OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 696 van 19.597 resultaten
nieuws
Algemeen management
15 januari 2013
Nienke van Oeveren
4-6 minuten leestijd
Hoe reageer je in stress? Mentaal, emotioneel of fysiek – wat is je voorkeurstijl? Sasja Dirkse-Hulscher en Angela Talen presenteren hun model tijdens een boekevent rond hun nieuwste boek ‘Mensenkennis voor managers’. Daarbij zoeken de deelnemers ook zelf uit wat hun voorkeurstijl is en oefenen in de omgang met iemand met een andere stijl. Door Peter Bosma
recensie
Persoonlijke effectiviteit
15 januari 2013
Marjolein Boeren-Hermans
De ander leren kennen, dat kun je op allerlei manieren doen. Het spel 'Geven en ontvangen' is een van de tools die je hierbij kunt inzetten. Of je dit nu tijdens een training doet of in een één-op-één sessie maakt niet uit, al zal de dynamiek heel anders zijn. Het spel tweezijdig: je kunt kiezen uit 30 beeldkaarten, met mooie afbeeldingen van verschillende kunstvoorwerpen. Of je kiest voor de 30 vragenkaarten. De gehele set is samengesteld en ontworpen door Deirdre Beneken genaamd Kolmer.
recensie
Organisatiekunde
15 januari 2013
Maddy Bolhuis
Het boek 'Creashock' van Dirk De Boe heeft niet voor niks de subtitel 'Anders denken. Durven doen. Met resultaat'. Want daar gaat het in dit boek ook vooral om: het resultaat voor organisaties. Om u te blijven onderscheiden is een stimulerende ondernemingscultuur, die creativiteit en innovativiteit bij medewerkers continu uitdaagt, onmisbaar. Hoe kunt u de individuele creativiteit stimuleren en bijdragen aan het innovatieve vermogen van uw organisatie? Dirk De Boe geeft u antwoord op deze vraag met vele concrete tips en voorbeelden.
column
15 januari 2013
Dirk-Jan de Bruijn
2-3 minuten leestijd
Eind vorig jaar brachten de prestigieuze BCG-consultants een aansprekend rapport uit. Over de contouren van een nieuw verdienmodel. Gericht op een toekomstvast welvaartsniveau van ons land. In 2030. En dat lijkt ver weg, maar over minder dan twintig jaar is het al zo ver! Waarbij we heel terecht eerst kijken hoe we met elkaar de euro’s gaan verdienen om daarna pas een discussie op te starten hoe we ze eerlijk gaan verdelen. In plaats van andersom natuurlijk!
recensie
Algemeen management
14 januari 2013
Dick Bos
4-5 minuten leestijd
Wat een leuk boek om te lezen is 'Ondernemen met bezieling' van Simone Nijboer! Als je er mee begint, lees je het ook in een adem uit. Het is geen omvangrijk boek, maar de wijze van schrijven en de inhoud zijn heel beeldend en spreken aan. Voor elke beginnende ondernemer of reflecterende ondernemer zitten er herkenbare onderdelen in.
column
Leiderschap
14 januari 2013
Karel Noordzij
2-3 minuten leestijd
‘Je hebt het in je boek Op weg naar nieuw leiderschap over "fair process" en geeft aan wat het niet is. Een ding dat het niet is, zo schrijf je, is "arbeiderszelfbestuur instellen, waarbij een kortetermijnfocus mogelijk de langetermijnkoers uit het oog verliest".’ Aldus Bas van de Haterd die zich over deze zin verbaast in zijn open brief aan de auteur. Karel Noordzij antwoordt.
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
12 januari 2013
Nienke van Oeveren
Business spiritualiteit is een bekend begrip, waarbij je meteen de associatie krijgt met auteur Paul de Blot die het begrip flink promoot. Maar ook op breder vlak vindt spiritualiteit zijn weg in de managementliteratuur. Denk aan boeken over leiderschap, coachen, persoonlijk geluk. Het begin van een nieuw jaar en de aftrap van de Maand van de spiritualiteit is een mooi moment om eens Stil te staan.
interview
Marketing
11 januari 2013
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
In de marketingwereld leidt de kloof tussen online en offline marketing tot onduidelijkheid. Tot een schizofreen merkbeeld bij consumenten. Dat moet en kan beter, bewijst Joris Merks in zijn boek Schizofrene marketing.
recensie
Psychologie
11 januari 2013
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
In juli ben ik 50 geworden. De titelbedenker van het boek 'Het seniorenbrein' van André Aleman heeft mij schrik aangejaagd met de ondertitel 'De ontwikkeling van onze hersenen na ons vijftigste' . Dit boek haalt genoeg wetenschappelijk onderzoek aan om te constateren dat het wel los loopt met de aftakeling van mijn hersenen.
