OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 764 van 19.566 resultaten
    recensie
    Algemeen management
    26 april 2011
    Peter Bosma
    3-4 minuten leestijd
    Voor me ligt van zijn hand 'Turbomanagement' met als subtitel 'Minder doen, meer bereiken'. Met veel interesse heb ik twee eerdere publicaties van Jeroen Busscher gelezen; 'Pimp je afdeling' en 'Troost voor werkende mensen'. Beide zeer tot verbeelding sprekende werken die het lezen meer dan waard zijn. Naast verbeelding is er in ruime mate inhoud. Geïntrigeerd door de titel ben ik benieuwd hoe management Turbo kan worden. Daarnaast voel ik me, mede vanwege mijn van nature luie inslag, aangesproken door de subtitel. De vraag die dan bij mij op komt is; hoe doe ik dat, wat moet ik niet doen en wat juist wel?
    recensie
    Organisatiekunde
    26 april 2011
    Wendela Sanders
    2-3 minuten leestijd
    Een nuchtere brede blik op veranderingen als gevolg sociale netwerken is wat Menno Lanting biedt in 'Connect!'. Hij helpt managers om sociale netwerken dagelijks toepasbaar te maken in hun bedrijfsvoering. 
    recensie
    Organisatiekunde
    26 april 2011
    Wendela Sanders
    1-2 minuten leestijd
    Een nuchtere brede blik op veranderingen als gevolg sociale netwerken is wat Menno Lanting biedt in 'Connect!'. Hij helpt managers om sociale netwerken dagelijks toepasbaar te maken in hun bedrijfsvoering. Het boek is makkelijk leesbaar en doordat hij zoveel managers heeft geïnterviewd, zijn alle voorbeelden een aaneenrijging van ervaringen met social media. De lezer maakt een soort reis door social medialand. Het is herkenbaar dat leiders veelal via hun eigen kinderen (generatie Y) de social media oppikken en dat meenemen naar hun werk. Zij stellen zich daar de vraag: 'Wat betekent dit voor onze bedrijfsvoering?' Menno Lanting geeft hierop antwoord.
    interview
    Coaching en trainen
    26 april 2011
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    In Het Groot Coachboek doen Angela Talen en Sasja Dirksche-Hulscher zestig werkvormen uit de doeken die iedereen die met coaching bezig is of wil zijn, makkelijk kan toepassen. Managementboek Magazine sprak beide auteurs, en leerde dat ‘aansluiten bij iemands natuurlijke leerstijl de grote kunst is’.
    recensie
    Leiderschap
    26 april 2011
    Ton Horrevorts
    Voor een gedegen inzicht in denken over leiderschap en management moet je het niet hebben van de veelgeroemde managementgoeroes. Je hebt veel meer aan een goed historisch overzicht. Iedere tijd vraagt om een ander soort leiders. De meeste managementgoeroes hebben geen oog voor de relevante historische ontwikkelingen die het leiderschap vormen dat past bij de tijd. Deze prikkelende stelling wordt met geestdrift en kracht van argumenten onderbouwd in 'De Leiderschapscarrousel' van Sjoerd Keulen en Ronald Kroeze, een boek dat tot nadenken stemt en discussie stimuleert.
    recensie
    Non-profit
    26 april 2011
    Ton Horrevorts
    De overheid is niet goed in het uitvoeren van projecten. Allemaal kennen we de voorbeelden van projecten die gierend uit de klauw zijn gelopen. Of het nu gaat om de bouw van een metrolijn in Amsterdam of de invoering van een OV-chipkaart, projecten bij de overheid duren te lang en kosten veel meer dan begroot. 'Met publiek elan' van Michiel Louweret is een boek dat belooft daar verbetering in te brengen.
