OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 481 van 19.595 resultaten
recensie
Strategisch management
3 januari 2017
Rein Hof
2-3 minuten leestijd
Toen ik de titel van Esther Sluijs De Feel Good factor las dacht ik: ‘Weer een zweverig boek met leuke ideeën die nergens op gebaseerd zijn.’ En wat had ik het verkeerd!
recensie
3 januari 2017
Hanneke Tinor-Centi
interview
Non-profit
3 januari 2017
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Commerciële bedrijven versus maatschappelijke organisaties. Het is als sport versus spel. Profit is keiharde sport, met spelregels een afgebakend speelveld en aan het einde een winnaar of verliezer.
preview
Internet en social media
3 januari 2017
Cis Scherpereel
2-3 minuten leestijd
Met De people factor in e-commerce neem je straks een boek ter hand dat je op een heel inzichtelijke wijze inkijk geeft in de vele aspecten die van online ondernemen een succes kunnen maken. Een preview.
recensie
3 januari 2017
Marjan Maandag
Niets is wat het lijkt. Aldus de kortst mogelijke samenvatting van het nieuwe boek van Herman Koch, De greppel. Of eerder nog: het motto van de belevingswereld van de hoofdpersoon en ik-figuur, de burgemeester van Amsterdam.
interview
Strategisch management
3 januari 2017
Erik de Vries
5-7 minuten leestijd
Ondernemer, architect en innovator Thomas Rau, door Trouw onlangs op de tweede plek van hun duurzame Top 100 geplaatst, schreef met Material Matters een boek over het failliet van onze lineaire verdienmodellen en lanceert als tegenhanger hiervan zijn zogeheten Turntoo-model, waarmee de klant pas echt op zijn wenken bediend wordt en onze planeet wordt ontzien.
column
Organisatiekunde
3 januari 2017
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Agile was toch wel het woord van 2016, net zoals scrum en lean de jaren daarvoor domineerden. Wat zal straks het woord van 2017 blijken te zijn? Ik gok op of vakmanschap of op artificial intelligence.
interview
Marketing
2 januari 2017
Pierre Spaninks
5-7 minuten leestijd
Een boek over marketing, maar nu eens niet met mooie theorieën en modellen. De marketingorganisatie van de toekomst gaat over hoe je de marketingfunctie binnen de organisatie vormgeeft. Volgens auteur Rob Beltman kan dat beter competentiegestuurd dan, zoals dat vandaag de dag nog vaak gebeurt, vanuit functies en taken.
interview
Algemeen management
2 januari 2017
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Het vierluik is compleet. Na drie boeken over ‘briljante businessmodellen’, toegepast op finance en zorg, sluiten Jeroen Kemperman, Jennifer op ’t Hoog en Jeroen Geelhoed hun reeks af met Briljante businessmodellen in food. Met als hamvraag: hoe maak je gezond en duurzaam eten betaalbaar en schaalbaar?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 januari 2017
Frank van Kuijck
4-6 minuten leestijd
Het eerste wat mij intrigeerde was dat de schrijver van Fouten maken moed! Zich als faalkundige presenteert bij zijn introductie op de flap van het boek. Wie doet zoiets?
interview
Marketing
2 januari 2017
Ger Post
5-7 minuten leestijd
Paul Postma schreef het boek Big Data Marketing – Snel - Simpel - Succesvol over hoe bedrijven big data praktisch kunnen inzetten. ‘Als je niet snapt wat je doet, kun je niet echt in de top meedraaien.’
column
Economie
2 januari 2017
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
En toen stond er onder mijn columns in Managementboek Magazine opeens dat ik behalve econoom en journalist ook bestsellerauteur ben. Met meer dan een kwart miljoen verkochte exemplaren van Gouden jaren, kan ik dat moeilijk ontkennen. Bestsellerauteur is, voor zover het überhaupt een beroep is, geen beschermd beroep.
interview
Psychologie
2 januari 2017
Paul Groothengel
7-9 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek verkent neurobioloog Dick Swaab de creatieve kanten van ons brein. Muziek en beeldende kunst kunnen invloed hebben op de genezing van hersenziekten, stimuleren de hersenontwikkeling en het ontstaan van creativiteit.
recensie
Financieel management
2 januari 2017
Jan Hoogstra
2-3 minuten leestijd
Bij de ronkende titel Accounting Architecture Model, een bedrijfskundige en holistische benadering voor het ontwerpen en inrichten van de financiële administratie zijn de verwachtingen hooggespannen.
preview
Coaching en trainen
2 januari 2017
Anne de Jong
2-3 minuten leestijd
Yoga… dat is toch vooral niks doen? Lekker op een matje zitten te ontspannen…? Dat dacht ik vroeger echt. Toen ik nog niet aan yoga deed.
recensie
2 januari 2017
Hanneke Tinor-Centi
2-3 minuten leestijd
‘Eindspel’ is het afsluitende deel van de ‘Noordzeemoordenreeks’ en het is met recht een zinderende finale.
preview
Internet en social media
22 december 2016
Joitske Hulsebosch
3-4 minuten leestijd
Maandagochtend, teamoverleg. Om de koe bij de hoorns te vatten: de manager had liever geen ge-whatsapp meer in het weekend. Gisteravond, een zondag nota bene, gingen er wel 30 berichtjes over en weer. Dat wil hij niet nog eens.
interview
Verandermanagement
22 december 2016
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Een groot deel van de in de populaire managementboeken en adviespraktijk gehanteerde aannames blijkt onjuist te zijn. In Reconsidering Change Management maken MythBusters Steven ten Have & co. een einde aan die aannames en bespreken ze de bijwerkingen van change management praktijken.
preview
Psychologie
21 december 2016
Patrick van Hees
2-3 minuten leestijd
Acht op de tien Nederlanders maakt de komende tijd weer goede voornemens. Afvallen staat ook dit jaar met stip bovenaan. Patrick van Hees (1969), geluksexpert en auteur van het boek Geluk is D.O.M., zegt: ‘stop ermee’.
recensie
Verandermanagement
21 december 2016
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Veranderingen doorvoeren in organisaties vergt geduld. Heel veel geduld. Zeker als het gaat om verandering van houding en gedrag. Vaak noemen we dat ‘cultuurverandering’ en zoiets duurt volgens deskundigen zomaar drie tot vijf jaar. Daarom houden veranderaars zichzelf én hun opdrachtgevers altijd voor: verwacht niet te snel resultaten; we hebben tijd nodig, en heel veel geduld.