OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 254 van 19.508 resultaten
preview
Algemeen management
26 juni 2020
Marieke Hendrix
4-6 minuten leestijd
Als je wil weten wat onze aandacht trekt en hoe jij de aandacht kan treken dan is Reframe, breng je klanten beeld met perceptiemanagement, iets voor jou.
interview
Advisering
26 juni 2020
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Een verwaarloosde organisatie is een buitengewone leerschool voor iedere adviseur. Dat is een van de belangrijkste lessen die Joost Kampen met zijn nieuwste boek aan zijn collega’s wil meegeven. Behalve een stevige professionele identiteit en een adequaat interventie-instrumentarium heb je een dikke huid nodig, want veel waardering voor je werk krijg je niet; zeker niet in het begin. Dit boek, dat vooral geschreven is voor in- en externe adviseurs, wil helpen om de werkelijkheid van het advieswerk in verwaarloosde organisaties beter te begrijpen.
recensie
Non-profit
26 juni 2020
Stefan Teunissen
1+1=11 - Zin & onzin van Onderwijsvernieuwing van Tjip de Jong is een topper. In dit boek komen veel onderwijskwesties ter sprake waar je als leerkracht, maar ook als directeur mee te maken hebt.
recensie
Advisering
25 juni 2020
Henk Jan Kamsteeg
3-4 minuten leestijd
Om anderen goed op weg te kunnen helpen, zullen we allereerst aan zelfreflectie moeten doen. Rob Bertels en Gerlof Schutte in Meesteradviseur. Een advies dat overigens niet alleen opgaat voor adviseurs en trainers, maar zeker ook voor leidinggevenden
recensie
Ondernemen
25 juni 2020
Rick Lindeman
1-2 minuten leestijd
Zeven jaar geleden brouwden Do en Tessel de Heij hun eerste biertje. Dat was eigenlijk verrassend lekker. Al vrij snel kregen ze het idee om er meer mee te doen. In Gebrouwen door Vrouwen Van brouwhobby tot succesvol biermerk beschrijven de zussen (samen met ghostwriter Eva de Jong) hoe hun hobby snel uit de hand liep. Er komen succesjes (ineens belde een kroegbaas die ons bier op de tap wilde!) en blunders (we namen maar 80 liter bier mee!) langs.
achtergrond
Persoonlijke effectiviteit
25 juni 2020
Marjan Maandag
1-2 minuten leestijd
Oude boeken, nieuwe boeken... er is zoveel moois om te lezen. Deze week vertellen Managementboekcollega's Fred, Karin en Marjan welk boek hen pakte.
preview
Leiderschap
25 juni 2020
Godelieve Meeuwissen
2-4 minuten leestijd
Het is in Nederland heel gebruikelijk om gemiddeld één dag per week vanuit huis te werken. Ik hoor vaak: ‘Heerlijk, dan krijg ik eindelijk mijn echte werk gedaan.' Of: ‘Op mijn thuiswerkdag lijkt het wel alsof er twee keer zoveel werk uit mijn handen komt.'
recensie
Marketing
25 juni 2020
Sigrid van Iersel
3-4 minuten leestijd
Invloed uitoefenen op online publiek betekent gedrag ontwerpen voor gebruikers die zelf zo min mogelijk moeite willen doen. Maak het mensen dus zo simpel mogelijk. En dat is ook precies wat Bas Wouters en Joris Groen als auteurs gedaan hebben met hun boek Online invloed: ze maken het jou als lezer ook heel gemakkelijk.
recensie
Marketing
24 juni 2020
Petra Brondgeest
3-5 minuten leestijd
De klant energieke organisatie. Dit inspiratieboek geschreven door Sonja Stalfoort kan ik iedereen aanraden die klantgericht wil ondernemen. Het idee van een duurzame, holistische aanpak om een organisatie verder te brengen, spreekt me aan.
recensie
Algemeen management
24 juni 2020
Sjors van Leeuwen
6-8 minuten leestijd
Werknemers en organisaties moeten toekomstbestendig worden om te kunnen overleven in een wereld die voortdurend verandert. Mike Hoogveld beschrijft in zijn boek Futureproof hoe je dat doet: door ook op langere termijn relevant te blijven voor de maatschappij, de markt en jouw klanten.
