OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 757 van 19.568 resultaten
interview
Algemeen management
5 juli 2011
Pierre Spaninks
10-14 minuten leestijd
Organisatiefilosoof, zo noemt Rob van Es zich. Hij doet onderzoek naar de cultuur, de ethiek en de politiek van het organiseren en geeft daar ook les in. Binnenkort verschijnt Professionele ethiek. Aanleiding voor een gesprek over moraal, moreel bewustzijn, en de manieren om dat te verankeren in organisaties.
recensie
Verandermanagement
1 juli 2011
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
In het boek Het veranderkompas presenteert Pentascope-consultant Reinier Mak een model waarin het individu en diens eigen rol in de verandertrajecten waarmee hij of zij te maken heeft, centraal staat. Een instrument dat mensen moet helpen om zichzelf te kunnen zien en de consultant moet helpen om tot hen door te dringen.
interview
Marketing
1 juli 2011
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Michel Hoetmer is bekend van zijn vaak vlijmscherpe columns over boeken die naar zijn zin te modieus of slecht onderbouwd zijn. Maar hij heeft zich voorgenomen minder op de waan van de dag te gaan reageren. ‘Loyaliteit en klantbetrokkenheid zijn natuurlijk best belangrijk, maat het gaat erom dat je begrijpt hoe het aankoopproces van je klant werkt’, betoogt hij in zijn onlangs verschenen Management Topic, Verkopen: de nuchtere werkelijkheid.
interview
Strategisch management
30 juni 2011
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Strategie ontwikkelen is één, een strategie uitvoeren is iets heel anders. En juist in die uitvoering van strategieën gaat het vaak mis. Dat is in het kort het thema van het boek Strategiehelden van Vlaming Jeroen De Flander. Strategie is te belangrijk om het over te laten aan dure consultants, stelt hij. ‘De beste managers zitten vaak op de verkeerde projecten.’ Een boek met heel veel tips over hoe je wél op een juiste manier strategie implementeert.
recensie
Economie
28 juni 2011
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Wellicht niet zo bekend in Nederland. De grootste supermarktketen ter wereld is Wal-Mart. Het is zelfs de op een na grootste onderneming in de wereld. Wal-Mart blijkt met meer dan 1,2 miljoen medewerkers de grootste werkgever in de Verenigde Staten. Charles Fishman beschrijft in: 'Het Wal-Mart effect' wat de impact van Wal-Mart is op economie en samenleving. En u zult als lezer versteld staan. Want na de komst van Wal-Mart is winkelen nooit meer hetzelfde als voorheen.
recensie
Projectmanagement
27 juni 2011
José Otte
2-3 minuten leestijd
'De zwakste schakel' vertelt over projectmanagement. In de vorm van een roman, net als de voorganger 'Het doel'. We leren over projectmanagement op de Goldratt-wijze en tegelijkertijd krijgen we een inkijkje in de academische wereld in Amerika.
recensie
Organisatiekunde
27 juni 2011
José Otte
2-3 minuten leestijd
In de vorm van een roman laat Eliyahu Goldratt ons zien hoe we processen beter kunnen laten verlopen in een industriële omgeving. 'Het doel' is Goldratts eerste boek over zijn Theory of Constrains-methode.
recensie
Internet en social media
27 juni 2011
Dorien van Doorn
1-2 minuten leestijd
Een waardevol boek voor de beginners in online netwerken. 'Get Social' bestrijkt werkelijk alle aspecten van sociale netwerken op dit moment; van het meest zakelijke tot het meest vluchtige netwerk. De speelsheid en directheid waarmee de wetenswaardigheden van internet worden beschreven, maken het een aangenaam boek.
recensie
Internet en social media
27 juni 2011
Dorien van Doorn
1-2 minuten leestijd
Een waardevol boek voor de beginners in online netwerken. 'Get Social' bestrijkt werkelijk alle aspecten van sociale netwerken op dit moment; van het meest zakelijke tot het meest vluchtige netwerk. De speelsheid en directheid waarmee de wetenswaardigheden van internet worden beschreven, maken het een aangenaam boek.
recensie
Strategisch management
27 juni 2011
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Het boek Corporate Effectuation van Thomas Blekman wordt aardig gehypt. Getipt als Managementboek van het Jaar zelfs. De lat ligt dus hoog.
recensie
Advisering
27 juni 2011
Rob van Buuren
De adviseur die dit boek niet leest, gaat failliet.
