OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 924 van 19.500 resultaten
achtergrond
Coaching en trainen
4 december 2006
Walter van Hulst
8-11 minuten leestijd
recensie
Leiderschap
30 november 2006
Remko van der Honing
2-3 minuten leestijd
Vooral door zijn tv show 'De troonopvolger' is Donald Trump ook in Nederland een bekend gezicht geworden. In de Verenigde Staten was hij natuurlijk al langere tijd beroemd. Trump, de 'selfmade' miljardair, is dol op publiciteit en schuwt geen mogelijkheid om zijn naam te gebruiken. Zo bevatten diverse wolkenkrabbers in New York de naam Trump. Of, zoals een bekende van Trump zegt: “Een microfoon werkt op Trump als cocaine op een junk.”
nieuws
Algemeen management
27 november 2006
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
In het NRC van afgelopen vrijdag een hele pagina gewijd aan boeken die het waard zijn om te pendelen tussen kast, bureau, leestafel en collegae. Recensies van Hij overwon iedereen op een vrouw na, de biografie van Frits Fentener van Vlissingen geschreven door Arie van der Zwan, en Making Globalization Work van Joseph Stiglitz, en End of the Line van Barry Lynn, twee boeken die zo hun vraagtekens zetten bij de gevolgen van de ontembare mondialisering.
recensie
Leiderschap
27 november 2006
Peter de Roode
De naam Ken Blanchard zal voor veel mensen de associatie oproepen met situationeel leidinggeven en eenvoud. Zijn boeken hebben vaak een simpele boodschap die wordt verpakt in een helder en krachtig verhaal. Samen met medeauteur Spencer Johnson beschrijft Blanchard in de 'One Minute Manager' drie simpele technieken die geschikt zijn voor elke leidinggevende. Natuurlijk beseffen Blanchard en Johnson dat leiderschap meer is dan het beheersen van drie vaardigheden. Maar wie bij de basis wil beginnen, kan hier een goede eerste stap zetten.
recensie
Leiderschap
27 november 2006
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
De naam Ken Blanchard zal voor veel mensen de associatie oproepen met situationeel leidinggeven en eenvoud. Zijn boeken hebben vaak een simpele boodschap die wordt verpakt in een helder en krachtig verhaal. Samen met medeauteur Spencer Johnson beschrijft Blanchard in de 'One Minute Manager' drie simpele technieken die geschikt zijn voor elke leidinggevende. Natuurlijk beseffen Blanchard en Johnson dat leiderschap meer is dan het beheersen van drie vaardigheden. Maar wie bij de basis wil beginnen, kan hier een goede eerste stap zetten.
recensie
Organisatiekunde
27 november 2006
Carolien de Monchy
3-4 minuten leestijd
Iedereen begrijpt dat je met een organisatie pas kwaliteit kan leveren als je er managementaandacht aan schenkt. Het gaat tenslotte niet vanzelf. Er zijn dan ook diverse modellen beschikbaar om op kwaliteit te sturen. Maar welk kwaliteitsmodel kun je in een bepaalde situatie gebruiken? Hoe lang kun je doen met een model en wanneer switch je naar een ander?
recensie
Verandermanagement
27 november 2006
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
Het boek 'Onze ijsberg smelt' van John Kotter en Holger Rathgeber is het verhaal van een pinguïnkolonie die de noodzaak voelt (aan den lijve in dit geval) om te veranderen. De auteurs beschrijven welke groepsprocessen er kunnen plaatsvinden bij veranderingen. Dit in tegenstelling tot het bekende boekje 'Wie heeft mijn kaas gepikt' (van Johnson en Blanchard) dat zich voornamelijk richt op verandering vanuit individueel perspectief. Kotters acht regels voor succesvolle verandering dienen als basis voor dit boek. Aan hand van een simpel verhaal dat in een uurtje te lezen is, kunnen organisaties zich voorbereiden op een belangrijk veranderingsproces. Maar zoals het vaak gaat met metaforen: de een loopt er mee weg, de ander kan er niets mee.
