OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 275 van 19.511 resultaten
preview
Werk en loopbaan
21 februari 2020
Annett Keizer
3-4 minuten leestijd
Nog nooit was er een beter moment om van baan te veranderen dan nu. De arbeidsmarkt draait op volle toeren. De kerstvakantie bood baantwijfelaars, loopbaanavonturiers en werkzoekenden een mooi moment om van goede voornemens om te werk zoeken ook echt werk te maken.
column
Leiderschap
21 februari 2020
Martin van Staveren
2-3 minuten leestijd
‘Een vliegtuig ontworpen door clowns, onder leiding van apen.' Dit is een van de onthutsende uitspraken in intern e-mailverkeer tussen Boeing-medewerkers, tijdens de ontwikkeling van de Boeing 737 Max 8.
recensie
Strategisch management
21 februari 2020
Peter Streefkerk
5-7 minuten leestijd
Een schrijver die in de eerste regel van zijn boek meldt dat hij een ‘domme kluns' is, nodigt nu niet bepaald uit tot het lezen van datzelfde boek. Laat staan als het gebonden boek met 590 pagina's en een gewicht van (nagemeten) 1.168 gram gerust een dikke of zware pil mag worden genoemd.
recensie
Communicatie en media
21 februari 2020
Ivonne Sprok
6-9 minuten leestijd
Een goede website kan niet zonder online redacteuren, content- en communicatiespecialisten. Zij zijn de spil in het online zichtbaar worden, zijn en blijven. Content creëren is een vak.
recensie
Algemeen management
20 februari 2020
Christel Deckers
2-3 minuten leestijd
Geheimen van de bestuurskamer is in ieder geval een prikkelende titel die zeker uitnodigt tot lezen. Want hoe vaak ben je tenslotte in de gelegenheid om in een bestuurskamer rond te neuzen?
interview
Algemeen management
20 februari 2020
Pierre Spaninks
9-13 minuten leestijd
Strategisch management is misschien wel de hogeschool van de bedrijfskunde. De afgelopen 25 jaar heeft het vak een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Organisatieadviseur en hoogleraar Hans Strikwerda blikt terug en kijkt vooruit, naar een toekomst waarin duurzame waardecreatie een sine qua non is en het slim organiseren van informatie de doorslaggevende succesfactor.
recensie
Marketing
20 februari 2020
Thomas Cech
2-3 minuten leestijd
Aandachtsmarketing van Klaas Weima gaat in op de rol van aandacht in het marketingcommunicatie domein. Het is een degelijk basis marketingboek met een interessante invalshoek en een praktisch canvas met leuke aanvullende podcasts.
recensie
Algemeen management
19 februari 2020
Paul Misdorp
3-5 minuten leestijd
Cicero leest Covey - retorica in populaire managementboeken van Harm Klifman is tegelijkertijd een diep en verhelderend boek met af en toe een amusante noot.
recensie
Algemeen management
19 februari 2020
Elly Stroo Cloeck
4-6 minuten leestijd
Bij de publicatie van het boek Hoe word ik een rat? van Joep Schrijvers in 2002 was er blijkbaar een hoop reuring. ‘Dit is een stuitend boek over hoe mensen ten koste van anderen hun zin kunnen krijgen in een organisatie door rattengedrag', zo vatte het Nederlands Dagblad dit boek bondig samen.' lees ik. Nu, bijna 20 jaar later, zou ik zo'n reactie niet meer verwachten.
interview
Communicatie en media
19 februari 2020
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
Oud-journalist en communicatieadviseur Charles Huijskens schreef het boek Overleven in crisistijd, met de tien gouden regels van crisiscommunicatie. Wie zich goed voorbereidt op een eventuele crisis, kan reputatieschade gemakkelijk beperken, zegt hij. ‘Het gaat slecht met de journalistiek. Het is voor pr-mensen tegenwoordig niet moeilijk om het nieuws in hapklare brokken te serveren.’
