OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 763 van 19.566 resultaten
    recensie
    Algemeen management
    3 mei 2011
    Arie Buvens
    3-4 minuten leestijd
    Kijk over de horizon, voorzie, anticipeer en word succesvol! De kern van 'Handboek scenarioplanning' is vervat in de subtitel: Een strategisch instrument voor het managen van onzekerheid. Mario van Rijn en René van der Burgt schreven een handboek ( 492 bladzijden en 95 literatuurverwijzingen!), bedoeld voor zowel het hbo-onderwijs als voor professionals, variërend van managers en strategen, scenarioplanners en futuristen en leiders van scenariotrajecten.
    recensie
    Leiderschap
    3 mei 2011
    Jaap Peters
    'Sturen op vertrouwen' van Jaco van Hoorn gaat over leidinggeven en is geschreven door een lid van de korpsleiding van de politie Hollands Midden. Toch is dit boek niet alleen bestemd voor politiefunctionarissen. Politie is een vak waarbij zacht en hard samen gaan en dat is wat van veel leidinggevenden wordt verwacht, ook buiten het politieapparaat. Het boek kent 160 pagina's die zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken en een epiloog.
    interview
    Organisatiekunde
    3 mei 2011
    Joep Schrijvers
    8-11 minuten leestijd
    Bij sommige mensen voel je je direct vertrouwd. Er is geen stemmetje dat je waarschuwt dat er iets niet pluis is. Zo iemand is Ralf Knegtmans. Hij is innemend, alert en praat met gepaste scherts. Je zou je overdonderd kunnen voelen, maar zijn ogen nemen het minste geringste daarvan weg. Daarvoor kijkt hij te vrolijk en te nieuwsgierig de wereld in: alles oké! Doe ik het goed? We zitten in de zonnige vergaderkamer aan de voorkant van zijn kantoor. Het uitzicht kan niet Amsterdamser. Het pand van zijn bedrijf heeft de aangebouwde vleugel van het Concertgebouw als overbuurman. Het is druk op straat. Het is vrijdagmiddag. We zijn onmiskenbaar in Oud-Zuid.
    recensie
    Algemeen management
    3 mei 2011
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Een goed besluit is het halve werk van martin hetebrij is een fraai en doorwrocht boek over besluitvorming, macht en communicatie. Verplichte kost voor managers uit alle echelons!
    interview
    Organisatiekunde
    3 mei 2011
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    Over de lerende organisatie is de afgelopen jaren veel gezegd en geschreven. Maar hoe krijg je een organisatie waarin medewerkers continu leren? Estinea, een zorgonderneming in het Oosten van het land, ging met zelfsturend leren aan de slag en doet van haar ervaringen verslag in het boek Wat je wordt, bepaal je zelf. Een van de auteurs, Hans Bax, licht toe.
    recensie
    Psychologie
    2 mei 2011
    José Otte
    'Het ondiepe' heeft zowel in de Verenigde Staten als in Europa voor veel discussie gezorgd. Velen zullen dit boek van Nicholas Carr verontrustend noemen. Maar het is vooral een mooi stuk onderzoeksjournalistiek over hoe onze hersenen omgaan met het net.
    recensie
    Psychologie
    2 mei 2011
    José Otte
    'Het ondiepe' heeft zowel in de Verenigde Staten als in Europa voor veel discussie gezorgd. Velen zullen dit boek van Nicholas Carr verontrustend noemen. Maar het is vooral een mooi stuk onderzoeksjournalistiek over hoe onze hersenen omgaan met het net.
