OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 715 van 19.595 resultaten
recensie
Algemeen management
27 juni 2012
Johan Bel RM
'Cool is hot' is een veelgeprezen boek, de inmiddels derde bestseller van René Boender. En dat het een beststeller is, geloof ik wel: het boek leest lekker weg en is toegankelijk voor een breed publiek. Wat heeft een marketeer aan de 81 'candies'?
recensie
Strategisch management
27 juni 2012
Martijn Anderson
Het boek 'Nieuwe producten en diensten bedenken' van Gijs van Wulfen vormt een compleet naslagwerk voor wie zijn of haar product wil vernieuwen of een geheel nieuw product wil ontwikkelen. Rode draad vormt de VOORT-innovatiemethode. Het geheel is rijkelijk geïllustreerd met praktijkvoorbeelden en –ervaringen.
recensie
Economie
27 juni 2012
Peter van der Wel
De Nederlandse trendwatcher Adjiedj Bakas publiceert regelmatig over allerhande toekomst gerelateerde onderwerpen. Van de toekomst van de liefde tot een toekomst zonder olie. Zijn nieuwste boek met als titel: 'De staat van morgen' behandelt de toekomst van de Nederlandse en de Vlaamse overheid. In dit boek komen vele trends uit eerdere boeken weer terug, maar nu aangevuld met trends die Bakas ziet in het openbaar bestuur en in de politiek van de lage landen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 juni 2012
Veerle Blajic-Kik
'Laat je niet langer opzadelen met de woede, frustratie en negativiteit van anderen!' David Pollay kondigt het duidelijk aan op de knalgele kaft van dit boek. In 'De wet van de vuilniswagen' brengt hij op positieve wijze onder de aandacht dat we ons laten beïnvloeden door de emotionele vuilnis van anderen (en vice versa). Gelukkig kunnen we ons daarvan bevrijden, beweert hij, door middel van de Eed van de Wet op de Vuilniswagen. En om te zorgen dat het werkt, vind je na elk onderdeel een actielijst waar je direct mee aan de slag kunt.
recensie
Algemeen management
26 juni 2012
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Zakelijke besprekingen kunnen veel effectiever, schrijft Frank Groot in 52 patroondoorbrekende denktechnieken voor managers. Je moet dan wel de juiste denktechnieken gebruiken en dat zijn technieken die vaste denkpatronen doorbreken. Met zijn boek biedt hij een ruimhartige inkijk in de toolkit die hij daarvoor in de loop der jaren heeft ontwikkeld.
recensie
Organisatiekunde
26 juni 2012
Joost van Driessen
Het boek 'Mensen, arbeid en organisatie' gaat over drie deelgebieden: arbeidspsychologie, organisatiepsychologie én personeelspsychologie. Alle kennis op dit vlak in één boek verzamelen is een flinke ambitie, maar die ambitie maakt Herman Steensma waar. De breedte van het vakgebied brengt ook een uitdaging met zich mee: het overzicht bewaren. Op dat vlak valt nog wat te winnen.
recensie
Personeelsmanagement
26 juni 2012
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Van een probleem een uitdaging maken: dat is het belangrijkste doel van Oplossingsgerichte Wegwijzers voor individuen, een instrument voor zelfcoaching dat ontwikkeld werd Gwenda en Linda Schlundt Bodien. Deze Wegwijzers zijn gebaseerd op de oplossingsgerichte benadering, die vijfentwintig jaar geleden ontwikkeld werd door psychotherapeuten van het Brief Family Therapy Center in Milwaukee (VS).
recensie
26 juni 2012
Amber Zwartbol
3-5 minuten leestijd
Gefascineerd door de drijfveren van mens en in het algemeen, jongeren in het bijzonder en de veranderingen in de maatschappij, ging ik 'De grenzeloze generatie en de eeuwige jeugd van hun opvoeders' lezen. Ik heb me van de eerste tot en met de laatste bladzijde verbaasd afgevraagd of het allemaal echt zo erg gesteld is als Frits Spangenberg en Martijn Lampert het stellen.
recensie
Werk en loopbaan
25 juni 2012
Dorien van Doorn
Is het wel zo leuk aan de top? Nu de vrouwen meer in trek zijn en nu de crisis ook vrouwen in de kaart speelt, is het tijd om de voor- en nadelen van een CEO-functie op een rijtje te zetten. Dat doen Willemijn van Benthem en Mirjam van Immerzeel op overzichtelijke manier in 'CEO me'.
interview
Marketing
25 juni 2012
Hans van der Klis
5-6 minuten leestijd
Mabel Nummerdor en Mijke de Vette van Spark Avenue zijn van mening dat marketeers nu eindelijk eens rekening moeten gaan houden met vrouwen. De invloed van vrouwen reikt namelijk veel verder dan alleen hun eigen portemonnee: de gehele maatschappij feminiseert. In hun boek Miss Marketing (‘Business in de Evanomie’) hebben Nummerdor en De Vette een praktische leidraad geformuleerd waarmee marketeers hun strategieën en campagnes kunnen toetsen aan de vrouwelijke waarden.
interview
Communicatie en media
25 juni 2012
Pierre Spaninks
4-6 minuten leestijd
Bij een crisis hadden organisaties vroeger zo’n vierentwintig uur de tijd om zich te bezinnen op een reactie. De opkomst van de sociale media heeft dat verkort tot hooguit een uur. Wie niet bij voorbaat heeft geïnvesteerd in reputatie- en crisismanagement is dan het bokje, betoogt Frank Peters in Reputatie onder druk.
