OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 277 van 19.511 resultaten
nieuws
Mens en maatschappij
11 februari 2020
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
Er zijn inmiddels honderden manieren om met mindfulness aan de gang te gaan. Er zijn boekenplanken volgeschreven. Er wordt voortvarend onderzoek gedaan naar de lange termijneffecten op mentaal en fysiek gebied. Veel bedrijven hebben arrangementen om digitale of fysieke mindfulness trainingen en workshops te volgen.
recensie
Internet en social media
11 februari 2020
Sippy van Akker
4-5 minuten leestijd
In 2019 publiceerde Stikker Het internet is stuk; maar we kunnen het repareren. Het gaat over privacy, dataverzameling, de macht van de Big Tech bedrijven, waar we allemaal 'klant' (of 'product'?) van zijn en hoe het internet eigenlijk weer van iedereen moet worden.
preview
Economie
11 februari 2020
Johan Lambrecht
3-5 minuten leestijd
‘Waarom heeft niemand het zien aankomen?', vroeg koningin Elizabeth II van het Verenigd Koninkrijk toen ze in november 2008 een nieuw gebouw van de vermaarde London School of Economics inhuldigde.
recensie
Coaching en trainen
10 februari 2020
Annett Keizer
3-4 minuten leestijd
Elke trainer en coach heeft een aantal modellen in zijn koffer waar hij in graag mee werkt. Eén daarvan is de Roos van Leary; een instrument dat handig is om in te zetten als er iets in de communicatie en interactie tussen mensen niet lekker loopt.
recensie
Coaching en trainen
10 februari 2020
Margreet Noordanus
2-3 minuten leestijd
De titel van Coachen zonder blabla triggert omdat het herkenbaar is dat coachgesprekken kunnen verzanden in eindeloze blabla. Met een beetje pech word je er als coach dan ook nog eens ‘zomaar' in meegetrokken, ondanks je goede bedoelingen en voornemens.
preview
Internet en social media
10 februari 2020
Patrick Petersen
3-4 minuten leestijd
Sociale media zijn na de intreding van de algoritmische filters niet meer wat ze geweest zijn. Het is hard werken om in menig tijdlijn te verschijnen. Ook de doelgerichte creatie van engagement vergt een professionele aanpak.
column
Coaching en trainen
10 februari 2020
Jaap Boonstra
6-8 minuten leestijd
Het is lastig om spelen te definiëren want een definitie doet geen recht aan de meervoudigheid van spelen en vernietigt de speelsheid. Dat is gelijk al een kenmerk van spelen: op het moment dat je het probeert te vangen in formele regels, dan verdwijnt het spel. Beter kunnen we daarom bij ons zelf beginnen: Denk eens aan spelen. Wat komt er in je op?
preview
Algemeen management
7 februari 2020
Bart Stofberg
2-3 minuten leestijd
De wereld om ons heen verandert ingrijpend en snel, en dat stelt nieuwe eisen aan ondernemingen. Om aan die nieuwe eisen te voldoen, zullen we elkaar veel meer moeten Vertrouwen, stelt Bart Stofberg in zijn nieuwe boek Vertrouwen.
recensie
Algemeen management
7 februari 2020
Christel Deckers
2-3 minuten leestijd
Gaat economische groei ten koste van duurzaamheid en vice versa? Is duurzaamheid het nieuwe buzz woord; oftewel is hier sprake van nieuwe wijn in oude zakken of is er lonkend perspectief naast alle klimaatissues?
recensie
Coaching en trainen
6 februari 2020
Thomas Cech
3-4 minuten leestijd
De juiste vraag van Joris Brenninkmeijer en Mieke Voogd gaat diepgaand in op vragenstellen binnen de complete coachingcyclus. Dat is niet alleen voor coaches een relevant en actueel onderwerp.
recensie
Algemeen management
6 februari 2020
Jan Hoogstra
2-3 minuten leestijd
Voodoo klinkt eng en magisch, en met name naar zwarte magie? Wie kent niet de films waarin met naalden op poppetjes wordt ingehakt zodat deze mensen de pijn in werkelijkheid voelen?
