OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 740 van 19.596 resultaten
recensie
Algemeen management
30 november 2011
Claudia Broeke
Het schijnt dat meer dan een miljoen Nederlanders met het idee rondlopen ooit een boek te schrijven. Aan onderwerpen geen gebrek: er wordt geschreven over reizen, koken, sporten of over de combinatie hiervan. En er liggen ook veel plots op de plank te wachten om dé bestseller van het jaar te worden. Een goed boek schrijven en publiceren is een vak apart. Een auteur in spé verhoogt de kans op succes als hij zijn verhaal inspirerend kan vertellen en tegelijkertijd ook kennis heeft van het proces dat tot uitgave leidt.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
30 november 2011
Maarten Fijnaut
2-3 minuten leestijd
'Weer zo'n boek over hoe je meer jezelf kunt zijn?' vroeg ik mezelf in eerste instantie af bij het lezen van de titel. Frits Evelein en Fred Korthagen hebben mij enorm positief verrast. Nee, het is niet weer zo'n boek! Sterker nog, het is eigenlijk moeilijk dit werk een boek te noemen. De bijna 80 oefeningen in 'Werken vanuit je kern' maken het niet echt gemakkelijk om zomaar op de bank te lezen. Het is een hele studie-ervaring die je met jezelf en anderen kunt ervaren. Geen makkelijke weglezer, maar een heel proces dat voor interessante gesprekken kan leiden met partner, vrienden, collega's of kennissen.
interview
Non-profit
29 november 2011
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Onontgonnen terrein is het niet, maar strategisch management is bepaald niet stevig verankerd in het denken en doen van de meeste beleidsmakers in de non-profit. Maar volgens Kees Mouwen kun je ze dat niet kwalijk te nemen. Ze hebben dat namelijk nooit geleerd! Bovendien heeft de sector vaak last van stakeholders die zich zeer indringend met het beleid bemoeien, ‘s lands overheid bijvoorbeeld. Mouwen houdt zich al jaren als wetenschapper en publicist bezig met lange-termijnbeleid in het maatschappelijk middenveld. Kort geleden verscheen zijn magnum opus: Handboek Strategisch Management voor de non-profitorganisatie. Managementboek Magazine sprak met hem.
recensie
Organisatiekunde
28 november 2011
Hans van der Loo
9-13 minuten leestijd
Het verschijnen van een nieuw boek van managementgoeroe Jim Collins is wat voor popliefhebbers ooit de komst van een plaat van de favoriete band was: een gebeurtenis om reikhalzend naar uit te kijken. Na ruim negen jaar intensieve studie pakt Collins weer eens ouderwets uit met een boek dat bol staat van aansprekende metaforen, inspirerende cases en verrijkende managementconcepten. Net als zijn voorgangers, gaat het nieuwe boek ook dit keer weer over ‘grootse’ bedrijven die hun concurrenten mijlenver achter zich laten. Dit lukt hen niet door toeval of puur geluk, maar vooral doordat zij een aantal bewuste keuzes maken. Vandaar de titel: Great by Choice.
recensie
Financieel management
28 november 2011
Annegreet van Bergen
2-3 minuten leestijd
Met de bril van onze tijd bekeek econoom en historicus Lodewijk Petram hoe de lokale Amsterdamse handel in VOC-aandelen is uitgegroeid tot een van de centrale onderdelen van de wereldeconomie. Hij schreef er een prettig leesbaar, informatief boek over dat verrassende inkijkjes biedt in het handelsleven van de zeventiende eeuw: De bakermat van de beurs. Ook toen al kwam de overheid met een verbod op ‘naked short selling’, ofschoon deze verkooptechniek (waarbij de op een daling speculerende verkoper de aandelen niet bezit) destijds ‘blanco verkopen’ heette.
interview
Organisatiekunde
25 november 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Veel (proces)managers en adviseurs grabbelen in de ton van procesmanagementmodellen en komen altijd weer met drie tot vijf bekende tools op de proppen. Die macht der gewoonte doorbreken, is een van de missies van Renco Bakker, Willem Spronk en Rienke Labeur, de auteurs van Het Procesmanagement Modellenboek.
interview
Coaching en trainen
25 november 2011
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Onder managers bestaat een grote behoefte het gedrag van hun medewerkers beter te leren begrijpen, heeft Manon Bongers in haar jarenlange praktijk als trainer en coach ondervonden. Dat is essentieel bij het beïnvloeden van hun gedrag om ze beter te laten functioneren. Maar inzicht in het gedrag van anderen begint met inzicht in het eigen gedrag, schrijft ze in haar zojuist verschenen boek Psychologie voor managers.
recensie
Leiderschap
25 november 2011
Martin Walraven
In hoeverre kunnen topteams in de topsport als voorbeeld dienen voor projectteams in het bedrijfsleven? Marco van den Berg, basketbalcoach, en Jakob Zwinderman, trainer van teams in het bedrijfsleven, onderzoeken dit in het boek 'No prima Donna's'. Centraal staat de aanpak van Van den Berg, deze is gebaseerd op de kernwaarden altruïsme, de Groene Baret, stoïcijns meebewegen en geen smoesjes. De schrijvers geven een interessant, maar te oppervlakkig kijkje in de wereld van hun teams.
recensie
Organisatiekunde
24 november 2011
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
In Great by Choice onderzoeken businessgoeroe Jim Collins en Stanford-professor Morten Hansen waarom sommige bedrijven in extreme omstandigheden gedijen en sommige niet. Dat heeft geleid tot een uitstekend boek dat maar liefst vijf managementmythes doorprikt.
