OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 271 van 19.511 resultaten
preview
Organisatiekunde
23 maart 2020
Henk Noort
3-5 minuten leestijd
Om beter te kunnen voldoen aan de opgeschroefde verwachtingen van de stakeholders die jouw succes bepalen, moet je je empathische kwaliteiten ontwikkelen. Een no-brainer, maar hoe dan?
recensie
Organisatiekunde
20 maart 2020
Jan Hoogstra
4-6 minuten leestijd
In zijn boek De empathische organisatie, zo word je de uitblinker waar iedereen bij wil horen beschrijft Henk Noort hoe empathie ons in organisaties verder kan helpen.
preview
Psychologie
20 maart 2020
Ilse Ganzeboom
3-4 minuten leestijd
Al ruim een maand voor de verschijning van Word een gelukkiger dokter bestelden honderden gevestigde én aankomende medisch specialisten en huisartsen dit boek van auteur Ilse Ganzeboom. Zij vertelt in deze preview welke behoefte daaraan ten grondslag ligt en waarom zij dit boek heeft geschreven.
recensie
Strategisch management
20 maart 2020
Jan Hoogstra
3-5 minuten leestijd
Innovatie en natuurkunde klinkt niet als een logische combinatie. Toch kan structurele en succesvolle innovatie verklaard worden met principes vanuit de natuurkunde. Althans, dat is wat Safi Bahcall beweert Loonshots, de vier vuistregels voor structurele innovatie.
nieuws
Economie
20 maart 2020
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
De macht van big tech dreigt de samenleving te ontwrichten, schrijft Rana Foroohar in Don't be vvil. Grote internetondernemingen als Google en Facebook zijn allang niet meer de idealistische wereldverbeteraars van weleer, maar cynische geldmachines die uitsluitend gericht zijn op het vercommercialiseren van ons internetgedrag.
interview
Algemeen management
20 maart 2020
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Vergelijk het met het verkeer. Iedereen wordt geacht de verkeersregels te kennen. Toch is niet elke chauffeur een goede bestuurder. Zo is het ook met governance codes, schrijft Herman Daems (onder andere voorzitter van BNP Paribas Fortis) in zijn boek Geheimen van de bestuurskamer. Voldoen aan codes wil niet zeggen dat bestuurders het goede gedrag vertonen. ‘We zullen komend decennium een gedaanteverwisseling in besturen gaan zien.’
recensie
Personal finance
19 maart 2020
Mylene Bouwman
2-3 minuten leestijd
Wist je al dat vrouwen vaak beter zijn in beleggen dan mannen? Toch goed om te horen als vrouw, al had ik het niet verwacht. ;) In het boek Blondjes Beleggen Beter legt Janneke Willemse je in 7 stappen uit hoe je zelf simpel (en succesvol) kunt starten met beleggen.
nieuws
Algemeen management
19 maart 2020
Hans van der Klis
1-2 minuten leestijd
De manier waarop wij naar de wereld kijken is toe aan vernieuwing. Sinds 2007, het jaar dat volgens Thomas Friedman duidelijk werd dat de nieuwe technologieën zich exponentieel ontwikkelen, hebben we te maken met grote onrust. De technologie ontwikkelt zich veel sneller dan wij kunnen begrijpen.
preview
Psychologie
19 maart 2020
Ernst-Jan Pfauth
2-3 minuten leestijd
Rond mijn dertigste realiseerde ik me dat ik vrijwel alles had waar ik vroeger van droomde, maar toch nog steeds chronisch ontevreden door het leven ging. Ja, ik was gezond, had een liefdevol gezin, spannend werk - maar ik wilde méér méér méér!
recensie
IT-management / ICT
18 maart 2020
Niels van Gorp
Wat een leesplezier biedt Regels voor robots - Ethiek in tijden van AI - Katleen Gabriels! Schijnbaar moeiteloos snijdt Gabriels in dit boek een belangrijk en actueel thema aan.
preview
Advisering
18 maart 2020
Joost Kampen
4-5 minuten leestijd
Advieswerk in verwaarloosde organisaties van Joost Kampen is geschreven voor de extern en intern adviseurs die werken in verwaarloosde organisaties. Want advieswerk in verwaarloosde organisaties is anders dan in gezonde organisaties. In zijn preview licht Joost Kampen dat toe aan de hand van 9 punten.