    interview
    Coaching en trainen
    2 mei 2011
    Bert Peene
    5-7 minuten leestijd
    Coaching is van nature een behoorlijk verbale bezigheid. Luisteren en vragenstellen: dat zijn zo’n beetje de belangrijkste vaardigheden die je als coach moet ontwikkelen. En dat doe je bij voorkeur in een gesprekssituatie. De laatste jaren verschijnen er echter steeds meer instrumenten die coaching een extra dimensie kunnen geven. En dan zowel voor de coachee als voor de coach zelf. Want ook die laatste blijft natuurlijk leren. Vooral spellen lijken zich daar bijzonder goed voor te lenen. Zoals Leve de competente coach van Silvia van Schaik-Kuijer dat gebaseerd is op de competenties die de Stichting Registratie (ST!R) als de basis voor iedere professionele coach beschouwt. Managementboek Magazine ging op zoek naar de achtergronden.
    column
    1 mei 2011
    Hans van der Loo
    4-6 minuten leestijd
    ‘Wij zijn praktische mensen en hebben eigenlijk geen visie’. Met dit argument probeerde een groep bestuurders zich onlangs aan een in hun ogen onnodig visieproces te onttrekken. Maar het was natuurlijk een kulargument: want iedereen heeft een visie. Of hij of zij nu wil of niet.
    recensie
    Communicatie en media
    29 april 2011
    Bert Peene
    2-3 minuten leestijd
    Het merk is een van de belangrijkste assets van een succesvolle organisatie. Maar een organisatie is nog niet zo maar een merk, daar moet je heel wat voor doen. Wat allemaal staat uitgebreid beschreven in Focus op fans van Wil Michels en Yara Michels.
    interview
    Psychologie
    29 april 2011
    Rick Nieman
    12-17 minuten leestijd
    De manier waarop wij omgaan met moderne informatietechnologie – hoe we vrijwel continu verbonden zijn met het internet via computers, laptops, smartphones en tablets, en hoe we zo goed als permanent met elkaar in verbinding staan via e-mail, sms, WhatsApp, BlackBerry Messenger, Twitter en Facebook – heeft verregaande invloed op de manier waarop wij denken. Het verandert onze hersenen. En niet alleen als we online zijn, nee, permanent. Vooral diep en geconcentreerd denken, kunnen we niet meer. Dat schrijft Nicholas Carr in Het ondiepe – Hoe onze hersenen omgaan met internet. En, zegt Carr, dat is gevaarlijk. Want als je niet écht kunt denken, kun je geen complexe problemen oplossen en geen originele gedachten formuleren.
    interview
    Marketing
    28 april 2011
    Ronald Buitenhuis
    3-5 minuten leestijd
    Het vertrouwen in merken is in vijftien jaar gehalveerd. Merken eroderen. Auteur van het boek De merkmotor, René Herremans, geloof desondanks heilig in merken. Maar dan moet je wel anders met merken omgaan. Daarbij draait het voor hem vooral om de woorden dialoog en relatie.
    interview
    Leiderschap
    28 april 2011
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Je moet er toch niet aan denken: brekebeen Olivier B. Bommel als geboren leider. Toch denkt Rolf Mulder daar fundamenteel anders over. In zijn boekje ’t Wordt tijd dat ik de leiding neem, bombardeert hij Bommel tot ultiem leiderspersoon. ‘Hij denkt in teams.’
    recensie
    Personeelsmanagement
    27 april 2011
    Eelke Pol
    3-4 minuten leestijd
    Werkdruk is een fenomeen dat een ieder kent. De koppeling naar de sjoelbak zal echter door niemand worden gemaakt. Herstel, vrijwel niemand. Maarten de Winter heeft op een creatieve manier de sjoelbak als metafoor gebruikt in zijn onlangs verschenen boek. Zijn analyse van werkdruk en alles wat daar mee samenhangt, is doorwrocht. Zijn oplossingen zijn eigenzinnig; dat kan niet anders als je boek 'Het sjoelbaksyndroom' heet...
