Het boek 'Marketing' is opgebouwd uit vijf delen, te weten: - marketing beslissingen nemen; - de waardebehoeften van de consument begrijpen; - de waardepropositie creëren; - communiceren; - leveren. De schrijvers slagen er in om een goed leesbaar studieboek samen te stellen. Elk van de vijf delen bestaat vervolgens weer uit meerdere hoofdstukken. Elk hoofdstuk begint met een case, waarin een marketeer van een echt bedrijf u vraagt om na te denken over een dilemma waarvoor de marketeer zelf recentelijk stond. Hij geeft een aantal opties waaruit moet worden gekozen. Aan het begin van ieder hoofdstuk wordt u dus gevraagd om na te denken over welke optie u zou kiezen en waarom. De openingscases maken 'Marketing' uniek. De auteurs kiezen er verder voor om in de kaders marketingprofessionals en docenten marketing uit Nederland en België te laten bespreken welke van de opties zij zouden kiezen en wat de marketeer kan doen om het dilemma op te lossen.
Door deze opzet wordt u als lezer met verschillende stellingen en invalshoeken geconfronteerd. U wordt gedwongen goed over de materie na te denken en uw eigen beslissing te nemen. En dat is exact wat de schrijvers beogen met dit boek: zelf beslissingen nemen. Aan het eind van elk hoofdstuk staat hoe het afliep met het dilemma van de marketeer. 'Marketing' schetst in elk hoofdstuk een situatie, geeft een aantal opties en vervolgens een oplossing, met een redenering over het waarom van de keuze. Het bijzondere van deze structuur is dat de nadruk ligt op de echte besluitvormers. In de kaders 'Waarde meten' worden echte voorbeelden gegeven van hoe marketeers return-on-investment berekenen op basis van hun handelen. Hiermee wordt aangetoond dat marketing er echt toe doet. Achter in het boek staat uiteraard een trefwoordenindex. Door naast de relevante tekst in de kantlijn ruimte te houden voor een korte uitleg over het desbetreffende woord, kunt u tevens als lezer desbetreffend woord met korte toelichting op de desbetreffende pagina in het grote geheel zien of lezen. 'Marketing' behandelt de basisbeginselen, zodat de lezer begrijpt hoe marketeers bijdragen aan het creëren van waarde. Maar het laat tevens zien hoe de principes van marketing betrekking hebben op veel andere terreinen. Alles van kunst tot accounting. In 'Marketing' wordt gebruik gemaakt van marketeers van vlees en bloed, namelijk mensen die dagelijks marketingbeslissingen nemen bij toonaangevende bedrijven. En dit is duidelijk leesbaar in het boek. De essentie van 'Marketing' is dat de schrijvers de stof tot leven wekken door vooral te focussen op het nemen van beslissingen. De bedoeling is dat u na het lezen van dit boek ook zelf beslissingen neemt. Dat begint met te besluiten tot het aanschaffen van dit boek als u geïnteresseerd bent in het fenomeen marketing. Dit boek geeft weer wat er op dit moment gebeurt in de wereld van marketing. Het geeft de meest recente definitie van marketing, tot het creëren en overdragen van waarde van aanbieders naar consumenten, waarbij ervoor gezorgd wordt dat alle partijen in elke marketingtransactie tevreden zijn. 'Marketing' is een must have voor degene die marketeer wil worden. Indien u geen marketeer wil worden, maar gewoon interesse heeft in marketing, is de kans groot dat u na het lezen van dit boekje alsnog marketeer wilt worden!
Over Peter Vermeulen
Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.