Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Eerlijke winst

'Eerlijke winst' van Jeffrey Hollender en Bill Green is een boek dat aan de hand van praktijksituaties laat zien hoe bedrijven als bijvoorbeeld Nike, Timberland en Seventh Generation hun bedrijfsvoering ombuigen naar meer maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een paar jaar geleden was maatschappelijk verantwoord ondernemen een manier om je als bedrijf te kunnen onderscheiden. Tegenwoordig zul je als bedrijf je maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen om te blijven groeien en misschien wel te overleven. Consumenten willen namelijk weten waar hun voedsel vandaan komt en hoe die goedkope T-shirts zijn gemaakt. Eerlijke Winst laat zien hoe bedrijven hier mee omgaan.

Brigitte Koehler | 13 juli 2011 | 2-3 minuten leestijd

De auteurs weten uit eigen ervaring waarover ze schrijven: Jeffrey Hollender is de mede-oprichter, bestuursvoorzitter en belangrijkste inspiratiebron van Seventh Generation. Seventh Generation klonk mij niet bekend in de oren maar het bedrijf blijkt Amerika's leidende merknaam op het gebied van natuurlijke huishoudelijke schoonmaakmiddelen en producten voor persoonlijke verzorging. Bill Green geeft bij Seventh Generation leiding aan de publicitaire activiteiten en is redacteur.

In hun boek 'Eerlijke winst' beschrijven ze niet alleen de keuzes van hun eigen bedrijf Seventh Generation, maar beschrijven ze ook wat andere bedrijven doen. Dat zijn de pioniers die de groeiende trend naar meer maatschappelijk verantwoord ondernemen al hebben geïntegreerd in hun bedrijfsvoering. Daarnaast gaat het boek ook over grote merknamen als Nike en Timberland, die naar aanleiding van misstanden inzagen dat ze het over een andere boeg moesten gooien en die maatschappelijk verantwoord ondernemen hanteren als een prima hefboom voor innovatie. De hoofdstukken zijn bewerkingen van artikelen die al eerder zijn gepubliceerd. Dit maakt het boek gemakkelijk te lezen. Je kunt namelijk een losse case eruit pikken of het boek in een keer door lezen.

Helaas voor Nederlandse lezers gaat het bijna uitsluitend om Amerikaanse bedrijven als Linden Lab, Patagonia en Organic Valley. Daardoor is het mij niet altijd duidelijk wat die bedrijven precies doen. Des te opvallender is het dan ook dat het boek begint met een Nederlands voorbeeld van onze eigen Triodos Bank.

De auteurs schrijven dat in alle recessieduisternis deze bank als enige de stralende kant van het geldstelsel laat zien. Triodos Bank heeft briljante resultaten laten zien door alleen duurzame projecten en ondernemingen te financieren. Bij het nemen van beslissingen komt maatschappelijk verantwoord ondernemen hier echt op de eerste plaats. Als loopbaanprofessional werd ik erg enthousiast over het hoofdstuk over Linden Lab. Linden Lab is een onderneming op het gebied van digitale media. Zij hebben veel makkelijke toepasbare oplossingen ontwikkeld om werken echt aangenaam te maken. Want ook dat is maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een mooi voorbeeld is hun manier om angst in de werkomgeving te neutraliseren. Hiervoor hebben zij een webpagina ontwikkeld waarop iedere medewerker gemakkelijk een compliment naar een collega kan versturen. Het cumulatieve effect van deze dagelijkse uitingen van erkentelijkheid is dat iets van de onzekerheid en het cynisme, die in zoveel arbeidsomgevingen de sfeer verpesten, wordt weggespoeld en persoonlijke prestaties en waardering voor het voetlicht komen. Zo worden nog veel meer initiatieven beschreven die stuk voor stuk inspirerend zijn.

'Eerlijke winst' is zeker een aanrader. Het boek inspireert omdat het niet alleen oplossingen beschrijft die bedrijven kunnen toepassen maar en passant staan er ook tips in die je als individu moeiteloos kunt toepassen. Zodat het verbeteren van de wereld daadwerkelijk bij jezelf kan beginnen. Al met al kun je concluderen dat bedrijven die verantwoord ondernemen meer betrokkenheid, innovatiebereidheid en creativiteit opwekken. Welk bedrijf wil dit nu niet?

Over Brigitte Koehler

Brigitte Koehler is gespecialiseerd in arbeidsmarktbeleid en loopbaanadvies.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Jeffrey Hollender, Bill Breen
Eerlijke winst

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden