OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 307 van 19.523 resultaten
preview
Leiderschap
29 mei 2019
Tine Maenhout
2-4 minuten leestijd
Iedereen kent ze wel: de foto's waarop topfiguren poseren op een trap. De grootste diversiteit in dergelijke groepsportretten zit vaak in de kleur maatpakken van deze overwegend, grijzende, blanke mannen. Het zijn beelden die niet stroken met de maatschappelijke realiteit.
nieuws
Leiderschap
28 mei 2019
Jeroen Ansink
3-5 minuten leestijd
Wat leest Amerika en wat waait waarschijnlijk over naar Nederland? 'Onze man in de VS' Jeroen Ansink doet maandelijks een rondje boekwinkels in New York.
interview
IT-management / ICT
28 mei 2019
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
‘Internet of Things’ (IoT) staat volop in de schijnwerpers. Niet verwonderlijk, want naar verwachting zijn in 2020 circa 95 procent van alle nieuwe producten verbonden met internet. We hebben het dan over ruim vijftig miljard ‘connected’ apparaten. IoT heeft consumenten én bedrijven veel toegevoegde waarde te bieden, stelt Marco Heida in Waardecreatie met het Internet of Things. Bedrijven kunnen met IoT kostenbesparende efficiencyslagen maken en nieuwe businessmodellen genereren. De investeringen zijn gering, want prototypes, testmodellen, sensoren en apparatuur voor IoT kunnen tegen lage kosten worden geleverd.
preview
Organisatiekunde
28 mei 2019
Hans Wopereis
4-5 minuten leestijd
Waar je samen aan het werk bent in een organisatie, boek je natuurlijk graag resultaat en behaal je graag positieve cijfers, dat geeft aan het einde van de rit een goed gevoel. Mooie cijfers en klinkende resultaten worden in organisaties echter gauw een doel op zich, een soort van heilig moeten.
recensie
Coaching en trainen
28 mei 2019
Liesbeth Tettero
3-4 minuten leestijd
Bert van Dijk en Anne-Lies Hustings, oprichters van de Leary Academy, schreven speciaal voor trainers en coaches een waardevol boek met achtergronden en verdiepende informatie over De Roos van Leary.
recensie
Algemeen management
27 mei 2019
Sylvie van der Haar
3-4 minuten leestijd
In Waarom zeggen we niet wat we vinden? legt Jan Hille Noordhof uit hoe we een open en veilige bedrijfscultuur kunnen creëren. Sylvie van der Haar las het voor dit blog, en vertelt wat ze ervan vindt.
recensie
Strategisch management
27 mei 2019
Peter Streefkerk
5-8 minuten leestijd
Mislukken kun je leren én is tegelijkertijd ontzettend waardevol. Dat klinkt op het eerste gezicht misschien raar en tegenstrijdig. Toch is het zo, zo lezen we in Instituur voor Briljante Mislukkingen van Paul Louis Iske.
recensie
Communicatie en media
27 mei 2019
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Wat communiceren betekent van Frank Regtvoort is een essay dat de universele betekenis van communiceren in tachtig pagina’s wil laten zien. Het gaat om ‘zien wat communiceren is’, ‘kennen wat communicatie vermag’ en ‘kunnen wat communiceren laat zien’.
preview
Persoonlijke effectiviteit
27 mei 2019
Mirjam Wiersma
2-3 minuten leestijd
We volgen overal opleidingen voor, maar hoe we het beste kunnen werken, daar houden we ons niet echt mee bezig. Mirjam Wiersma dook in de enorme berg adviezen en onderzoek en schreef een boek over de beste manieren om van Elke werkdag een topdag te maken. Een preview.
interview
Algemeen management
26 mei 2019
Ronald Buitenhuis
3-5 minuten leestijd
Kunst en koken als metafoor voor veranderen. Letterlijk ruiken en ervaren hoe verandering proeft en eruitziet. Het kan. Arend Ardon zal het met anderen laten zien en ervaren tijdens het Veranderkracht-event op 15 november in Driebergen. Een gesprek.