achtergrond
Algemeen management
20 november 2006
Frank van Luijk
7-11 minuten leestijd
achtergrond
Organisatiekunde
16 november 2006
Pierre Pieterse
3-4 minuten leestijd
Veranderen. Hoewel iedereen er een hekel aan heeft, behalve natuurlijk de professionele veranderingsbegeleiders, is het soms noodzakelijk van koers te veranderen. Of zelfs een geheel nieuwe koers uit te zetten. Maar noodzaak is bepaald geen kritieke succesfactor. Omdat iets moet, wil niet zeggen dat het dan ook lukt. Integendeel zelfs. De meeste veranderingstrajecten sterven in schoonheid. En dat terwijl de stapels vakliteratuur (zie hier een actueel overzicht) tot in detail beschrijft hoe het moet. Waar gaat het dan mis? Bij het begin! In veel gevallen wordt het doel van de verandering weliswaar bepaald, maar de route daartoe wordt niet vastgelegd, of niet goed gecommuniceerd. Als je niet weet hoe je iets wilt bereiken, waar je exact naar toe wilt, zul je de weg daar naar toe natuurlijk ook niet kunnen vinden. En wie niet weet of wordt verteld hoe iets moet veranderen, zal elke marsorder voor kennisgeving aannemen, en vervolgens over gaan tot de orde van de dag.
recensie
Economie
14 november 2006
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Onder de titel The Creativity Exchange is Richard Florida ook aan het bloggen geslagen. Florida is de auteur van twee opmerkelijke boeken: The Rise of the Creative Class uit 2002, gevolgd door The flight of the creative class uit 2005. The Rise of the Creative Class beschrijft een belangrijke trend beschrijft, namelijk de opkomst van een klasse mensen die de maatschappij naar zijn hand weet te zetten. Mensen die op uiterst creatieve wijze kennis gebruiken nieuwe vormen te creëren. Nieuwe samenlevingsvormen, maar ook nieuwe werkvormen. Ondernemingen zullen er rekening mee moeten houden dat de huidige organisatievormen van onderaf worden uitgehold. De gevolgen van deze onmiskenbare trend – creativiteit als belangrijkste concurrentiefactor en de daaruit volgende jacht op talent op mondiale schaal - worden uitgewerkt in het boek The Flight of the Creative Class, en nu dus ‘real time’ bijgehouden op het weblog The Creativity Exchange.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
9 november 2006
Carla Verwijs
3-4 minuten leestijd
Na het succes van 'Intuïtie' van Malcolm Gladwell, is zijn eerste boek in Nederland opnieuw uitgegeven onder een andere titel. 'Het beslissende moment' is de vertaling van 'The Tipping Point', het boek waarmee journalist en columnist Gladwell in de VS al zoveel succes boekte.
nieuws
Algemeen management
8 november 2006
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Het gevaar dat mondialisering hand in hand gaat met toenemende Amerikanisering, ligt voor de hand. Maar Thomas Friedman, columnist bij The New York Times en auteur van The World Is Flat. A Brief History Of The Twenty-First Century, ziet dat toch wat genuanceerder. Sterker: in een interview zegt hij dat die vrees volkomen onterecht is. Volgens Friedman is er een tegenkracht aan het werk, een kracht tegen Amerikaanse merken, films, kleren, en fastfoodketens. Die tegenkracht wordt gevormd door ‘uploading’.