recensie
Leiderschap
19 februari 2020
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Gelukkige organisaties bestaan niet. Een organisatie is immers slechts een abstractie, een construct dat enkel in ons hoofd bestaat. Toch koos Raymon Geurts ervoor zijn boek die titel mee te geven: De gelukkige organisatie (‘Organisatieontwikkeling vanuit betekenis’).
recensie
Internet en social media
19 februari 2020
Mylene Bouwman
1-2 minuten leestijd
Als je denkt dat Facebook zakelijk niks meer oplevert, dan heb je het mis. Om het tij te keren kun je gaan adverteren , of een Facebookgroep starten. Bij dat laatste helpt Kim Buining je in haar boek In 10 stappen een winstgevende Facebookgroep.
recensie
Non-profit
18 februari 2020
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Ronald Derks en Bas van Leeuwen ontwikkelden een model om in gesprek te gaan met mensen over hoe ze hun rol als ambtenaar zien en hoe ze kunnen herkennen wat de omgeving van hen verwacht. De resultaten hiervan beschrijven ze in De ideale ambtenaar.
recensie
Leiderschap
18 februari 2020
Henk Jan Kamsteeg
3-4 minuten leestijd
Ik hoorde eens over een kenmerk dat alle grote leiders gemeen hebben. Allemaal hebben ze een zogenoemd Popeyemoment gehad. Geconfronteerd met een bepaalde situatie, riepen ze het als Popeye uit: ‘That's' all I can stands, I can't stands no more!'. En ze kwamen in actie.
nieuws
18 februari 2020
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
De jury van
dit jaar bestond wederom uit een verdeling van drie vrouwen en drie heren. Zes
nerds bij elkaar die zich hebben afgezonderd van familie en vrienden en elke
keer benieuwd waren wat ze te lezen kregen. ‘Buiten
je comfortzone lezen', merkte een van de juryleden daarover op.
interview
Algemeen management
18 februari 2020
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Veel bestaande bedrijven vinden het lastig om te profiteren van recente technologische en digitale ontwikkelingen. Vanwege hun omvang en organisatiestructuur zijn ze te traag om direct mee te bewegen met alle veranderingen. Deze corporates investeren in toenemende mate in nieuwkomers die experimenteren met innovatieve technologieën en nieuwe verdienmodellen. In Samen innoveren beschrijft coauteur Jessica van den Bosch nieuwe samenwerkingsvormen tussen corporates en startups en hoe de personele fit uiteindelijk daarin de doorslag geeft.
preview
Personeelsmanagement
18 februari 2020
Jeroen De Flander
3-4 minuten leestijd
Waarom zijn sommige mensen zo onvoorstelbaar goed in wat ze doen? Waar je ook kijkt, van sport en ondernemen tot wetenschap, muziek en leiderschap, altijd lijken er wel een paar mensen te zijn die er met kop en schouders boven uitsteken.
recensie
Algemeen management
18 februari 2020
Louis Thorig
3-4 minuten leestijd
We leven in een complexe en onzekere wereld. Of anders gezegd een VUCA-wereld die gekenmerkt wordt door vluchtigheid, onzekerheid, complexiteit en ambiguïteit.
recensie
Marketing
17 februari 2020
Mylene Bouwman
2-3 minuten leestijd
Het doel van een marketeer is de aandacht trekken. Iets wat steeds moeilijker wordt. Prikkels zijn overal. Mailtjes stromen binnen, WhatsApp-groepen staan geen moment stil en de tijdlijnen van social media staan bomvol met content.
recensie
Communicatie en media
17 februari 2020
Fred Rutgers
1-2 minuten leestijd
Voor velen, net als ik, is het al een poosje duidelijk. We moeten aan de commerciële video's. Je hoort en ziet het steeds meer op vooral social media, video heeft veel meer impact dan gewoon een tekstboodschap. Maar dat is wél gemakkelijker gezegd dan gedaan!