OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 659 van 19.599 resultaten
achtergrond
Strategisch management
25 september 2013
Pierre Pieterse
5-7 minuten leestijd
Op nummer 35 in de top-100 staat hét strategieboek der strategieboeken, nou ja, het logische vervolg op hét strategieboek der strategieboeken: Concurrentievoordeel (Competitive Advantage uit 1985) van Michael Porter dat dus het logische vervolg is op Concurrentiestrategie (Competitive Strategy uit 1980) dat op plaats 13 staat in onze top-100. In deel I gaat het om het wat, in deel II om het, zo weten we inmiddels, veel belangrijkere hoe.
recensie
Internet en social media
25 september 2013
Marjolein Boeren-Hermans
3-5 minuten leestijd
Social Media zijn betrekkelijk jong, toch is er al veel over geschreven. Voor wie ondernemer is, bieden social media onverwachte kansen om met je klant in contact te komen. Een goede voorbereiding voorkomt veel tijdverlies en problemen. Immers, social media kunnen je zaak een enorme boost geven, maar ook zeker veel schade berokkenen.
recensie
Verandermanagement
24 september 2013
Kilian Bennebroek Gravenhorst
4-5 minuten leestijd
Als organisatieadviseur, onderzoeker en docent ben ik goed bekend met de publicaties van Jaap Boonstra. Ik was in eerste instantie verrast toen ik 'Verandermanagement in 28 lessen' in de brievenbus vond. Gaat Boonstra nu ook al op de populaire toer? Het lijkt namelijk een luchtige verzameling korte verhalen, maar als je het boek echt tot je neemt ontdek je dat het vol staat met essentiële kwesties uit het vak. Enerzijds heel toegankelijk opgeschreven, anderzijds vol stof tot nadenken en om je eigen handelen aan te spiegelen.
nieuws
Algemeen management
24 september 2013
Bertrand Weegenaar
Met de prettige geuren van de jaarlijkse managementboek BBQ in de neusgaten, vergaderde de juryleden. De eerste bijeenkomst van de jury van het Managementboek van het jaar 2014 vond vrijdag 30 augustus plaats. Update I.
column
24 september 2013
Rob Beltman
3-4 minuten leestijd
De eerste optimisten kijken al weer naar boven, nu een half procentje groei voor 2014 in het vooruitzicht is gesteld. Het zou weer mogelijk moeten zijn als het vertrouwen van Nederlandse consumenten in de waarde van hun huis en de zekerheid over hun spaargeld toe gaat nemen. Toch denk ik dat we de komende jaren nog vooral waardevernietiging zullen zien.
recensie
Algemeen management
24 september 2013
Annegreet van Bergen
4-6 minuten leestijd
SHV is binnen de Nederlandse economie zo’n huishoudnaam dat je bijna zou vergeten je af te vragen waar die steenkolen en die handelsvereniging oorspronkelijk vandaan kwamen. Antwoorden op vragen die je jezelf nog nooit hebt gesteld, kunnen een heel boeiend verhaal opleveren, zo blijkt uit ‘Ik ben koopman’, het boek waarin Charles den Tex de geschiedenis van de familie Fentener van Vlissingen vertelt.
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
20 september 2013
Ger Post
2-3 minuten leestijd
‘Ok, ok, ik gooi de feiten in het publieke domein. Jullie, vrienden, zijn de juryleden.’ Bij deze woorden op zijn Facebook-pagina zette auteur Nassim Nicholas Taleb (Antifragile) een link naar een artikel op zijn website waarin hij Rolf Dobelli (De kunst van het heldere denken) beschuldigt van plagiaat.
recensie
Reclame en verkoop
19 september 2013
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Sales hoort een van de kritieke succesfactoren van organisatiebeleid te zijn, stelt Robin van der Werf in zijn boek Praktisch sales- en accountmanagement. Daarom verdient sales een plaats in het strategisch hart. Voor de salesfunctie heeft dat belangrijke consequenties: aan commerciële mensen worden nieuwe, hogere eisen gesteld. Met zijn boek wil van der Werf het vak ‘sales’ de tools bieden om optimaal aan die eisen te kunnen voldoen.
recensie
Advisering
19 september 2013
Nienke van Oeveren
3-4 minuten leestijd
Werken voor een opdrachtgever of manager is geen kwestie van ‘u vraagt, wij draaien’. De opdrachtgever aan het denken zetten en zo beter samenwerken, levert de organisatie en alle betrokkenen veel meer op. In Leidingnemen bieden Jan Willem van den Brink en Maarten van Os handvatten voor inhoudelijk deskundige professionals om met meer resultaat, plezier en vertrouwen samen te werken met hun opdrachtgevers en managers. Wat vinden de klanten van Managementboek van dit boek?
