OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 738 van 19.597 resultaten
    recensie
    Leiderschap
    16 december 2011
    Louis Thorig
    4-5 minuten leestijd
    Management en leiderschap worden vaak met elkaar verward. Volgens de leiderschapsgoeroe Warren Bennis 'doen managers dingen goed en doen leiders goede dingen. “Management is geen wetenschap en ook geen vak. Het is 'doen' ”, heeft de bekende Canadese managementwetenschapper Henry Mintzberg eens gezegd.
    interview
    Juridisch
    15 december 2011
    Pierre Spaninks
    4-6 minuten leestijd
    Inspecties houden namens de overheid toezicht op terreinen als het onderwijs, de zorg en de veiligheid. Na de nodige reorganisaties en fusies zijn er nog dertien over. Wat ze gemeen hebben, is dat ze zelf ter plekke gaan kijken en willen weten hoe het zit. Over die manier van toezicht houden en over die inspecties gaat het nieuwe boek van Ferdinand Mertens, Inspecteren, toezicht door inspecties.
    recensie
    Coaching en trainen
    15 december 2011
    Amber Zwartbol
    Rollenspellen zijn voor veel trainers een favoriet instrument bij vaardigheidstrainingen. Karin de Galan heeft met haar nieuwste boek 'Werken met de successpiraal' een verhelderend handboekje afgeleverd waarin je als trainer veel herkenbare situaties zult vinden en zij direct toepasbare oplossingen biedt. De Galan belooft de lezer dat geen rollenspel meer de mist ingaat. Dat klinkt veelbelovend!
    recensie
    Non-profit
    15 december 2011
    Amber Zwartbol
    2-3 minuten leestijd
    'Een echte eyeopener' zou niet misstaan als ondertitel voor dit boek. De fluorescerend oranje kaft schittert je tegemoet en de rest van het boek doet daar niet voor onder. Dat de gekozen kleur na enkele bladzijden te hebben gelezen juist de inhoud van het boek ondersteunen, had ik van te voren niet kunnen bedenken. Geen andere kleur had de urgentie van dit boek benadrukt. 'Edushock' van Dirk De Boe, Bernard Lernout en Pieter Sprangers is een inspirerend boek over de op handen zijnde of al reeds voorzichtig gestarte veranderingen op het gebied van leren.
    recensie
    Marketing
    15 december 2011
    Amber Zwartbol
    Met 'Komt een klant bij de kassa' heb je een aardig boekje in handen. Lees je het boek als manager of winkelpersoneel, dan word je gedurende 21 hoofdstukken stap voor stap meegenomen door je eigen winkel. Auteur Saskia Lips, die zichzelf in het boek 'superklant' noemt, geeft een kijkje in haar leven als klant.
    recensie
    Organisatiekunde
    15 december 2011
    Arie Buvens
    5-8 minuten leestijd
    De grootste technische bedrijven ter wereld hebben inmiddels vestigingen in Nederland. Wat voor rol spelen Nederlandse bedrijven de komende jaren? Hans Bakker en Michiel Boersma maken zich zorgen om de innovatie in ons land en schreven 'Ster-ondernemingen' om te waarschuwen. Een interessant onderwerp maar met een onzeker einde. Er is veel over te vertellen!
    recensie
    Marketing
    15 december 2011
    Johan Bel RM
    Met de nodige basiskennis over online marketing ben ik begonnen aan het lezen van 'Online Marketing Inside Out' , in de verwachting me te kunnen verdiepen in dit vak. Dat is zonder meer gelukt. Brandon Eley en Shayne Tilley tonen zich ware experts en laten de lezer enorm veel details zien over de ins en outs van online marketing.
    interview
    Coaching en trainen
    14 december 2011
    Bert Peene
    4-5 minuten leestijd
    Werken met beeldmateriaal vanuit een talentgerichte benadering zijn de belangrijkste succesfactoren van Coachkaarten, een nieuwe ‘toerustingstool’ naar eigen zeggen. Dit instrument is, zoals de titel al min of meer suggereert, met name bedoeld voor iedereen die beroepshalve over voldoende coachingsvaardigheden beschikt. Volgens de ‘gouden regels’ op een van de kaarten betekent dat onder meer dat je een OEN moet durven zijn, LSD moet gebruiken en OMA thuis moet laten. En dat prikkelde Managementboek Magazine om Espérance Blaauw, de auteur, te bevragen over de achtergronden van dit beeldende instrument.
    recensie
    Economie
    13 december 2011
    Jasper van Dorp
    3-4 minuten leestijd
    'Het nieuwe noorden' schetst een beeld van hoe onze wereld eruit ziet in 2050. Een erg ambitieuze missie, maar Laurence C. Smith is dan ook professor in de geologie en in de aard- en ruimtewetenschappen en beschikt over een enorme hoeveelheid kennis over onze planeet en het wetenschappelijk onderzoek dat op dit gebied wordt gedaan. Een uitgebreide reis in het gebied rond de Noordpool bracht hem tot de conclusie dat het noordelijke deel van de wereld een belangrijke rol zal spelen in 2050 en hij besloot om zijn bevindingen te verzamelen in dit boek.
    recensie
    Marketing
    13 december 2011
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    Als je 'Freakonomics' leuk vond, zul je 'Nextopedia' geweldig vinden, zo staat er op de kaft van dit boek te lezen. Ik heb inderdaad het boek Freakonomics gelezen en vond het geen onaardig boek. Wat me bijstaat, is het vernieuwende karakter en de onorthodoxe ideeën die je tot verder nadenken zetten. Toch ietwat aanmatigend zo'n kreet op de kaft. Even kijken of Micael Dahlén het ook waarmaakt? Niet wetend dat deze laatste zin volledig past in de filosofie van het boek.
