OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
51 resultaten
interview
Communicatie en media
26 oktober 2010
Rob Hartgers
5-7 minuten leestijd
Zonder goede reputatie hebben bedrijven geen waarde, stelt Paul Stamsnijder. Bovendien wordt het imago van de organisatie steeds meer verbonden aan die van de CEO. Hij schreef er een boek over onder de titel De vent is de tent. De boodschap? ‘Reputatiemanagement is de verantwoordelijkheid van de top.’
interview
Strategisch management
1 februari 2010
Rob Hartgers
9-13 minuten leestijd
In hun nichemarkt zijn ze heer en meester, maar het grote publiek kent ze niet. Hermann Simon doet al jaren onderzoek naar de verborgen kampioenen van de economie. Multinationals kunnen nog wat van ze leren, vindt hij.
recensie
Strategisch management
22 januari 2010
Rob Hartgers
2-3 minuten leestijd
Snelle groei is een eigenschap die de meeste hidden champions gemeen hebben. Gemiddeld groeide de omzet van de kampioenen die Simon sinds 1997 volgde met 8,8 procent per jaar, zo lezen we in het boek Hidden champions van de 21e eeuw. Nog opvallender is dat die groei volgens Simon de laatste tien jaar is geaccelereerd. Als de cijfers van Simon kloppen, heeft het concept van de hidden champion eens te meer zijn waarde bewezen.
interview
Verandermanagement
1 december 2009
Rob Hartgers
6-8 minuten leestijd
Een kantoor is meer dan een stapel stenen. Een goede werkomgeving inspireert, een slecht ontworpen werkomgeving demotiveert. Mark Mobach roept organisaties op om beter na te denken over hun huisvesting.
nieuws
Strategisch management
27 november 2009
Rob Hartgers
2-3 minuten leestijd
Vergeet Unilever, Shell en Philips. Vergeet Siemens, Volkswagen en Bosch. Niet de grote multinationals vormen de ruggengraat van de Nederlandse en Duitse economie, maar middelgrote bedrijven die wereldwijd marktleider zijn in een nichemarkt. Dat is al jaren de boodschap van de Duitse managementonderzoeker Hermann Simon. In 1996 schreef hij er voor het eerst over, in het boek ‘Hidden Champions’. Nu is er een opvolger: Hidden Champions van de 21ste eeuw. In de Nederlandse editie is een hoofdstuk toegevoegd over de verborgen kampioenen van Hollandse bodem.
recensie
Algemeen management
20 november 2009
Rob Hartgers
3-4 minuten leestijd
In De vastgoedfraude dalen FD-redacteuren Gerben van der Marel en Vasco van der Boon af in de beerput van het vastgoed. Het resultaat is een spannend en verbijsterend.
interview
Economie
17 november 2009
Rob Hartgers
5-8 minuten leestijd
Maar liefst 200 miljoen euro verdween in de zakken van een klein groepje vastgoedmannen met posities aan de top van Bouwfonds en Philips Pensioenfonds. Financieel journalisten Vasco van der Boon en Gerben van der Marel reconstrueerden de fraude, resulterend in het boek De vastgoedfraude. En M&L sprak met de auteurs.
interview
Algemeen management
1 november 2009
Rob Hartgers
6-9 minuten leestijd
Nederland moet ondernemender worden, vindt Leen Zevenbergen. Met zijn nieuwe boek ‘t Is groen! probeert hij de lezers aan te zetten tot actie. ‘Soms moet je mensen bij de hand nemen.’
interview
Communicatie en media
28 oktober 2009
Rob Hartgers
3-5 minuten leestijd
Een goede verteller grijpt de aandacht grijpen en houdt die vast. Dat is een kwaliteit die niet alleen nuttig is voor broodschrijvers. Ook managers en bedrijven kunnen binden en boeien met sterke verhalen. De Vlaamse Ina Vandewijer schreef een dikke pil over de techniek van het ‘verhalen vertellen’ in haar boek Storytelling, een boek vol praktische tips en oefeningen. M&L luisterde naar haar verhaal en tekende het op.
nieuws
6 oktober 2009
Rob Hartgers
3-4 minuten leestijd
Psycholoog Philip Zimbardo werd bekend door onderzoek naar het slechte in de mens. Nu leert hij mensen om geduld te hebben. ‘Die bankmanagers wilden hun marshmellow meteen opeten.’
nieuws
5 oktober 2009
Rob Hartgers
4-5 minuten leestijd
Marketing zonder inzet van sociale media is ondenkbaar geworden. Tijdens PICNIC leggen diverse sprekers uit waarom. Facebook wordt de nieuwe BBC. Binnen een jaar ontstaan door de bescherming van copyright grote problemen op het internet. Binnen twee jaar geven bedrijven en overheden het verzet tegen copyrightschendingen op. Over vijf jaar is een derde van de mensheid actief in online sociale netwerken. We krijgen een ‘reputatie-economie’: wie niet aanwezig is op het internet, bestaat niet.
