OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 411 van 19.574 resultaten
recensie
Projectmanagement
28 november 2017
Rudy Kor
3-4 minuten leestijd
In zes hoofdstukken nemen zes auteurs de lezer mee in heden, verleden en toekomst van wat we nu een project noemen en wat de rol van de projectmanager daarbij was, is en wordt.
preview
Algemeen management
27 november 2017
Frans van Loef
3-4 minuten leestijd
Organisaties zijn volop in beweging, ze proberen zich continu aan te passen aan externe ontwikkelingen en nieuwe kansen te grijpen. Aan mogelijkheden en ambities geen gebrek.
interview
Organisatiekunde
27 november 2017
Hans van der Klis
8-11 minuten leestijd
We roepen met z’n allen heel hard dat we af willen van de controledwang en bureaucratie, maar is dat wel echt zo? Thijs Homan heeft zijn twijfels. In zijn In control? zet hij vraagtekens.
nieuws
Algemeen management
27 november 2017
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
Historicus Philipp Blom belooft in zijn meest recente boek Wat op het spel staat om vanuit de toekomst naar onze huidige tijd te kijken. ‘Wat als een historicus over vijftig jaar terugkijkt naar onze huidige tijd? Zij zal versneld staan dat wij onze twee grootste bedreigingen niet zagen aankomen: de klimaatcrisis met haar verstrekkende gevolgen, en de digitalisering van arbeid leidde tot massawerkloosheid en een algemeen verlies van zin en betekenisgeving.’ Het laatste zal in hoge mate veroorzaakt worden door de inzet van robotica in onze samenleving.
recensie
27 november 2017
Marjan Maandag
1-2 minuten leestijd
Kolja werd doofstom geboren. Een schijnbaar uitzichtloze handicap in het tsaristische Rusland van rond 1870. Maar Nikolaj Hermanovitsj Konradi, zoals hij voluit heette, was de zoon van een rijke grootgrondbezitter, die het zich kon permitteren een privéleraar voor hem te zoeken.
preview
Strategisch management
27 november 2017
Bill Gates
3-5 minuten leestijd
Ik ken Satya Nadella al meer dan twintig jaar. Ik ontmoette hem halverwege de jaren negentig. Ik was ceo van Microsoft en hij werkte aan serversoftware, iets wat net begon op te komen.
interview
Personeelsmanagement
27 november 2017
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Ieder team loopt er tegenaan: wie doet wat? En waarom staat de neuzen van de teamleden niet allemaal dezelfde kant op? De oplossing: ga samen aan de slag met een business model voor het eigen team, zegt Tim Clark. Hoe je dat doet, beschrijft hij in Business Models for Teams.
recensie
24 november 2017
Peter van den Boom
4-6 minuten leestijd
Floris Cohen stelt zich de vraag hoe de moderne wetenschappen in de 17e eeuw in Europa konden ontstaan én voortbestaan. Het is een mirakel want het ‘normaal patroon’ laat zien dat na een relatief kort Gouden Tijdperk van wetenschapsbloei een steil verval inzet.
recensie
preview
Algemeen management
24 november 2017
Gytha Heins
5-7 minuten leestijd
Wil jij ook dat jouw collega’s hun afspraken nakomen, dat iedereen actief meedoet aan de vergadering (en dus niet op zijn mobiel de mail gaat zitten lezen), dat er direct gecommuniceerd wordt (dus geen geroddel) en dat iedereen eerlijk zegt wat hij vindt en doet wat-ie zegt?
recensie
Algemeen management
24 november 2017
Pierre Spaninks
1-2 minuten leestijd
Effectief veranderen vraagt dat u als het ware op drie schaakborden tegelijk speelt. U moet niet alleen ‘het vraagstuk dienen’ en ‘de omgeving gidsen’ maar ook nog eens zelf zien te ‘groeien als veranderaar’. Dat is de rode draad, of liever de kapstok, in Iedereen verandert van Hans Vermaak.
preview
Non-profit
24 november 2017
Max Herold
2-3 minuten leestijd
Het startpunt van dit onderzoek, en het boek Omgaan met ongeschreven regels dat er uit is ontstaan, is verwondering over het functioneren van de overheid in relatie tot de buitenwacht. Een preview.
interview
Marketing
23 november 2017
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
We bevinden ons in een nieuwe fase van de digitale evolutie, schrijft Steven Van Belleghem in zijn nieuwe boek Customers the day after tomorrow. Artificiële intelligentie gaat de komende jaren een gigantische invloed hebben op de relatie met klanten. ‘We krijgen binnen afzienbare tijd faster than real time customer service, de hyperpersonalisatie en een ongekend gebruiksgemak.’
column
Mens en maatschappij
23 november 2017
Koos de Wilt
2-3 minuten leestijd
Echt vernieuwen, hoe doe je dat in deze tijden waarin markten voortdurend worden ontwricht? Concepten als agile werken of scrum bieden wellicht antwoorden. Maar soms is er een totaal ander perspectief noodzakelijk van waaruit echte vernieuwing kan ontstaan.
recensie
Communicatie en media
23 november 2017
Ger van den Buijs
1-2 minuten leestijd
Ik heb Storydesign gelezen met het doel het meteen toe te passen in een praatje dat ik over een week moet houden. Maar mijn gedachten schoten ook regelmatig terug naar de presentatie die ik vorige maand op eRetail Europe heb gehouden.
recensie
23 november 2017
Hanneke Tinor-Centi
preview
Verandermanagement
23 november 2017
Leo Haffmans
3-4 minuten leestijd
De faalfactoren bij productontwikkeling zijn omgewerkt in aanbevelingen en van de competenties van toeleveranciers wordt optimaal gebruik gemaakt. De kans op een succesvol product neemt sterk toe.
recensie
Leiderschap
23 november 2017
Richard Lannoye
5-7 minuten leestijd
Leiderschap bij verandering van Harvard Professor John Kotter, is gebaseerd op tientallen jaren ervaring in adviespraktijk bij grote multinationals en andere organisaties. Sinds de publicatie van zijn boek in 1996 heeft zijn visie op leiderschap in de 21ste eeuw alleen maar aan relevantie en actualiteit gewonnen.
nieuws
Personeelsmanagement
22 november 2017
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
Een bijzonder boek is afgelopen zondag verschenen. Weduwe Karien van der Loo-van de Sande beschrijft hoe haar man Toon omkwam door een arbeidsongeval. Dit deed ze samen met haar broer Patrick van de Sande, die haar steun en toeverlaat was bij de emotionele en juridische afwikkeling hiervan. In plaats van een hogere boete, pleit zij tijdens haar toespraak in hoger beroep voor een oplossing.
recensie
Strategisch management
22 november 2017
Jan Hoogstra
5-7 minuten leestijd
Over innovatie wordt veel geschreven, het is van levensbelang voor organisaties zo wordt gesteld. Toch is het management van organisaties nog veel bezig met gisteren, vandaag en een klein beetje morgen.