    recensie
    Coaching en trainen
    13 december 2011
    Amber Zwartbol
    3-4 minuten leestijd
    Als trainer kun je op de vraag of je ooit te maken hebt gehad met weerstand bij deelnemers helaas waarschijnlijk legio situaties bedenken waarin dat het geval is geweest. Deelnemers die niet willen, maar moeten. Deelnemers die zich afvragen waarom ze weer naar een zoveelste training zijn gestuurd. Deze deelnemers zijn er van overtuigd dat ze het allemaal al goed doen. Daar sta je dan als trainer: het is nog vroeg en je vraagt je af hoe je de dag gaat doorkomen. De Galan reikt in 'Trainingen ontwerpen haar lezers verschillende werkvormen aan om deelnemers hun pijn te laten ervaren.
    interview
    Leiderschap
    12 december 2011
    Erik de Vries
    5-7 minuten leestijd
    Rob Evers, die zichzelf omschrijft als ‘bedrijvenversterker’, kent als reserveofficier van de Koninklijke landmacht de krijgsmacht van binnenuit. In zijn onlangs verschenen boek Teams door het vuur stelt Evers dat het bedrijfsleven profijt kan hebben van militaire mores.
    column
    12 december 2011
    Guus Hustinx
    4-5 minuten leestijd
    Ons hele economische systeem is gebaseerd op competitie. We zien hoe dat systeem in zijn voegen kraakt. Tegelijkertijd zien we een nieuwe beweging ontstaan die ‘delen’ hoog in het vaandel voert. De zo noodzakelijke duurzame innovatie blijkt vooral in ‘delen’ te gedijen. Dat vraagt om een omschakeling van ons denken.
    recensie
    Financieel management
    12 december 2011
    Marius van Rijswijk
    Het boek 'The Science of Compliance' van Henriette Gelinck heeft als ondertitel; 'Hoe om te gaan met wet- en regelgeving'. Het tracht de tegenstelling te verkennen tussen sancties en handhaving van wet- en regelgeving enerzijds en het kwaliteitsdenken anderzijds.
    recensie
    Algemeen management
    12 december 2011
    Brigitte Koehler
    Ideeën kunnen de wereld veranderen. In 'Het begint met een idee' neemt Carolien Vader je mee in de wereld van ideeën oftewel de wereld van TED. Zij geeft antwoord op de vragen: wat is de kracht van een goed idee? Waar moet een goed idee aan voldoen en hoe verspreiden ideeën zich over de gehele wereld? Daarnaast beschrijft het boek de ontstaansgeschiedenis van TED en TEDxAmsterdam.
    recensie
    Strategisch management
    12 december 2011
    Anne Marth Kuilder
    De meeste organisaties denken nog in de oude structuren, tradities en belangen. Peter Koudstaal en Greetje Bijloo laten in 'Nieuwe verbindingen' overtuigend zien dat nieuwe, samengestelde behoeften leiden tot nieuwe verbindingen. Helaas kiezen ook de auteurs zelf voor een oude vorm en leggen ze geen verbinding met hun lezers.
    recensie
    Algemeen management
    9 december 2011
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    De droom van iedere trainer, een nachtmerrie voor deelnemers: het rollenspel! Zo’n rollenspel is een onmisbaar onderdeel van iedere training, maar desondanks de meest omstreden interventie die je kunt bedenken. Volgens Karin de Galan komt dat vooral omdat cursisten te vaak met faalervaringen naar huis gaan. Ze weten nu weliswaar hoe het moet, maar tot een succesvolle toepassing van die kennis is het tijdens de training niet gekomen. Jammer, vindt De Galan, want het kan gemakkelijk anders. Hoe? Door de successpiraal te gebruiken. Ze schreef er een prettig leesbaar en vooral hoopgevend boekje over: Werken met de successpiraal.
    interview
    Personeelsmanagement
    9 december 2011
    Bert Peene
    5-8 minuten leestijd
    Te veel HR-professionals laten hun carrièrebelang prevaleren boven het belang van hun organisatie, en dat zet een flinke rem op de ontwikkeling van het vak. Het is een keihard oordeel dat de aanzet heeft gegeven tot een opmerkelijke bijdrage aan een vakgebied waarbinnen al zoveel is gepubliceerd: Organisatie- en personeelsmanagement. Een lijvig boek dat van auteurs Klaas Schouwstra en Jan-Willem Rengelink de volgende nader verklarende ondertitel heeft meegekregen: ‘Resultaatgericht Human Resource Management’. Waar de meeste boeken het vakgebied zelf of de bekende personeelsinstrumenten als uitgangspunt kiezen, gaan zij uit van de organisatie en haar doelstellingen. Want HRM is volgens hen alleen waardevol als zij daaraan bijdraagt.
    recensie
    Economie
    8 december 2011
    Edward Gilding
    Als organisatieadviseur werk ik voor vele verschillende organisaties en in uiteenlopende omgevingen. En wat ik zelf kenmerkend vind aan deze nieuwe omgevingen is dat ze vaak erg complex lijken. Een boek dat inhoudelijk ingaat op hoe je complexe problemen kunt aanpakken, lijkt mij als adviseur daarom erg relevant en aantrekkelijk. Tim Harford pleit er in 'Adapt' voor om deze problemen op te lossen met experimenteren, fouten maken, aanpassen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    8 december 2011
    Veerle Blajic-Kik
    3-4 minuten leestijd
    'Communication works for those who work at it.' Met dit citaat begint het eerste hoofdstuk van 'Basisprincipes van communicatie'. Even vlot en doorspekt van humor en praktijkvoorbeelden is de rest van het boek van Klaas Wiertzema en Patricia Jansen. 

      Personen

        Trefwoorden