recensie
Algemeen management
24 november 2011
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
Met het boek 'Startkapitaal' van Kees Zegers krijg je in één klap 100 adviezen voor succesvol ondernemen voor je kiezen. Zegers, één van Nederlands bekendste en meest succesvolle internetondernemers, weet waarover hij het heeft. Met grappige anekdotes, goede voorbeelden en zijn geheel eigen kijk op zaken weet Zegers van het eerste tot het laatste advies te boeien.
recensie
Algemeen management
24 november 2011
Rudy Mulderij
3-5 minuten leestijd
Hoe overwint u crisissituaties binnen organisaties? Reputatieschade en integriteitschade liggen immers bij ieder bedrijfsmatig foutief handelen op de loer. In 'Crisismanagement - Orde in de chaos' belooft Hans Slaman een beschrijving vanuit de praktijk. Met zo'n belofte trekt hij de aandacht van de hectische manager, die vindt dat ie van crisis naar crisis springt.
recensie
Verandermanagement
23 november 2011
Joris Arts
1-2 minuten leestijd
Kent u Snel, Snuffel, Peins en Pieker nog? Het zijn de muizen en minimensjes uit 'Wie heeft mijn kaas gepikt?', de bestseller van Ken Blanchard en Spencer Johnson. Deepak Malhotra heeft in zijn boek 'Ik heb jouw kaas gepikt!' het vervolg op deze bestseller geschreven. Of wellicht kun je het beter 'De andere kant ervan' noemen.
recensie
Leiderschap
23 november 2011
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
De voormalig topman van de WPG Uitgevers Pieter de Jong schreef een persoonlijk relaas over management en leiderschap: Het avontuur van leidinggeven. Deze kleine reisgids, zoals hij het boek noemt, geeft een mooi inzicht in hoe een lezer grasduint in de managementliteratuur.
interview
Marketing
23 november 2011
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Onder het motto ‘Van fouten kun je leren’ schreven Karel Jan Alsem en Robbert Klein Koerkamp een klein, maar ontluisterend boekje over hoe gemakkelijk merkmissers ontstaan: 12 merken, 13 ongelukken. Niet alleen aansprekende voorbeelden passeren de revue maar ook veel kleinere. En die zijn volgens de auteurs eigenlijk veel vervelender, want dergelijke missers worden vaak niet opgemerkt, maar kosten de opdrachtgevers wel handenvol geld. Verplichte kost voor iedere zichzelf respecterende marketeer!
recensie
Persoonlijke effectiviteit
22 november 2011
Joost van Driessen
Bjørn Aris is een kenner van de Oosterse gevechtskunsten. In zijn boek 'De zon komt op in het Oosten' geeft hij een aantal basisregels om succesvol te zijn. Succes komt niet door inspanning, maar door ontspanning is zijn credo. Wat kan een manager leren van de Japanse 'Weg van het Zwaard'?
recensie
Leiderschap
22 november 2011
Joost van Driessen
Bjørn Aris is een kenner van de Oosterse gevechtskunsten. In zijn boek 'The Cutting Edge' geeft hij een aantal basisregels om succesvol te zijn. Succes komt niet door inspanning, maar door ontspanning is zijn credo. Wat kan een manager leren van de Japanse 'Weg van het Zwaard'?
recensie
Coaching en trainen
22 november 2011
Amber Zwartbol
Mijn verwachtingen waren hooggespannen toen ik het spel 'Ontdek je symbool' bestelde van Hens van Soest. Eerder heb ik een aantal van haar spellen gebruikt tijdens mijn trainingen en ik was daar ontzettend enthousiast over. De aansprekende foto's en de kwaliteit van de kaarten zorgen nog steeds voor vele interessante momenten tijdens een training.
recensie
Psychologie
22 november 2011
Timon Sibma
3-5 minuten leestijd
'Lichaamstaal voor Dummies' geeft een uitgebreide inleiding over lichaamstaal en de (mogelijke) interpretatie daarvan. Elizabeth Kuhnke werkt in de verschillende hoofdstukken letterlijk van boven naar beneden: van de signalen die met het hoofd en gezicht gemaakt worden, naar de borst, armen en handen tot aan de benen en voeten.
interview
Communicatie en media
21 november 2011
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
De tijd dat de interne communicatie professional zich vooral bezighield met de communicatiestructuur van zijn werkgever, de presentaties van de CEO, en het personeelsblad is verleden tijd. Althans, als het aan Ilse van Ravenstein en Guus Kok ligt. Zij gaven hun boek IC in 3D de ondertitel ‘Interne Communicatie in breed organisatieperspectief’ mee en duidelijker kon de moraal van hun verhaal niet worden weergegeven. ‘Wij zien de IC-professional als een organisatieadviseur met een communicatiebril op,’ leggen zij uit. Managementboek Magazine sprak met beide auteurs over het nieuwe paradigma.
recensie
Algemeen management
17 november 2011
Roelke Posthumus
3-4 minuten leestijd
Nederland heeft bijna een miljoen managers. Over hun geworstel en de uitdagingen in hun werk wordt veel nagedacht. Door hen zelf maar ook door andere Nederlanders die hen adviseren, trainen en coachen. Een aantal van deze managementdenkers heeft inmiddels een sterstatus. Hun boeken zijn steevast bestsellers, zij spreken altijd voor volle zalen en laten zich daar goed voor betalen.