OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 638 van 19.605 resultaten
recensie
Psychologie
20 maart 2014
Marloes Hoekman
Economie gaat over keuzes maken. Dat was één van de eerste onderwerpen die ik me kan herinneren van mijn economielessen op de middelbare school. Iedereen moet kiezen omdat hij of zij beperkte middelen heeft en dus om moet gaan met schaarste. Mullainathan & Shafir doen hier in hun boek ‘Schaarste’ nog een schepje bovenop.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
20 maart 2014
Hanneke Tinor-Centi
2-3 minuten leestijd
Onderhandelen is lastig. Dat ervaart elke onderhandelaar, telkens opnieuw. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat het verloop en de uitkomst van een onderhandeling zelden of nooit valt te voorspellen. Dat is dan ook meteen het geheim van toponderhandelaars. Zij weten dat de diverse factoren van een onderhandeling voortdurend veranderen.
recensie
Internet en social media
20 maart 2014
Alexander Knijff
Sociale media hebben een revolutie veroorzaakt in ons gedrag. Uitwisseling van informatie gaat veel sneller dan voorheen en loopt over heel andere schijven. Klanten krijgen door sociale media steeds meer macht. Het is van groot belang dat organisaties daarop inspelen. Het boek ‘Sociale media strategie in 60 minuten’ van Jarno Duursma geeft daartoe een aanzet. Het boek is concreet genoeg om de inhoud in praktijk te kunnen brengen.
recensie
Projectmanagement
20 maart 2014
Dick Bos
‘Het perfecte project’ van Bart Flos is een boek naar mijn hart! Flos beschrijft daarin niet zozeer een projectmethodiek, maar wijst je op het belang van het testen van de volwassenheid van een project. Waar gaat het fout, op welk moment moet je niet instappen en waar moet je nadrukkelijk STOP zeggen? Je vraagt je af waarom er nog zo veel projecten fout gaan, als je dat zou kunnen voorkomen door - onder andere - dit boek te lezen.
recensie
Leiderschap
20 maart 2014
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
Dankzij de gedragseconomie is ons besluitvormingsproces de afgelopen jaren een stuk begrijpelijker geworden. Cognitieve psychologen als Daniel Kahneman en Dan Ariely hebben aangetoond aan dat de mens niet de rationele speler is zoals de economische theorie die jarenlang afbeeldde, maar vol zit met cognitieve illusies die tot voorspelbare fouten kunnen leiden. Dit heeft belangrijke inzichten opgeleverd op het gebied van consumentengedrag, beleggingspatronen, en openbaar beleid. Maar kunnen deze lessen ook worden toegepast op strategische beslissingen?
recensie
Verandermanagement
20 maart 2014
Sipke Wagenaar
2-3 minuten leestijd
Voor Jaap Boonstra is het veranderen van organisaties een avontuur, net als een tocht door een onbekend berglandschap. In zijn ‘Verandermanagement in 28 lessen’ neemt hij je mee op een denkbeeldige reis door een ruw landschap. In 7 etappes laat Jaap Boonstra zien wat er allemaal bij een veranderavontuur komt kijken. Hij weet op boeiende wijze de aandacht van de lezer vast te houden, waardoor het boek, naast heel informatief en leerzaam, ook nog eens een lust is om te lezen. Wil je niet de gehele reis meemaken? Stap dan gewoon onderweg in en geniet van datgene dat jou interesseert.
recensie
Strategisch management
20 maart 2014
Johan Bel RM
David Taylor is stichter en managing partner van Brandgym. Als expert in merken schreef hij het Boek ‘Grow the core’ met als ondertitel ‘Laat je merk groeien vanuit de kern’. Zijn pleidooi in dit boek is om in tijden van crisis juist te focussen op de kern en van daaruit groei te zoeken, in plaats van nieuwe markten aan te boren of nieuwe producten te ontwikkelen.
recensie
Algemeen management
20 maart 2014
Nico Jong
Managers scheppen orde, zij zorgen voor richting en structuur in de organisatie, maken plannen en proberen werkprocessen te beheersen en de medewerkers in het gelid te houden. Zij stellen alles in het werk om chaos te voorkomen: een toestand van volledige verwarring en wanorde. En dan verschijnt er een boek met als ondertitel ‘Waarom elk bedrijf beter wordt van een beetje chaos.’ Wat moeten zij daar nu mee?
interview
Algemeen management
19 maart 2014
Erik de Vries
4-6 minuten leestijd
Over succes en de mogelijke verklaringen daarvan zijn bibliotheken volgeschreven. Frank van Luijk geeft in De ontspoorde manager voorbeelden van het tegenovergestelde: topmannen die het niet redden, managers die veelbelovend uit de startblokken schoten maar onderweg struikelden.
recensie
Algemeen management
19 maart 2014
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Innovatie in het onderwijs is al jaren gebaseerd op externe vergelijking van resultaten. Op rankings dus. Dit leidt tot meer controle van overheidswege, met als gevolg een grote mate van vervreemding onder leraren en leidinggevenden. Volgens Dolf van den Berg is er een nieuwe manier van leidinggeven nodig die minder nadruk legt op beheersbaarheid, maar meer op zingeving. In het onderwijs moet weer ruimte komen voor inspiratie, creativiteit en betrokkenheid.