interview
Marketing
18 maart 2020
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Marion Debruyne (decaan Vlerick Business School en professor in marketing en innovatie) en Koen Tackx (professor strategische marketing Vlerick business School) schreven het boek Customer innovation. Het is een volledig aangepaste versie van de uitgave met dezelfde titel uit 2014.
interview
Algemeen management
17 maart 2020
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Zelfs in deze tijd van zelforganiserende teams en agile werken zijn veel managers nog altijd besmet met het controlevirus. Ze controleren actief of medewerkers hun taken naar behoren uitvoeren en strooien onbedoeld voortdurend zand in de machine. Deze top-down managementstijl, gebaseerd op wantrouwen en angst, kenmerkt het Anglo-Amerikaans denken. Een denkwijze die volledig is achterhaald, zo stelt Bart Stofberg in Vertrouwen. De huidige markt vraagt om snelle en wendbare bedrijven die hun medewerkers volop vertrouwen en alle vrijheid geven om zelfstandig te opereren.
achtergrond
Coaching en trainen
16 maart 2020
Jaap Boonstra
3-4 minuten leestijd
Veranderingen in organisaties zijn onvermijdelijk, maar niet vanzelfsprekend. Bijna 70% van alle veranderingen in organisaties behaalt niet het beoogde resultaat. Een belangrijke reden voor het falen van veranderingen is dat de traditionele manier van geplande verandering niet past bij de hedendaagse uitdagingen van organisaties. Is er een alternatief?
interview
Mens en maatschappij
13 maart 2020
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Betekenisvol of moreel organiseren is een belangrijk thema in de hedendaagse managementliteratuur. Het confronteert organisaties met de noodzaak zich te bezinnen op hun maatschappelijke meerwaarde én daar ook naar te leven. Eigenbelang moet plaatsmaken voor geluk en welzijn van velen, aldus Raymon Geurts in zijn boek De gelukkige organisatie (‘Organisatieontwikkeling vanuit betekenis’). Managementboek Magazine ging op zoek naar de achtergronden van wat uiteindelijk een krachtig pleidooi voor wederkerigheid blijkt te zijn.
recensie
Algemeen management
12 maart 2020
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Een organisatie waar de energie vanaf spat, bevlogen medewerkers en goede ideeën die voor innovatieve producten en diensten zorgen. Utopie? Niet in Arjen Banachs overtuiging. In Organisatievibe beschrijft hij de principes voor een toekomstbestendige organisatie met een vibe.
interview
Marketing
12 maart 2020
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het ligt niet aan de smartphone dat we zo snel zijn afgeleid, maar aan onszelf, zegt de Amerikaanse denker Nir Eyal. In Indistractable biedt hij een manier om de diepere oorzaken van ons concentratiegebrek te lijf te gaan. ‘Met een to-do-lijstje kom je er niet.’
recensie
Communicatie en media
11 maart 2020
Henk Jan Kamsteeg
3-4 minuten leestijd
Storylistening van Annet Scheringa en Simone Beemster schudde mij - hopelijk net op tijd - wakker. Aan storytelling alleen hebben we namelijk in het meenemen van onze medewerkers en klanten niet genoeg. Om een goed verhaal te kunnen vertellen, zullen we daarom eerst goede verhalen moeten ophalen. In dit boek leren wij hoe dit effectief te doen.
preview
Leiderschap
11 maart 2020
Hylke Faber
3-4 minuten leestijd
We staan elk moment op een tweesprong. Luisteren we naar onze geconditioneerde gedachten, vaak ingegeven door angst en ego-bescherming, of naar een diepere, wijzere, meer compassievolle stem?
recensie
Algemeen management
11 maart 2020
Anke Tijtsma
2-3 minuten leestijd
Kun je een beetje in iets geloven? Een prachtige vraag. En zo staan er nog meer mooie vragen in dit boek waarin de lezer meereist met antropoloog Jitske Kramer naar Togo. We stappen in de wereld van de voodoo van voodoo-priester Messanh.