recensie
Strategisch management
24 juni 2020
Corinne Klaver
6-8 minuten leestijd
Ik werd getriggerd door de titel: Once Upon A Future (‘Kies zelf je koers in de veranderende wereld’). Wat zouden we kunnen leren van de auteurs Leen Zevenbergen en Ruud Veltenaar.
interview
Strategisch management
24 juni 2020
Peter Spijker
5-6 minuten leestijd
Onlangs verscheen Corporate Rebels, het boek waarin Joost en Pim met leesbaar plezier verslag doen van hun ontmoetingen met bijzondere, rebelse ondernemers en bestuurders die het roer radicaal durfden om te gooien.
recensie
Organisatiekunde
24 juni 2020
Henny Portman
4-6 minuten leestijd
Petra Kuipers pakt met haar boek Het boomhutgevoel - Gids voor inspirerend projectleiderschap de zachte kant van projectmanagement aan. Hoe breng je meer menselijkheid, positiviteit en exclusiviteit in je projecten. Hoe breng je de mensen in je projecten tot bloei en gaan ze vol energie samenwerken om de projectdoelen te bereiken? Zij omschrijft het boomhutgevoel als gevoel voor avontuur, creativiteit en kameraadschap.
preview
Ondernemen
24 juni 2020
Berrie Abelen
3-4 minuten leestijd
Overdracht of verkoop zijn voor een familiebedrijf uiterst ingrijpende gebeurtenissen. Zakelijke overwegingen en emotionele aspecten strijden vaak met elkaar. De continuïteit van de onderneming én de sfeer in de familie staan op het spel. Een geslaagde overdracht is daarom veel waard.
recensie
Organisatiekunde
23 juni 2020
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Soms zijn er termen die ineens overal opduiken. Voor mij was dat ‘swarming’ in verschillende varianten. Wat is dat eigenlijk en wat is het verschil met bijvoorbeeld zelfsturende teams? De titel van Swarm Organisation. The vital next step in organisation development van Evert Bleijenberg maakte me nieuwsgierig.
nieuws
23 juni 2020
Bertrand Weegenaar
1-3 minuten leestijd
De Groenedijk in Utrecht, de straat waar ik aan woon, vertoonde de afgelopen maanden een flinke toename van wandelaars. Vaak stelletjes en op gepaste afstand solo-wandelaars. In de bewoordingen van neuroloog Shane O’Mara waren de stellen actief met sociaal wandelen, de eenlingen misschien aan het creatief wandelen.
recensie
Algemeen management
23 juni 2020
Rudy Kor
6-8 minuten leestijd
Organizational Behavior Management - Een introductie (OBM) gaat niet over het veranderen van mensen, maar over het veranderen van de omgeving waarin mensen zich gedragen. Het doel van OBM is het scheppen van condities c.q. werkomstandigheden die mensen inspireren en motiveren tot topprestaties. Hoe dit in z’n werk gaat wordt in dit boek uitgewerkt. In het eerste deel staan de theoretisch concepten waar OBM op gebaseerd is. In het tweede deel worden de stappen voor gedragsverandering uitgewerkt in het zogenaamde OBM-protocol.
nieuws
Economie
22 juni 2020
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
In deze onzekere tijden vliegen de scenario’s ons om de oren. Er is bij dit woord natuurlijk een flinke erosie. Een plan, opgeleukt met wat onderzoek en een verhaaltje, wordt al gauw op internet geplaatst. Hele bedrijfstakken en grote stukken van de wereldeconomie hebben een knauw gekregen. De strategen moeten terug naar de tekentafel om korte en lange-termijn plannen te maken. Nieuwe visie voor de toekomst moeten gemaakt en gecommuniceerd worden.
achtergrond
Coaching en trainen
22 juni 2020
Jaap Boonstra
5-7 minuten leestijd
Wat betekent het om spelende mens te zijn en vanuit een speelse houding bij te dragen aan verandering en innovatie in onze organisaties?
recensie
Marketing
22 juni 2020
Henk Jan Kamsteeg
4-6 minuten leestijd
Bedrijven komen niet meer weg met ‘gewone’ klantenservice. Om exceptioneel te zijn, zijn extra stappen nodig. Gerrit Piksen laat in Ontmoet de Xceptionals zien welke.