recensie
IT-management / ICT
25 juni 2012
Dorien van Doorn
In een bondig boekje durft Pieter van Groenewoud de strijd aan te gaan om uitleg te geven over het op intuïtie gebaseerde iCloud van Apple. Dat is lef hebben!
recensie
Organisatiekunde
22 juni 2012
Nico Jong
Het streven naar maakbaarheid en beheersbaarheid, gebaseerd op rationalisering en economisering hebben ons een ongekende welvaart gebracht. Maar dit streven is niet opgewassen tegen de diepe crisis waar we in Europa mee te maken hebben. Want die komt voort uit hetzelfde denkraam dat ons die welvaart bracht. We kunnen de huidige problemen niet meer oplossen met die manier van denken. Een andere oriëntatie is nodig om het negatieve tij te keren.
recensie
Personeelsmanagement
22 juni 2012
Iris van Maurik
Voordat ik bij Adviestalent aan de slag ging als junior adviseur, was ik student. En als student kwam ik relatief weinig in aanraking met mensen van andere generaties. Want laten we eerlijk zijn; als student omring je je vooral met andere studenten en sporten en bijbaantjes vinden vrijwel altijd plaats in de aanwezigheid van leeftijdsgenoten. Maar nu, in het werkende leven, kom ik veel in contact met andere generaties. Die opdrachtgever, programmamanager of senior beleidsmedewerker is toch een aantal jaren ouder. Behalve dat zij meer ervaren zijn, is ook te merken dat ze bepaalde issues anders bekijken of aanpakken. Zo werd ik nieuwsgierig naar verschillende generaties en wat hen onderscheidt van elkaar. Ik besloot daarom het boek van Aart Bontekoning te lezen: 'Generaties! Werk in uitvoering'.
recensie
Non-profit
22 juni 2012
Eelke Pol
'Dit boek komt voort uit dat academische veld en wil de belangrijkste managementopgaven voor publieke en semipublieke organisaties aan de orde stellen en van antwoorden voorzien. (..) Het boek heeft praktische ambities, maar geeft die vorm via academische ambachtelijkheid'. Een paar citaten afkomstig uit de inleiding van 'Handboek publiek management'. De publieke manager die dit boek van kaft tot kaft doorgrondt, weet het (weer): de uitdagingen waar hij/zij voor staat zijn fors. Met dit boek neemt deze manager stevige academische bagage tot zich en daarbij gelukkig ook praktische oplossingen op een breed vlak: van leiderschap tot het omgaan met media, en van samenwerking in publieke netwerken tot financieel management.
recensie
Advisering
22 juni 2012
Arie Buvens
'Wat is nu eigenlijk het probleem?' van Peter van Loevezijn biedt een methode om een organisatieprobleem en het bijbehorende advies op een logische wijze te presenteren aan degene die u gaat adviseren. De modellen die u hiervoor gaat gebruiken PROA en OPR zijn bedoeld voor iedereen die is opgeleid in een specialisme, zoals bedrijfskunde, economie, marketing, bouwkunde of ICT, en die zijn expertise inzet om anderen te adviseren. Een uitermate praktisch hulpmiddel om dagelijks bij de hand te hebben.
recensie
Coaching en trainen
22 juni 2012
Marjolein Boeren-Hermans
Coachen is booming business en er zijn dan ook talrijke kant en klare coachingsmethodieken. Ieder boek wordt aangeprezen als dé oplossing voor vicieuze cirkels, uitgebluste carrières en vastzittende ambities. Griet Bouwen en Myrielle Meeuws hebben óók een coachingsmethodiek uitgewerkt in hun boek 'Vuur werkt, met talent toekomst maken'. Door de heldere manier van schrijven, de praktische tips en ideeën, maar vooral door de eerlijke, rechtdoorzee aanpak werd ik door dit boek enthousiast om dit keer daadwerkelijk aan de slag te gaan. En dat kan: want het 4-fasenplan dat in dit boek wordt toegelicht, zet zowel coach als cliënt flink in beweging.
recensie
Leiderschap
22 juni 2012
Richard van der Lee
'Leiderschap in contact' van Dries Oosterhof is niet direct heel vernieuwend, maar wel interessant om te lezen. De reden hiervoor is dat het boek gaat over de harde begrippen 'Verbinden' en 'Vertrouwen', die door de auteur onder andere zijn doorvertaald in drie 'lagen van contact'. Bovendien legt hij de link met de 'buitenwereld'. Prima leesvoer kortom dat het belang van verbinding met de omgeving en vertrouwen duidelijk maakt.
column
21 juni 2012
Rene ten Bos
3-4 minuten leestijd
Sinds een week of wat weten we dat het de taak
van de politieke leider is om over de eigen schaduw heen te stappen.
interview
Marketing
21 juni 2012
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Hij is al bijna veertig jaar 's werelds meest invloedrijke marketingdenker, maar Philip Kotler weigert op zijn lauweren te rusten. Gevormd door drie Nobelprijswinnaars en gedreven door idealisme is hij nog steeds oprecht nieuwsgierig. ‘Markten zijn oneindig fascinerend.’