OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 916 van 19.504 resultaten
recensie
Organisatiekunde
17 oktober 2007
Jaap Hollaar
Het doel en daarmee de positionering van het boek 'Organisatiestructuur' van Doede Keuning is het beantwoorden van de volgende vraag: hoe moet een organisatie eruit zien om haar doelstellingen te bereiken? Hoe moet men de mensen en de middelen structureren? Of anders geformuleerd: met welke vorm functioneert een organisatie optimaal in de omgeving en kan zij de taakstelling door inzet van mensen en middelen realiseren?
recensie
Leiderschap
17 oktober 2007
Jaap Hollaar
2-3 minuten leestijd
Het boekje 'Inspirerend leiding geven begint bij jezelf' van Ton Rijkers wil een handreiking bieden om een inspirerend leider te worden of om op dit onderdeel je gaven verder te ontplooien.
recensie
Projectmanagement
17 oktober 2007
Carolien de Monchy
6-8 minuten leestijd
Iedere manager of bestuurder herkent het wel: er lopen in de organisatie verschillende projecten tegelijkertijd en sommige projecten hebben ook belangrijke relaties met externe partijen. Al die projecten zitten elkaar soms in de weg of overlappen elkaar deels en daardoor is het lastig prioriteiten te stellen en het totaal aan te sturen. I
recensie
Persoonlijke effectiviteit
17 oktober 2007
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Wat maakt dat sommige mensen interessante gesprekspartners zijn? Waar we graag mee praten en die een indruk achterlaten? Het heeft niets met uiterlijk of kleding te maken, de aspecten waar we vaak zoveel aandacht aan besteden, zo stelt Edward De Bono in zijn boek 'Gym voor je geest'. We hebben hier te maken met sprankelende persoonlijkheden, ofwel mensen met een aantrekkelijke geest. Niet iedereen heeft het in zich fotomodel te worden, maar aantrekkelijk(er) van geest kunnen we allemaal worden. Het boek van De Bono helpt je geest te verfraaien.
achtergrond
Marketing
14 oktober 2007
Steven de Jong
2-3 minuten leestijd
"Wilt u nog wat drinken, wat eten misschien?" Aan service heb ik op mijn mobiele kantoor, een eetcafétafeltje ergens in het centrum van Rotterdam, geen gebrek. Het lijkt me de juiste plek voor het schrijven van een stukje over klanttevredenheid. Bewust heb ik gekozen voor een groot eetcafé; minstens twintig tafeltjes, een biljarthoek, een bar en top-40 muziek. De ervaring leert namelijk dat je in ogenschijnlijk rustige, kleine cafés niet kunt schrijven. Zeker niet in zo'n bourgondisch cafeetje waar drie man en een paardenkop zitten. Daar was ik gisteren namelijk. Los van de a-ritmische jazzmuziek werd ik van mijn werk gehouden door een ober die mij graag deelgenoot maakte van de cultuurhistorische ontwikkeling in zijn buurt. Aandacht kent zijn grenzen.
recensie
Communicatie en media
8 oktober 2007
Victor Blom
2-3 minuten leestijd
Bedrijven bestaan bij de gratie van het leveren van producten en diensten waar behoefte aan is. Deze focus op producten en diensten leidt er helaas nog steeds vaak toe dat bedrijven vanuit een 'inside out' focus contact zoeken met de pers. 'Het gaat om onze kernactiviteit, dus het is interessant,' zo is de gedachte. Vervolgens is men verbaasd als het persbericht niet wordt geplaatst of als er geen journalisten komen op de persconferentie waar de productstrategie bekend wordt gemaakt. Waar gaat het mis? En hoe moet het dan wel? Daarover gaat het boek 'Public Relations. Planning en werkvelden' van Els van Betsbrugge.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
8 oktober 2007
Jaap Hollaar
2-3 minuten leestijd
'Mindmappen' is een bekende vaardigheid in managementland. In menig cursus of opleiding komt deze werkwijze aan de orde. Terecht. Want het biedt vele creatieve mogelijkheden in uiteenlopende situaties. Het is effectief voor een beter geheugen en voor creatiever denken. De uitvinder van de 'mindmap' is tevens een van de voornaamste deskundigen op het gebied van denk- en leervaardigheden: Tony Buzan. Samen met zijn broer Barry Buzan, hoogleraar en medeontwikkelaar van de bekende 'mindmaps', schreef hij het boek 'Mindmappen'.
