OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 766 van 19.560 resultaten
recensie
13 april 2011
Peter Vermeulen
3-5 minuten leestijd
'De Miljonair Fair' is niet alleen een begrip geworden in Nederland maar ook ver over de grenzen. Zoals wel vaker het geval is bij entrepreneurs die denken dat ze een gouden formule bedacht hebben, lijkt ook het plan van Yves Gyrath niet echt een briljant idee. Namelijk een beurs organiseren alleen voor de rijken der aarden. Zeg maar een soort fancy fair voor miljonairs. Maar hier blijkt Yves Gyrath toch over een kip met gouden eieren te beschikken. Mede door zijn doorzettingsvermogen, zijn straatschoffies mentaliteit en vooral geloven in zijn product kan ook hij inmiddels een kaartje kopen voor 'De Miljonair Fair'.
column
13 april 2011
Dirk-Jan de Bruijn
3-4 minuten leestijd
Tegenwoordig hebben we het niet meer over ‘lifetime employment’ maar over ‘lifetime enjoyment’. Iets minder loyaal, maar wel met meer flexibiliteit. En in ruil daarvoor wordt uitdagend werk geboden. En dat is maar goed ook! Voor werknemer en werkgever.
recensie
Psychologie
13 april 2011
Wardy Poelstra
Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus. Toch? Het idee dat mannen en vrouwen als het ware op twee verschillende planeten leven en op wezenlijke punten hemelsbreed van elkaar verschillen, is wijd verbreid en wordt door veel mensen als vanzelfsprekend en onomstotelijk gezien. Toch is het precies dit 'idee M/V' dat wetenschapsjournaliste Asha ten Broeke in haar gelijknamige boek onderuit haalt.
recensie
Psychologie
13 april 2011
Perry Oostrum
3-4 minuten leestijd
Je zou het niet direct verwachten, maar werknemers worden minder productief van grote bonussen. En als we een verwarrende reisbeschrijving hebben gekregen, lopen we meestal wel degelijk de goede kant op. Wraak is nergens goed voor, denken we, maar toch is het een van de belangrijkste drijvende krachten achter ons handelen. En er is een groot verschil tussen de dingen waarvan we verwachten gelukkig te worden en de dingen waar we écht gelukkig van worden.
recensie
Marketing
12 april 2011
Eric van Arendonk
'Een spannend jongensboek en marketingboek in één', zo belooft de ondertitel. 'Doorbraak! Zero Budget Marketing op internet' van Niels Aalberts bestaat inderdaad uit twee delen. De bedoeling is dat je met het spannende jongensboek begint. De truc is dat je hierna het verhaal met de achterliggende theorie tot je neemt waardoor het een en ander beter zou moeten beklijven. Op zich een grappige aanpak die de wat minder ervaren managementboeklezer zal aanspreken. Ik kan me daarin wel vinden omdat ik vind dat nog steeds te weinig managers vakliteratuur lezen. Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn om de literatuur wat dichter bij de doelgroep te brengen.
recensie
Algemeen management
12 april 2011
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
De nominatie 'Managementboek van het Jaar' voor 'Brein@work' was geheel terecht, wat mij betreft. Ik kom niet vaak een boek tegen dat zo uitgebreid en tegelijkertijd gevarieerd een onderwerp behandelt. Het onderwerp is in dit geval ons brein. Ook al weten we nog niet alles over hoe het brein werkt, er is genoeg bekend om inzicht te geven in hoe we leren, ontwikkelen, met stress en emoties omgaan. 'Brein@work' is een interessant voor managers, trainers en coaches en daarbij nog eens makkelijk leesbaar!
recensie
Algemeen management
12 april 2011
Jan Jacob Bos
2-3 minuten leestijd
Komt u altijd tijd tekort? En heeft u al vaak geprobeerd iets te doen aan time management zonder dat dat echt blijvende resultaten opleverde? Dat komt omdat de meeste time management-methoden eerste of tweede, soms zelfs derde generatie time management beschrijven. Dat gaat dan meestal niet verder dan plannen en prioriteiten stellen. Stephen Covey beschrijft de vierde generatie: niet alleen de dingen goed doen, maar vooral ook de goede dingen doen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
12 april 2011
Enrico Sterken
1-2 minuten leestijd
Aernoud Bourdrez biedt 75 succesvolle strategieën om conflicten te voorkomen in 'GRRR - Conflictbeheersing in 75 lessen'. Het boek is te gebruiken bij barse agenten, boze buren, onwillige debiteuren, nalatige opdrachtgevers en andere ruziemakers.
recensie
Projectmanagement
12 april 2011
Bianca Buts
2-3 minuten leestijd
Gegrepen door de ondertitel titel die mij 'Dagelijkse aandacht voor persoonlijke effectiviteit en resultaat in project' belooft, ben ik erg nieuwsgierig naar de inhoud van 'Persoonlijke effectiviteit in projecten'. Als junior adviseur krijg ik training in projectmatig werken en in Prince II. Beiden bieden zeer nuttige handvatten over het inrichten van een project. Stef de Bont belooft mij inzicht in mijn persoonlijk handelen, opdat het project er alleen maar beter van zal worden. Met het lezen van dit boek vang ik twee vliegen in één klap, denk ik zo.
