OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 772 van 19.560 resultaten
recensie
Algemeen management
17 februari 2011
Joris Arts
3-4 minuten leestijd
In het luisterboek 'De Psychologie van Overtuigen', presenteert Pacelle van Goethem haar theorie over overtuigen. De theorie is er op gebaseerd dat je afhankelijk van je doel een of twee stappen moet zetten om iemand te overtuigen. Eerst iemand laten 'ontspannen', daarna eventueel iemand betrekken. In het luisterboek bespreekt de auteur verschillende manieren dit voor elkaar te krijgen. Rijkelijk voorzien van voorbeelden is het luisterboek een bondige samenvatting van haar boek IJs Verkopen aan Eskimo's. Om het luisterboek echter goed te kunnen volgen, is het lezen van haar boek geen overbodige luxe.
recensie
Organisatiekunde
17 februari 2011
Perry Oostrum
Complexe vraagstukken zijn binnen organisaties aan de orde van de dag. Om ze tot een goed einde te brengen, moet vooraf worden nagedacht over de beste aanpak. Dat klinkt heel logisch, maar in veel gevallen gaat het daar al mis. Vaak wordt namelijk direct gekozen voor of gestuurd op een projectmatige aanpak, terwijl het vraagstuk een procesmatige aanpak vereist. Veel trajecten vragen juist dat betrokken partijen gestuurd en geregisseerd worden, om zo te komen tot een gedragen besluitvorming waarbij alle partijen zich gehoord weten en voelen. 'Procesregie' laat zien hoe dat aangepakt kan worden.
column
17 februari 2011
Michel Hoetmer
3-4 minuten leestijd
Herinnert u zich nog de tijden van de internetzeepbel? Eind jaren negentig moest iedereen online. Het aantal start-ups waar argeloze beleggers geld instaken was vrijwel niet te tellen. Mensen boden geweldige bedragen voor deze virtuele ondernemingen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
16 februari 2011
Joke Verplanke
2-3 minuten leestijd
Na de zeer lezenswaardige boeken 'Het maakbare brein', en: 'Lang leve de hersenen' is er een derde boek van de hand van Margriet Sitskoorn uitgekomen: 'Passies van het brein'. Centraal in dit boek staat de vraag waarom zondigen zo verleidelijk is.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
16 februari 2011
José Otte
Met dit boek over de kunst van het creëren heeft Robert Fritz een brug gebouwd tussen de wereld van de kunst en de wereld van persoonlijke- en/of organisatie ontwikkeling.
recensie
Psychologie
16 februari 2011
Wardy Poelstra
'Meer zekerheid door minder controle', luidt de ondertitel van 'Dans met kans', een boek over de rol van toeval en (on)zekerheid in ons leven, geschreven door een drietal INSEAD-wetenschappers. Die ondertitel is intrigerend paradoxaal: hoe kun je nu aan zekerheid winnen door controle op te geven?
recensie
Coaching en trainen
16 februari 2011
Carla Verwijs
Een groep mensen die elkaar niet kennen bijeen brengen en laten samenwerken, is niet eenvoudig. Voor samenwerking is vertrouwen nodig. De leider of facilitator kan niet verwachten dat dit vertrouwen snel en spontaan ontstaat. En ook in andere situaties, zoals training of een presentatie voor een publiek, is het nodig om 'op gang te komen' en een goede, open sfeer te creëren. Daarom is het belangrijk aandacht te besteden aan een warming-up of een fysieke energizer. Marcel Karreman verzamelde een groot aantal oefeningen ter warming-up en beschrijft ze in het kleine maar enorm inspirerende boek 'Warming-ups en energizers'.
recensie
Verandermanagement
16 februari 2011
Marianne Eussen
2-3 minuten leestijd
In het boek 'Mensen veranderen' van Yvonne Burger e.a. staat de mens in het veranderproces centraal. Het boek gaat in op interventies om veranderingen bij mensen teweeg te brengen. Bovendien behandelt het de ontwikkelingspsychologie, omdat mensen nu eenmaal veranderen! Het is vooral een studieboek en naslagwerk. Het is voor het eerst dat ik zo uitgebreid de effectiviteit van de interventies en de interactie tussen coach en coachee in een boek beschreven zie. Het is een waardevolle aanvulling op het boek
recensie
Leiderschap
16 februari 2011
Marianne Eussen
2-3 minuten leestijd
Het boek 'Leiderschap is een keuze' van Dominique Haijtema bevat 26 interviews met wereldleiders, vooraanstaande onderzoekers en businessiconen. Het eerste deel van het boek bestaat uit de gesprekken met de 'denkers', te weten de hoogleraren en adviseurs. In het tweede deel komen de 'doeners' aan het woord, de CEO's en wereldleiders, de mensen van de praktijk.
recensie
Psychologie
15 februari 2011
Annemarie ten Hoope
2-3 minuten leestijd
In 'Leven met de handrem eraf' van Karen Walthuis wordt dieper ingegaan op de diverse crisismomenten die je beleeft of kunt beleven in de verschillende fasen die je doormaakt. Walthuis geeft een heldere analyse en herkenbare voorbeelden en tips en tricks om jezelf door deze crisismomenten heen te coachen. Door de herkenbare voorbeelden is het makkelijk leesbaar en maakt zij het boek luchtiger.
interview
Marketing
15 februari 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Op internet is elk bedrijf even groot, namelijk net zo groot als een beeldscherm. In een notendop is dat de essentie van Calimeromarketing. Na de editie uit 2004 en een herziene versie in 2009 - Calimeromarketing 2.0 - is er nu ook een speedversie van 64 bladzijden – Calimeromarketing 2.0 in een eierdop - dat je in een stiefuurtje hebt gelezen. M&L sprak in lijn met die speedversie even met de auteur van dit alles, Karen Romme.
recensie
Non-profit
15 februari 2011
Thea de Feyter
Overheidsinstanties komen er tegenwoordig niet meer onderuit om burgers níet als klant te erkennen. Ze bevinden zich in een spanningsveld tussen sturing door de overheid en individuele keuzevrijheid. Laten we uitgaan dat de overheid goede bedoelingen voor ogen heeft en de burger echt als klant beschouwt, dan komt het kiezen van een gepaste én passende communicatievorm in het perspectief te staan van een zeer zorgvuldig proces. In 'RAAK!' zijn Rudie Jansman, Kornelis Wetsema en Menno Beker er uitstekend in geslaagd om op zeer pragmatische wijze weer te geven wat nu doorslaggevend is in het succes van communicatie met diverse communicatiedoelgroepen.
recensie
15 februari 2011
Claudia Broeke
'Boven water' is het verhaal van Jacco Verhaeren, opgetekend door zijn broer Henk Verhaeren. In 'Boven water' staan hoogte- en dieptepunten in Jacco's carrière tot 2010 en wordt regelmatig een parallel tussen sport en het bedrijfsleven getrokken. Dat laatste had van mij niet gehoeven omdat het blijft steken in algemeenheden en gekunsteld aandoet.
recensie
Algemeen management
15 februari 2011
Nico Vreeswijk
3-4 minuten leestijd
Wil Derkse vertaalt in 'Een levensregel voor beginners' de benedictijnse spiritualiteit en regels naar vormen van samenleven en samenwerken naar regels voor het gezin, een bedrijf of stichting. Natuurlijk kun je altijd zoeken naar vergelijkingen en afgeleiden uit het verleden, maar Derkse gaat hiermee zelfs terug tot de zesde eeuw en daarbij houdt hij het eenvoudig en down to earth. Een belangrijk item uit dit boek is de kwaliteitsimpuls onder het motto 'anything worth doing is worth doing it well' ofwel Quality Management!
recensie
Strategisch management
14 februari 2011
Géza Laqueur
In de (zakelijke) pers worden de successen van Apple, Google & Facebook bewierookt. Als toonbeelden van innovatie en vernieuwing steken deze organisaties hun concurrenten de loef af. Maar het moderne bedrijfsleven beperkt zich natuurlijk niet enkel tot consumentenelectronica, internetapplicaties en web 2.0. Managementgoeroe C.K. Prahalad en coauteur M.S. Krishan herinneren hun lezers eraan dat innovatie een breed thema is dat in alle sectoren van het bedrijfsleven van levensbelang is.
recensie
Internet en social media
14 februari 2011
Sonja van Vuren
Het boek 'De macht van Google' van Peter Olsthoorn heeft een intrigerende ondertitel: 'Werkt Google voor jou of werk jij voor Google?' Het is inderdaad maar net hoe je het bekijkt. Het algoritme van zoekmachine Google is ijzersterk geworden door het massale gebruik. Hoe meer mensen ermee zoeken, hoe slimmer Google wordt. Maar Google is veel meer dan een handige tool om je weg te vinden op het immense internet.
recensie
Advisering
14 februari 2011
Joost van Driessen
Léon de Caluwé en Elsbeth Reitsma beogen met het boek 'Leren adviseren' de state of the art op adviesgebied te presenteren. Ze doen dat door de resultaten van jarenlang onderzoek samen te vatten in één boek. De afzonderlijke hoofdstukken (hoofdthema's genoemd) laten zich prima los van elkaar lezen. Als bonusmateriaal geven de schrijvers ook enkele instrumenten die gebruikt kunnen worden in opleidingen van adviseurs.
recensie
Algemeen management
14 februari 2011
Nico Vreeswijk
3-4 minuten leestijd
In 'Handboek voor de keiharde manager' is Jan Dijkgraaf heel duidelijk over hoe je een bedrijf moet managen. Luie medewerkers, ja-maar-zeggers en vergadertijgers... weg ermee! Dijkgraaf laat de lezer zien dat je niet bang moet zijn voor regels, P&O'ers of claims. Gewoon ontslaan met goede en heldere afhandelingkosten - medewerkers verdienden duidelijkheid. Jan Dijkgraaf is heel helder; werk is puur een zakelijke relatie en zo moet je het ook benaderen.
recensie
Marketing
14 februari 2011
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Doet u ook elke dag uw boodschappen bij de Aldi of de Lidl? Nee? Maar dat is gek. Die zijn toch het goedkoopst? Waarom zou je er dan niet heen gaan? Is er een andere supermarkt net even dichter bij u in de buurt? Of u vindt dat Aldi of Lidl niet het assortiment heeft dat u nodig heeft. Wat de reden ook is, kennelijk bent u bereid meer te betalen dan strikt noodzakelijk is. Jos Burgers legt in zijn boek Geef nooit korting! uit waarom dat zo is, en waarom u zich als verkopende partij eigenlijk nooit moet mengen in 'prijsgevechten'.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
13 februari 2011
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Feedback wordt vaak als kritiek ervaren en daarom houden veel mensen hun mening maar voor zich. In spelsituaties is dat anders. Daar creëer je een nieuwe werkelijkheid die met het ‘echte leven’ weinig van doen te heeft. Tenminste, zo kun je het bekijken. Maar intussen houd je iemand wel een spiegel voor. Dat is ook precies het doel van Het Spiegelspel, een van de jongste producten uit de gamefactory van uitgeverij THEMA: vertel me hoe je me ziet.