OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 743 van 19.595 resultaten
recensie
Marketing
8 november 2011
Eric van Arendonk
'Open boek' van Marc Michils gaat over 'eerlijke reclame in een transparante wereld'. Een aantal jaren geleden zou je al over de eerste drie woorden in de lach schieten. De wereld is echter veranderd en veel transparanter en mondiger geworden. Transparantie en eerlijkheid vormen tegenwoordig in de reclame een wetmatigheid. Dat heb ik overgehouden na het lezen van dit werkelijk open boek.
recensie
Non-profit
8 november 2011
Bert Thiel
4-5 minuten leestijd
De Amerikaanse filosofe Martha Nussbaum schreef met 'Not For Profit' een gepassioneerd pamflet vóór de verbeelding en tegen de heersende trend onderwijs te bekijken in termen van meetbaarheid en opbrengst. Haar boek is nu als 'Niet voor de winst' ook in het Nederlands vertaald. Een uiterst interessant geschrift dat je aan het denken zet.
recensie
Werk en loopbaan
8 november 2011
Linda Poort
2-3 minuten leestijd
'Freestyle werken, fulltime plezier' van John Williams is een perfect handboek voor iedereen die erover denkt om voor zichzelf te beginnen. Of je nu ontzettend gemotiveerd bent, of alleen 'met het idee rondloopt', het is een interessant naslagwerk met inspirerende quotes, waargebeurde 'freestyle'-verhalen en zinvolle tips.
column
7 november 2011
Dirk-Jan de Bruijn
3-4 minuten leestijd
Ik zie mezelf nog zitten, ergens in de tweede helft van de jaren negentig. Net een verse postdoc opleiding op zak - vond mezelf wel het mannetje - en aan de slag als interimmer in een grote publieke organisatie waar het nodige aan de hand was. Waar dus het nodige veranderd moest worden. Om bijvoorbeeld de continuïteit van die organisatie te garanderen.
recensie
Marketing
4 november 2011
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
‘Eigenlijk is marketing voor vrouwen helemaal niet zo moeilijk. Het is net gewone marketing. Maar dan met échte aandacht’. Dit citaat is te lezen op pagina 86 van het boek Mag het ietsje minder roze?, geschreven door Marianne van Leeuwen, Suzanne van der Erf en Yvonne de Meij-van Streefkerk. Het is de kernzin van een bont uitgegeven en met veel praktijkvoorbeelden gelardeerd pleidooi voor vrouwenmarketing.
recensie
Leiderschap
3 november 2011
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Marketingadviseur Paul Moers schreef De kracht van passie, een boek over het belang van passie voor bedrijven. De stelling van Moers is dat goed geleide bedrijven hun medewerkers kunnen opzwepen tot bevlogenheid en dus tot betere prestaties. Logisch natuurlijk, omdat het altijd leuker is om te werken in een bedrijf dat het goed doet. Overigens is de auteur een levend bewijs van zijn eigen stelling, want dit boek blinkt vooral uit door de passie van Paul Moers zelf.
recensie
Werk en loopbaan
3 november 2011
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
'Werk vinden via Twitter, zelfs zonder ervaring met dit medium? Het kan echt!' staat te lezen op de achterflap van het boek '#Twitter werkt!' van auteur Fiona Stoop. Als loopbaanadviseur, zonder twitterervaring, ben ik benieuwd hoe dit kan werken in de praktijk.
recensie
Internet en social media
3 november 2011
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
'Get Social' van Jeanet Bathoorn neemt je mee langs verschillende online netwerken. Een praktisch boek voor iedereen die wel eens gehoord heeft van social media maar geen idee heeft hoe het precies werkt en wat je er mee kunt doen.
recensie
Internet en social media
3 november 2011
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
'Get Social' van Jeanet Bathoorn neemt je mee langs verschillende online netwerken. Een praktisch boek voor iedereen die wel eens gehoord heeft van social media maar geen idee heeft hoe het precies werkt en wat je er mee kunt doen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
3 november 2011
Sonja van Vuren
Kun je Seth Godin zat worden? Het is een vraag die in me opkomt als ik zijn laatste boekje lees, 'Durf!'. Ik heb al veel gelezen van deze rasechte marketeer. Misschien te veel? Maar voor wie nog niet met Godin bekend is, is 'Durf!' een mooie introductie.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
3 november 2011
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
Wie geïnteresseerd is om meer achtergrondinformatie te vergaren bij de stelling: 'Wat de school onderdrukt, hebben we nodig in de 21e eeuw', raakt met 'Het element' van Sir Ken Robinson een aardig eind op weg. Het boek heeft als boodschap dat mensen op zoek moeten gaan naar die dingen waar ze passie voor hebben. Ze zijn dan volgens de auteur in hun 'element'. De school speelt daarbij volgens Robinson echter een negatieve rol. Het boek is goed onderbouwd, leest zeer prettig en is gelardeerd met de nodige humor.