    recensie
    Leiderschap
    26 april 2011
    Annegreet van Bergen
    1-2 minuten leestijd
    Een productiemedewerker van Banner in Tilburg verzon een slimme oplossing voor een technisch probleem. Op de vraag waarom hij nu pas met die oplossing kwam, antwoordde hij: ‘Het is me niet eerder gevraagd.’ Het is een van de voorbeelden die Jan Kuipers geeft in zijn boek Menskracht. In dat boek pleit hij ervoor mensen belangrijker te maken dan machines, processen of resultaten. Want dat leidt tot sterkere organisaties.
    column
    25 april 2011
    Jaap Boonstra
    3-5 minuten leestijd
    Soms ontstaan goedbedoelde initiatieven in de top van een organisatie en dan worden die naar beneden uitgerold. Vaak ontstaat er dan weerstand bij mensen voor wie de oplossing was bedoeld…
    interview
    Leiderschap
    24 april 2011
    Eline Crijns
    8-12 minuten leestijd
    Paulien Assink is een vrouw met een missie. Ze straalt een rotsvast vertrouwen uit als ze vertelt over haar idealen: ‘Ik wil zo veel mogelijk omgevingen creëren waarin mensen bij hun authentieke leiderschap kunnen komen en het leven van hun dromen kunnen gaan leiden en zo bijdragen aan een betere wereld.’ Assink creëert deze omgevingen en coacht en begeleidt leiders. Op basis van deze ervaring gaat ze binnenkort een school oprichten om mensen op te leiden die CALL-programma’s kunnen begeleiden. CALL staat voor de Community for Authentic Leadership and Learning, waar inmiddels een paar honderd leiders deel van uitmaken. Ook haar goedlopende boeken blijken verrassend goed bij te dragen aan het realiseren van haar missie.
    column
    23 april 2011
    Yousri Mandour
    2-3 minuten leestijd
    Wegens (gelukkige) privé-omstandigheden verblijf ik een half jaar in Kenia. Je huis, haard en werk voor zo’n lange periode achterlaten lijkt een flinke stap, en dat is het ook. Toch hebben uiteenlopende innovatieve dienstverleners de afstand met het thuisfront kleiner dan ooit gemaakt. De belofte van Martini – anyplace, anywhere, anytime – is wat mij betreft nu echt ingewilligd. Werken op ruim 6.000 kilometer afstand van kantoor is anno 2011 heel goed mogelijk.
    column
    23 april 2011
    Rob Beltman
    2-3 minuten leestijd
    Het is bijna een oudevrouwenwijsheid dat medewerker- en klanttevredenheid hand in hand gaan. Een medewerker die enthousiast is over het bedrijf waarvoor hij werkt en gemotiveerd omgaat met de middelen die hem of haar ter beschikking staan, is productiever en klantgerichter. 
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    22 april 2011
    Jefte de Bruin
    2-3 minuten leestijd
    Er zijn legio boeken geschreven over succesvol zijn en het bereiken hiervan. Succes als persoon, als organisatie, in processen, in de liefde etcetera. Veel van deze boeken hebben met elkaar gemeen dat zij een normatieve weg beschrijven om hier te komen. 
    recensie
    Internet en social media
    22 april 2011
    Dick Thesingh
    2-3 minuten leestijd
    Facebook, Hyves, LinkedIn, Twitter, Wikipedia, eBay... Het is een zeer kleine greep uit een tegenwoordig haast onuitputtelijke lijst van sociale media die een gemiddelde twaalfjarige op elk willekeurig moment kan opdreunen. Dat er veel met sociale media kan, weet iedereen. Dat je er veel meer mee kunt dan de gemiddelde mens doet, klinkt ook niet vreemd in de oren. Maar dat mensen er slimmer van kunnen worden, dat vraagt een heel andere manier van kijken naar deze media. 'Slimmer' van Clay Shirky gaat over de opkomst van digitale hulpmiddelen en het profijt dat de samenleving ervan kan hebben. Dat is enorm als we de auteur mogen geloven.
