OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 596 van 19.633 resultaten
nieuws
Organisatiekunde
15 april 2015
Martin van Staveren
3-4 minuten leestijd
Iedereen die wat van doen heeft met risico’s heeft de vraag waarschijnlijk weleens gekregen: ‘Ik wil een objectieve risicoanalyse’. Deze vraag komt vaak van een leidinggevende, die waarschijnlijk aan de eigen leidinggevende iets moet rapporteren over risico’s. Objectiviteit, het liefst uitgedrukt in cijfers, geeft dan houvast. Maar kan dat eigenlijk wel? Objectief risico's analyseren?
interview
Leiderschap
15 april 2015
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Managers zuigen vaak met de beste bedoelingen de energie uit hun mensen weg, zegt de Amerikaanse bedrijfsadviseur Liz Wiseman in Multipliers. Leiders die daarentegen openstaan voor de verborgen talenten van werknemers kunnen hun team twee keer zo effectief maken. ‘De taak van een leider is niet om het werk uit te voeren, maar om het te distribueren.’
nieuws
Economie
14 april 2015
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
In de week dat de NASDAQ weer sloot boven de magische grens van 5.000 punten hield Joris Luyendijk een waar mediaoffensief. Bij de meeste praatprogramma’s sloot hij aan, soms ronde hij af, zoals bij VPRO’s Tegenlicht, met een bijna uur durende analyse / interview bij VPRO Tegenlicht. De titel: Bankgeheimen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 april 2015
Margreet Noordanus
Dynamische Oordeelsvorming is voor het nemen van beslissingen het instrument bij uitstek. De methode geeft je vooraf goed inzicht in hoe jij, als persoon inclusief al je gevoelens en gedachten, tegenover een bepaald vraagstuk staat.
recensie
Algemeen management
14 april 2015
Peter Vermeulen
‘Tot hier en nu verder’ is een titel die eerder gebruikt is door Marshall Goldsmith. Voor een boek waarin beschreven wordt hoe je als ondernemer nog succesvoller kunt worden. Zijn er naast de titel meer overeenkomsten tussen het boek van Erik de Vlieger en Marshall Goldsmith?
recensie
Reclame en verkoop
14 april 2015
Hanneke Tinor-Centi
3-5 minuten leestijd
In een tijd waarin de detailhandel en horeca het moeilijker hebben dan ooit, is het voor hen van levensbelang om zich te realiseren dat alleen sturen op tevreden klanten niet langer voldoende is. Er heerst overvloed, keuzestress en dan is er nog de enorme invloed van internet.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 april 2015
Justin van Lopik
3-4 minuten leestijd
Wie schrijft, die blijft. Misschien doet u er zelf ook aan mee. Dagelijks produceren wij met z’n allen enorme hoeveelheden rapporten en memo’s. Leest u ze allemaal? En hoe goed leest u ze? Hoeveel van de informatie kunt u na een paar dagen nog reproduceren? In ‘Lezen, weten en niet vergeten’ reikt Mark Tigchelaar u een methode aan om uw hersenen te trainen en ze daardoor beter te benutten.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 april 2015
Nicole Wouters
Wie schrijft, die blijft. Misschien doet u er zelf ook aan mee. Dagelijks produceren wij met z’n allen enorme hoeveelheden rapporten en memo’s. Leest u ze allemaal? En hoe goed leest u ze? Hoeveel van de informatie kunt u na een paar dagen nog reproduceren? In zijn boek ‘Lezen weten en niet vergeten’ reikt Mark Tigchelaar u een methode aan om uw hersenen te trainen en ze daardoor beter te benutten.
recensie
Algemeen management
14 april 2015
Nienke Dijkstra
2-3 minuten leestijd
Verticale of intensieve vooruitgang, hoe doe je dat? Een vraag die centraal staat in Zero to One van Peter Thiel, de medeoprichter van Paypal. Totaal nieuwe producten bedenken en ontwikkelen in plaats van dingen die werken kopiëren (horizontale variant). Een overzicht met onverwachte verbanden en een inhoudelijke samenvatting over de do’s en don’ts van het nieuwe ondernemen.
recensie
Algemeen management
14 april 2015
Nienke Dijkstra
2-3 minuten leestijd
Verticale of intensieve vooruitgang, hoe doe je dat? Een vraag die centraal staat in Zero to One van Peter Thiel, de medeoprichter van Paypal. Totaal nieuwe producten bedenken en ontwikkelen in plaats van dingen die werken kopiëren (horizontale variant). Een overzicht met onverwachte verbanden en een inhoudelijke samenvatting over de do’s en don’ts van het nieuwe ondernemen.