recensie
Algemeen management
8 oktober 2007
Jaap Hollaar
2-3 minuten leestijd
Het boek 'De M-Factor' van Richard Templar bevat honderd principes voor succesvol management. Het zijn de gouden regels voor werk en privéleven. Templar schrijft dat er voor management eigenlijk nauwelijks regels zijn, daarvoor is het werk te gevarieerd en te zeer afhankelijk van specifieke omstandigheden. Maar onderhuids, zeg maar 'onder' de dagelijkse praktijk, zijn er wel degelijk 'gulden' principes, van bijvoorbeeld goede omgang met medewerkers, duidelijke communicatie, delegeren, tot tijdmanagement.
nieuws
Algemeen management
5 oktober 2007
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Duurzaam is in, en het boek dat hard op weg is om de ‘duurzaamheid-Bijbel’ te worden, is Cradle to Cradle van chemicus Michael Braungart en de ‘groene’ architect William McDonough. Een Bijbel met alle kenmerken van een kwaliteitshandboek zoals ze dat bij Boeing gebruiken, want C2C betekent dat de hele economie opnieuw ontworpen moet worden: alles wat we produceren moet onderdeel zijn van een cyclus waarin grondstoffen als voedsel dienen voor de ecologie, of eindeloos hergebruikt kunnen worden in de industriële wereld. ‘Upcyclen’ noemen ze dat. Een leuke bijkomstigheid is dat binnen een C2C systeem iedereen zo overvloedig en verkwistend kan leven als hij zelf wil, zolang dat gebeurt op een manier die de natuur niet schaadt maar voedt.
recensie
Leiderschap
2 oktober 2007
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Een autobiografie van ruim vijfhonderd pagina's als managementliteratuur? Het levensverhaal van iemand die meer dan twintig jaar in de gevangenis heeft doorgebracht als managementboek? Kan dat? Nu ik het boek 'De lange weg naar de vrijheid' van Nelson Mandela gelezen heb, kan ik dat volmondig beamen. Maar als het boek niet was aanbevolen in het boek '50 succes klassiekers' van Tom Botler-Bowdon, was ik het waarschijnlijk nooit tegengekomen.
recensie
IT-management / ICT
1 oktober 2007
Martin Ortse
1-2 minuten leestijd
Zwartwit fotografie is voor veel fotografen de traditionele manier van fotograferen en afdrukken. Voorheen stond men uren in de doka zijn foto's af te drukken, behalve tijd kostte dit vaak ook frustraties en pakken papier.
achtergrond
Marketing
28 september 2007
Steven de Jong
4-5 minuten leestijd
We zijn verzeild geraakt in een nieuw mediatijdperk, niet alleen technologisch (meer interactie, participatie, social networking, knowledge sharing) maar ook qua verstrengeling van mediaberichten en reclame-uitingen. De diffuse grens tussen beide media-uitingen maakt de weg vrij voor Guerrillamarketing.
recensie
Werk en loopbaan
26 september 2007
Annemarie Vosselman
2-3 minuten leestijd
'Topmoeders' spreekt mij, als moeder van twee jonge kinderen, direct aan. De titel en pakkende zin op de achterkant van het boek ('Een kleurrijk boek met grappige en pittige uitspraken, hét cadeau voor (top)moeders!) zorgen ervoor dat ik het lezen ervan als cadeautje aan mijzelf beschouw. Wel is de titel enigszins misleidend.…
recensie
Algemeen management
25 september 2007
Sven Laudy
3-4 minuten leestijd
Beleeft de Roos van Leary in 2007 een heropleving? De afgelopen periode verschenen er maar liefst twee boeken over dit onderwerp. Eigenlijk een boek en een waaier: 'Werken met de Roos van Leary' van Sjaak Vane is een werkboek met een cd-rom, en 'Actie is Reactie' van Marie José Cremers en Bert van Dijk is een waaier waarin de rollen en theorie van de Roos van Leary op 21 kaarten beknopt worden beschreven.