    recensie
    Coaching en trainen
    22 april 2011
    Eric van Arendonk
    3-4 minuten leestijd
    'Het groot coachboek' is nogal een Titel voor een boek. Groot is het boek zonder meer, maar is de inhoud ook groots? Tegenwoordig maak ik deel uit van het zogenaamde Career Booster programma en treed ik op als coach voor Young Professionals in het marketingvak. 
    recensie
    Algemeen management
    22 april 2011
    Enrico Sterken
    2-3 minuten leestijd
    In 'Van bovenkamer naar onderbuik' tracht Wilfred Bastiani de kracht van het fenomeen intuïtie aan te tonen. Dat is natuurlijk een zeer interessant thema voor met name die managers die vaak voorbij gaan aan hun intuïtie. Want stel je eens voor dat je geen gebruik meer hoeft te maken van allerlei managementboeken, maar juist meer en meer beslissingen kunt nemen op basis van je intuïtie! Dat scheelt enorm veel tijd en maakt elke manager slagvaardiger. De grote vraag is dan ook of intuïtie wel aan te tonen is. En kun je intuïtie (verder) ontwikkelen?
    recensie
    Mens en maatschappij
    22 april 2011
    Leonard Feis
    2-3 minuten leestijd
    Onlangs is van BNR-presentatoren Paul van Liempt (49) en Paul van Gessel (45) een essaybundel over de babyboomgeneratie verschenen. Het debat over de bijdrage van de babyboomers aan de Nederlandse samenleving moet volgens de auteurs worden aangezwengeld. Een rijke verzameling aan ongezouten, gepeperde en kritische betogen is het resultaat. Een vermakelijk boek, dat je in een ruk uitleest.
    recensie
    Organisatiekunde
    22 april 2011
    Paul Schollaardt
    3-4 minuten leestijd
    'Het doel, een proces van voortdurende verbetering' is inmiddels een klassieker binnen de managementliteratuur. De Israëliër Goldratt voegde in 1986 een belangrijk inzicht toe: de 'theory of constraints'. 
    interview
    Strategisch management
    21 april 2011
    Pierre Spaninks
    6-9 minuten leestijd
    De term zesjescultuur mag dan uit het onderwijs komen, in het bedrijfsleven kunnen ze er ook wat van. Willen de financiers tien procent rendement zien? Dan proberen we daar een beetje in de buurt te komen. Een procentpuntje minder is ook geen ramp. Dan vullen we gewoon wat vacatures niet op, knijpen we onze toeleveranciers nog wat verder af, en voilà: we kunnen weer een jaartje vooruit. Als Leo van de Voort ergens een hekel aan heeft, dan is het wel aan die risicoloze manier van managen. Ondernemen wil hij het niet eens noemen. En voor consultants die daar in meegaan heeft hij al evenmin een goed woord over. Voor hem is ondernemen: tot het gaatje gaan. In zijn boek Nooit meer strategiepijn schetst hij nut en noodzaak van houdbare waardecreatie.
    column
    21 april 2011
    Michel Hoetmer
    2-3 minuten leestijd
    Elke keer wanneer wij iets aan een klant verkopen doen wij hem impliciet of expliciet een belofte. De klant verwacht in de allereerste plaats dat het product of de dienst het ‘doet’. Gelukkig ‘doen’ de meeste producten en diensten het wel. Maar heeft u daarmee de verwachtingen van de klant ingelost? Eigenlijk weten veel bedrijven het niet. Het is regelmatig aanleiding voor een hoop gezeur.
    interview
    Marketing
    21 april 2011
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    We leven in een wereld waarin wij alles wat we willen onder handbereik hebben. Voor ons geluk zijn wij daarom afhankelijk van de dingen die wij nog niet kunnen krijgen, stelt de Zweedse marketingprofessor Micael Dahlén. Zie hier de gedachte achter zijn boek Nextopia, waarin hij uitlegt waarom producten als de iPhone en de iPad al zo populair zijn voordat ze te koop zijn.

      Personen

        Trefwoorden