De schrijver van 'Veranderen om te behouden', Joop Vorst, is al jaren werkzaam als interim-manager en is bezig met een promotieonderzoek. Eind 2007 heeft hij een tussenresultaat gepresenteerd over het behouden van veranderingen. Hijzelf spreekt liever over 'duurzaamheid van bereikte veranderingen'. Reden voor hem om dat concept verder uit te werken in een boek. De onderzoeksachtergrond komt terug in de verschillende verwijzingen naar aanvullende literatuur. Het geeft 'Veranderen om te behouden' een wat theoretisch karakter, maar is zonder meer interessant voor wie zich er nog meer in wil verdiepen. Interim-managers worden ingezet om diverse redenen. Van het leveren van kennis tot het oplossen van problemen en het doorvoeren van veranderingen. Het belangrijkste kenmerk is de tijdgelimiteerde inzet van deze personen. Vaak werken ze op managementniveau in middelgrote organisaties. Opvallend in dit boek is dat het geschreven is vanuit het perspectief van de opdrachtgever en niet van de interim-manager. En dat is een heel belangrijk aspect van succesvol verandermanagement. Dat is grotendeels toe te schrijven aan de interim-managers zelf, want zij hebben een dominante eigen visie over wat goed is voor de klant en wat niet. Een opdracht door de bril van de klant bekijken helpt dat er geleverd wordt wat de klant vraagt. Borgen, beklijven, behouden … het valt of staat volgens de auteur met de opvolging. De verwachtingen zijn over het algemeen heel hoog gespannen. In de praktijk blijkt dat organisaties veel te snel weer overgaan tot de orde van de dag. Overdrachtsdocumenten hebben blijkbaar een korte houdbaarheid, want ze verdwijnen nog te vaak in een la. Komt er een opvolger voor de interim-manager, dan wordt hij gezien als kritische succesfactor. Is er geen opvolger dan blijft logischerwijs de opdrachtgever de spil in het veranderingsproces. De ingezette lijn moet stevig vastgehouden worden. Helaas krijgt de interim-manager nog wel eens te horen dat het behaalde resultaat niet goed genoeg verankerd blijft in de organisatie. Lekker makkelijk! Is en blijft de opdrachtgever soms niet verantwoordelijk als probleemeigenaar? De interim-manager is met name verantwoordelijk voor de door hem of haar geleverde dienstverlening. Het boek is geschreven in de context van de lokale overheid en zorgsector. Desalniettemin kan ook het bedrijfsleven er veel zinvolle informatie uit halen. Het feit dat de resultaten van het onderzoek van de schrijver vaak afwijken of tegenstrijdig zijn met reeds geschreven literatuur, maakt het boek nog meer de moeite waard om te lezen. Gaat de volgende verandering in uw organisatie nu zonder twijfel een groot succes worden?
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.