OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 647 van 19.889 resultaten
recensie
Marketing
23 mei 2014
Robbert Timman
3-4 minuten leestijd
Dat de klant de spil is waar alles om draait, is anno 2014 toch wel bekend. Maar doen we hier dan ook iets mee, halen we hier wel het optimale uit? Het boek ‘Customer Experience in de praktijk’ van Manfred van Gurchom, geeft handvatten over het formuleren van een optimale klantenstrategie en klantbediening.
interview
Organisatiekunde
23 mei 2014
Ronald Buitenhuis
6-8 minuten leestijd
Facility Management staat op een kantelpunt. Belangrijkste taak van facility management 2.0: toegevoegde waarde bieden, meedenken met de core business. ‘Toiletten moeten al in twee minuten schoon zijn vandaag de dag. Nog sneller gaat niet', vertelt George Maas. ‘Dat oude model van facility management waarin snelheid en laagste kosten domineerden, is failliet.’
interview
Algemeen management
23 mei 2014
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Bazen hebben veel te veel macht. Ze zadelen afdelingen op met torenhoge ambities en veel te strakke doelstellingen. En dus adviseert de Deen Lars Kolind in zijn boek Unboss: Weg met de bazen, richt afdelingen heel anders in, en geef medewerkers veel meer de vrije hand.
column
22 mei 2014
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
‘Er is een man die vindt dat management dé grote uitvinding van de twintigste eeuw is.’ Zoiets liet ik me laatst op een verjaardag ontvallen.
opinie
Algemeen management
22 mei 2014
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Luk Dewulf is pedagoog en adviseur bij Kessels & Smit, the Learning Company. Hij verdiepte zich in waarderend onderzoek, positieve psychologie en talentontwikkeling. Zijn boek Help, mijn batterijen lopen leeg! is Learning & Development-boek van het jaar 2012.
recensie
Algemeen management
22 mei 2014
Justin van Lopik
2-3 minuten leestijd
Iedereen weet hoe het principe van wederkerigheid werkt: wat u geeft, krijgt u terug. Een krachtig principe, dat vrijwel altijd en overal opgaat.
interview
Organisatiekunde
22 mei 2014
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
De crisis heeft menig corporate university aan de rand van de afgrond gebracht, of deze zelfs over de rand geduwd. Maar juist in tijden van crisis kan een corporate university zorgen voor strategische vernieuwing. Zelfs een verklaard tegenstander als Steve Jobs richtte vlak voor zijn dood nog een corporate university op om de unieke Apple-cultuur te borgen. ‘Er zit een enorm afbreukrisico aan het opheffen van je corporate university.’
interview
Verandermanagement
22 mei 2014
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Managers weten vaak niet hoe ze een effectieve strategische conversatie moeten voeren, zegt de Amerikaanse adviseur Lisa Kay Solomon in Moments of Impact. Bedrijven verliezen daardoor tijd en geld en komen soms tot rampzalige beslissingen. ‘Goede strategie is een open proces waarbij de hele organisatie betrokken is.’
recensie
Marketing
21 mei 2014
Victor Blom
Met ‘The Excellent Customer Journey Experience’ heeft Mike Hoogveld een boek geschreven dat een prettige mix is van theorie en praktijk. Het kan goed gebruikt worden als naslagwerk, want alle beschikbare informatie over marketingcampagnes, doelgroepen, en marketingkanalen wordt zeer gestructureerd aangeboden.
recensie
Algemeen management
21 mei 2014
Henk van Tent Becking
Ellen van Bodegom geeft in ‘Moestuinmanagement’ haar persoonlijke belevingen van een organisatieadviseur in haar moestuin. Een bijzonder boek, fraai vormgegeven, waarin
een moestuinmoment wordt gevolgd door ondersteunende theorie en een gesprek met een leidinggevende over dit onderwerp. Deze combinatie maakt dat ‘Moestuinmanagement’ zeker de moeite van het lezen waard is.
recensie
Algemeen management
21 mei 2014
Peter Bosma
3-5 minuten leestijd
‘A3 methodiek’ van Henk Doeleman, Lucian van Heumen en Manon Diepenmaat biedt een uiteenzetting van de methode en doet recht aan de meedenkende en participerende medewerker van nu.