recensie
Algemeen management
14 april 2015
Martin van Staveren
De omslag van dit boek roept associaties op met het Tv-programma Bananasplit, de inhoud eveneens. Drie marketeers hebben in het boek 'Business Bloopers' meer dan 175 bedrijfsuitglijders beschreven én geanalyseerd. Dit resulteert in 10 lessen. Zijn business bloopers altijd te voorspellen? Nee. Is er wat aan dergelijke risico’s te doen? Wel degelijk.
recensie
Mens en maatschappij
14 april 2015
Peter van der Wel
3-4 minuten leestijd
‘#1 In de leesclub van Mark Zuckerberg van Facebook’. Dat belooft wat. De titel ‘Het einde van macht’ belooft ook veel. Maakt Moisés Naím de auteur van dit boek dit allemaal waar? Ja en nee. Dit antwoord is net zo genuanceerd als het boek zelf. Ik vind het een goed boek. Een aanrader voor wie echt geïnteresseerd is in het machtsaspect in het huidige tijdsgewricht. Maar ik heb er ook het een en ander op aan te merken.
nieuws
Mens en maatschappij
13 april 2015
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Met de regelmaat van de klok verschijnen er biografieën over grote leiders. Maar zeldzaam is dat een modern, gerespecteerd leider een biografie schrijft over zijn held, zijn (leer)meester. Boris Johnson heeft dit gedaan over zijn leermeester Winston Churchill in De Churchill factor (‘Hoe één man geschiedenis schreef’).
recensie
Organisatiekunde
13 april 2015
Joost Lommers
Het regiebureau – kernprincipes voor sturen op resultaat van Leon-Paul de Rouw en Chris Verhoef – ziet er netjes en verzorgd uit. De stripachtige tekening op de voorkant, wel in ‘klare lijn’, doet een speelse insteek vermoeden. Als je het boek doorbladert, blijken toch de ‘rechthoeken-en-lijnen-plaatjes’ de overhand te hebben. Gelukkig zijn het heldere plaatjes.
recensie
Non-profit
13 april 2015
Sjors van Leeuwen
4-5 minuten leestijd
Als Disney de baas was van uw ziekenhuis, zou hij het wel weten. Dan krijgen hoffelijkheid en echte aandacht voor de patient de voorkeur boven efficiency. Dat is niet alleen leuk voor de klant, maar ook goed voor de organisatie. Want zo'n aanpak levert betere zorg tegen lagere kosten. Aldus Fred Lee, schrijver van het boek 'Als Disney de baas was in uw ziekenhuis' in een interview met Managementboek Magazine.
recensie
Algemeen management
13 april 2015
Christel Deckers
3-4 minuten leestijd
Het nieuwe non-profit-management in theorie en praktijk, geschreven door Tom Bosman laat in de praktijk en in theorie de overeenkomsten en verschillen tussen manager in de profit en manager in de non-profit zien.
recensie
Algemeen management
13 april 2015
Marloes Hoekman
Smartcuts – niet te verwarren met ‘shortcuts’ – zijn manieren om sneller én slimmer succes te behalen. Op de achterflap van het boek valt te lezen dat ‘persoonlijk succes niet alleen wordt bepaald door opleiding en werkervaring, maar vooral door het momentum. Hoe grijp je dat?’
recensie
Organisatiekunde
10 april 2015
Jannie Vos
Een bootje met op de boeg ‘regiebureau’ vaart voorop en breekt het ijs voor een grote boot met de naam ‘onderneming’. Op het dek van de ‘onderneming’ staan containers die samen het woord ‘core business’ vormen. Het regiebureau als ijsbreker voor de onderneming, het is een grappig beeld en een mooie metafoor voor regie.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
10 april 2015
Sjors van Leeuwen
5-7 minuten leestijd
Klanten zijn niet gek en ze hebben tegenwoordig keuze te over. Leveranciers en producten in overvloed. Dus hoe overtuig je mensen, consumenten en klanten om toch voor jouw bedrijf, merk of product te kiezen. Of hoe zorg je ervoor dat jouw baas en collega's het eens zijn met jouw plannen?
recensie
Marketing
10 april 2015
Sjors van Leeuwen
Neuromarketing is ‘hot’. Want klanten zeggen niet wat ze doen en ze doen niet wat ze zeggen. Traditioneel marktonderzoek heeft daardoor nauwelijks voorspellende waarde. Niet voor niets mislukt het merendeel van alle nieuwe producten en is een groot deel van het reclamebudget weggegooid geld. Dankzij neuromarketing is dat verleden tijd.