OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 62 van 19.479 resultaten
recensie
Internet en social media
19 maart 2024
Henny Portman
1-2 minuten leestijd
‘Hallo, ik ben ChatGPT, 2e editie’ - is voor 80% (1ste editie was 90%) geschreven door ChatGPT, waarbij de samenstelling en redactie door Bob van Duuren is uitgevoerd. In tien hoofdstukken krijg je beeld bij ChatGPT en wat je er zoal mee kan doen. Uiteraard iets over de geschiedenis van en de technologie achter ChatGPT.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
18 maart 2024
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Elke dag maak je een to-do lijst. Dat is handig voor het overzicht en het geeft een fijn gevoel om iets weg te kunnen strepen. Maar daarna… ga je wat anders doen. Je wordt geleefd door e-mails en aan het eind van de dag lijkt je to-do lijst langer geworden. In ‘Timeboxing’ beschrijft Marc Zao-Sanders een manier om controle te krijgen.
recensie
Mens en maatschappij
18 maart 2024
Freija van Duijne
3-5 minuten leestijd
We zitten vastgeroest in de manier waarop we ons dagelijks leven organiseren. Het kerngezin waarbinnen de ouders de taken verdelen. Een eengezinswoning. Een opleiding om ‘het ver te schoppen ’. Kirsten Ghodsee laat zien dat utopische denkers al twee millennia andere vormen verkennen, die een antwoord bieden op eenzaamheid, ongelijkheid en de ondergeschikte rol van vrouwen.
Interview
IT-management / ICT
18 maart 2024
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Erik Jan Hengstmengel constateert dat er veel teleurstelling en radeloosheid is bij leiders rondom data, AI, Chat GPT, algoritmes…. Vertwijfeling tussen kansen en risico’s. ‘Leiders zijn te weinig met data bezig. Maar je kunt het niet overlaten aan alleen de tech-afdeling. Je zult je als leider in data moeten verdiepen.’ Over ‘bossware’, DMA, DSA, GDPR, DPIA. NIS2, ISMS en 99 mobieltjes in een winkelwagen die een onjuiste filemelding afgeven.
preview
Psychologie
18 maart 2024
Timo Hans
2-3 minuten leestijd
Nederland is een stressland. Circa 1,6 miljoen Nederlanders worstelen met burn-outklachten. Ruim 90 procent van de Nederlanders heeft milde tot heftige klachten door stress. In het afgelopen jaar hadden 3,3 miljoen volwassenen bovendien last van één of meerdere, vaak stressgerelateerde psychische aandoeningen zoals angststoornissen.
nieuws
16 maart 2024
Marjan Maandag
3-4 minuten leestijd
Bij Managementboek lezen we meer dan alleen managementboeken, en we delen graag wat we lezen. In deze aflevering van Meer Moois zetten we weer enkele aanbevolen boeken op een rij.
recensie
Marketing
15 maart 2024
Feike Cats
2-3 minuten leestijd
Toen ik 20 jaar geleden startte met inspiratiesessies, kwam dat vooral door gesprekken met Jos Burgers. Een grootheid in sprekers- en schrijversland. Inmiddels zijn we kameraden en genieten we regelmatig van elkaars gezelschap. Hoe bijzonder om dan juist een boek van Jos te mogen (voor)lezen. Ik kreeg namelijk de proefdruk.
Interview
Organisatiekunde
15 maart 2024
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Machtsmisbruik in het bedrijfsleven wordt na MeToo en corona niet meer gepikt, zegt Cor Hospes in ‘Hart voor zaken’. In het boek beschrijft hij hoe leiders de overgang kunnen maken naar een liefdevolle organisatie. ‘Hart skills zijn de hard skills van de toekomst.’
preview
Algemeen management
15 maart 2024
Ben Tiggelaar
2-3 minuten leestijd
‘Voor succes in je werk moet je vaker op vakantie’ van Ben Tiggelaar is de bundel van columns die Ben Tiggelaar in 2023 schreef voor NRC. Ze staan vol verrassende inzichten en praktische tips. Bij wijze van voorproefje publiceren we een van de columns uit het boek.
recensie
Internet en social media
15 maart 2024
Erleyne Brookman
2-3 minuten leestijd
Elon Musk en Twitter staan garant voor spektakel. Maar de tragiek die Zoë Schiffer in ‘Extreem Intens’ schetst, verrast toch. Ze interviewde oud-medewerkers, las stapels interne rapporten en berichten en volgde de hoofdpersonen. Haar boek is een journalistieke casestudie naar de teloorgang van een invloedrijk mediabedrijf en de impact daarvan op de betrokkenen.
