OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 776 van 19.560 resultaten
interview
Communicatie en media
17 januari 2011
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Het merendeel van de veranderprocessen mislukt omdat er te weinig aandacht wordt besteed aan de implementatie en communicatie ervan. Dit is de stelling van Lambert Pater en Marielle Schuurman in het boek Communicatie en implementatie. Zij geven vijftig tips om van theorie naar praktijk te komen. Een gesprek met een van de auteurs, Marielle Schuurman.
recensie
Juridisch
14 januari 2011
Gertjan de Groot
3-4 minuten leestijd
Waarom lezen sommige artikelen als een trein en zijn andere niet om door te komen? Door deze vraag te stellen, beloof ik de lezer een antwoord. Als er beloftes gedaan worden, wil je door blijven lezen tot de belofte ingelost is. Ontbreken beloftes, dan haak je snel af. Voor de hersenen werken beloftes als een drug, legt Peter Passenier uit in , 'Schrijven met beloftes'. Met een beloning in het vooruitzicht, stimuleert de productie van dopamine (de boodschapperstof tussen de hersencellen) en daarmee een prettig gevoel.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 januari 2011
Elly Lijnse
3-4 minuten leestijd
'Alleen uitmuntende prestaties zijn goed genoeg.' Maar een prestatie van meer dan honderd procent betekent volgens Simone Janson niet automatisch succes en carrière. In het boek 'Minder perfect, meer effect' beschrijft zij diverse voorbeelden, technieken en tips om minder perfectionistisch te worden. Zij richt zich hoofdzakelijk op situaties in de werkomgeving.
recensie
Algemeen management
14 januari 2011
Gérard Hendriks
Veerkracht vergroten valt niet mee. Liselotte Baeijaert en Anton Stellamans geven vier veerkrachtpijlers voor veerkracht in jezelf en vier voor teamveerkracht. 'Vergroot de veerkracht in jezelf en je team' is bestemd voor iedereen die heel veel tips, spreuken, metaforen, acties, adviezen en oefeningen op een rij wil hebben om (team)veerkracht te bevorderen.
recensie
Verandermanagement
14 januari 2011
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
Dit naslagwerk biedt een uitgebreid overzicht van veel wat er op het gebied van leren en veranderen verschenen is. Yvonne Burger, Léon de Caluwé en Paul Jansen geven een samenhangend beeld van de belangrijkste veranderkundige inzichten. Mijn kritiek op 'Mensen veranderen' is dat ik zowel de titel als de ondertitel niet echt passend vind.
interview
Organisatiekunde
14 januari 2011
Ben Kuiken
5-6 minuten leestijd
Niet winst of omvang, maar betekenis is het nieuwe kapitaal van organisaties. Dit stelt ‘betekenisdenker’ Kaj Morel in zijn boek Identiteitsmarketing. De organisatie van de toekomst weet medewerkers te inspireren met een missie die verschil maakt.
recensie
12 januari 2011
Perry Oostrum
3-4 minuten leestijd
In 'Een (nieuwe) geschiedenis van de filosofie' plaatst Jan Bor de geschiedenis van de westerse filosofie in het bredere verband van de Aziatische filosofie. Hij gaat in op de wortels van de geschiedenis van het denken en bespreekt de denkers tot de huidige tijd toe. Dit doet hij op een bijzonder persoonlijke manier.
recensie
Personeelsmanagement
12 januari 2011
Peter Bosma
2-3 minuten leestijd
Wie heeft nog niet via zijn LinkedIn-account de contacten met (oud-)collega's, vrienden en klasgenoten hernieuwd? Aaltje Vincent vond mij via LinkedIn nadat van mijn hand een recensie van haar boek 'Jobmarketing' in het blad Management & Literatuur was verschenen. Uit het contact dat daaruit voortvloeide, bood zij mij haar nieuwste werk aan, dat zij publiceerde met auteur Jacco Valkenburg; 'Solliciteren via LinkedIn'.
recensie
Strategisch management
12 januari 2011
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
Niet alles wat oud is, is achterhaald. Wie zich bezighoudt met strategie in organisaties, kan niet om dit boek heen. Igor Ansoff - de vader van strategisch management - beschrijft in helder Engels hoe de invloed van de omgeving nauwkeurig gemonitord kan worden. 'Strategic management' is een briljant boek waar veel MT-leden uit zowel de profit- als de non-profitsector hun voordeel mee kunnen doen.
recensie
12 januari 2011
Anneke Westhoff
2-3 minuten leestijd
'Zo Zuidas' is geschreven door drie jonge anonieme vrouwen (de ZoZa's) uit de advocatuur en de bankenwereld die werkzaam zijn in de bekendste speeltuin van Nederland: De Zuidas. Een leuk boek voor diegenen die nieuwsgierig zijn naar het leven in de glazen torens, er willen solliciteren of gewoon als herkenning voor de mensen die er al werken.