interview
Algemeen management
25 mei 2019
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Eigenlijk is er sinds Thorbecke (rond 1850) bij de overheid weinig veranderd, betoogt succesauteur Menno Lanting. Nog altijd zijn de bestuursorganen gemeenten, provincies, rijk en ministeries. Lanting: ‘Den Haag is beperkt in innovatie.’
recensie
Strategisch management
24 mei 2019
Eric van Arendonk
1-2 minuten leestijd
Overleven in disruptieve tijden luidt de ondertitel De onsterfelijke onderneming. De auteur neemt de geschiedenis van Apple om te omschrijven hoe je dat doet. Apples successen en mislukkingen lopen dan ook als een rode draad door het boek.
preview
IT-management / ICT
24 mei 2019
Daniël E. Brouwer
3-5 minuten leestijd
Het handboek voor de functioneel beheerder is een heldere en praktische handleiding die de functioneel beheerder helpt bij de uitvoering van zijn of haar dagelijkse werkzaamheden. Het biedt concrete antwoorden en oplossingen voor de vragen en problemen waarmee de functioneel beheerder te maken krijgt. Een preview.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 mei 2019
Jan Hoogstra
5-6 minuten leestijd
Het tijdperk waarin wij leven wordt ook wel het informatietijdperk genoemd. De overdaad met informatie leidt ook tot ongewenste neveneffecten, veel burn-outs worden daardoor veroorzaakt.
recensie
Algemeen management
24 mei 2019
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Een open cultuur is een belangrijke voorwaarde voor toekomstbestendigheid. Die les valt uit heel wat boeken te leren, terwijl ook seminars en serieuze opleidingen volop aandacht besteden aan de vraag hoe je een open en veilige organisatiecultuur creëert. Toch blijkt maar al te vaak dat medewerkers hun mond houden waar zich uitspreken veel effectiever was geweest. Hoe komt dat toch en vooral: wat kun je doen om hierin verandering te brengen? Die vraag staat centraal in het boek Waarom zeggen we niet wat we vinden? En wat daaraan te doen? van Jan Hille Noordhof.
interview
Personeelsmanagement
24 mei 2019
Bas Hakker
5-8 minuten leestijd
Rolf Baarda schreef met Agile belonen een boek over de manier waarop moderne werkgevers hun salarishuishouding moeten regelen. Het geheim? Niet zomaar een beetje experimenteren, maar nadenken over de toegevoegde waarde van mensen.
preview
Leiderschap
23 mei 2019
Ronald van der Molen
4-5 minuten leestijd
Veel Nederlandse leiders zijn trots op hun capaciteiten. Ze beoordelen zichzelf als benaderbaar, mensgericht, stimulerend, ruimte gevend en inspirerend. Klinkt goed, toch? Er is alleen één probleem.
preview
Marketing
23 mei 2019
Daniëlle de Jonge
3-5 minuten leestijd
Daniëlle de Jonge geeft je in Extreem klantgericht volop praktische tips om meteen toe te passen en komt met aansprekende voorbeelden ter inspiratie. Een preview.
recensie
Ondernemen
23 mei 2019
Sjors van Leeuwen
4-5 minuten leestijd
Bestaat Nokia nog? Een vraag die regelmatig gesteld wordt. Jazeker. Nokia verloor wel de slag op de mobiele telefoonmarkt, maar herrees uit de dood en is nu de op één na grootste speler in de mondiale draadloze miljardenmarkt. In De veerkracht van Nokia onthult bestuursvoorzitter Risto Siilasmaa hoe hij dat kunstje geflikt heeft.
recensie
Communicatie en media
22 mei 2019
Thomas Cech
3-4 minuten leestijd
In het boek Who is accountable? - Sales, marketing en communicatie op één lijn werken Franck Kuppers en Werner van Beusekom het door hen ontwikkelde SAMACO model uit.