OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 777 van 19.560 resultaten
    recensie
    Verandermanagement
    30 december 2010
    Arie Buvens
    2-3 minuten leestijd
    Vanuit hun ervaring als senior traineradviseur rond belangrijke onderwerpen als medezeggenschap, duurzaam personeelsbeleid, organisatieontwikkeling, leefbaarheid en inburgering en participatie in zorg en welzijn, beschrijven Kees Schilder en Hans van Teijlingen in 'Veranderen in dialoog, naar een participatieve organisatie' hoe die betrokkenheid kan worden gerealiseerd.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    30 december 2010
    Robert Haringsma
    In 2006 werd het best bezochte college aan Harvard gegeven door Tal Ben-Shahar. Het college ging over Positieve Psychologie. En wie de colleges nu terug ziet (ze zijn op het internet te vinden), begrijpt meteen waarom deze zo goed bezocht werden. Het ging tijdens de lessen namelijk niet alleen over de theorie, maar vooral ook over de integratie van die theorie in de praktijk. Er werd, met andere woorden, vanuit de collegebanken gewerkt aan de persoonlijke ontwikkeling van de studenten.
    recensie
    Verandermanagement
    30 december 2010
    Joris Arts
    3-4 minuten leestijd
    In 'De kunst van overtuigen' stellen John Kotter en Lorne Whitehead dat er veel meer tijd gestoken wordt in het ontwikkelen van goede ideeën, dan in het doorvoeren ervan. Zo kan het dat sommige zinvolle ideeën hoe dan ook verworpen worden. In het boek wordt echter duidelijk dat het ook anders kan. Ingeleid door een parabel, vervolgt dit prettig geschreven boek met een uitwerking van de gebeurtenissen in de parabel. Er worden 24 soorten aanvallen op nieuwe ideeën besproken. Per aanval wordt bondig uitgelegd hoe je er het beste op kunt reageren. Indrukwekkend praktisch!
    recensie
    Organisatiekunde
    30 december 2010
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Nadat organisaties competentie-ontwikkeling hadden ingevoerd, diende de volgende loot aan de managementboom zich aan: performance-ontwikkeling. Het 'meetbare broertje' van het soms als soft aangeduide begrip 'competentie'. Weliswaar niet terecht maar de magische klank van de Angelsaksische term 'performance' doet menig managementhart sneller kloppen. Performance Behaviour biedt weliswaar nauwelijks nieuwe inzichten, maar het geeft een prima beschrijving van wat het concept inhoudt.
    recensie
    Psychologie
    30 december 2010
    Peter de Roode
    Het moest er natuurlijk een keer van komen: een modellenboek dat vooral de rechterhersenhelft activeert. Deze keer staan niet de lineaire strategiemodellen centraal, maar modellen die de ontplooiing van mensen bevorderen. Geen overbodig onderwerp in de huidige tijd. Het fraai uitgevoerde 'Groot Psychologisch Modellenboek' biedt 51 bekende en minder bekende modellen, en lijkt me een verrijking voor de literatuur.
    recensie
    Economie
    30 december 2010
    Perry Oostrum
    3-4 minuten leestijd
    Tien jaar lang was Kilian Wawoe als senior personeelsmanager werkzaam voor ABN-AMRO. Hij maakte de vette jaren in de bankwereld mee en daarmee de jaren van de almaar stijgende bonussen. Hij was zelf verantwoordelijk voor het uitdelen van bonussen, hij maakte deel uit van het systeem.
    recensie
    Communicatie en media
    30 december 2010
    Martin van 't Klooster
    In 'Digitale interne communicatie 2 1/2 ' vraagt Luc de Ruijter vrij dwingend aandacht voor twee zaken bij de ontwikkeling van digitale interne communicatie. Het gaat er niet om 'hoe mooi een tekst is of een website, maar of de informatie voorziet in informatiebehoefte' en 'de rol van de communicatieadviseur is niet langer een 'middelenmannetje/-vrouwtje', maar een adviseur op strategisch niveau.' Communicatie dient zich meer bezig te houden met de inhoud en los te komen van de vorm, wil ze überhaupt strategische waarde hebben.