interview
Economie
1 oktober 2009
Rob Hartgers
7-10 minuten leestijd
De crisis is nog lang niet voorbij, denkt voormalig Rabobank-topman Bert Heemskerk. Zoals vroeger wordt het nooit meer. We moeten ons voorbereiden op een blijvende krimp. Hij schreef er het boek Een gezonde krimp over.
recensie
Marketing
28 september 2009
Rob Hartgers
3-4 minuten leestijd
Voordat een vliegtuig de lucht in gaat, worden de piloten door de verkeerstoren op de hoogte gebracht van de weerssituatie. Met die informatie bepaalt de verkeerstoren een route en kunnen de piloten hun passagiers informeren. Tijdens de vlucht worden de piloten door dankzij een weerradarnet en detectiesystemen voortdurend op de hoogte gehouden van de veranderende omstandigheden. Hoe anders gaat het in het bedrijfsleven, zo lezen we in Chaotics van Philip Kotler!
nieuws
24 september 2009
Rob Hartgers
3-5 minuten leestijd
Bernard Lietaer, ex-topmanager van de Belgische Nationale Bank en vermaard valutahandelaar, pleit op het PICNIC festival in Amsterdam voor een divers monetair systeem. Want een systeem zonder diversiteit is namelijk instabiel. Lietaer roept bedrijven en gemeenschappen op om zich te ontworstelen aan de macht van de grootbanken. 'Als je geen krediet krijgt van je bank, maak dan gewoon je eigen geld,' stelt hij.
interview
Algemeen management
1 september 2009
Rob Hartgers
12-17 minuten leestijd
Jonathan Mantle, gentleman in hart en nieren, schreef een boek over bedrijven die de wereld veranderden. Maar het liefst praat hij over ondernemers: ‘Alle succesvolle ondernemers worden gedreven door geldingsdrang.’
recensie
Economie
1 september 2009
Rob Hartgers
2-3 minuten leestijd
In november 2008 toog Bert Heemskerk,toen nog topman van de Rabobank, samen met negen collega-bankiers naar de Tweede Kamer. De Vaste Kamercommissie voor Financiën wilde weten hoe de bankiers dachten over de kredietcrisis. Heemskerk had zich terdege voorbereid, maar kreeg de kans niet om zijn verhaal te doen, schrijft hij in het voorwoord van Een gezonde krimp. De kredietcrisis en duurzaam bankieren: ‘Ik was verbaasd dat de commissie eigenlijk helemaal niet uit was op waarheidsvinding, maar uitsluitend en alleen op excuses van bankiers.’
recensie
Non-profit
19 augustus 2009
Rob Hartgers
2-3 minuten leestijd
In Alles is anders in de zorg nemen Jaap Maljers en Willem Wansink geen blad voor de mond. Medisch specialisten zijn geldwolven, ziekenhuizen zijn levensgevaarlijk en worden gerund door laffe bestuurders, en de huisartsensector gedraagt zich als een middeleeuws gilde. Volgens de auteurs, de één medisch journalist en de ander zorgondernemer, moet de Nederlandse zorgsector flink worden opgeschud. De patiënt verdient meer keuzevrijheid, ziekenhuizen moeten efficiënter gaan werken en zich meer specialiseren, en zorgverzekeraars moeten gebruik maken van hun inkoopmacht.
interview
Algemeen management
14 augustus 2009
Rob Hartgers
3-5 minuten leestijd
Om jonge talenten binnen te halen en te houden gaan sommige bedrijven tot het uiterste. Het rendement van talentenprogramma’s is echter minimaal, zegt Fritz Korten, coauteur van het boek Jongleren met talent. Rob Hartgers sprak met Korten.
interview
Economie
7 augustus 2009
Rob Hartgers
5-6 minuten leestijd
'Al die journalisten die zo nodig een boek moeten schrijven, voor mij hoefde dat niet zo’, vertelt NRC-economieredacteur Menno Tamminga. Hij deed het toch, op aandringen van een uitgever en collega’s bij de krant. Het resultaat is een goed geschreven analyse van wat Tamminga met gevoel voor dramatiek De uitverkoop van Nederland noemt. Tamminga benoemt niet alleen, hij komt ook met oplossingen. Rob Hartgers vroeg met welke precies.
recensie
Economie
8 juli 2009
Rob Hartgers
4-6 minuten leestijd
Nederland wordt steeds minder Nederlands, schrijft Menno Tamminga in De uitverkoop van Nederland. Toonaangevende Nederlandse bedrijven vielen in buitenlandse handen. Politici en burgers kon het weinig schelen. Tamminga pleit voor maatregelen om het tij te keren. Het oranjegevoel moet terug in de economische politiek.