recensie
Communicatie en media
2 november 2011
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Volgens Ilse van Ravenstein en Guus Kok heeft de interne-communicatiefunctie in de meeste organisaties nauwelijks meerwaarde. De meeste professionals beperken zich tot het ‘low hanging fruit’: ze produceren communicatieplannen en de gebruikelijke bedrijfsjournalistieke producten. Niet uit gemakzucht, maar vooral omdat ze onvoldoende bagage hebben om een wezenlijke rol te spelen bij het beantwoorden van de grote uitdagingen waarvoor hun organisaties staan. Om hierin verandering te kunnen brengen, heeft de interne-communicatiefunctie een breder perspectief nodig: de communicatieprofessional moet een organisatieontwikkelaar worden. In IC in 3D beschrijven zij dat bredere perspectief en presenteren zij een diagnosetool waarmee de lezer onmiddellijk aan de slag kan.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 november 2011
Bert Thiel
3-4 minuten leestijd
Wat een geweldig boek, 'Leraar in ontwikkeling' van Roel Huntink. Wat een frisse blik. Als wij leraren ergens goed in zijn, heb ik de afgelopen twintig jaar gemerkt, dan is het wel in het aanstrepen van fouten en het aangeven van tekortkomingen. Ook in onze eigen ontwikkeling. Daar moeten we vanaf, want: 'Einstein was een briljant geleerde, maar met mensen kon hij niet omgaan. Van Gogh was een meester in het schilderen, maar plat gezegd, zo gek als een deur. Deze mensen zijn groot geworden door hun talenten voorop te zetten. Niet hun tekortkomingen.'
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 november 2011
Daniëlle de Jonge
2-3 minuten leestijd
Als u eerder boeken van Remco Claassen heeft gelezen, of hem al eens heeft horen spreken, dan weet u: deze man bruist van de energie. En dat is ook terug te vinden in zijn nieuwste boek 'Verbaal Meesterschap'. De energie spat in dit geval van het papier af. Met de nodige humor, rake opmerkingen en scherpe kantjes. Zaken die u aan het denken zetten, u er toe verleiden kritisch naar uw verbale uitingen te kijken en u inspireren. Want u leert buitengewoon veel van dit boek. Handig voor iedereen die geregeld voor groepen spreekt, en ook voor iedereen die de fijne kneepjes van het spreken verder wil ontwikkelen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 november 2011
Peter de Roode
1-2 minuten leestijd
In 'Soorten Intelligentie' pleit Howard Gardner voor de benadering van 'meervoudige intelligentie'. Hij stelt dat intelligentie meer is dan 'het verbaal logische' en het 'linguïstische', twee vormen van intelligentie die dominant aanwezig zijn in de westerse maatschappij. Het zal de lezer niet verbazen dat de auteur de nodige kritiek heeft op de IQ-test. 'Intelligentie is te belangrijk om overgelaten te worden aan de intelligentietest'.
recensie
Algemeen management
2 november 2011
Carla Verwijs
Wonen in het buitenland heeft me erg bewust gemaakt van het feit dat ik Nederlander ben en de Nederlandse cultuur meedraag. Wat zo gewoon is in Nederland is dat niet in een ander land. Soms kunnen dat hele kleine dingen zijn, maar ze kunnen leiden tot onbegrip of botsingen. Culturele verschillen kunnen ook verwarrend zijn. Toen ik in Canada ging werken bij een internationaal bedrijf, vroeg ik me soms af of iets Canadees was, de cultuur van het bedrijf of een persoonskenmerk.
interview
Leiderschap
2 november 2011
Hans van der Klis
8-11 minuten leestijd
Vier jaar na verschijning van Stratego voor vrouwen hebben Monic Bührs en Elisa de Groot een opvolger geschreven: Stratego the Next Level, waarin ze een lans breken voor meer diversiteit in het management én laten zien hoe je dat kunt bereiken. ‘De uitstroom van jonge vrouwen wijten aan de biologische klok is te gemakkelijk’, zeggen ze.
nieuws
Marketing
1 november 2011
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
‘Een stad zonder winkels is een dode stad.’ Cor Molenaar springt in de bres voor de retailer tijdens het boekevent Het einde van winkels? ‘Wij moeten ons opnieuw uitvinden.’ En hoe dat kan, illustreert hij met talloze voorbeelden en anekdotes.
interview
Organisatiekunde
1 november 2011
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Sinds het verschijnen van Good to Great is iedere organisatie van formaat op zoek naar zijn eigen manier om ‘great’ te zijn. Dat wil zeggen: beter te presteren dan de concurrentie. De meeste maken daarbij de fout zich voornamelijk te concentreren op het ‘wat’, zo oordeelt Peter Stoppelenburg in zijn boek High Performance 3.0. Het ‘hoe’ is minstens zo belangrijk. 4 November verschijnt het, maar Managementboek Magazine sprak alvast even met de auteur.
interview
Advisering
1 november 2011
Annegreet van Bergen
11-16 minuten leestijd
Als hij binnenkomt, is meteen alle aandacht op hem gericht. Mensen als magneten kom je wel vaker tegen, maar meestal zijn zij in tweede instantie niet erg sympathiek. Bij René Boender ligt dat anders.