OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 782 van 19.556 resultaten
interview
Algemeen management
11 november 2010
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Het boek Integraal klachtenmanagement van Kees Ahaus en Eric de Haan is precies wat het belooft te zijn: een standaardwerk over klachtenmanagement. Aan TNO-directeur Kees Ahaus de vraag waarom bedrijven, hoewel ze weten dat er enorm veel waarde schuilt in goed klachtenmanagement, er maar niet in slagen die wetenschap in daden om te zetten.
achtergrond
Advisering
11 november 2010
Walter van Hulst
8-11 minuten leestijd
recensie
Marketing
10 november 2010
Mariska Fennema
2-3 minuten leestijd
SEO, CMS, metatags, site index, pageranking, affiliate, landingspagina, webinar, vlogs... Wel eens van gehoord maar eigenlijk geen idee wat hier nu echt mee bedoeld wordt? Na het lezen van het boek 'Internetmarketing voor dummies' is dit bekende kost en kunt u het bovenstaande met behulp van dit boek ook daadwerkelijk in de praktijk brengen.
recensie
10 november 2010
Bert Thiel
3-4 minuten leestijd
'Het is de straattaal van het management... De alledaagsheid ervan verhult de ware bedoeling: afhouden, klein houden, stilhouden.' Zo omschrijft Paul Verburgt in 'Bazenbargoens' zijn onderwerp. Dat klinkt zwaar, moeilijk en bedreigend, maar dat is het niet. Het dunne boekje is een helder en bijzonder vermakelijk pareltje. Aan de hand van twintig zeer herkenbare uitspraken als 'Hoe vind je zelf dat het gaat?' toont Verburgt aan dat taal een makkelijk wapen is in de handen van luie of juist overijverige managers.
recensie
Projectmanagement
10 november 2010
Joost van Driessen
2-4 minuten leestijd
Het 'Zakboek geslaagd projectmanagement' is volgens de schrijvers Jacques Dierick en Marijke van Biezen een handzaam boek voor iedereen die zich bezighoudt met projectmanagement. Om het kaf van het koren te scheiden kunnen deze mensen zich laten certificeren door de International Project Management Association (IPMA). Het boek bevat de benodigde kennis voor die certificering. Dat zijn forse beloftes, maar wat maakt het boek daarvan waar?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
10 november 2010
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Luisteren naar jezelf is een belangrijke voorwaarde voor persoonlijke effectiviteit. De vraag is alleen: naar wie luister je dan? Want de menselijke persoonlijkheid bestaat uit meerdere ikken, waarvan sommige doorgaans het hoogste woord hebben en andere meestal zwijgen. Volgens de aanhangers van de psychology of selves althans.
recensie
IT-management / ICT
9 november 2010
Carla Verwijs
Er is een onomkeerbaar proces gaande van hybridisering van mens en technologie, organisatie en technologie, van samenleving en technologie. Dat is de belangrijkste conclusie die Bert van Lier trekt uit zijn promotieonderzoek. Het is te lezen in het proefschrift 'Luhmann ontmoet 'The Matrix'. Deze conclusie klinkt mogelijk abstract of zelfs beangstigend. Als mens en technologie integreren, worden we overgenomen door machines, zoals in de film The Matrix? Zo ver zal het niet komen, aldus Van Lier. Toch is deze hybridisering dichterbij dan we denken. Neem bijvoorbeeld een pacemaker die het hart stimuleert. In de medische sector is deze integratie ver op weg, maar ook in andere sectoren verlopen de ontwikkelingen snel.
interview
Advisering
9 november 2010
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
In het boek En? De essentie van professioneel adviseren zet Edwin Schouten een serie technieken uiteen die het werk van de adviseur effectiever maken. Schouten houdt niet van geleuter, zo blijkt uit een interview met Management & Literatuur.
recensie
Algemeen management
9 november 2010
Louis Thorig
Het vormen van ketens en netwerken wordt in de zorgsector en hulpverlening gezien als manier om fragmentatie in de hulpverlening tegen te gaan. Dit is één van de inzichten uit 'Ketensamenwerking'. Dit boek staat onder redactie van Teun Hardjono, Robert van Brakel en Jan-Joost Kroon. Het voert te ver om elke essay per sector afzonderlijk te bespreken. Vandaar dat auteurs aantal overeenkomsten en randvoorwaarden voor succesvolle ketensamenwerking belichten.
recensie
Algemeen management
9 november 2010
Marianne Eussen
2-3 minuten leestijd
Houdt u uw medewerkers graag een beloning voor om ze beter te laten presteren? Of bent u meer van het motto 'vertrouwen is goed, maar controle is beter'? In beide gevallen verandert dit boek 'Drive' uw kijk op motiveren van mensen voorgoed! Daniel Pink geeft praktische handvatten om intrinsieke motivatie in het bedrijfsleven, onderwijs of privésituatie te stimuleren en daarmee uw bedrijf beter te laten functioneren.