Een to-the-point concluderende titel. Dat is één van de dingen die je leert uit het boek 'En?'. Het boek is een handleiding voor de adviseur die echt professioneel wil adviseren. Edwin Schouten komt zakelijk, strak en snel tot de kern. Het is een frisse, verhelderende boodschap, van een ervaren adviseur die weet waar hij het over heeft.
recensie
Algemeen management
24 juni 2011
Jolanda Verbraak
Mensen die hardhorend zijn, willen niet luisteren. Mensen die met hun hart horen, kunnen écht luisteren. Vanuit die gedachte schreef Harry van de Pol het boek 'Harthorend'. Het maakt mij bewust van deze boodschap, maar oefening is zeker nodig.
recensie
Algemeen management
24 juni 2011
Robert Haringsma
2-3 minuten leestijd
Personal branding heeft in Nederland enigszins een slechte naam. Het wordt geassocieerd met dikdoenerij, spierballenvertoon en andere 'Amerikaanse' praktijken. In 'Opmerkelijke ik' legt Cees Harmsen uit dat veel van die vooroordelen niet noodzakelijkerwijs waar zijn. Met behulp van de positieve psychologie legt hij een grondige basis voor personal branding. Daarnaast legt hij uit waarom het onderwerp juist nu zo belangrijk is.
interview
Algemeen management
24 juni 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Op papier was Ronnie Overgoor multimiljonair. Hij liftte mee als directeur van internetbedrijven op het succes van de IT-revolutie, maar was terug bij af toen de zeepbel uiteen spatte. In Ondernemerslessen van een InternetCowboy vertelt hij openhartig over zijn ondernemerslessen. Over zijn pieken en dalen en het sprookje van Tim en Beer.
recensie
Leiderschap
24 juni 2011
Paul Schollaardt
3-4 minuten leestijd
In 'de essentie van vrouwelijk leiderschap' neemt Karin Jironet je mee op een ontwikkelingsreis. Anders dan de titel doet vermoeden is het een boek over leiderschap en de ontwikkeling daarvan. De schrijfster is psychologe, theologe en executive coach. Deze achtergrond komt in het boek tot uiting in een spirituele ontwikkelingstocht langs zonden en deugden, welke verbonden worden met praktische aspecten van leiderschapsontwikkeling. Jironet laat zien dat leiderschapsontwikkeling vooral persoonlijke ontwikkeling is. Dat zij de oplossing voor de huidige vraagstukken in de samenleving ziet in vrouwelijk leiderschap, doet wat gekunsteld aan. Dit neemt niet weg dat 'de essentie van vrouwelijk leiderschap' een uitstekend boek is voor wie wil werken aan persoonlijke of leiderschapsontwikkeling.
interview
Marketing
24 juni 2011
Hans van der Klis
3-5 minuten leestijd
Jan van Setten is terug, en wel in de huid van ‘De klantenfluisteraar’. In de enthousiaste no-nonsense Van Setten-stijl die we kennen uit zijn bestseller ‘Hoe krijg ik ze zover?’ leert hij zijn lezers beter te luisteren naar hun klanten. ‘Volgens de Dikke Van Dale is de betekenis van het begrip "klant" uitgegroeid tot iemand die "op enig moment een koper" is. Niet veel meer dan een potentiële zak Euros. Daar word ik niet blij van.’
interview
Algemeen management
24 juni 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
In het boek Opmerkelijke ik probeert Cees Harmsen de Nederlander te leren zichzelf beter te verkopen, door zich met name op de psychologie van personal branding te richten. ‘Het zou mooi zijn als mensen zichzelf meer als autonome professional gaan zien.’
recensie
Algemeen management
23 juni 2011
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Een goede manager is een ‘control freak’ die van resultaatgerichtheid zijn beroep heeft gemaakt. De ‘balanced scorecard’ is zijn bijbel, bijdragen aan ‘shareholders value’ zijn voornaamste recht van bestaan. Mocht u dit beeld wat ongenuanceerd vinden, slaat u dan de literatuur er maar eens op na en u zult zien dat managers al jaren het mikpunt zijn van ongezouten kritiek. Zonder vuur geen rook, oordeelt Norbert Greveling in zijn pas verschenen boek De ondernemende manager nuchter. Maar wat kun je met die kritiek? Massaal managers ontslaan is geen optie, dus laten we eens kijken of die kritiek ‘ons’ ook iets leert. Of zij bijvoorbeeld kan leiden tot een ander perspectief waarmee managers voortaan kritiek in de kiem kunnen smoren.
recensie
Strategisch management
23 juni 2011
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Een strategie ontwikkelen is één. Een strategie implementeren is iets heel anders. En juist daar gaat het vaak verkeerd. In Strategiehelden vertelt Vlaming Jeroen De Flander hoe het wel moet, dat implementeren.
recensie
22 juni 2011
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Had u voorheen al eerder vernomen van de machtige familie: Fentener van Vlissingen? Of kent u hen alleen van de Quote 500 topnotering? Hoe kan het eigenlijk dat we zo weinig weten van deze machtige familie? Het blijkt namelijk dat deze niet op de voorgrond tredende familie in veel bekende bedrijven een vinger in de pap heeft. Auteur Mathijs Smit geeft in: 'Filosoof - miljardair' met als subtitel: 'de ongeautoriseerde biografie van Paul Fentener van Vlissingen (1941-2006)' een kijkje in de keuken van deze miljonairsfamilie, en dan met name de keuken van Paul. Smit schroomt echter niet om alle keukenkastjes te openen.