    recensie
    Personeelsmanagement
    30 december 2010
    Wim Oolbekkink
    3-4 minuten leestijd
    Al een tijdje heb ik contact met een stagiaire uit 'de Generatie Einstein'. Op hem is het lijstje van pagina 17 van het gelijknamige boek in grote lijnen van toepassing. Hij is actief in de locale politiek, hij sport op een aardig niveau, bekleedt bestuursfuncties in vrijwilligersorganisaties, heeft een betaalde bijbaan, Twittert, LinkedInt, woont gewoon bij zijn ouders in een knus dorpje onder Woerden en, o ja, hij studeert ook nog. Een aardige, zelfbewuste leergierige kerel waar je goed mee samen kunt werken. Niks mis met die Generatie Einstein.
    recensie
    Algemeen management
    30 december 2010
    Peter Vermeulen
    4-5 minuten leestijd
    Joep van den Nieuwenhuyzen was ooit de gevierde held van het Nederlandse zakenleven. In 1982 werd hij op bizarre wijze plotseling een bekende Nederlander. Op professionele wijze trad hij als woordvoerder op in de ontvoeringszaak van zijn schoonmoeder Toos van der Valk. 
    recensie
    Communicatie en media
    30 december 2010
    Louis Thorig
    2-3 minuten leestijd
    Het blinde vertrouwen in ondernemingen en hun bestuurders heeft de laatste tijd een forse deuk opgelopen. In het bedrijfsleven bouwen steeds meer bestuurders bewust aan hun persoonlijke reputatie profiel. Dat is geen luxe maar bittere noodzaak, stelt Paul Stamsnijder in 'De vent is de tent'. Een sterke bestuurder durft immers de boodschap persoonlijk te versturen.
    recensie
    Algemeen management
    30 december 2010
    Louis Thorig
    2-3 minuten leestijd
    Het blinde vertrouwen in ondernemingen en hun bestuurders heeft de laatste tijd een forse deuk opgelopen. In het bedrijfsleven bouwen steeds meer bestuurders bewust aan hun persoonlijke reputatie profiel. Dat is geen luxe maar bittere noodzaak, stelt Paul Stamsnijder in 'De vent is de tent'. Een sterke bestuurder durft immers de boodschap persoonlijk te versturen.
    interview
    Algemeen management
    28 december 2010
    Ben Kuiken
    9-12 minuten leestijd
    Creëer een cultuur van vrijheid en gelijkheid en maak werkelijk gebruik van de kennis en de creativiteit van je medewerkers: dit is het hartstochtelijke pleidooi van Freedom Inc., een boek van Brian M. Carney en Isaac Getz. De Amerikaanse journalist en de Franse professor gingen op zoek naar bedrijven die hun medewerkers hebben bevrijd en die daarvan geweldig profiteren in de vorm van een hogere productiviteit, meer winst en een onstuimige groei. M&L stapte in de snelle trein Parijs en vroeg Carney en Getz naar het geheim.
    interview
    Organisatiekunde
    28 december 2010
    Ronald Buitenhuis
    7-10 minuten leestijd
    Shared service centers zijn een blijvertje en geen voorbijgaande hype, voorspelt managementconsultant Hans Strikwerda in zijn Shared service centers II. En niet louter als cost center, maar steeds vaker met een erkende bijdrage aan de concurrentiepositie. Het ssc is niet langer een appendix van de unitorganisatie, maar een essentieel element in de multidimensionale organisatie. Positiegebonden macht in de organisatie gaat daarmee plaatsmaken voor macht gebaseerd op creativiteit en samenwerking.