    recensie
    Non-profit
    27 april 2011
    Mark Hooftman
    Het is niet helemaal toevallig dat ik het boek 'Krijgsmacht en samenleving' ben ingedoken, geschreven door René Moelker, Jörg Noll en Michiel de Weger. Los van mijn ambities als kind om tankcommandant te willen worden en los van het feit dat ik nog altijd zwaar geïmponeerd ben door tanks en straaljagers, ben ik gefascineerd door de krijgsmacht. Voor mij is de krijgsmacht de ultieme manifestatie van het geweldsmonopolie dat de staat formeel heeft. Ik vind dat de krijgsmacht symbool staat voor hoe serieus een staat één van haar kerntaken neemt: het beschermen van burgers.
    recensie
    Strategisch management
    27 april 2011
    Wendela Sanders
    3-4 minuten leestijd
    Wat een mooie metafoor: hoe als schipper bij wisselende windrichtingen de juiste koers te bepalen! Dit spreekt mij als zeiler enorm aan. Als de wind verandert, moet je als schipper je koers bijstellen. Door voorbereid te zijn op wat een windrichtingverandering met je schip en dus koers doet, kun je als leider van je organisatie adequatere beslissingen nemen. In 'Klaar om te wenden' geeft Paul de Ruijter handvatten om de veelheid aan scenario's om te zetten in een flexibele strategie, zodat de leiding (strateeg) van de organisatie weet op welk moment je overstag moet.
    recensie
    Marketing
    27 april 2011
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    Youp van ’t Hek had met zijn T-Mobile actie bijna een tweede Buckler te pakken. Politicus Diederik Samsom sommeerde via Twitter om over te stappen op een andere energieleverancier nadat de NUON-top zichzelf verrijkte. Merken eroderen. Het boek De Merkmotor van René Herremans kon op geen beter moment verschijnen. Merken hebben het zwaar. Een pleidooi voor omschakeling van fossiele naar nieuwe brandstof, en wel de dialoog!
    column
    27 april 2011
    Dirk-Jan de Bruijn
    2-3 minuten leestijd
    Onlangs bezocht ik een bestuurder van een grote publieke organisatie. Ze vertelde me dat ze tot over haar oren in de ellende zat. Wat was het geval: haar organisatie was in de armen gevallen van een grote internationaal opererende ICT aanbieder van naam en faam die haar gehele ICT had overgenomen. ICT was geen kerntaak, dus hup de deur uit ermee. Naar een marktpartij die van wanten weet op ICT gebied!
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    27 april 2011
    Annegreet van Bergen
    1-2 minuten leestijd
    ‘Dit boek gaat je leren hoe je als spreker meer impact maakt. Jij als persoon, en niet als sheetlezer naast een lichtbak.’ Wervende respectievelijk verstandige woorden. Ze zijn afkomstig uit het boek Verbaal Meesterschap van Remco Claassen. Naar eigen zeggen ‘het ultieme handboek voor alle mensen die gehoord willen worden’. Ze zijn kenmerkend voor de stijl van Claassen. Keer op keer vertelt Claassen de lezer dat hij een bijzonder boek in handen heeft. Daarnaast heeft Claassen gelukkig ook iets te melden. Zo waarschuwt hij bijvoorbeeld: ‘Mensen beïnvloeden werkt niet wanneer je ze eerst in coma lult.’
    interview
    Psychologie
    27 april 2011
    Annegreet van Bergen
    5-7 minuten leestijd
    Psychologe Jannie Ligthart heeft vaak lange wachtlijsten. Ligthart wilde die wachtende cliënten graag iets geven waarmee ze zelf alvast aan de slag kunnen gaan. Daarom zette ze een aantal dingen op papier over hoe spanning zich manifesteert en hoe je zelf stress kunt verminderen. De lijst met aandachtspunten dijde zo uit dat Ligthart besloot er een boek van te maken. Ontdek je gebruiksaanwijzing is een boek vol praktische handvatten geworden. Het is een waardevolle aanvulling binnen het nog steeds groeiende aanbod van anti-stressboeken.

      Personen

        Trefwoorden