OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 760 van 19.568 resultaten
recensie
Algemeen management
8 juni 2011
Peter Vermeulen
Wilt u een eigen zaak beginnen en vooral voor honderd procent zuiver zakendoen? Maar vreest u een businessplan te hebben dat niet rendabel en dus realiseerbaar is? Dan geeft 'Innocent' u een blik achter de schermen van een bijzonder succes dat ook onuitvoerbaar leek. Hierdoor is het een ideaal boek voor iedereen die voor zichzelf wil beginnen.
recensie
Leiderschap
8 juni 2011
Peter de Roode
Hans van der Loo heeft een mooi boek geschreven over zin en betekenisgeving. Het knappe van 'We hebben er zin in!' is dat het de essentie van belangrijke literatuurinzichten weergeeft, waarbij de auteur tegelijkertijd niet nalaat zijn eigen visie op zingeving te vermelden. Het boek is prettig te lezen door de vele anekdotes en praktijkvoorbeelden en last but not least door de onderhoudende schrijfstijl van de auteur.
recensie
Economie
8 juni 2011
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
In Alles heeft een prijs laat New York Times-journalist Eduardo Porter zien hoe economische beslissingen in praktisch alle opzichten ons doen en laten bepalen. Daarmee geeft hij een fascinerend inzicht in de prioriteiten van onze samenleving.
recensie
Communicatie en media
8 juni 2011
Peter Vermeulen
4-5 minuten leestijd
Wanneer weet u nu eigenlijk zeker dat de samenvatting op de achterzijde van een boek u daadwerkelijk biedt wat de auteur belooft? Hoe serieus neemt u de door bekende Nederlanders geschreven korte aanbevelingen in een boek, dat juist dit boek absoluut het beste boek is wat zij ooit gelezen hebben? Na het lezen van mijn recensie zult u sneller, makkelijker en eenvoudiger een besluit nemen. Namelijk of 'Verbaal meesterschap' van Remco Claassen uw leven gaat verijken en of de belofte van zowel de auteur als de bekende Nederlanders op waarheid berust zijn.
column
Algemeen management
8 juni 2011
Ralf Knegtmans
1-2 minuten leestijd
Door het economisch herstel in combinatie met een verwachte uittocht van onze ‘baby boomers’ neemt de relevantie van talentidentificatie de komende jaren onevenredig toe. Er zijn tenslotte minder talenten beschikbaar, terwijl deze groep fors meer werk zal moeten verrichten als we onze verzorgingsstaat nog een beetje in tact willen houden. Extra reden dus om niet mis te willen grijpen bij de werving van toekomstige toppers.
recensie
Algemeen management
7 juni 2011
Ger Mouthaan
1-2 minuten leestijd
Ons 'maakbaarheidideaal' van organisaties blijkt een illusie, concludeert Jos Verveen in 'Bullshit management'. Het hele scala van 'doorgeschoten' management- en motivatietools uit de organisatiewetenschappen neemt hij bedreven op de hak. Ook vanuit historisch perspectief is volgens Verveen op geen enkele wetenschappelijk onderbouwde wijze het succes van onze managementtechnieken aan te tonen. Hij heeft met het boek een absolute 'must read' geproduceerd voor ons 'managementjunks'.
recensie
Personeelsmanagement
7 juni 2011
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
De juiste vragen stellen, dat is de kunst van intervisie. Vragen die iemand aan het denken zetten en hem uiteindelijk helpen een adequaat antwoord te vinden op het probleem dat hij heeft ingebracht. In intervisietermen: de centrale vraag. Om goede vragen te kunnen stellen, moet je ze echter wel eerst bedenken en dat blijkt in de praktijk erg moeilijk. Daarom ontwikkelden de ‘architecten in leren’ van het Goudse bureau MHR het Intervisiespel. Het spel wil vooral beginnende deelnemers helpen vaardig(er) te worden in het stellen van goede intervisievragen, zodat een intervisiebijeenkomst daadwerkelijk leidt tot leren van en met elkaar.
interview
Marketing
6 juni 2011
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Internetstrateeg Jim Stolze lanceert in zijn nieuwe boek Uitverkocht! het ADHD-model als alternatief voor het aloude AIDA. AD staat gewoon voor ‘attention deficit’, HD staat in het betoog van Stolze voor hyperdistributie. ‘Aandacht is waar de bedrijven op dit moment mee bezig zouden moeten zijn, vind ik, maar ze stoppen het weg in paragraaf 15.3 van hun marketingplan.’
recensie
Algemeen management
6 juni 2011
Jaap Peters
2-3 minuten leestijd
Om maar met de deur in huis te vallen, 'Iedereen CEO' is een boek dat leest als een trein en het geeft een mooi beeld van de tussentijd waarin we staan op weg naar een connected wereld. Tien hoofdstukken verdeeld over 170 bladzijden. Waar gaat het over en is het een must om te lezen?