    interview
    Economie
    28 december 2010
    Annegreet van Bergen
    7-10 minuten leestijd
    De opkomst van de markteconomie was allesbehalve een natuurlijk proces. Vaak waren er overheidsmaatregelen nodig, soms zelfs met geweld, om de vrije markt te creëren. Het huidige marktdenken heeft alle kenmerken van een utopie, meent filosoof Hans Achterhuis. Inclusief de kwalijke gevolgen in de praktijk.
    interview
    Leiderschap
    28 december 2010
    Ronald Buitenhuis
    9-13 minuten leestijd
    Wat maakt de samenwerking tussen KLM en Air France succesvol? Wat maakt Arcadis tot een internationaal ingenieursbedrijf waar Nederland trots op mag zijn? Hoe komt het dat de NS elk jaar haar dienstverlening verbetert? ‘Bedrijven die erin slagen de interne cultuur te veranderen, hebben nooit het woord cultuur of cultuurprogramma in de mond genomen’, concludeert Jaap Boonstra in zijn nieuwste boek Leiders in cultuurverandering; hoe Nederlandse organisaties succesvol hun cultuur veranderen en strategische vernieuwing realiseren.
    interview
    Non-profit
    28 december 2010
    Hans de Bruijn
    9-12 minuten leestijd
    Het meten van prestaties van mensen en organisaties is complex. Prestatiemeting geeft een incompleet beeld, legt het accent al snel op kwantiteit, is command & control-achtig en doet geen recht aan het werk van professionals. Klopt allemaal, zegt Hans de Bruijn, hoogleraar bestuurskunde aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management van de Technische Universiteit Delft. Maar er is ook zoiets als zinnige prestatiemeting. Meet met mate en praat over de werkelijkheid áchter de cijfers.
    column
    Psychologie
    28 december 2010
    Hans van der Loo
    3-5 minuten leestijd
    In China en India lopen zij met honderden miljoenen in het wild rond: mensen die vanuit een positieve grondhouding uitmuntend presteren. In onze contreien is dat duidelijk minder. Maar ook wij ontkomen niet aan de stille kracht van positiviteit.
    interview
    Organisatiekunde
    28 december 2010
    Joep Schrijvers
    9-12 minuten leestijd
    Zijn volgers op Twitter weten het al. Zijn boek komt er. Hij stelt er vragen, vertelt over zijn schrijfproces en laat mensen meedenken over de titel. Hij voldoet prefect aan de managementwijsheid practice what you preach. Zijn boek gaat dan ook over sociale media en hun invloed op organisaties: Connect! Het is een groot succes. Dit keer bij de boekenkast de ‘jongste’ managementboekenschrijver van eigen bodem: Menno Lanting.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    28 december 2010
    Pierre Spaninks
    4-6 minuten leestijd
    Als Hans Wopereis ergens van overtuigd is, dan is het van het vermogen van mensen om het verschil te maken. Als je het lef hebt om te laten zien wat je in huis hebt en uit te spreken waar je voor staat, kun je op je omgeving een bezielende invloed uitoefenen. Dat is de boodschap van Het licht en de korenmaat. Optimistisch? Zeker. Reëel? Voor wie wil.
    interview
    Organisatiekunde
    28 december 2010
    Ben Kuiken
    4-6 minuten leestijd
    Wat is de impact van de nieuwe generatie medewerkers en nieuwe technologieën op organisaties? Met deze vraag stuurde de Stichting Management Studies Ruurd Baane, Patrick Houtkamp en Marcel Knotter van HR-adviesbureau Bright & Company op pad. Het resultaat is een nuchter boek over ‘het nieuwe werken’, getiteld Het nieuwe werken ontrafeld. M&L spreekt met Ruurd Baane over het misschien wel meest gehypte thema van dit moment. Baane: ‘Organisaties die hier niet mee aan de slag gaan, missen uiteindelijk de boot.’

      Personen

        Trefwoorden