recensie
Marketing
12 april 2011
Anne Marth Kuilder
Een boek aanmatigend de titel geven 'Goed boek' en dan beginnen met de woorden: 'Er is hoop'. Hilde Roothart en Irene Ras, twee trendwatchers en de auteurs van 'Goed boek', kunnen niet van enige vorm van bescheidenheid beticht worden. Zij hebben overduidelijk een missie; ze willen inspireren tot verandering en verbetering en iedereen aansporen om op zijn of haar eigen persoonlijke of zakelijke, kleinschalige of grootschalige manier te streven naar een betere toekomst. En dat streven moet volgens hen uit meer bestaan dan enkel mooi geformuleerde goede voornemens. De kansen liggen voor ons klaar, het is tijd om tot handelen over te gaan.
recensie
Organisatiekunde
11 april 2011
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Wie tegenwoordig nog een boek durft te schrijven over cultuurverandering, moet heel zeker zijn van zijn of haar zaak. In het geval van Jacky van de Goor is dat terecht. Haar boek Hartelijk georganiseerd mag een waardevolle nieuwe bijdrage aan de bestaande literatuur over dit onderwerp worden genoemd.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
11 april 2011
Sonja van Vuren
Weer een boek over een thema dat zo oud is als de pratende mens: 'Waarom begrijp je me niet?' Geschreven door Brigitte Heldeweg, Gert van Grunsven en Manon Désar, met de ondertitel 'Beter samenwerken door het (h)erkennen van communicatiestijlen.' Hebben we behoefte aan het zoveelste model dat mensen in hokjes plaatst en de illusie schept dat menselijk gedrag tot zoiets simpels terug te brengen is? Nee. Maar zo'n boek is dit dan ook niet!
recensie
11 april 2011
Perry Oostrum
2-3 minuten leestijd
Paul Fentener van Vlissingen (1941-2006) leidde ruim twintig jaar SHV Holdings, de vroegere Steenkolen Handelsvereeniging, het grootste familiebedrijf van Nederland. Onder zijn leiding als bestuursvoorzitter, president-commissaris en grootaandeelhouder groeide SHV uit tot een machtig miljardenconglomeraat met activiteiten over de hele wereld en in vrijwel alle sectoren van het bedrijfsleven.
recensie
Organisatiekunde
11 april 2011
José Otte
Mindmaps visualiseren gedachten, ideeën, complexe projecten en organisatiestructuren eenvoudig, overzichtelijk en doeltreffend. In dit boek laat Hans Buskes zien hoe we mindmaps kunnen gebruiken voor het tot de kern terug brengen van complexe informatie in allerlei vakgebieden en toepassingen.
column
8 april 2011
Ralf Knegtmans
2-3 minuten leestijd
Het is lente 2011. Bij veel bedrijven dringt langzaam het besef door dat het implementeren van een gefundeerd diversiteitbeleid niet langer prettige luxe maar bittere noodzaak is. Door een simultaan optredende vergrijzing en ontgroening, zal de oude hoogopgeleide westerse mannelijke normmanager al snel niet meer in staat zijn om alle toekomstige gaten in de arbeidsmarkt op te vangen. Of zoals Baptiest Coopmans uit de raad van bestuur van KPN het formuleerde: ‘Met vrienden en gelijkgestemden alleen gaan we het de komende decennia niet redden.’
recensie
Organisatiekunde
8 april 2011
Perry Oostrum
2-3 minuten leestijd
Hoe leren organisaties en wat maakt een organisatie lerend? Deze vragen vormen de rode draad van 'Lerend organiseren en veranderen', de derde druk van 'Op weg naar een lerende organisatie'. Dit boek uit 1992 legde in de jaren negentig de basis voor het begrip 'lerende organisatie'. Deze derde druk biedt een samenhangend, lerend perspectief op organiseren en leidinggeven. Een nieuw paradigma, aldus de achterflaptekst, dat haaks staat op de klassieke manier van kijken naar organisaties, leidinggeven en organiseren, waarin het gaat om ordening, beheersing en controle; op meer en beter van hetzelfde.
interview
Leiderschap
8 april 2011
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Met het boek Slim en doortastend verbeteren schreef Paul van Scherpenseel een praktisch, laagdrempelig boek. ‘Managers moeten leren de werkelijkheid van hun medewerkers te zien.’
recensie
Psychologie
5 april 2011
Annegreet van Bergen
2-3 minuten leestijd
Iedereen die ooit wel eens overspannen is geweest of met een burn-out te maken heeft gehad, weet dat er allerlei signalen zijn die je ervoor waarschuwen dat je niet helemaal in balans bent. Wie verstandig is, negeert deze signalen niet, maar probeert te achterhalen waarvoor ze je willen waarschuwen. Deze algemene stressles krijgt op een prettige en nuchtere manier handen en voeten in het boek Ontdek je gebruiksaanwijzing van psychologe Jannie Ligthart.
recensie
Algemeen management
5 april 2011
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
Een van de eerste dingen die opvalt aan het boek Eerste hulp bij Samenwerken, behalve dat het een bijzonder fraai verzorgde uitgave betreft, is dat het zelf het resultaat is van noeste en eendrachtige samenwerking. Onder aanvoering van Robin Bremekamp hebben vijftien (oud-)adviseurs van Twynstra Gudde (TG) veertig modellen samengebracht die in de meest uiteenlopende situaties waarin samenwerking vereist is, erbij kunnen worden gepakt.
interview
Algemeen management
4 april 2011
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Duurzaam werken in ketens en netwerken, dat is het onderwerp van het boek Ketensamenwerking. Het bestaat uit bijdragen van maar liefst achttien auteurs, die allemaal actief zijn op het kennisplatform waar het naar vernoemd is. Een van hen is Teun Hardjono, hoogleraar aan de Rotterdam School of Management. Zijn overtuiging: ‘Niet alleen de resultaten van het geheel tellen, maar ook het resultaat dat elke afzonderlijke speler wil realiseren.’