nieuws
IT-management / ICT
19 september 2013
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
‘The manager's function is not to make people work, but to make it possible for people to work.’ Voor veel onervaren projectmanagers van IT professionals is het boek Peopleware (uit 1990) van Tom DeMarco en Timothy Lister een belangrijk leerboek geweest. Misschien zelfs wel het belangrijkste leerboek. Wat DeMarco beschrijft voor IT professionals, is toepasbaar voor nagenoeg alle kenniswerkers. Maar dat terzijde.
opinie
Algemeen management
18 september 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Karin de Galan is oprichter van de galan school voor training en heeft vele jaren ervaring als trainer van trainers. Ze heeft een eigen methode ontwikkeld om deelnemers aan trainingen succesvol nieuwe kennis en vaardigheden te laten leren. Onlangs verscheen haar succesvolle boek Goed voor de groep. Welke boeken hebben haar geïnspireerd?
recensie
Algemeen management
18 september 2013
Wouter Fioole
3-4 minuten leestijd
Uw kantoor – en met name de processen in uw kantoor – zo inrichten dat het uw bedrijf in staat stelt te groeien? Processen zo inrichten dat ze – op magische wijze – zelfhelend zijn? Altijd op tijd uw werk terugsturen naar uw klant? En dat allemaal terwijl het kantoor werkt zonder management? HET KAN! Tenminste, als we de staf van The Institute for Operational Excellence – de schrijvers van het boek 'Het Kantoor dat uw bedrijf laat groeien' – mogen geloven. Dit is een doorbraak of onzin!
nieuws
Projectmanagement
18 september 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
‘Met name projecten maken we vaak onnodig ingewikkeld.’ Jan-Peter Bogers ontdekte dat dingen vaak veel simpeler kunnen. Terug naar de kern van het idee en focussen, dat is de boodschap van zijn boek Versimpelen. Hij presenteerde zijn boek afgelopen vrijdag.
interview
Algemeen management
18 september 2013
Erik de Vries
7-9 minuten leestijd
Ward Grootens schreef met Het recht op een baas een scherp, prikkelend en openhartig boek waarin hij leidinggeven terugbrengt tot de basis: aandacht en tijd geven aan medewerkers.
recensie
Verandermanagement
18 september 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Je zou er een aardig kwartetspel van kunnen maken. Mag ik van jou van de serie ‘business model fixeerders’ het geïmplodeerde Kodak? En heb jij voor mij dan IKEA, uit de serie ‘business model verfijners’? Doe mij dan van de ‘business model innoveerders’ DSM. De wijze waarop deze en andere bedrijven hun businessmodellen al dan niet aanpasten, komt uitgebreid aan bod in Re-inventing business (‘hoe bedrijven hun businessmodel innoveren’).
interview
Advisering
18 september 2013
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
700.000 exemplaren gingen er wereldwijd al over de toonbank van Business Model Generatie. Het lijkt erop dat men in de huidige barre tijden naarstig op zoek is naar nieuwe businessmodellen. Met een hoofdrol voor de even prettige als visuele maar vooral voor de wat langere termijn doeltreffende aanpak van Alexander Osterwalder. ‘Businessmodellen zijn als yoghurt in de koelkast. Het bederft, maar veel sneller dan tien jaar geleden’, aldus de Zwitserse goeroe.
nieuws
18 september 2013
Jeroen Ansink
Burgeroorlogen, aanslagen, radicalisering, het gebruik van chemische wapens - valt er uberhaupt nog iets positiefs te melden uit het Midden-Oosten? Ja, zegt de Amerikaanse durfkapitalist Christopher Schroeder in Startup rising. Op het gebied van ondernemerschap maakt de Arabische wereld een ware bloeiperiode door.
opinie
Algemeen management
18 september 2013
Haiko van der Voort
3-4 minuten leestijd
In deze aflevering van Tussen Droom & Daad roept Haiko van der Voort ons op om toch vooral uit de droom van de alwetende en alomtegenwoordige toezichthouder te ontwaken.
nieuws
Leiderschap
18 september 2013
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
In History Lessons vertelt Jonathan Gifford het verhaal van bekende historische figuren, zoals Elizabeth, Ataturk, Saladin, Marco Polo, George Washington, of Lee Kuan Yew. Verhalen die de basis vormen voor belangrijke en vooral universele lessen in leiderschap.
recensie
Marketing
17 september 2013
Johan Bel RM
'Klanten komen altijd van rechts' is het eerste boek van schrijfster Maria Boelens-Zweep. Dit boek is volledig gewijd aan klantvriendelijkheid en klantgerichtheid in de detailhandel.