OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 768 van 19.560 resultaten
interview
Persoonlijke effectiviteit
2 april 2011
Annegreet van Bergen
6-9 minuten leestijd
Wie dacht dat denken iets is wat je de hele dag doet als je bij bewustzijn bent, heeft het over een ander soort denken dan waarover de auteurs van Helder denken – De Routeplanner voor je brein’ in hun boek schrijven. Een van de auteurs, Suzanne Weusten, zegt in een interview met M&L dat de term ‘denken’ uit de titel van hun boek slaat op ‘het proces dat zich in je hoofd afspeelt vóór je een beslissing neemt.’
interview
Leiderschap
1 april 2011
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Nieuw leiderschap: er wordt veel over gezegd en geschreven. Maar wat is het eigenlijk? En waarom is het nu meer nodig dan ooit? Met de managementfabel Wol proberen Cassandra Vugts en Joop Weesie de essentie van nieuw leiderschap te duiden en de lezer te doordringen van het belang ervan. MBM sprak beide auteurs.
recensie
Communicatie en media
1 april 2011
Bert Peene
1-2 minuten leestijd
Mediaplanning (‘Van marketingcommunicatie tot mediaplanning en –inkoop’) van Babs van Teylingen-Geerlings geeft inzicht in het proces van mediaplanning. Van de briefing tot en met de inkoop en alle stappen daar tussenin. Daarnaast verschaft het een actueel beeld van de verschillende mediumtypen met hun belangrijkste kenmerken en ontwikkelingen. Kortom: een boek met de status van handboek.
interview
31 maart 2011
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Gedeelde passie organiseren! Dat is volgens de auteurs van het boek P&O als businesspartner. Het managen van geluk de nieuwe taak van de personeelsmanager. Hij is ‘als weinig anderen in de positie om de toestand van gedeelde inspiratie, van gelukkig samenwerken, dichterbij te brengen’. MBM sprak Rolf Baarda, een van de auteurs van deze interessante uitspraak.
recensie
Leiderschap
31 maart 2011
Erik de Vries
2-3 minuten leestijd
In De natuurlijke leider ontvouwen auteurs Mark van Vugt en Anjana Ahuja naar eigen zeggen niet minder dan een ‘gloednieuwe leiderschapstheorie’. Of dat is gelukt, is aan de lezer. Maar dit boek is in elk geval een uitstekend geschreven, heldere uiteenzetting voor iedereen die iets te weten wil komen over de achtergronden, evolutie of ontwikkeling, en werking van leiderschap.
interview
Werk en loopbaan
30 maart 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Een groot deel van onze dagen is gevuld met werk. Werk zou dus een essentiële bijdrage moeten leveren aan ons persoonlijk geluk. Maar of dat zo is, is nog maar de vraag. Hoe zit het arbeidzame Utopia er dan wel uit? Hoe komen we tot zingeving tijdens onze dagelijkse worsteling op kantoor? Nina Lazeron en Wim Galjee geven antwoord op die vragen in het boek Ik werk dus ik besta. Managementboek werkte zich met Lazeron in kort bestek door het boek heen.
recensie
Algemeen management
30 maart 2011
Jeroen Ansink
3-5 minuten leestijd
De wereld verandert zo snel dat succes alleen is weggelegd voor diegenen die consequent initiatief tonen, zegt de Amerikaanse marketinggoeroe Seth Godin. Met Poke the Box biedt hij een manier om deze kunst van het beginnen onder de knie te krijgen, al legt hij het er soms te dik bovenop.
interview
Internet en social media
28 maart 2011
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
Dankzij internet is onze vrije tijd een hulpbron geworden die we kunnen aanwenden voor een sociaal goed, zo stelt de Amerikaanse onderzoeker Clay Shirky in zijn nieuwe boek Slimmer. Dat heeft ook grote gevolgen voor het bedrijfsleven. ‘Samenwerkingsverbanden tussen ondernemingen en amateurs zullen dramatisch toenemen.’ Managementboek Magazine zocht de auteur in New York even op en sprak met hem.
recensie
Psychologie
28 maart 2011
Michel Hoetmer
3-4 minuten leestijd
Maken de moderne elektronische media ons oppervlakkiger? Het is een vraag waar wij niet dagelijks bij stilstaan. Internet en aanverwante elektronische media hebben sluipenderwijs bezit van ons leven genomen. Dat heeft volgens Nicholas G. Carr, auteur van Het ondiepe (‘Hoe onze hersenen omgaan met internet’) grote gevolgen voor ons brein. Niet alleen wanneer wij online zijn maar ook in het dagelijkse leven.
interview
Algemeen management
25 maart 2011
Annegreet van Bergen
4-6 minuten leestijd
Hoe kan een artistiek en filosofisch ingestelde miljardair die voor de buitenwereld een imago van maatschappelijke betrokkenheid cultiveert, zakelijk zo succesvol zijn? Hoe is het mogelijk dat je zo weinig hoort van machtige families als de Fentener van Vlissingens terwijl ze overal met hun vingers in zitten? Dit soort vragen tracht Mathijs Smit te beantwoorden in Filosoof-miljardair, ‘de ongeautoriseerde biografie van Paul Fentener van Vlissingen (1941-2006)’ zoals de ondertitel luidt. Managementboek sprak met de auteur.
