OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 761 van 19.568 resultaten
recensie
Coaching en trainen
25 mei 2011
Ben Kuiken
3-4 minuten leestijd
Roger Lenssen stond aan de wieg van de Smart Group, inmiddels onderdeel van Randstad. Het tijdig ombouwen van organisaties en tegelijkertijd werken aan het perspectief van medewerkers is al twintig jaar zijn lust en zijn leven. Die passie heeft hij verwoord in het boek Smart resultaat- en functiegericht coachen. Deel twee van een trilogie.
interview
Financieel management
25 mei 2011
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Hij predikt zowel de Evolutie als de Revolutie in zijn boek Bankroots in 2020. Bruno Fabre (werkzaam bij een grote Nederlandse bank) weet ook niet welke kant het uiteindelijk met de financiële sector op zal gaan, maar dat er veel gaat verschuiven is hem wel duidelijk. Met zijn boek wil hij wakker schudden. Een wake up call. In elk geval hebben de ‘krijtstreeppakken hun glans verloren.’
recensie
25 mei 2011
Jaap Nijssen
Wij zijn een groot fan van de boeken van Scott Kelby's. Of het nu gaat over digitale fotografie, het gebruik van Elements, Photoshop of zoals in dit geval Lightroom; Kelby kan u als geen ander de fijne kneepjes bijbrengen. Met dit boek leert u als digitaal fotograaf binnen de kortste keren, op een eenvoudige manier én met heel veel werkplezier Lightroom te gebruiken. Een echte aanrader.
recensie
Algemeen management
24 mei 2011
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Doorbreek de cirkel! van Arend Ardon is een echte eyeopener voor managers die zichzelf geweldig vinden. Het boek biedt hen bovendien veel praktische adviezen hoe ze hun eigen weerstand kunnen slechten.
interview
Leiderschap
24 mei 2011
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
De manier waarop wij samenleven en werken, is drastisch aan het veranderen. Het oude model van command & control heeft afgedaan. Maar wat is het alternatief? In het boek Gedeeld leiderschap zoeken Jelle Dijkstra en Paul-Peter Feld naar een nieuw model.
column
Marketing
23 mei 2011
Michel Hoetmer
3-5 minuten leestijd
Hoe vaak hebt u wel niet gehoord dat adverteren geen zin meer heeft? Of dat koude acquisitie morsdood is? E-mailmarketing niet meer zou werken? Ik kan dit rijtje met gemak voortzetten. Maar bespaar het u want anders zou dit een bijzonder vervelend artikel worden. Auteurs hebben er een handje van om te verklaren dat de patiënt is overleden. Vervolgens proberen ze u een verhaal op de mouw te spelden: ‘Als u mijn receptuur volgt, dan vliegen de gebraden hanen uw mond binnen!’
recensie
Marketing
20 mei 2011
Kees Visser
5-6 minuten leestijd
Al voordat dit boek was verschenen, werd ik gegrepen door de uitdagende titel van dit boek: 'De ultieme vraag: Zou u ons bedrijf aanbevelen?' Vele managers zullen deze vraag niet durven stellen aan hun klanten uit angst een vernietigend antwoord te krijgen. Als directeur van Managementboek.nl ben ik ongeveer de laatste die als objectieve recensent kan worden aangemerkt. Ik verzoek de lezer dan ook nadrukkelijk deze speedreview te lezen als een verslag van hoe ik namens Managementboek.nl het lezen van dit boek heb beleefd.
interview
Organisatiekunde
20 mei 2011
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
In het boek Hartelijk georganiseerd beschrijft organisatieadviseur Jacky van de Goor hoe organisaties aan een cultuur kunnen bouwen waarin mensen gemotiveerd en resultaatgericht hun werk doen.
preview
Internet en social media
20 mei 2011
Aartjan van Erkel
3-4 minuten leestijd
Mensen letten beter op als u schrijft in spreektaal. Heeft u op school geleerd om te schrijven in schrijftaal? Lees dan verder. Want uit onderzoek blijkt dat lezers uw boodschap beter onthouden als uw tekst is geschreven in spreektaal.
recensie
Advisering
19 mei 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
René Boender adviseerde onder meer merken als Coca Cola, Ola, Goodyear en L’Oréal. Het leverde hem een schat aan ervaring op. Ervaringen nu gebundeld als lekker weghappende ‘snoepjes’ in het boek Great to Cool. Ofwel: just do it! Als u tenminste tegen Amerikaans optimisme kunt.
recensie
Algemeen management
18 mei 2011
José Otte
Hoe vind je tijd, rust en ruimte om te luisteren? Wat is luisteren eigenlijk? Wat maakt het zo moeilijk? 'Harthorend' is een boek voor iedereen die merkt dat hij/zij het prettig vindt te horen dat iemand luistert.