recensie
Strategisch management
12 januari 2011
Nico Vreeswijk
3-5 minuten leestijd
In zijn boek 'De strategieversnelling' rekent Alfred Griffioen af met organisaties die strategie en businessmodellen jarenlang ongewijzigd toepassen. Globalisering en de snel groeiende informatietechnologie dwingen bedrijven om permanent hun businessmodel te vernieuwen. In zijn boek laat Griffioen zien dat, afhankelijk van het type bedrijf en markt waarin het verkeert, focus op waardetoevoeging essentieel is. Uitbouwen van de marktrelevantie of de positie van je unieke product versterken, staan model in zijn versnellingsbak.
recensie
Internet en social media
12 januari 2011
Dorien van Doorn
Op een hele speelse en pakkende manier koppelt Bert Overbeek goeroes en Twitter in 'Goeroegetwitter'. De goeroes zijn niet zelf aan het woord, het zijn allemaal verzonnen tweets. De goeroes stammen uit het heden en uit het verleden. Geen van allen had op het moment van uitgeven een twittteraccount.
interview
Economie
12 januari 2011
Pierre de Winter
5-7 minuten leestijd
Tien jaar lang was Kilian Wawoe als senior personeelsmanager werkzaam voor ABN Amro. Hij maakte de vette jaren in de bankwereld mee en daarmee de jaren van de stijgende bonussen. Hij verliet de bank en begon een onderzoek naar de werking van bonussen en constateerde dat ze vaak onjuiste prikkels geven. Bonus is de weerslag van zijn onderzoek.
interview
Algemeen management
11 januari 2011
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Als energie vrij kan stromen, kun je maximale resultaten boeken met een minimum aan inspanning. Die overtuiging ligt aan de basis van Samenwerken in organisaties, het tweede boek dat Monique Dankers-van der Spek over communiceren en samenwerken in arbeidssituaties schreef. Het eerste was aan revisie toe, moest nodig geactualiseerd worden. Maar het uitgangspunt is hetzelfde gebleven: een positieve oplossingsgerichte benadering van groepsdynamica kan verbluffende resultaten opleveren.
recensie
11 januari 2011
Perry Oostrum
4-5 minuten leestijd
Onze maatschappij is geobsedeerd door economische groei, verslaafd aan consumptie en daardoor verstrikt geraakt in een behoeftenspiraal.
interview
Strategisch management
10 januari 2011
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Hoe meer bedrijven met elkaar concurreren, hoe meer ze op elkaar gaan lijken, zegt Harvard-hoogleraar Youngme Moon in Anders. Tijd om de geijkte paden te verlaten en met totaal nieuwe benaderingen te komen. ‘Marketeers moeten meer als kinderen worden.’
recensie
Economie
10 januari 2011
Eelke Pol
3-4 minuten leestijd
Op de dag dat ik het boek 'Bonus' van Kilian Wawoe uitlas, maakte het CBS het volgende nieuws bekend: zo'n twintig procent van het inkomen van de mensen die in de bankensector werken, is 'bijzonder', zijnde vakantiegeld, tantièmes, gratificaties en winstdeling. Zouden zij die hiervoor verantwoordelijk zijn, het boek van Wawoe hebben gelezen? Je zou bijna denken van niet. De persoonlijke ervaringen van Kilian Wawoe, op fascinerende wijze beschreven, zijn immers een sterk pleidooi tegen individuele bonussen.
interview
Organisatiekunde
7 januari 2011
Pierre de Winter
5-7 minuten leestijd
Hoewel diversiteit al enkele jaren een veelbesproken onderwerp is, komt een gedegen diversiteitsbeleid bij veel organisaties nog niet van de grond. Ralf Knegtmans maakt in Diversiteit als uitdaging de problematiek duidelijk en geeft best practices.
interview
Werk en loopbaan
6 januari 2011
Linda Huijsmans
4-6 minuten leestijd
Wie carrière wil maken, moet goed werk afleveren. Maar om promotie te krijgen is meer nodig. Hard doorwerken met je deur dicht is dan niet slim: je moet zorgen dat je opvalt. In Zien ze wel hoe goed je bent? laten Sascha Bertus en Mirjam ten Cate letterlijk en figuurlijk zien hoe je dat aanpakt. Bij hen geen theoretische verhandelingen, maar een boek, waarin ze aan de hand van foto’s, korte quotes en de lotgevallen van een fictieve hoofdpersoon, de lezer in vijf stappen laten zien hoe zakelijk succes te behalen is.
column
1 januari 2011
Hans van der Loo
4-6 minuten leestijd
De overgang naar een nieuw jaar is altijd het moment bij uitstek om goede voornemens te maken. Klokslag twaalf uur was het zover. Toen werd plechtig de laatste sigaret gedoofd, de laatste snack genuttigd en ten overstaan van intimi beloofd om het wat rustiger aan te doen. Hoe mooi het allemaal ook klonk, afgaande op de statistieken is er sindsdien weinig gebeurd. De meeste voornemens zijn een paar weken alweer in de ijskast gezet. Het tonen van goede wil blijkt niet voldoende. Maar wat moeten we dan wél doen?