OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 722 van 19.597 resultaten
    recensie
    Personeelsmanagement
    27 april 2012
    Bert Peene
    2-3 minuten leestijd
    Het zijn gouden tijden voor de recruitmentspecialist. Niet toevallig dus dat er nu een zeer compleet boek over dit onderwerp verschijnt, onder de even sprekende als toepasselijke titel Recruitment.
    interview
    Marketing
    27 april 2012
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    Traditionele marketing is dood. Leve guerrillamarketing. Dat is de overtuiging van auteur en adviseur Cor Hospes. In zijn boek De guerrillamarketingrevolutie geeft hij diepgaand inzicht in de aard en werking van guerrillamarketing. En biedt hij een uitgebreide staalkaart aan guerrillastrategieën.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    27 april 2012
    Michel Hoetmer
    2-3 minuten leestijd
    U kent ze vast wel. Wellicht hebt u ze ook gelezen. Misschien zelfs verslonden. Waar ik het over heb? De talloze zelfhulpboeken die u succes in het leven beloven, als u tenminste de kant-en-klare recepten van de goeroes volgt. Dergelijke boeken zijn meestal in een hoempapa stijl geschreven. Als u dan het nieuwste boek van Joep Schrijvers Maak er wat van! voor u hebt liggen valt allereerst de ietwat onderkoelde titel op. Het geeft u niet direct het gevoel van ‘Hatsiekadee mijn leven gaat op de schop!’ Dat was ook niet zijn bedoeling.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    27 april 2012
    Richard van der Lee
    2-3 minuten leestijd
    Gedurende het lezen kwam bij mij continue de vraag naar voren 'wat vind ik van 'Maak er wat van!' van de auteur Joep Schrijvers en hoe omschrijf ik dit?'. Ik kom tot de volgende kernbegrippen; Mooi, eerlijk, authentiek, filosofisch, nuttig, toekomstgericht en vooral 'niet moeten maar willen'. Het boek zal niet iedereen aanspreken maar voor mij is het boek meer dan goed genoeg om een plek te krijgen in mijn boekenkast en in het najaar nog eens rustig door te lezen.
    recensie
    Algemeen management
    26 april 2012
    Jan Boerstra
    3-4 minuten leestijd
    Is creativiteit een erfelijke eigenschap of iets wat je moet leren? Heeft het zin creatieve oplossingen te verwachten van mensen die zeggen absoluut niet creatief te zijn? Onderwijsspecialist Ken Robinson is daar duidelijk over: iedereen beschikt over creatieve talenten. In 'Out of our minds' pleit hij daarom voor het op grote schaal stimuleren en benutten van creativiteit. Te beginnen in het onderwijs.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    26 april 2012
    Richard van der Lee
    Een must read! Dat is mijn gedachte na het lezen van 'Present!' van Cees Harmsen. Personal Branding is voor een ieder van belang die zijn talenten wil laten zien aan de wereld om hem of haar heen. Of dit nu een organisatie is of de grotere buitenwereld, het maakt niet uit. In beiden gevallen zijn de tips van de auteur leerzaam en prima bruikbaar. Leesadvies: De boekenkast staat overvol maar het boek komt op een plek te staan waar ik het direct en desnoods met een blinddoek om kan pakken.
    recensie
    Psychologie
    26 april 2012
    Nico Jong
    De complexiteitswetenschap leert ons dat collectief gedrag of zwermgedrag in groepen dieren ontstaat door het toepassen van enkele simpele regels voor de interactie tussen individuen en hun directe buren. Veel complexe patronen in de menselijke samenleving zijn ook het resultaat van soortgelijke eenvoudige regels voor de sociale interactie tussen individuen. Len Fisher gaat in 'Zwermintelligentie' op zoek naar eenvoudige regels die ons door de complexiteit om ons heen kunnen leiden.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    26 april 2012
    Nico Jong
    2-3 minuten leestijd
    In menselijke interactie gaat ontzettend veel mis. Zo kunnen zich op het niveau van de verbale communicatie problemen voordoen: in de manier waarop we met zinnen en woorden een boodschap overbrengen op een ander. Maar ook op het niveau van de non-verbale communicatie – via gezicht-, stem- en lichaamsexpressie – kan veel fout gaan. 
    recensie
    Communicatie en media
    26 april 2012
    Nico Jong
    2-3 minuten leestijd
    'Interne communicatie voor de professional' is van de standaardwerken in Nederland op het gebied van interne communicatie en is bij de derde druk grondig herzien en aangepast aan de ontwikkelingen om ons heen. 
    recensie
    Non-profit
    26 april 2012
    Nico Jong
    De overheid zit in een klem. Zij heeft steeds vaker te maken met complexe opdrachten en tegelijkertijd wordt verwacht dat zij resultaatgericht werkt en simpele oplossingen biedt. Alle publieke managers hebben te maken met deze klem. Om daar uit te komen, kunnen zij ervoor kiezen alleen maar op de winkel te passen, omdat iedere interventie toch leidt tot negatieve en onvoorziene gevolgen. Dan worden dringende maatschappelijke problemen echter niet opgelost. Of zij kunnen de complexiteit van het probleem negeren en tegen beter weten in eenvoudige oplossingen uit hun managementbibliotheek inzetten. Ook deze aanpak is gevaarlijk. Simplificatie kan namelijk leiden tot ingrepen die negatief uitpakken en schadelijk zijn voor professionals en burgers. Het Handboek publiek management wil overheidsmanagers laten zien hoe zij kunnen laveren tussen complexiteit en simpele oplossingen.
    recensie
    Organisatiekunde
    26 april 2012
    Nico Jong
    1-2 minuten leestijd
    In veel organisaties is de relatie tussen leidinggevenden en medewerkers ernstig verstoord of soms zelfs verbroken. De mensen negeren elkaar en weten niet meer hoe zij echt contact kunnen maken. Zij maken zich dan alleen nog druk over de inhoud van hun werk of verschuilen zich achter politieke spelletjes. Joost Kampen is dit soort situaties gaan bekijken door de bril van de orthopedagogiek en concludeert dat er dan sprake is van 'verwaarloosde organisaties'.
    recensie
    Psychologie
    26 april 2012
    Nico Jong
    Marshall McLuhan schreef het al in 1964: technologie verandert onze perceptiepatronen. Onze overheersende aandacht voor de inhoud van een medium kan ons tegelijkertijd blind maken voor de diepere effecten waar McLuhan voor waarschuwde. Nicholas Carr werd geconfronteerd met het verslavende effect van het informatieparadijs: internet en de sociale media. Zijn concentratievermogen ging achteruit en zijn informatiehonger nam alleen maar toe, terwijl hij nauwelijks nog een boek kon lezen. Hij rukte zich los van het web en onderzocht uitgebreid welke veranderingen gepaard gingen met de invoering van nieuwe technologieën en vooral wat internet doet met onze hersenen. Media leveren voedsel voor onze gedachten, maar zij beïnvloeden ook ons denkproces en hollen het vermogen tot concentratie en contemplatie uit.
    recensie
    Organisatiekunde
    26 april 2012
    Nico Jong
    Een expertaanpak bij veranderingsprocessen verandert eigenlijk alleen uiterlijke omstandigheden. Zo'n aanpak spreekt de innerlijke wereld van mensen niet aan. Daarom mislukken veel van deze veranderingen. Managers en medewerkers hebben elkaar hard nodig bij veranderingen. Toch is eerder sprake van een groeiende kloof tussen hen. Managers en medewerkers hebben verschillende verantwoordelijkheden. De manager stuurt, beoordeelt en begeleidt de medewerker. Dat zorgt voor een verhouding van boven naar beneden. Adriaan Bekman beschrijft in 'Bezield veranderen' een methode voor het omgaan met die kloof en het aanpakken van lastige vraagstukken onder complexe en moeilijke omstandigheden.
    recensie
    Leiderschap
    26 april 2012
    Richard van der Lee
    De titel 'Op glad ijs' doet vermoeden dat de inhoud prikkelend is voor het realiseren van bewustwording op het gebied van talentontwikkeling en afwijkt van het gemiddelde. Ik moet eerlijk zeggen dat de auteurs Van Iren, Venekamp en Doelman een goede poging doen. Ze zijn hier naar mijn mening echter niet volledig in geslaagd. Desondanks is het boek, gezien de inhoud, zeker het lezen waard en dan specifiek met betrekking tot de relatie tussen diversiteit en talentontwikkeling. Het boek komt in mijn boekenkast te staan als interessant naslagwerk.
    recensie
    Marketing
    25 april 2012
    Paul Hassels Mönning
    Klantgerichtheid is geenszins vanzelfsprekend in Nederlandse (B2B-)bedrijven. Jos Burgers hamert in 'Gek op gaten' op het belang van de menselijke factor daarbij. In 30 compacte hoofdstukken staat de metafoor centraal van de boormachine versus het gat: levert u producten of daadwerkelijke oplossingen voor uw klanten? Een denkwijze die ook nu in een tijdperk van digitalisering van oriëntatie- en koopprocessen van grote waarde blijft.
    recensie
    Marketing
    25 april 2012
    Paul Hassels Mönning
    Klantgerichtheid is geenszins vanzelfsprekend in Nederlandse (B2B-)bedrijven. Jos Burgers hamert in 'Gek op gaten' op het belang van de menselijke factor daarbij. In 30 compacte hoofdstukken staat de metafoor centraal van de boormachine versus het gat: levert u producten of daadwerkelijke oplossingen voor uw klanten? Een denkwijze die ook nu in een tijdperk van digitalisering van oriëntatie- en koopprocessen van grote waarde blijft.
    recensie
    Algemeen management
    25 april 2012
    Carla Verwijs
    Het is bekend dat veel projecten niet goed verlopen. Ze lopen uit, blijken veel duurder dan begroot, de scope wordt aangepast (scope creep), de klant is niet tevreden over het resultaat; er gaat vaak veel mis. De berging van de onderzeeër Koersk door het Nederlandse bedrijf Mammoet in samenwerking met Smit International in 2001 is een voorbeeld van een complex project dat wél succesvol is afgelopen. De enorme inzet van de betrokkenen, een goede communicatie en samenwerking en bekendheid met de locale cultuur hebben hieraan bijgedragen. Projecten kunnen dus wel degelijk met succes worden afgerond.
    recensie
    Leiderschap
    25 april 2012
    Dick Bos
    3-4 minuten leestijd
    'Wat voor leider ben jij?' is een boek geschreven door Carin Suurenbroek en Henk van de Steege. Zij trachten op een luchtige manier de enorme hoeveelheid inhoud over leiderschap aan te bieden. U wordt uitgedaagd om aan het schuiven te gaan met pregnante leiderschapsdimensies op het mengpaneel dat equalizer heet. Voor mij was het boek een zoektocht met een ontknoping in het laatste hoofdstuk.
    recensie
    Organisatiekunde
    25 april 2012
    Nico Jong
    Je kent ze misschien wel, die ervaren en wat oudere collega's die adviseren niet achter elk probleem aan te hollen. Zij weten namelijk dat veel problemen zichzelf gewoon oplossen. Wat zij mogelijk nog niet weten, is dat het Ondertussen daarvoor zorgt, schrijven Jaap van 't Hek en Leike van Oss in 'Ondertussen in de organisatie'.
    recensie
    Verandermanagement
    25 april 2012
    Nico Jong
    2-3 minuten leestijd
    Problemen in onze steeds veranderende wereld zijn complex en daarom niet eenvoudig op te lossen. Zij vragen om een nieuwe manier van kijken en denken, want de huidige manier heeft de problemen juist veroorzaakt. Theorie U van Otto Scharmer biedt een kader om anders naar vraagstukken te kijken en om de gezamenlijke wijsheid van groepen mensen te benutten voor oplossingen. De inzet van theorie U maakt wezenlijk andere antwoorden mogelijk.

      Personen

        Trefwoorden