OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 652 van 19.601 resultaten
recensie
Leiderschap
21 november 2013
Wouter Fioole
In 'Clear Leadership' legt dr. Gervase Bushe zijn lezers uit op welke manier we kunnen werken aan heldere en stabiele werkrelaties op basis van partnership (aldus de ondertitel). Op welke manier 'interpersoonlijke troebelheid' in organisaties kan worden voorkomen door het voeren van organisatieleergesprekken op basis van de vier elementen van ervaring. Waarbij het werkelijk in de praktijk toe kunnen passen hiervan eigenlijk alleen weggelegd is voor die personen die beschikken over zelfdifferentiatie. Euhm… wat?
recensie
Internet en social media
21 november 2013
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Als het niet waar gebeurd zou zijn, zou De Twitter Story van New York Times-journalist Nick Bilton waarschijnlijk worden afgeserveerd als een vergezochte soap. Vier sociaal onbeholpen hackers vinden elkaar, bouwen aan een internetstartup die zeven jaar later meer dan twintig miljard dollar waard is, en doen er intussen alles aan om elkaar het leven zo zuur te mogelijk maken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 november 2013
Yolanda van Heese
In haar boek 'De kracht van kwetsbaarheid' behandelt Brené Brown, bekend als spreekster bij TED, verschillende aspecten over kwetsbaarheid. Het is geen boek dat je snel even doorbladert. Je moet er goed voor gaan zitten, met aandacht lezen en bereid zijn naar je eigen drijfveren en beschermingsmechanismen te kijken. En als je dat doet: dan weet Brown je te raken.
recensie
Strategisch management
20 november 2013
Joost Hagenaar
Gerco Rietveld biedt in 'Wat bezielt mijn klant!? - Ondernemen in onzekere tijden' een aantal creatieve antwoorden aan verkopers in BtoB die in deze recessie ervaren dat inkopers het inkoopspel vaak hard spelen op de prijs. Inkopers willen immers maximaal kosten besparen. Leveranciers die makkelijk meebewegen in verdere prijsverlagingen lopen het risico om te vallen, verliesgevende klanten brengen immers risico's met zich mee. Gerco Rietveld geeft als inkoopdeskundige een inkijk in de denkwerelden en karakters van inkopers en verkopers en neemt het in 'Wat bezielt mijn klant!?' vooral op voor verkopers. Hij geeft tal van tips en inzichten om het spel met de inkoper succesvol(ler) en leuker te maken.
recensie
Communicatie en media
20 november 2013
Dick Bos
4-5 minuten leestijd
Zo simpel en zo treffend, 'Getting Naked' van Patrick Lencioni is een boek dat je als consultant gelezen moet hebben! Waarschijnlijk is de theorie die achter het verhaal zit de enige manier om echt in contact te komen met een opdrachtgever of klant. Het boek moet aangeduid worden als een 'Must read!'
recensie
Algemeen management
20 november 2013
Dick Bos
'De theorie van Lean Six Sigma uitgelegd in een leerzaam boek' dat is - wat mij betreft -de beste wijze om het boek 'L2 Zorg, Lean leiderschap in de praktijk' van Kjeld Alij en Bas Lohman te beschrijven. De theorie wordt weggezet in een verhaal rond een Spoedeisende Eerste Hulpafdeling in een ziekenhuis. Eind van het verhaal is, wil je lean leiderschap goed laten slagen, neem er de ruimte en de tijd voor, je kunt het er niet even bij doen!
recensie
Financieel management
20 november 2013
Ron Pustjens
Twee 'bankiers zonder bank' adviseren ondernemers hoe om te gaan met de bank in 'De bank de baas - Bepaal zelf hoe je krediet eruitziet' Banken zijn al enkele jaren erg terughoudend in het verstrekken van financieringen aan ondernemers. Ze laten zich maar lastig overtuigen.
recensie
Marketing
20 november 2013
Johan Derrez
Alweer een boek over klantgerichtheid. 'Dienstbaar zijn is het nieuwe goud'. Eigenlijk weten we toch wel hoe het moet(?) Let op, zegt auteur Paul Moers, je moet in deze tijd niet denken in klantgerichtheid, maar in dienstbaarheid. En die is verslechterd.
nieuws
Internet en social media
20 november 2013
Jeroen Ansink
Mr. Amazon van de Amerikaanse Bloomberg-journalist Brad Stone heeft in Londen de Financial Times en Goldman Sachs Business Book of the Year onderscheiding gewonnen. In het boek beschrijft Stone hoe de Amerikaanse ondernemer Jeff Bezos een goedbetaalde baan op Wall Street opgaf om in een garage het internetbedrijf Amazon op te bouwen.
recensie
Marketing
19 november 2013
Bart Aupers
Toen ik het boek 'Economy of Experiences' in mijn postvakje vond, bekroop me een onbehaaglijk gevoel. Het boek deed me denken wanneer ik in mijn studententijd, altijd veel te kort voor tentamens, het door de docent voorgeschreven studiemateriaal opende. De opbouw, opmaak en zelfs de geur van het boek van Albert Boswijk, Ed Peelen en Steven Olthof brachten deze herinneringen onherroepelijk bij me naar boven.