recensie
Algemeen management
25 maart 2011
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
In het boek Be useful breken Salem Samhoud en Jeroen Geelhoed een lans voor ondernemerschap. Het resultaat is een hybride boek: ondernemersvaardigheden, onderzoek, landenkarakteristieken en interviews bij elkaar.
nieuws
Leiderschap
24 maart 2011
Hans van der Klis
5-6 minuten leestijd
Sinds het kabinet Balkenende-Bos zijn ‘de eerste honderd dagen’ ook bij een groter publiek bekend als een belangrijke stresstest voor nieuwe bestuurders. Houden ze stand, maken ze indruk? Pieter de Jong, oud-directievoorzitter van WPG Uitgevers, heeft er een boek aan gewijd: De eerste honderd dagen. Lezen is belangrijk, zegt hij, zowel het lezen van managementboeken als van literair werk. ‘Onze eigen ervaringen zijn beperkt.’
interview
Personeelsmanagement
23 maart 2011
Ben Kuiken
4-6 minuten leestijd
Iedere Nederlander kent de frustratie van het sjoelen, wanneer de stenen zich ophopen voor de poortjes en het enige dat nog zin lijkt te hebben, rammen is. Organisatieadviseur Maarten de Winter gebruikt dit beeld in zijn boek Het sjoelbaksyndroom om de almaar toenemende werkdruk in bedrijven te beschrijven. En ook daar geldt: rammen heeft geen zin.
recensie
Economie
22 maart 2011
Peter Vermeulen
Ondanks dat auteur Kirsten Verdel zeer sceptisch was toen Dirk Scheringa contact met haar zocht om een afspraak te maken, overwon de nieuwsgierigheid. Scheringa verzocht Verdel om voor de DSB Bank te komen werken. Verdel zou hem moeten helpen het imago van de DSB Bank te verbeteren. Dit weigerde Verdel echter, ze vertrouwde Scheringa en zijn bank niet. Omdat Scheringa echter had toegezegd dat de producten van de bank sinds een half jaar verbeterd waren, zegde ze toe wel alle producten van de DSB Bank door te willen lichten om te controleren of dat klopte. Scheringa ging hiermee akkoord.
interview
Algemeen management
22 maart 2011
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Met het boek ‘Be useful’ breken Salem Samhoud en Jeroen Geelhoed een lans voor meer ondernemerschap in Nederland. ‘Ondernemen is verantwoordelijkheid nemen.’
interview
Coaching en trainen
21 maart 2011
Pierre de Winter
12-17 minuten leestijd
Met Het Groot Coachboek publiceren Sasja Dirkse-Hulscher en Angela Talen hun elfde boek in elf jaar. Met hun handelsmerk: praktische, goed doordachte werkvormen zijn de twee ondertussen behoorlijk succesvol. Tijd voor een nadere kennismaking.
nieuws
Algemeen management
21 maart 2011
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
Met de keuze van Connect! van Menno Lanting tot Managementboek van het Jaar 2011 is in zekere zin tegelijk de doorbraak van de sociale media bekroond. ‘Connect!’ is een boek dat duidelijk maakt dat sociale netwerken meer zijn dan ‘broeinesten voor digitale hangjongeren’, zo prees juryvoorzitter Rudy Kor de winnaar. ‘Het boek slaagt erin om op bevlogen wijze duidelijk te maken dat sociale netwerken niet alleen relevant zijn voor onze kinderen die dag en nacht op Hyves, Facebook, Twitter en Blogs met de wereld aan het communiceren zijn. Het is een managementvraagstuk.’ Een verslag van een verrassende avond.
recensie
Verandermanagement
21 maart 2011
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Managers blokkeren zonder het te weten de verandering die zij zelf beogen. Of dat echt nieuws is, valt te betwijfelen, maar het wordt in ieder geval nog eens duidelijk uit de doeken gedaan in Doorbreek de cirkel! van Holland Consulting Group-vennoot Arend Ardon. Het boek is voorzien van een groot aantal praktijkvoorbeelden, de herkenbare plaatjes bij een vlot geschreven praatje.
preview
Internet en social media
18 maart 2011
Brenno de Winter
2-3 minuten leestijd
nieuws
17 maart 2011
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Direct contact met de lezer, variabele prijzen, een dramatisch verkorte productietijd, en een einde aan de tirannie van boekhandels en bestsellerlijsten. De Amerikaanse marketinggoeroe Seth Godin wil met het Domino Project de uitgeverijwereld fundamenteel veranderen. Gesteund door het platform van online boekverkoper Amazon zal de bestseller-auteur tegenwoordig al zijn boeken zonder ook maar enige tussenpersoon op de markt brengen, te beginnen met het onlangs verschenen ‘Poke the Box’.