achtergrond
Strategisch management
2 november 2006
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Volgens Hans-Paul Bürkner, president van het gerenommeerde advieskantoor The Boston Consulting Group, is er ‘geen toekomst meer voor het Europese model’. De wereldeconomie bloeit, terwijl Europa voort strompelt. Om het tij te keren, moeten we direct aan het Amerikaanse medicijn dat onder de naam ‘Efficiëntie’ overal vrijelijk verkrijgbaar is. Efficiëntie als panacee om de concurrentiekracht op peil te brengen en vooral te houden.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
1 november 2006
Harold Janssen
3-5 minuten leestijd
Keren indien mogelijk. De reactie van Lucie is even voorspelbaar als emotieloos. Keren indien mogelijk, zegt ze nogmaals op dezelfde onaangedane toon. Keren indien mogelijk. Ze blijft vriendelijk vanuit haar Tomtom, hoezeer ik ook de verkeerde kant op blijf rijden. En dan ineens: over honderd meter linksaf slaan. Ze geeft het op. Ik heb gewonnen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
30 oktober 2006
Hilde Veraart-Maas
3-4 minuten leestijd
Het boek 'Heb lef, durf te veranderen' van Tica Peeman gaat over veranderen. Meer in het bijzonder: hoe de lezer stapsgewijs verandering kan vormgeven en vooral hoe hij of zij het kan volhouden. Het centrale thema daarbij is 'lef'. Lef omdat veranderingen tegennatuurlijk zijn. en omdat lef noodzakelijk is om patronen te durven doorbreken. 'Lef' is voor iedereen die wil veranderen. Voor iedereen die daar maar niet aan begint of afhaakt, een andere aanpak wil weten, het gestructureerd wil doen, of zijn of haar eigen weerstand wil leren kennen.
recensie
Algemeen management
30 oktober 2006
Frans van Schijndel
2-3 minuten leestijd
De leek Benedictus stelde in de eerste helft van de zesde eeuw voorschriften op voor monniken. Wil Derkse vertaalt deze regels in zijn boek 'Een levensregel voor beginners' naar onze huidige tijd, resulterend in een geschrift voor iedereen die wil stilstaan bij zijn eigen manier van leven en leiding geven.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
30 oktober 2006
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
We moeten niet ten onder gaan aan zelfmedelijden, is de boodschap van het boek 'Wat is jouw excuus?' van John Foppe. En Foppe heeft recht van spreken, want hij is zelf zonder armen is geboren. Wie een slachtofferrol aanneemt, brengt zichzelf in een neerwaartse spiraal. Mensen moeten zelf het heft in handen nemen en verantwoordelijkheid nemen.
recensie
Leiderschap
27 oktober 2006
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Ook volgend jaar, op 13 maart om precies te zijn, wordt er weer er weer een boek verkozen tot managementboek van het jaar. De jury, bestaande uit Rudy Kor, Harold Janssen, Remko van der Honing, Jaap-Jan Brouwer, en Bertrand Weegenaar, komt half november bijeen om de ‘longlist’ samen te stellen. Vooruitlopend op de uiteindelijke bekroning, kijken we even terug naar het bekroonde boek van dit jaar: de biografie Ze zullen weten wie ze voor zich hebben. Anton Philips 1874-1951 van Marcel Metze.
recensie
Personeelsmanagement
27 oktober 2006
Paul Breman
4-6 minuten leestijd
Het boek 'HR Nieuwe Stijl' van Johan Lourens en Ivo Brughmans behandelt de recente ontwikkelingen in HRM in organisaties in de westerse wereld, maar vooral in Nederland en het VK. Het vertrekpunt van het boek is de grote verscheidenheid in organisatie en inrichting van de personele functie.
recensie
Communicatie en media
26 oktober 2006
Gérard Hendriks
De centrale stelling in 'Hoera, het is weer maandag!' van Pim Elfferich is dat interne communicatie een zeer bepalende factor is voor de tevredenheid van medewerkers. Het boek begint met een overzicht van onderzoek naar arbeidsbeleving en enkele principes van tevredenheidonderzoek en interne communicatie. Elfferich citeert in dit hoofdstuk een treffende uitspraak van Erik De Haan: 'Interne communicatie is te belangrijk om over te laten aan de afdeling communicatie.' Daarna gaat het boek in op het belang van onderzoek naar medewerkertevredenheid en naar de factoren die deze tevredenheid kunnen verhogen. De rode draad in deze hoofdstukken is dat er vanuit het management te vaak zendergericht wordt gedacht. Wat vind ik dat mijn medewerkers moeten weten? In plaats van: wat willen mijn medewerkers eigenlijk weten? En wat interesseert hen? Het leeuwendeel van 'Hoera, het is weer maandag' bestaat uit zeven bedrijfscases waarin de werkelijkheid van alledag wordt beschreven.