recensie
Ondernemen
14 maart 2024
Elly Stroo Cloeck
4-5 minuten leestijd
Stel, je familie heeft een bedrijf. Jij bent eigenaar van een deel ervan. Maar je bent niet (langer) de CEO of algemeen directeur. Wat wordt er dan van je verwacht? Hoe is dat anders dan aandeelhouder zijn van een beursgenoteerd bedrijf? In het informatieve ‘Goed eigenaarschap’ van Ilse Matser en Jacqueline van Zwol lees je antwoorden en nog heel veel meer.
recensie
14 maart 2024
Marjan Maandag
1-2 minuten leestijd
Dertien jaar lang was Charles Groenhuijsen NOS-correspondent in de Verenigde Staten. Van 1986 tot 1989 en van 1996 tot 2006. Daarna woonde hij er nog tien jaar met zijn gezin. Je kunt dus wel zeggen dat hij iets van Amerika weet. Meerdere boeken van zijn hand, over verschillende aspecten van de Amerikaanse samenleving, zijn daar het resultaat van.
recensie
Leiderschap
14 maart 2024
Rudy Kor
5-7 minuten leestijd
Communicatie tussen en binnen teams vindt plaats op verschillende niveaus. Hoe beter je herkent op welke communicatielaag je gesprekspartner communiceert, des te beter verloopt de communicatie. Met behulp van het zogenaamde vijf lagen denkmodel krijgt de lezer in ‘Begrijp je het niet of bevalt het je niet?’ inzicht wat er speelt tussen mensen.
recensie
Communicatie en media
14 maart 2024
Liesbeth Tettero
3-4 minuten leestijd
Janneke van Heugten heeft een missie: het is tijd dat er meer vrouwen in de media komen. Ze vertaalde haar ervaring met haar bedrijf Vaker in de Media naar een inzichtrijk en praktisch boek met dezelfde titel. Hierin deelt zij haar kennis over media, PR en gender, aangevuld met ervaringen en tips van deskundigen, politici, redacteuren en journalisten. Een onmisbaar boek voor alle vrouwen die iets te melden hebben!
recensie
Psychologie
13 maart 2024
Henk Jan Kamsteeg
4-6 minuten leestijd
Hoe kunnen we de ander écht zien? Door écht te leren luisteren. David Brooks schreef weer een geweldig boek: ‘De kunst van mensen kennen -Hoe je de verbinding aangaat en elkaar echt kunt begrijpen.’
recensie
Mens en maatschappij
13 maart 2024
Peter Streefkerk
5-7 minuten leestijd
Praten over de dood doen we niet graag. Maar het is wel onvermijdelijk. Want dood gaan we allemaal, en niet altijd op een prettige manier. Als je te horen krijgt dat je ongeneeslijk ziek bent, dement wordt, getroffen wordt door ALS of een herseninfarct krijgt... Wat doet het met jou, met je partner, je kinderen, je familie en vrienden? Dat is waar ‘Leven toevoegen aan de dagen’ van Sander de Hosson en Els Quaegebeur over gaat.
preview
Marketing
13 maart 2024
3-4 minuten leestijd
In zijn boek ‘De retentie-economie’ betoogt Peter Snoeckx dat trouwe klanten een competetief voordeel opleveren. Hij belooft te laten zien hoe je van jouw organisatie een echte retentie-machine maakt. In zijn preview vertelt hij er meer over.
interview
Verandermanagement
12 maart 2024
Bert Peene
7-10 minuten leestijd
Renate Kamp en Agnes Nanninga schreven het prachtig uitgegeven Veranderprikkels - 18x meer kans dat het lukt. Een boek met 18 perspectieven op veranderen uit onder meer de antropologie, psychologie en hersenwetenschappen. Nanninga: ‘Als veranderen niet goed lukt, is het de vraag wat jou in jouw praktijk helpt. Het is fijn als je dan wat te kiezen hebt.’ We spraken de auteurs over hun boek, en over wat veranderen kansrijker maakt.
column
Mens en maatschappij
12 maart 2024
Jitske Kramer
3-4 minuten leestijd
Ik kom regelmatig in verschillende social media kroegen. LinkedIn is voor mij als een soort Grand Café, met een grote leestafel. Instagram is meer een hippe conceptstore, met een fijne koffiehoek. Bluesky en Threads zijn kleine barretjes waar ik af en toe langsloop. X, voorheen Twitter, is de ruige kroeg waar de huidige kroegtijgers inmiddels vaak heel andere meningen hebben dan ik en de stamgasten mij regelmatig vijandig bekijken. Of zelfs toeschreeuwen.
interview
Marketing
11 maart 2024
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Juist in het internettijdperk is mond-tot-mondreclame belangrijker dan ooit, zegt marketingexpert Jos Burgers. In zijn nieuwe boek ‘Superfijne klanten’ beschrijft hij hoe bedrijven van hun fans een ambassadeur kunnen maken. ‘De klant is weliswaar koning, maar dan moet hij zich ook koninklijk gedragen.’