recensie
Coaching en trainen
25 september 2007
Sven Laudy
Beleeft de Roos van Leary in 2007 een heropleving? De afgelopen periode verschenen er maar liefst twee boeken over dit onderwerp. Eigenlijk een boek en een waaier: 'Werken met de Roos van Leary' van Sjaak Vane is een werkboek met een cd-rom, en 'Actie is Reactie' van Marie José Cremers en Bert van Dijk is een waaier waarin de rollen en theorie van de Roos van Leary op 21 kaarten beknopt worden beschreven.
achtergrond
Marketing
19 september 2007
Steven de Jong
2-3 minuten leestijd
Guerrillamarketing definiëren als begrip is lastig. De tactiek is oud, maar kent steeds meer verschijningsvormen. Terwijl men bij het begrip marketing vooral denkt aan een planmatige aanpak (doelgroepanalyses, medium selecteren, bereik voorspellen, personeel instrueren), heeft de guerrillavariant meer het karakter van een brief in een fles.
recensie
Strategisch management
18 september 2007
Bertrand Weegenaar
In 2005 en 2006 wordt het Nederlandse financiële nieuws gedomineerd door VNU. Eerst trok de internationale groeistrategie van het bestuur de aandacht, maar in 2006 bleek met het afketsen van de overname van IMS Health de hand overspeelt te zijn. VNU werd van jager prooi en belandde snel in de handen van privat equity-fondsen. Op de achtergrond werd een spel met en door aandeelhouders gespeeld: de hedgefunds. Bestuur onder vuur De machtsstrijd om VNU door Bert van Dijk en Joost van Mierlo doet daar op intrigerende wijze verslag van. De hoofdrolspelers aan de VNU-kant: Rob van den Bergh, CEO en architect van de groei, Rob Ruijter, CFO, en Aad Jacobs, voorzitter van de raad van commissarissen. Aan de aandeelhouderskant met name Eric Knight, CEO van Knight Vinke, die in 2006 als woordvoerder van een groep aandeelhouders / hedgefunds optreedt.
recensie
Coaching en trainen
17 september 2007
Hans van der Loo
4-5 minuten leestijd
De mens is een gewoontedier. Waar mensen met elkaar omgaan, ontstaan al gauw bepaalde manieren van denken, voelen en doen. Dergelijke gedragspatronen - we spreken ook wel van gewoontes, routines of rituelen - hebben betekenis voor de desbetreffende mensen: ze zijn waardevol en worden als belangrijk ervaren. Dit neemt niet weg dat ze meestal zo vanzelfsprekend zijn dat mensen zich er nauwelijks van bewust zijn. In het boek 'Gedragspatronen van personen en organisaties' beschrijft Rudy Vandamme de invloed van gedragspatronen in organisatorische context, bijvoorbeeld bij veranderingen.
recensie
Verandermanagement
14 september 2007
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
'Wij willen een financiële Senseo.' Deze opdracht krijgt de net opgerichte innovatieafdeling 'Venturing' van de directie van ING Retail NL mee. Een klapper dus, dat is waar de groep naar op zoek gaat. Geen klein succes, maar een grote incrementele verandering. Bovendien luidt de stelling van de afdeling: een innovatie is pas een innovatie als de klant er wat van merkt. Een geïmplementeerde innovatie dus. Geen gemakkelijke opgave voor de nieuwe afdeling. De ervaringen zijn opgetekend in het boek 'Ideeën genoeg. Slagvaardig innoveren in de dienstverlening' van Wichert van Engelen.
recensie
Organisatiekunde
12 september 2007
Jaap Hollaar
4-6 minuten leestijd
Hebt u het ook gehad met resultaatgericht management, outsourcen, performance management, of met 'optimizing shareholder value'? Ook al de vierde reorganisatie meegemaakt in drie jaar tijd? Heeft u ook het idee dat het alleen nog maar gaat om de knikkers, grote overnames, dure voetballers, leiders van grote landen en het machtsspel in de politiek?