nieuws
Algemeen management
18 maart 2014
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
Vijf boeken zijn genomineerd voor de titel Managementboek van het Jaar 2014. Deze prijs wordt jaarlijks toegekend aan een Nederlandstalig managementboek. De jury maakt de winnaar bekend op 17 april 2014, tijdens het Managementboekengala in de Rode Hoed (Amsterdam).
recensie
Financieel management
18 maart 2014
Martin van Staveren
3-5 minuten leestijd
De nieuwe realiteit voor management accounting en control. Dit is de ondertitel van een baanbrekend boek. Als u nu meteen denkt, ‘ik ben geen controller en heb eigenlijk niets met cijfers’, lees vooral verder. Bent u accountant of controller? Lees dan óók verder. Dit boek is namelijk voor u beiden essentieel. In Van Cijfers naar Waarden brengt Kees Tillema de schijnwereld van cijfers en controle met een luide knal, dwars door de geluidsbarrière, terug in de realiteit.
nieuws
Werk en loopbaan
18 maart 2014
Ger Post
Het is een bekend fenomeen: als stress toeslaat, dan neemt geloof in het bovennatuurlijke ook toe. Het idee is dat religieus geloof voor comfort en betekenis zorgt ten tijde van stress. Uit recente studies blijkt dat wetenschap precies dezelfde rol kan vervullen: als de druk oploopt, dan neemt het geloof in wetenschap ook toe.
nieuws
Internet en social media
17 maart 2014
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Deze week dook ‘privacy’ als onderwerp even onverwacht als heftig de kop weer op. De ING heeft namelijk ontdekt dat de burger de bank ziet als een niet betrouwbare partner, als om het beheer van ‘onze’ bankgegevens gaat. Een storm van verontwaardiging stak op toen ING voorstelde om, met toestemming weliswaar, transactie gegevens te verstrekken zodat wij, de klant, aanbiedingen op maat zouden kunnen krijgen.
recensie
Algemeen management
14 maart 2014
Roy van den Anker
Voor veel mensen is het pad naar ondernemerschap een droom. De zelfstandigheid en vrijheid verleiden elk jaar weer veel mensen om zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en al dan niet parttime als ondernemer aan de slag te gaan. Eén van de belangrijkste zaken die bepaalt of succes volgt is de achterliggende drijfveer. Het motief om van start te gaan, en vooral door te zetten bij tegenwind is van groot belang. In het boek(je) ‘Ondernemen met Passie’ - geschreven door Elaine Romein en Karlijn Smeets-Van Basten Batenburg- vertellen 20 ondernemers wat hun drijfveer was en delen ze praktische tips met de lezers.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 maart 2014
John Manschot
Dagelijks zeggen we het of horen we het: ‘Veel succes!’ Vooral als dat succes tot stand komt in een complexe professionele omgeving is het niet altijd direct duidelijk wat dat succes nu precies is, laat staan hoe dat succes gerealiseerd kan worden. Helaas worden we niet veel wijzer van het boek van Frans Wijngaarden met de veelbelovende titel ‘Veel succes! Handboek voor het behalen van resultaten.’
recensie
Strategisch management
14 maart 2014
Joost Hagenaar
Elke onderneming of organisatie moet keuzes maken in haar strategie, organisatie en klanten. In het boek ‘Klantgestuurde businessmodellen, innoveren tot in het hart van de organisatie’, geschreven door Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers, wordt vanuit de Klant en Klantvoordelen toegewerkt naar een businessmodel met Kernstrategie, Klantcontacten, Strategische bronnen van de organisatie en het Waardenetwerk.
recensie
Marketing
13 maart 2014
Esther van der Hoorn
‘De staatsgreep van de klant’ is de waarschuwende titel van dit boek. Dat klinkt als slecht nieuws, maar dat is het niet. In dit boek vind je stappenplannen en tips om je klanten extreem centraal te stellen. Zo kun je als ‘shining star’ het beste omgaan met deze nieuwe wereld. Echt nieuwe oplossingen staan er niet in, maar het geeft wel praktische handvatten om aan de slag te gaan en heldere methoden om toe te passen.
recensie
Algemeen management
13 maart 2014
Tim Dees
2-3 minuten leestijd
De titel ‘Advocaat van de duivel’ wekte meteen mijn interesse. Een blik op de inhoudsgave met onorthodoxe hoofdstuktitels hielp mij over de streep om dit boek te bestellen. Een kleine greep uit deze titels: ‘Vraag de bruid ten dans’, ‘Gebruik een advocaat als een condoom’ en ‘Wees een psychopaat’. Onorthodox is misschien wel de meest treffende omschrijving voor dit boek. Toch valt er meer over te zeggen.
recensie
Leiderschap
13 maart 2014
Sonja de Bruin
‘Nederland zoekt Leiders, de stap naar buitengewoon leiderschap’ van John Schrederhof is een mooi en wijs boek waarin leiderschap aan de hand van de leiderschapscyclus, een model voor persoonlijk leiderschap, wordt uitgelegd. In dit model zijn zowel de westerse als de oosterse leiderschapsfilosofieën vervat. De wereld zou, volgens mij, zoveel leefbaarder zijn als we de cyclus met z’n allen zouden omarmen.