preview
Marketing
6 februari 2020
Evelien van Damme
2-3 minuten leestijd
Het vakgebied customer experience (CX) management heeft in korte tijd een enorme vlucht genomen. Soms is het een loze kreet, maar steeds meer organisaties zijn daadwerkelijk bezig om klantbeleving goed te organiseren.
recensie
Marketing
5 februari 2020
Fred Rutgers
2-3 minuten leestijd
Aandachtsmarketing van Klaas Weima is een boek om eens even goed voor te gaan zitten. Zelf ben ik al snel van de bank verhuisd naar mijn werkkamer. Ik voelde al snel de noodzaak om aantekeningen te maken. De informatiedichtheid van dit boek is bijna overweldigend.
nieuws
5 februari 2020
Bertrand Weegenaar
4-5 minuten leestijd
Met De zeven steden Een reis door duizend jaar geschiedenis: hoe ideeën uit de oudheid ons bereikten heeft Violet Moller een waar monument opgeleverd voor duizenden wetenschappers die tussen 500 en 1500 na Christus betrokken waren bij het verspreiden van wetenschappelijke documenten en ideeën.
interview
Communicatie en media
5 februari 2020
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Now we’re talking! van Frank Weijers is een handzaam én handig boekje voor iedereen die bekend is met de basics van ‘Deep Democracy’ en ze concreet wil toepassen. In dit werkje vindt de facilitator volop praktische tips en handreikingen om binnen een groep tot écht goede gesprekken te komen en conflicten bespreekbaar te maken. Met als resultaat dat iedereen weer beter met elkaar overweg kan, de groep beter gaat functioneren en betere besluiten neemt.
recensie
Projectmanagement
5 februari 2020
Rudy Kor
3-4 minuten leestijd
PMC Next - aan de slag met Projectmatig Creëren is een leesbaar en mooi gemaakt en praktisch boek met veel checklists voor het starten en managen van een project vanuit een uitgesproken mensvisie.
preview
Organisatiekunde
5 februari 2020
Klaas Wagenaar
3-5 minuten leestijd
Dit boek was voor mij de aanleiding om de balans op te maken over de afgelopen tien jaar. Ik telde circa dertig middelgrote tot grote ‘burning platforms' waar ik bij betrokken was. Het boek beschrijft ter illustratie behalve Getronics een aantal anonieme voorbeelden in de voeding-, productie- en projecten business.
interview
Algemeen management
5 februari 2020
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Veel bedrijven investeren in technologische innovatie. Toch leiden deze investeringen niet altijd tot nieuwe producten en diensten. Wat hier vaak meespeelt, is dat medewerkers de meerwaarde er niet van zien en dan heeft een innovatietraject weinig kans van slagen. Auteur Kim Spinder laat in Het kleine innovatieboek zien dat een cultuurverandering noodzakelijk is om succesvol te innoveren. Geef medewerkers gelegenheid om zelf vernieuwende ideeën te bedenken en met collega’s verbeteracties op te starten. Zonder stroperige bureaucratie en onnodige bemoeienis van bovenaf.
recensie
Marketing
4 februari 2020
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
Marketing Design met Customer Journey Mapping van Eveline van Zeeland bestaat uit een mix van ingrediënten met Customer Journey Mapping, een vleugje neuromarketing en een forse toef Design Thinking. Het is een boek voor het analyseren en ontwerpen van praktijkoplossingen en klantbelevingen waar klanten blij van worden.
interview
Leiderschap
4 februari 2020
Ronald Buitenhuis
3-5 minuten leestijd
We weten inmiddels wel dat we als organisatie anders moeten handelen. Minder hiërarchisch, flexibeler, wendbaarder en meer eigenaarschap dichter in de praktijk… ‘Alleen is ons denken nog niet veranderd’, stelt Wouter Hart. ‘We moeten ons denkmodel nog veranderen.’