recensie
Verandermanagement
19 november 2013
Angelina Hammond
'Waar een wil is, is succes (Zó komt de zaak in beweging!)'van Dirk-Jan de Bruijn behandelt verandermanagement binnen organisaties en bedrijven. Al wil de auteur het woord 'verandermanagement' liever aan de wilgen hangen. Hij is namelijk van mening dat men verandering (lees: interne verandering op psychologisch vlak) niet kan sturen of afdwingen volgens de standaard managementmanieren. Dit standpunt onderbouwt hij overtuigend. Zijn verhaal is vooral voor directie en middenkader, die hun medewerkers of collega's in beweging willen brengen, een aanrader.
recensie
Verandermanagement
19 november 2013
Antonia van Houdt-Stoel
1-2 minuten leestijd
Waarom kopen mensen een Clocky, een wekker op wielen, in de wetenschap dat ze dan 's ochtends op handen en voeten een rondstuiterende, op hol geslagen wekker moeten vangen? Dan en Chip Heath beogen in 'Switch 'het patroon bloot te leggen waarlangs succesvolle veranderingen tot stand komen. In dit streven halen de schrijvers diverse anekdotes en spraakmakende onderzoeken aan.
recensie
Strategisch management
19 november 2013
Milou Engelaer
2-3 minuten leestijd
In mijn eerste week in de functie van adviseur bij Adviestalent, werd mij al de vraag gesteld die ik het meest vreesde: 'Jij hebt nog een frisse blik, hoe kijk jij daar tegenaan?' Een vraag die voor mijn gevoel eigenlijk betekende: zeg jij er eens iets creatiefs over, dat ons tot een inzicht brengt waar wij nog nooit over nagedacht hebben, dat inhoudelijk sterk en relevant is en bijdraagt aan de doelen die behaald moeten worden.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
19 november 2013
Douwe Hatenboer
Vrijdagavond half 7. Na een lange week werken zit ik in de trein terug naar huis; van plan om telefoon, laptop en andere werkgerelateerde zaken te laten liggen tot maandag. Met hoge verwachtingen sla ik het boek 'Omgaan met Draken' van Jeanne Bakker open en bijna direct gaat mijn telefoon over. 'Als het maar niet die ene persoon is.' Ik heb geprobeerd om vrolijk en enthousiast te zijn, geprobeerd om snel ter zake te komen en ik heb gevraagd naar de persoon zelf en zijn achtergrond, maar niets lijkt in dit geval te werken. Hier zit ik dus niet op te wachten zo vlak voor het weekend.
recensie
Marketing
19 november 2013
Louis Thorig
3-4 minuten leestijd
Een goede reputatie krijg je niet vanzelf. We leven in een uitdagende tijd. Het vertrouwen in organisaties en bestuurders staat meer dan ooit onder druk.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
19 november 2013
Marjolein Boeren-Hermans
'Sharing' lijkt een nieuw toverwoord. Zo kun je bij sommige organisaties gratis gebruik maken van een werkplek als je bereid bent sociaal kapitaal in te brengen. Veel mensen staan niet louter positief tegenover gratis weggeven: als ik mijn kennis en netwerk inzet, wat krijg ík er dan voor terug? Echt geven, zonder er iets terug voor te verwachten, blijkt moeilijk te zijn. Maar het kan je ook héél veel opleveren. Het addertje onder het gras? Het werkt alleen als je geeft vanuit je karakter: oprecht, betrokken en vanuit je passie. Dat is de boodschap van het boek 'Geven en Nemen, de verborgen dynamiek van succes' van Adam Grant. Maar hoe zet je je karakter om?
interview
Internet en social media
19 november 2013
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
Meedogenloos, innovatief, flexibel en niet bang voor de harde realiteit. In Mr. Amazon schetst de Amerikaanse journalist Brad Stone een complex beeld van superondernemer Jeff Bezos. ‘Er stroomt ijswater door zijn aderen.’
recensie
Marketing
19 november 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Het is crisis, dus lopen winkeliers en andere aanbieders zich inmiddels de benen uit hun lijf voor de klant. Toch? Niets is minder waar, verzucht marketingadviseur Paul Moers in zijn boek Dienstbaar zijn is het nieuwe goud. Veel personeel ziet de klant alleen als een lastpost waar ze liever niet te veel energie in steken.
recensie
Organisatiekunde
18 november 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Zorg dat je de juiste connectie krijgt en houdt met klanten. Werk daartoe in kleine teams die snel en wendbaar opereren met en tussen klanten. Dat is het motto van de Amerikaanse consultant Dave Gray in zijn boek De Connected Company.
interview
Algemeen management
18 november 2013
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
Bedrijven worden onbewust gestuurd door hun nationale erfgoed, zegt de Deense headhunter Kai Hammerich in Fish can’t see water. Deze culturele achtergrond kan een bedrijfsstrategie maken of breken. ‘Er schuilt een waarheid in nationale clichés.’