recensie
Internet en social media
6 juni 2011
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Vier jaar na verschijning van de eerste editie van The New Rules of Marketing and PR en 250.000 exemplaren in 24 talen later, is nu ook een Nederlandse editie van de bestseller van de Amerikaanse marketingexpert David Meerman Scott verschenen, De nieuwe regels van social media.
recensie
Leiderschap
6 juni 2011
Arie Buvens
4-6 minuten leestijd
In de reeks boeken over leiderschap is 'Het leiderschapsboek' een ander boek. Het blinkt uit in helderheid en is geen traditioneel leiderschapsboek vol met theorieën, maar een praktisch boek met een heldere structuur.
interview
Leiderschap
1 juni 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
In het boek Effectief motiveren voor professionals probeert psycholoog/psychotherapeut Frans Mathijs Gerards de vraag te beantwoorden hoe mensen te motiveren zijn. Want pas bij voldoende motivatie zijn mensen in staat tot blijvende gedragsverandering.
recensie
Internet en social media
31 mei 2011
Michel Hoetmer
5-7 minuten leestijd
Het boek Verleiden op internet van Aartjan van Erkel begint geheel in internetstijl met ‘skip intro’. U kent het vast nog wel uit vooral de eerste jaren van het internettijdperk. Iedereen bouwde geweldige grafisch vormgegeven websites met fonkelende introductiepagina's die je meestal tot in de tenen toe verveelden. Ergens stond dan met kleine lettertjes ‘skip intro’. Het werd vaste gewoonte om introductiepagina's snel over te slaan. Maar in dit geval zou het zonde zijn als u het ook doet. Want de auteur schetst kort en krachtig het probleem waarmee beheerders van websites te maken hebben: de oppervlakkige bezoeker.
recensie
Juridisch
31 mei 2011
Dick Bos
De kaft zegt al genoeg! 'De Hoge Raad van onderen' is een bijzonder boek dat veel mensen die ooit met de rechtspraak van doen hebben gehad zeker zal aanspreken. Een boek dat verplicht zou moeten zijn voor rechtenstudenten, opdat zij weten voor wie zij 'straks' gaan werken. Gaat het in de rechtspraak nu om juridische hoogstandjes? Of gaat het om de belangen van de familie X en niet de zaak X? Een boek ook dat onwillekeurig een vergelijking oproept met een vooraanstaande Bijbelvertaler, Maarten Luther in zijn Sendbrief vom Dolmetschen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
31 mei 2011
Marius van Rijswijk
2-4 minuten leestijd
Allereerst: dit moet u gelezen hebben! 'Ik ben oké jij bent een sukkel' gaat over - zoals de auteur het zelf beschrijft - omdenken in zakelijke en persoonlijke relaties. Het boek geeft inzicht in hoe we, in eigenlijk elke situatie, geneigd zijn volgens een vast patroon te reageren terwijl dat niet altijd de meest effectieve manier van reageren is. Het boek geeft nieuwe inzichten in hoe we situaties kunnen 'omdenken' oftewel hoe we anders kunnen reageren, waardoor we de situatie effectief ten positieve kunnen keren.
recensie
Psychologie
31 mei 2011
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Dat mensen helemaal niet zo rationeel zijn als we zelf graag denken, wisten we eigenlijk al. Will Tiemeijer vat met zijn boek Hoe mensen keuzes maken de laatste wetenschappelijke inzichten voor de beleidsmaker samen.
interview
Strategisch management
31 mei 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Met het boek Klaar om te wenden houdt Paul de Ruijter een hartstochtelijk pleidooi voor dynamische strategievorming bij Nederlandse bedrijven en organisaties. ‘Niemand stapt in een boot zonder over verschillende scenario’s na te denken.’
recensie
Algemeen management
30 mei 2011
Annegreet van Bergen
2-3 minuten leestijd
Eerst de communicatie, dan de cultuur. Dat is de invalshoek die Frank Garten heeft gekozen voor Werken met andere culturen. Door deze aanpak maakt hij de ondertitel - ‘Vloeiend communiceren en onderhandelen door bestaande patronen te doorbreken’ - meer dan waar. Ook wie binnen Nederland met anderen samenwerkt of onderhandelt, vindt in zijn boek behartigenswaardige inzichten en lessen.
interview
Leiderschap
27 mei 2011
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Hoe kan een narcistische en autocratische manager toch succesvol zijn? Hoe kan het dat deze manager door zijn medewerkers zelfs bewonderd en gevolgd wordt? Executive coach Jo Sanders stuitte op deze vragen en schreef er een boek over, Leiders & Paradoxen.
recensie
Algemeen management
26 mei 2011
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Zit-ie in je frontale cortex, je temporale cortex, je partiële cortex of toch in je cerebellum? Waar zit dat ondernemersgen nu? Josette Dijkhuizen heeft een teleurstellend antwoord voor u in haar boek Het ondernemersgen. Het O-gen bestaat niet! Dus zal het ook nooit gevonden worden. Gelukkig zijn wel onderliggende genen actief en is ondernemerschap ook te ontwikkelen.