Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

IN-Team

Veel organisaties koesteren hun vrijwilligers. Terecht, want het is een mooie eigenschap als mensen zich in hun vrije tijd inzetten voor mens, dier, milieu of andere maatschappelijke doelen. De organisaties waar zij voor werken zijn veelal dolblij met de aanmeldingen van nieuwe vrijwilligers: vele handen maken licht werk. Toch is het heel zinvol om een gedegen vrijwilligersbeleid op te zetten. Hilde de Brandt en Eva Hambach geven u in tien heldere stappen alle tools die u daarvoor nodig heeft. Daarnaast zijn de vele praktijkvoorbeelden uit 'IN-Team' erg inspirerend.

Daniëlle de Jonge | 12 juni 2009

Zelf werk ik al jaren als vrijwilliger en kan uit ervaring zeggen dat een vrijwilligersbeleid echt werkt. U voorkomt dat u vrijwilligers aanneemt voor wie te weinig werk is en zorgt ervoor dat alle vacatures worden ingevuld. En of u nu gedeeltelijk met vrijwillige krachten werkt of uw gehele organisatie bestaat uit vrijwilligers, het loont om de vrijwilligersrelatie professioneel vorm te geven. Een vrijwilligersrelatie is in de basis niet anders dan een reguliere werkverhouding, betogen Hilde de Brandt en Eva Hambach in 'IN-Team'. Het begint ook hier met het bepalen van de wensen en eisen voor een functie. Hoe concreter, hoe beter. Vervolgens zijn er diverse kanalen om potentiële vrijwilligers te bereiken. Vaak zijn ze in de omgeving van huidige personeelsleden of vrijwilligers te vinden, soms is een gerichte zoekactie via internet of advertenties een goede optie. Bedenk ook dat iemand graag iets terug wil voor het werk, uiteraard een andere tegenprestatie dan een financiële. Wat heeft uw organisatie hen te bieden? Heeft u de juiste persoon gevonden, dan begint de werkrelatie pas echt. Goede begeleiding vanaf het begin is een must. Iemand in het diepe gooien en veel succes wensen, draagt ertoe bij dat de vrijwilliger even snel vertrekt als hij binnenkwam. Hoe verwelkomt u hem? Krijgt hij een informatiepakket of introductiegesprek? Geeft u daarbij een nauwkeurige uitleg van de doelen en taken of laat u (te veel) ruimte over die door de persoon zelf moet worden ingevuld? Let er wel op dat sommige mensen meer begeleiding wensen dan anderen. Ken uw vrijwilligers, weet wat hen drijft om zich voor uw organisatie in zetten. Om de inzet te behouden is het raadzaam om feedback te geven. Mensen willen leren en dit is een prima gelegenheid om dat samen voor elkaar te krijgen. En vergeet niet: een compliment is ook feedback! In 'IN-Team' leest u hoe u het leiderschap binnen de vrijwilligersrelatie toepast, hoe u bruikbare feedback geeft en wat u kunt doen om de vrijwilligers te motiveren. Tot slot leest u hoe het beëindigen van een vrijwilligersrelatie kan verlopen. Soms gebeurt dit op initiatief van de vrijwilliger zelf, soms op uw initiatief. Pak in de afscheidsfase de kans om te leren wat u als organisatie goed heeft gedaan in het vrijwilligersbeleid en waar u zich nog in kunt verbeteren. Vrijwilligerswerk heeft uiteraard te maken met diverse wetten, regels en andere voorwaarden. De Brandt en Hambach noemen hier een aantal van. Hoewel dit allemaal de Belgische markt betreft, geeft een korte speurtocht op internet u al snel een overzicht van de Nederlandse richtlijnen. Mijn persoonlijke ervaringen met het vrijwilligersbeleid zijn positief. Eén van mijn collega-bestuursleden heeft een goed vrijwilligersbeleid uitgewerkt en dit zijn we verder aan het uitvoeren. Door hier extra bij stil te staan is het veel makkelijker om geschikte vrijwilligers te vinden, ze een prettige introductie te geven en ze uiteindelijk zo lang mogelijk te behouden. De toepassing blijft lastig, want door de beperkte tijd die we allemaal als vrijwilligers hebben, wil het er nog wel eens bij inschieten om veel aandacht voor elkaar te hebben. Zeker als je niet nauw met elkaar samenwerkt. Het boek geeft daarom net dat extra duwtje en handige tips hiervoor. Vrijwilligerswerk is, zo blijkt, voor beide partijen zeker niet vrijblijvend. Hoe beter u de relatie aanpakt, hoe meer profijt u gaat hebben van de inzet van de vrijwilligers.

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Hilde de Brandt, Eva Hambach
IN-Team

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden