OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 639 van 19.605 resultaten
    recensie
    Psychologie
    13 maart 2014
    Brigitte Koehler
    2-3 minuten leestijd
    Met ‘Tem je geest’ heeft Ruby Wax niet alleen een humoristisch boek geschreven over depressie, maar vooral ook een zeer informatief boek over mindfulness, vol tips die je helpen om de kritische stemmetjes in je hoofd tot rust te manen. Zelden heb ik zo gelachen om een boek dat gaat over een ernstige ziekte zoals depressie.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    12 maart 2014
    Brigitte Koehler
    2-3 minuten leestijd
    Wie in korte tijd letterlijk wil 'zien' hoe Dan Roams manier van problemen oplossen met behulp van tekeningen eruitziet heeft met 'Het uitgevouwen servet' een prima werkboek in handen. Je gaat letterlijk met pen en papier aan de slag en leert in vier dagen hoe je problemen kunt oplossen met behulp van het maken van tekeningen.
    nieuws
    Verandermanagement
    12 maart 2014
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    Het is misschien het meest actuele probleem in het bedrijfsleven: in een tijd waarin het concurrentielandschap sneller verandert dan ooit, wordt het voor organisaties steeds moeilijker om mee te kunnen komen. Volgens de Amerikaanse leiderschapexpert John Kotter heeft dit alles te maken met de hiërarchische stroperigheid waarmee ondernemingen hun strategie formuleren en implementeren.
    recensie
    Marketing
    12 maart 2014
    Johan Bel RM
    Nirmalya Kumar, professor marketing en mededirecteur van de Aditya Birla India Centre aan de London Business School, en Jan-Benedict Steenkamp, professor marketing aan UNC Kenan-Flagler, leveren een uitstekende prestatie met hun boek 'Brand breakout'. Het heeft de ondertitel 'Hoe merken uit opkomende markten de wereld veroveren'.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    12 maart 2014
    José Otte
    In ‘De knikkers en het spel’ beschrijven Niels Klinkenberg en Erica Rietveld een alternatieve benadering. Onzekerheid wordt niet langer als probleem gezien, maar als een gegeven. Organisaties worden beschouwd als netwerken van mensen met verschillende ambities en opportunistisch gedrag. Dit maakt ‘De knikkers en het spel’ een inspirerend en uiterst praktisch boek voor managers.
    nieuws
    Internet en social media
    11 maart 2014
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    Maakt het internet ons dommer of juist slimmer? Met het Atlantic Monthly-artikel Is Google Making Us Stupid? en het daaruit voortvloeiende boek Het Ondiepe ontketende de Amerikaanse IT-journalist Nicholas Carr enkele jaren geleden een wereldwijde discussie over de effecten van ons online gedrag.
    interview
    Leiderschap
    11 maart 2014
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    De inzichten van gedragseconomie werken niet bij strategische beslissingen, zegt Phil Rosenzweig in Left Brain, Right Stuff. Presteren in het bedrijfsleven is een grijs gebied waarbij leiders de balans moeten vinden tussen koele analyse en dadendrang. ‘Beslissingen vallen niet te trainen.’
    recensie
    Projectmanagement
    11 maart 2014
    Dick Bos
    3-4 minuten leestijd
    ‘Scrum voor managers’ van Rini van Solingen en Rob van Lanen is een overzichtelijk boek. Maar is het nu echt zo anders als goed uitgevoerd project- of programmanagement? Over de vormgeving is goed nagedacht. Het kiezen voor aansprekende foto’s en passende teksten versterken het effect van het daaropvolgende hoofdstuk en daarmee het boek.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    7 maart 2014
    Jont Groenendaal
    De term ‘onderhandelen’ riep bij mij altijd twee associaties op, waar ik na het lezen van ‘Onderhandelen als het heet wordt’ van George van Houtem op teruggekomen ben.
    recensie
    7 maart 2014
    Iris van Maurik
    2-3 minuten leestijd
    Een nieuw boek van de ZoZa’s! Het eerste boek, ‘Zo Zuidas’, las ik met veel plezier. Benieuwd was ik dan ook naar het tweede boek van deze drie jonge vrouwen uit de advocatuur en het bankwezen.
    recensie
    Verandermanagement
    7 maart 2014
    Nico Jong
    In d
    recensie
    Psychologie
    7 maart 2014
    Louis Thorig
    3-5 minuten leestijd
    Daniel Goleman, vooraanstaand psycholoog, is wereldberoemd geworden met zijn baanbrekende boek ‘Emotionele intelligentie’. Maar het fundament van emotionele intelligentie is eigenlijk aandacht. Hij schreef er het boek ‘Aandacht’ over.
    recensie
    Organisatiekunde
    6 maart 2014
    Carla Verwijs
    'Hoewel weinigen de noodzaak tot Operational Excellence betwisten, vinden veel organisaties het moeilijk om structureel te verbeteren en vooral de verbeteringen te borgen.' Met deze quote begint het boek 'Operational Excellence, van industrie tot dienstverlening' van Marcel van Assen. Bij Operational Excellence denken de meeste mensen aan Lean en Six Sigma. Dit zijn inderdaad belangrijke technieken die veel organisaties gebruiken bij het creëren van een excellente operationele organisatie, maar Marcel van Assen laat zien dat er nog meer is naast deze twee methoden.
    recensie
    Verandermanagement
    6 maart 2014
    Marthe van der Molen
    Vermoeid van een dag skiën lig ik in bed. Er is geen televisie op de kamer en ik voel mij genoodzaakt toch maar te beginnen aan dat managementboek over organisatieontwikkeling wat ik graag wilde recenseren. In de waan van de dag is dat blijven liggen. Het einde van 'Het et-cetera-principe' blijkt gelijktijdig geruststellend en frustrerend...
    recensie
    Algemeen management
    6 maart 2014
    Iris van Maurik
    Een opvallende titel: ‘Een goede manager zaait verwarring’. In de huidige werkcultuur verwachten we van managers toch vooral dat zij zorgen dat doelen gerealiseerd worden. Fayol beschreef zelfs in zijn managementtheorie dat ‘controleren en beheersen’ één van de vijf functies van een manager is. De ondertitel van het boek, Waarom elk bedrijf beter wordt van een beetje chaos, laat zien dat contoleren en beheersen niet past binnen de gedachten van de auteurs Ori Brafman en Judah Pollack.
    recensie
    Organisatiekunde
    6 maart 2014
    Gilles Hofman
    ‘Zo doen we dat hier’, een zin waar ik als jonge adviseur al bekend mee ben. Het is de titel van een boek over bestuurders en integriteit. De term integriteit heeft bij mij een negatieve lading, maar dit gevoel baseer ik voornamelijk op de kranten die de laatste jaren bol stonden van integriteitkwesties als zelfverrijking, fraude en mismanagement. Het moest anders en beter. Hoe diep geworteld zijn de problemen? Hoe gaan bestuurders tegenwoordig met deze kwesties om? Hebben ze wel een oplossing? Benieuwd naar de verdiepende verhalen achter de krantenkoppen besluit ik ‘Zo doen we dat hier’ van Niels-Ingvar Boer en Albert Jan Stam te bestellen.
    recensie
    Communicatie en media
    6 maart 2014
    Yvette Bartholomée
    2-3 minuten leestijd
    Het nieuws is overal en altijd beschikbaar: op je pc, telefoon of tablet, op tv, of gewoon in de krant. Nú belangrijk, en daardoor ook de ultieme afleiding. Alain de Botton doet in zijn boek ‘Het nieuws: een gebruiksaanwijzing’ precies wat hij in de titel belooft. Hij geeft een handleiding die je kan helpen de niet aflatende stroom informatie die op je af komt te hanteren, te duiden en zelfs te gebruiken om je leven beter te maken.
    nieuws
    Economie
    5 maart 2014
    Justin van Lopik
    Het EMM Marketingbook of the Year 2014 is bekendgemaakt. De bekroning gaat dit jaar naar The Big Lie van Christophe Juan, Meabh Quoirin en James Murphy. De jury koos deze titel uit een shortlist van 5 boeken.
    recensie
    5 maart 2014
    José Otte
    3-4 minuten leestijd
    ‘Verandermanagement’ van Henk Kleijn en Fred Rorink is een praktische handleiding voor managers en studenten in het hoger onderwijs. Met in de 3e editie een vereenvoudigd en duidelijker model van verandermanagement, meer praktijkvoorbeelden en geactualiseerde cases.
    recensie
    Werk en loopbaan
    5 maart 2014
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Bij het uitkomen van ‘Lean In’ kwam de naam Sheryl Sandberg me vaag bekend voor, maar echt veel wist ik niet van haar. Na verschijning leek Sandberg (in elk geval hier in Noord-Amerika) overal op te duiken. Samen met Marissa Mayer is Sandberg als COO van Facebook een voorbeeld van een van de weinige vrouwen die de top in het bedrijfsleven wist te bereiken. De vraag waarom topmanagement uit slechts een klein percentage vrouwen bestaat, houdt velen bezig. Sheryl Sandberg geeft in ‘Lean In’ haar perspectief en deelt haar ervaringen.

      Personen

        Trefwoorden