recensie
Financieel management
18 mei 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Wie Bankroots in 2020 leest, wordt heen en weer geslingerd in een woest schuddend bakje van een financieel literaire rollercoaster. Een rit met bochten van doemdenken, maar ook ‘loops’ van hoop en liefde. Uitmondend in een wereld zonder geldverkeer zelfs.
recensie
Reclame en verkoop
18 mei 2011
Michel Hoetmer
Wellicht denkt u meteen: alweer een boek over klantgerichtheid en loyaliteit? Wat kunnen de auteurs Rob Snoeijen en Stephan van Gelder nog toevoegen aan de lange rij boeken die over dit onderwerp is verschenen? Misschien moet u net zo als ik een beetje grinniken bij de titel 'Knuffel de klant!' Gekker moeten ze het toch niet maken! Moet ik nu ook al fysiek contact met mijn klanten hebben? Gelukkig valt dat allemaal wel mee. En laat ik er geen misverstand over laten bestaan: dit fleurige boekje voegt zeker iets toe.
recensie
Internet en social media
18 mei 2011
Martin van 't Klooster
Een communicatieadviseur van brancheorganisaties en beroepsverenigingen treft het. Begin 2011 is het 'Handboek sociale media voor branche- en beroepsverenigingen' verschenen. Therèse de Bijl heeft haar master thesis bestuurskunde met onderzoek bij branche- beroepsorganisaties uitgewerkt tot een prettig leesbare publicatie. Naast theorie bevat de publicatie veel praktische handvatten om social media beleidsmatig in te zetten binnen het specifieke karakter van deze bijzondere organisaties. Met dit handboek kan elke communicatieadviseur aan de slag en kan een bestuurder, manager of lid het nieuwe mediabeleid beoordelen.
recensie
Economie
18 mei 2011
Ton Horrevorts
4-5 minuten leestijd
Dat de aanleg van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam niet van een leien dakje verloopt, is genoegzaam bekend. Het project is uitgegroeid tot een hoofdpijndossier van de eerste orde voor onze hoofdstad. Volgens de oorspronkelijke plannen hadden we dit jaar al gebruik kunnen maken van deze metrolijn. Vergeet het maar, het wordt op zijn vroegst 2017.
recensie
Projectmanagement
18 mei 2011
Ton Horrevorts
Een goede businesscase is onontbeerlijk voor het welslagen van een complex project. Zo'n businesscase geeft de motivatie van het project aan en legt uit wat de relatie is tussen het project en de doelstellingen van de organisatie. In het document waarin deze motivatie uiteen wordt gezet, worden kosten, baten en risico's zo goed mogelijk onder woorden gebracht. Het belang van de businesscase is benadrukt in 'Waarom doen we dit eigenlijk? De businesscase als succesfactor voor projecten' van adviseur Michiel van der Molen die zich gespecialiseerd heeft in de inrichting van projectmanagement in organisaties.
recensie
Coaching en trainen
18 mei 2011
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Terugblik & vooruitblik is een spel dat verrassende inzichten en heel veel speelplezier belooft. Het zou vooral geschikt zijn voor de oudejaarsavond en andere mijlpalen in een mensenleven, zoals verjaardagen, jubilea en een reünie. Ongeschikt dus voor een recensie in Managementboek Magazine. Maar zoals bij de meeste publicaties geldt ook hier: laat je niet te veel leiden door de tekst op de verpakking. Meestal wordt daarin namelijk schaamteloos overdreven. Heel soms, zoals in dit geval, hebben de tekstschrijvers het spel in kwestie juist tekort gedaan. Maar dat ontdek je pas als je het al gekocht hebt.
recensie
Organisatiekunde
17 mei 2011
Louis Thorig
4-5 minuten leestijd
In 'Connect!' beschrijft Menno Lanting de impact van sociale netwerken op organisaties. Dit boek is tijdens het jaarlijkse Managementboekengala verkozen tot Managementboek van het Jaar 2011. En terecht. Het is inmiddels een bestseller.
recensie
Organisatiekunde
17 mei 2011
Louis Thorig
4-5 minuten leestijd
In 'Connect!' beschrijft Menno Lanting de impact van sociale netwerken op organisaties. Dit boek is tijdens het jaarlijkse Managementboekengala verkozen tot Managementboek van het Jaar 2011. En terecht. Het is inmiddels een bestseller.
recensie
Algemeen management
17 mei 2011
Friso van Abbema
3-4 minuten leestijd
Als je voor de basisopleiding tot trendwatcher mag kiezen tussen een weekje door New York lopen en het boek 'Dossier supertrends' van Carl Rohde, Norbert Mirani en Goos Eilander lezen, dan kies je natuurlijk voor het eerste. Maar ja, soms lukt het niet om de gelegenheid te creëren. Dus 'Dossier supertrends' gelezen.