opinie
Verandermanagement
11 januari 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Tjip de Jong is als adviseur en onderzoeker verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company. In 2010 verdedigde hij een proefschrift dat dieper inging op de relatie tussen sociale netwerken, leerprocessen en innovatie. Hoe ziet zijn top 3 eruit?
opinie
Algemeen management
11 januari 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Willemijn Dicke (1970) werkt als universitair hoofddocent Bestuurskunde aan de TU Delft. Ze heeft veel onderzoek naar marktwerking gedaan. Ze is tevens columnist voor het AD / Rotterdams Dagblad en schrijver van fictie. Hoe ziet haar top 3 eruit?
recensie
Werk en loopbaan
10 januari 2013
Lex Beijersbergen
3-4 minuten leestijd
Een verassend innovatieve en inspirerende benadering om uw carrière wezenlijk te veranderen via een model dat op één A4-tje past. Het boek 'Business Model You', geschreven door Tim Clark in samenwerking met Alexander Osterwalder, Yves Pigneur en Patrick van der Pijl biedt een nieuwe richting: in uw carrière als werknemer, maar misschien juist wel als startende ondernemer.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
10 januari 2013
Amber Zwartbol
2-3 minuten leestijd
De auteur(s) van de kaartenset '75 tools for creative thinking' blijven anoniem. Onder de naam (studio) Booreiland is deze prachtige kaartenset uitgegeven.
recensie
Coaching en trainen
10 januari 2013
Dick Bos
2-3 minuten leestijd
'Het geheim van de trainer' van Lianne Kaufman en Janneke Ploegmakers is een absolute aanrader. Het boek biedt, zoals het belooft, de hoofdingrediënten van succesvolle (in-company) trainingen. Ben je na het lezen van het boek een gekwalificeerde trainer? Tja dat is weer een andere vraag! De auteurs wijzen op tal van valkuilen en bieden door hun breed opgezette boek aan 'beginnende' trainers een waardevol handboek die hen helpt een bewuste trainer te zijn of te worden.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
10 januari 2013
Bertine Zoon
'Focus u op uw te behalen resultaat, in plaats van op het aantal uur dat u of uw medewerkers werken.' Robert C. Pozen, die zelf een aantal pittige leidinggevende functies achter zijn naam heeft staan, heeft deze uitspraak als rode draad door zijn boek 'Ultieme Productiviteit' lopen. Als u als leidinggevende of als (startende) medewerker meer resultaat in minder tijd wilt behalen dan dient u uw arbeidsproductiviteit te verbeteren om zo uw doelstellingen te bereiken. Pozen heeft dit zelf ervaren en deelt deze kennis dan ook met u in dit boek.
recensie
Projectmanagement
10 januari 2013
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Voor snelle met name flexibele softwareprojecten wordt steeds vaker gebruikgemaakt van de agile-methode. Vanuit zijn ervaring beschrijft Sander Hoogendoorn hoe deze methode werkt. Een aanrader!
column
Leiderschap
10 januari 2013
Bas van de Haterd
2-3 minuten leestijd
Beste Karel, Met veel genoegen heb ik je boek gelezen, Op weg naar nieuw leiderschap. Daar waar ik veel van de zaken die je schrijft onderschrijf, viel mijn oog toch op een klein zinnetje op pagina 47 dat ik niet begreep.
recensie
Marketing
10 januari 2013
Paul Hassels Mönning
4-6 minuten leestijd
'Digitale verleiding' beantwoordt helder de vraag hoe online verkopen naast meer bereik ook meer impact kan hebben. Maurits Kaptein combineert hierbij wetenschappelijk onderzoek (o.a. Stanford University) met diverse praktische offline en online voorbeelden. De daarbij aangehaalde beïnvloedingsprincipes zijn op zichzelf niet nieuw. Maar de online toepassing ervan betekent een wezenlijke andere, relevanter kijk op- en aanpak van online marketing.
recensie
Coaching en trainen
9 januari 2013
Amber Zwartbol
3-4 minuten leestijd
'Gefeliciteerd met je aankoop! Je hebt hiermee een tool in handen die je als trainer of docent ongelooflijk veel tijd zal besparen en bovendien de kwaliteit van je training, coaching of onderwijs zal verhogen. Met deze kaarten leren je deelnemers, coachees of studenten meer en met meer plezier.' Auteurs van 'Aan het werk met actiekaarten', Lia Bijkerk en Titia van der Ploeg, durven het aan om de bijbehorende handleiding te openen met deze beloftes. Terecht!
interview
Strategisch management
8 januari 2013
Linda Huijsmans
5-6 minuten leestijd
Innoveren is een voorwaarde om te overleven. Toch mislukt nog steeds een groot deel van de productintroducties. Luisteren naar de klant is een essentiële voorwaarde voor succes, betoogt Sjors van Leeuwen daarom in zijn boek Klant in de driver’s seat - Klantgedreven innoveren met cocreatie, crowdsourcing en communities. Dankzij de sociale media is de consument een niet te negeren factor geworden.