nieuws
Leiderschap
21 mei 2014
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Een aantal industrieën kampt met grote problemen. De retail bijvoorbeeld, en de printmedia. Ze zijn slachtoffer van én de crisis én het (te lang) negeren van een veranderende werkelijkheid. Binnen die domeinen wordt gezocht naar nieuwe ideeën, andere strategieën , soms andere managementstijlen en/of leiderschap.
recensie
Organisatiekunde
20 mei 2014
Louis Thörig
In ‘Handboek Organisatieontwikkeling’ onderneemt Marcel van Marrewijk een zoektocht naar en ontwikkeling van een integraal bedrijfskundig raamwerk dat hij de Cubrix noemt en in hoofdstuk 2 introduceert. Daarmee zijn contexten en situaties van organisaties te structureren. Het boek is een aanwinst.
recensie
recensie
Persoonlijke effectiviteit
20 mei 2014
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
‘Druk, druk, druk’ is een veelgehoorde uitspraak tegenwoordig, als je aan iemand vraagt hoe het gaat. En de momenten die nog niet gevuld zijn worden vaak opgeslokt door social media, tablet of smartphone. Daardoor ga je je afvragen wie wél nog tijd heeft tegenwoordig.
In zijn boek ‘Ik heb de tijd’ geeft Paul Loomans een handleiding Tijdsurfen, om ons de tijd weer terug te geven.
recensie
Algemeen management
20 mei 2014
Carla Verwijs
Met dank aan technieken als Lean Six Sigma zijn veel bedrijven efficiënt geworden. Het heeft echter ook tot starheid geleid, waardoor ideeën en innovatie geen ruimte meer krijgen. Ori Brafman gaat op bezoek bij het Amerikaanse leger om ‘beteugelde chaos’ aan te brengen. Zijn bevindingen beschrijft hij in ‘Een goede manager zaait verwarring’. Niet alleen het leger, maar ook uw organisatie zal van wat chaos profiteren.
recensie
Leiderschap
20 mei 2014
Roy van den Anker
3-4 minuten leestijd
In mijn studententijd kreeg ik na afloop van een eenmalig college van een Zuid-Afrikaanse docent de aanbeveling om een specifiek boek te bemachtigen van Stephen Covey: ‘De 7 eigenschappen van effectief leiderschap’. Ik had nog nooit van de auteur gehoord, maar was dusdanig onder de indruk van het college dat ik direct doorgelopen ben naar de lokale boekhandel om het boek te bemachtigen.
recensie
Leiderschap
20 mei 2014
Roy van den Anker
3-4 minuten leestijd
In mijn studententijd kreeg ik na afloop van een eenmalig college van een Zuid-Afrikaanse docent de aanbeveling om een specifiek boek te bemachtigen van Stephen Covey: ‘De 7 eigenschappen van effectief leiderschap’. Ik had nog nooit van de auteur gehoord, maar was dusdanig onder de indruk van het college dat ik direct doorgelopen ben naar de lokale boekhandel om het boek te bemachtigen.
recensie
Algemeen management
20 mei 2014
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Daniel Ofman heeft naam gemaakt met zijn boeken over de kernkwadranten (De kernkwaliteiten van het Enneagram, Bezieling en kwaliteit in organisaties). Boeken waar ik veel plezier aan heb beleefd. Bij het verschijnen van zijn nieuwste boek ‘Inspiratie en inzet in organisaties’ was ik dus sowieso al geïnteresseerd. Ik werd verder aangemoedigd door de ondertitel; ‘als harder werken niet meer werkt’. Een gezegde naar mijn hart. Harder werken is altijd maar een tijdelijke oplossing. Slimmer werken is efficiënter en je wordt er minder moe van.
recensie
Mens en maatschappij
20 mei 2014
Martin van Staveren
2-3 minuten leestijd
Via een aflevering van VPRO’s Tegenlicht maakte ik kennis met de Amerikaan Douglas Rushkoff. Hij is mediatheoreticus, waar ik nog nooit van had gehoord. Zijn laatste boek Present shock brengt je met een schok in onze (digitale) realiteit. De mediatheoreticus blijkt zeer praktisch te kunnen schrijven. Met vele voorbeelden overtuigt het boek dat zowel verleden als toekomst steeds meer in het heden plaats vinden. Is dit wennen? Dit is de present shock en we zitten er midden in.