interview
Coaching en trainen
5 november 2010
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Professionele coaches hebben tegenwoordig een gevarieerd instrumentarium tot hun beschikking. Boeken, cd’s, dvd’s, waaiers, kalenders en een toenemend aantal spellen. Sinds kort is er ook een ‘boekspel’ beschikbaar, Het verhaal van de held, verzorgd door Sheila van de Sande en Vincent van Reusel. Het is een combinatie van boek en spelkaarten die in eendrachtige samenwerking de gecoachte inspireren zijn eigen ‘heldenverhaal’ te creëren. M&L ging op zoek naar de achtergronden van dit bijzondere speeltuig en sprak Sheila van de Sande.
recensie
Marketing
5 november 2010
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Een rekenboek voor marketeers. Dat is Ken uw klant van de Belgische auteurs Marc van de Perre en Ton Kuijlen. Nuttig, want marketing moet meer en meer zijn rendement aantonen.
recensie
Coaching en trainen
3 november 2010
Bert Peene
1-2 minuten leestijd
Het HOE-boek voor trainers van Marcolien Huybers wordt gepresenteerd als ‘een complete gids over leren, ontwerpen, begeleiden en zelfreflectie’. Een ambitieuze doelstelling, waarvan de reikwijdte niet meteen door een heldere inleiding wordt afgekaart. Gaandeweg blijkt het boek echter geen handboek te zijn, laat staan dat het de pretentie heeft alle andere boeken over het onderwerp overbodig te maken. ‘Compleet’ wil niets anders zeggen dan dat alle relevante facetten van het trainersvak aan bod komen; het leren van mensen, het ontwerpen en begeleiden van trainingen en de zelfreflectie van de trainer als ultiem kwaliteitszorginstrument.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 november 2010
Marius van Rijswijk
2-3 minuten leestijd
Een boze agent, een vervelende verkoper, de autoritaire manager of luidruchtige collega. Conflicten zijn aan de orde van de dag. Ze zijn eigenlijk onvermijdelijk. Het boek 'Grrr - Conflictbeheersing in 75 lessen' van Aernoud Bourdrez geeft 75 strategieën om conflicten te voorkomen of op te lossen. Dit boek is eigenlijk voor iedereen geschikt. Immers, we hebben allemaal, zakelijk dan wel privé, wel eens met conflicten te maken.
recensie
Psychologie
2 november 2010
Perry Oostrum
Er zijn talloze psychologische modellen in omloop en het gebruik ervan is vooral in de wereld van leidinggeven en adviesverlening niet meer weg te denken. En niet zelden dreigen deze modellen in verwaterde vorm toegepast te worden, omdat de inzet niet gestoeld is op bestudering van theoretische fundamenten. Maar welk model is nu werkelijk geschikt als je beter wilt leren omgaan met bijvoorbeeld conflicten, faalangst wilt aanpakken, charisma wilt ontwikkelen of wilt begrijpen of weten welke leerstijl voor jou of je klant het meest effectief is? In het 'Groot psychologisch modellenboek' zetten Anthon van der Horst, Marcel Wanrooy en Hanno Meyer de belangrijkste modellen op een rijtje.
interview
Organisatiekunde
2 november 2010
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven is een groeiende behoefte aan mensen die regie durven en kunnen nemen, is de overtuiging van Dees van Oosterhout. Bij de overheid omdat de taak van overheidsinstanties in toenemende mate is gelegen in het overbruggen van maatschappelijke tegenstellingen, in het bedrijfsleven omdat het succes afhankelijk is van de mate waarin bedrijven in staat zijn hun wensen af te stemmen op de omgeving. In haar boek Procesregie beschrijft Van Oosterhout hoe mensen in overheid en bedrijfsleven de complexe vraagstukken met veel belangentegenstellingen zouden moeten oppakken.
recensie
Strategisch management
2 november 2010
Gertjan de Groot
5-7 minuten leestijd
Uit de titel Verdraaid 't werkt! spreekt verbazing. Op het moment dat Van 't Kruijs als implementatiebegeleider meer opdrachten kreeg dan zij aankon, besloot zij haar aanpak via dit boek aan al haar niet-klanten ter beschikking te stellen.
achtergrond
Algemeen management
2 november 2010
9-13 minuten leestijd
recensie
Verandermanagement
1 november 2010
Joost van Driessen
Pierre van Amelsvoort en Herman Kuipers splitsen een verandertraject in twee delen: het veranderproces en het (inhoudelijke) ontwerp van de uitkomst van de verandering. Het luisterboek 'Vormgeven aan de interne organisatie' gaat over het ontwerp van de organisatie. De nadruk ligt op de flexibele organisatie. Het luisterboek is het negende deel uit een reeks van twintig cd's die samen 'De verandermanagementbox' vormen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
1 november 2010
Joris Arts
Netwerken wordt steeds belangrijker, bovendien is het een gemakkelijke en leuke manier om dingen voor elkaar te krijgen. Maar hoe doe je het? Jan Vermeiren heeft 'De netwerkbox' samengesteld. Een rijk gevulde box, met onder andere twee boeken en een luisterboek over netwerken. 'Let's Connect!' en 'Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken' zijn beide bestsellers, maar overlappen enigszins. Bovendien is het niet duidelijk hoe je met de box aan de slag kunt. Hierdoor ontbreekt de synergie. Een gemiste kans!