta. Managementboek werkte zich met Lazeron in kort bestek door het boek heen.
    recensie
    Algemeen management
    30 maart 2011
    Jeroen Ansink
    3-5 minuten leestijd
    De wereld verandert zo snel dat succes alleen is weggelegd voor diegenen die consequent initiatief tonen, zegt de Amerikaanse marketinggoeroe Seth Godin. Met Poke the Box biedt hij een manier om deze kunst van het beginnen onder de knie te krijgen, al legt hij het er soms te dik bovenop.
    interview
    Internet en social media
    28 maart 2011
    Jeroen Ansink
    5-6 minuten leestijd
    Dankzij internet is onze vrije tijd een hulpbron geworden die we kunnen aanwenden voor een sociaal goed, zo stelt de Amerikaanse onderzoeker Clay Shirky in zijn nieuwe boek Slimmer. Dat heeft ook grote gevolgen voor het bedrijfsleven. ‘Samenwerkingsverbanden tussen ondernemingen en amateurs zullen dramatisch toenemen.’ Managementboek Magazine zocht de auteur in New York even op en sprak met hem.
    recensie
    Psychologie
    28 maart 2011
    Michel Hoetmer
    3-4 minuten leestijd
    Maken de moderne elektronische media ons oppervlakkiger? Het is een vraag waar wij niet dagelijks bij stilstaan. Internet en aanverwante elektronische media hebben sluipenderwijs bezit van ons leven genomen. Dat heeft volgens Nicholas G. Carr, auteur van Het ondiepe (‘Hoe onze hersenen omgaan met internet’) grote gevolgen voor ons brein. Niet alleen wanneer wij online zijn maar ook in het dagelijkse leven.
    interview
    Algemeen management
    25 maart 2011
    Annegreet van Bergen
    4-6 minuten leestijd
    Hoe kan een artistiek en filosofisch ingestelde miljardair die voor de buitenwereld een imago van maatschappelijke betrokkenheid cultiveert, zakelijk zo succesvol zijn? Hoe is het mogelijk dat je zo weinig hoort van machtige families als de Fentener van Vlissingens terwijl ze overal met hun vingers in zitten? Dit soort vragen tracht Mathijs Smit te beantwoorden in Filosoof-miljardair, ‘de ongeautoriseerde biografie van Paul Fentener van Vlissingen (1941-2006)’ zoals de ondertitel luidt. Managementboek sprak met de auteur.
    recensie
    Algemeen management
    25 maart 2011
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    In het boek Be useful breken Salem Samhoud en Jeroen Geelhoed een lans voor ondernemerschap. Het resultaat is een hybride boek: ondernemersvaardigheden, onderzoek, landenkarakteristieken en interviews bij elkaar.
    nieuws
    Leiderschap
    24 maart 2011
    Hans van der Klis
    5-6 minuten leestijd
    Sinds het kabinet Balkenende-Bos zijn ‘de eerste honderd dagen’ ook bij een groter publiek bekend als een belangrijke stresstest voor nieuwe bestuurders. Houden ze stand, maken ze indruk? Pieter de Jong, oud-directievoorzitter van WPG Uitgevers, heeft er een boek aan gewijd: De eerste honderd dagen. Lezen is belangrijk, zegt hij, zowel het lezen van managementboeken als van literair werk. ‘Onze eigen ervaringen zijn beperkt.’
    interview
    Personeelsmanagement
    23 maart 2011
    Ben Kuiken
    4-6 minuten leestijd
    Iedere Nederlander kent de frustratie van het sjoelen, wanneer de stenen zich ophopen voor de poortjes en het enige dat nog zin lijkt te hebben, rammen is. Organisatieadviseur Maarten de Winter gebruikt dit beeld in zijn boek Het sjoelbaksyndroom om de almaar toenemende werkdruk in bedrijven te beschrijven. En ook daar geldt: rammen heeft geen zin.

      Personen

        Trefwoorden